Web Analytics Made Easy - Statcounter

«آنتونی کارتولوچی» تحلیلگر آمریکایی با اشاره به نقش سردار حاج قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم اعلام کرد که ترور وی یک ترور هدفمند و برخلاف قوانین بین الملل بود.

به گزارش مشرق، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از دیدگاه تحلیلگران مستقل و منصف سیاسی غرب یک چهره مبارز و ضد تروریسم به ویژه در مفهوم خاص آن داعش به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها معتقدند که مبارزه با تروریسم در غرب مصداق‌های خود را از دست داده است و یک نمایش متناقض و تمسخرآمیز برای گمراه کردن افکار عمومی به شمار می‌رود.

این پرسش مطرح است که چگونه دولت آمریکا از مبارزه با تروریسم سخن می‌گوید و در همان زمان بزرگترین چهره مبارزه با داعش را با نقض قوانین و تمامیت ارضی یک کشور در اقدامی هدفمند برنامه ریزی شده ترور می‌کند. جهان امروز آن اندازه که به کثرت، نام رهبران گروههای تروریستی را شنیده است و رویدادهای پیرامونی آن مملوء از تهدید و خشونت است کمتر چهره‌هایی چون سلیمانی را به خود دیده است.

بیشتر بخوانید: رئیس پدافند غیرعامل: پاسخ ندادن به ترورها دشمن را در دچار اشتباه محاسباتی می‌کند

مبارزه با تروریسم آمریکا ادامه روند بهره برداری سیاسی از ملت‌ها است. تعاریف متضاد و رویکردهای متفاوت در قبال واژه‌های بزک شده که هر از گاهی توسط رسانه‌ها بازتولید می‌شود. برخی نظریه پردازان یا مقام‌های سیاسی و نظامی از سردار سلیمانی به عنوان مرد شماره یک مبارزه با تروریسم و داعش و فرماندهی و ژنرالی با قابلیت‌های فهم بالای مسائل نظامی و درک تحولات سیاسی نام می‌برند که البته بخش مهمی از محافل سیاسی و رسانه‌ای ترجیح می‌دهند که این نکته را برجسته نکنند و اساساً به آن اشاره نشود.

بیشتر بخوانید: ترس دشمن از پاسخ ترور کمتر از انتقام اصلی نیست

در همین رابطه گفتگویی داشته ایم با «آنتونی کارتولوچی» تحلیلگر آمریکایی و کارشناس ژئوپلیتیک که مشروح آن در زیر آمده است.

*بر اساس قوانین بین المللی، عمل ایالات متحده در ترور سردار سلیمانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آمریکا سردار سلیمانی را در میانه اشغال غیرقانونی خود در عراق، بدون توجیه، خارج از هر اقدام قابل تصور در قوانین بین الملل و با نقض مستقیم نه تنها قوانین ایالات متحده و بین المللی بلکه با نقض قوانین عراق و بدون موافقت این کشور ترور کرد. تقریباً از همه جنبه‌ها، این ترور هدفمند غیرقانونی بود.

اما با توجه به سوابق واشنگتن در زمینه انجام جنایات در سطح بین المللی- از ترورها تا حمله‌های گسترده - این نوع جنایات عادی شده است و متأسفانه در مورد برخورد با این جنایات به ویژه در سازمان ملل بسیار ناکارآمد، اقدامات کمی انجام شده یا می‌شود.

*نقش سردار سلیمانی را در مبارزه با تروریسم مورد حمایت آمریکا و عربستان چگونه می‌بینید؟

پر واضح است که سردار سلیمانی و به معنای وسیع‌تر آن، ایران در مبارزه با گروه خودخوانده تروریستی داعش و وابسته‌های مختلف آن همچون القاعده نه تنها در سوریه در کنار نیروهای روسی و سوری بلکه در عراق و فراتر از آن نیز نقش کلیدی داشتند.

اگرچه آمریکا نیز ادعا می کند که با  گروههای تروریستی مبارزه می کند اما واضح است که تقابل فزاینده این گروهها با سوریه، عراق، ایران و روسیه بخاطر تلاش های ائتلاف این ۴ کشور برای از بین بردن سازمانهای تروریستی است، تروریستهایی که آمریکا سالها از آنها به عنوان نماینده در منطقه استفاده می کرده است.

از آنجایی که تلاش‌های ایران علیه گروههای تروریستی ادامه داشته و خواهد داشت این ترور عملی زشت و در نهایت بیهوده بوده است. سلیمانی فقط یک فرمانده ماهر در مبارزه با تروریسم نبود بلکه او بخشی از یک نهاد مؤثر در این راه بود که تا زمان ترور آمریکا، به کار خود ادامه داد.

*نقش سردار سلیمانی را در خنثی سازی برنامه‌های آمریکا برای ترسیم نقشه منطقه چگونه می‌بینید؟

چهره‌هایی مانند سلیمانی و به معنای وسیع‌تر، تلاش دولت‌های سوریه، ایران، عراق و روسیه در حال حاضر نقشه‌های آمریکا را برای تغییر خاورمیانه و شمال آفریقا خنثی کرده است. در حالی که سیاستهای تخریبی واشنگتن برای سالهای سال همچنان تهدیدی برای این منطقه باقی خواهد ماند، اما این موضوع روشن است که روزهای تغییر چهره منطقه به خواست و اراده آنها مدتهاست که سپری شده و روند از بین رفتن نفوذ آمریکا در منطقه آغاز شده است.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا شهید محسن فخری زاده قاسم سلیمانی ایران داعش تروریسم سوریه عراق روسیه خاورمیانه سردار حاج قاسم سلیمانی القاعده ایالات متحده دولت آمریکا ترور مبارزه با تروریسم سردار سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۸۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس در خط مقدم مبارزه با بدحجابی

سردار بهدانی فردفرمانده انتظامی استان یزد در این دیدار از اجرای موفقیت آمیز طرح نور در استان یزد خبر داد و گفت: اجرای این طرح با قوت ادامه خواهد یافت.

وی، اجرای طرح نور و مقابله با بدحجابی را خواسته مردم دانست و افزود: از زمان اجرای این طرح شاهد حمایت قشر‌های مختلف مردم از اجرای این طرح بوده ایم.

فرمانده انتظامی استان یزد، انجام وظایف دستگاه‌های فرهنگی در مقوله عفاف و حجاب را ضروری دانست و افزود: در صورتی مقابله فراگیر با بدحجابی صورت می‌گیرد که سایر دستگاه‌ها که در قانون مطرح شده اند، نیز به وظایف خود عمل کنند.

وی با اشاره به وظایف متعدد نیروی انتظامی در تامین نظم و امنیت جامعه خاطر نشان کرد: پلیس در خط مقدم مبارزه با بدحجابی قرار دارد.

سردار بهدانی فرد، اظهار داشت: خوشبختانه افرادی که مورد تذکر قرار می‌گیرند به تذکر‌ها توجه می‌کنند و همین عامل باعث شده اجرای این طرح با موفقیت صورت گیرد. 

فرمانده انتظامی استان از همراهی و کمک مردم جهت مشارکت در این طرح استقبال کرد و افزود: تلاش ما این است که اجرای این طرح در صحنه اثرگذار باشد و با صحبت، تذکر لسانی و امربه معروف فرد اصلاح شده و کار به مراحل بعدی کشیده نشود. 

سردار بهدانی فرد افزود: علاوه بر اجرای طرح نور در شهر، این طرح در خودرو‌ها و اصناف و فضای مجازی هم اجرا می‌شود.

جمعی از اعضای جبهه فرهنگی یزد با حضور در دفتر فرماندهی انتظامی استان، از اجرای طرح نور حمایت کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • عجیب ترین فرمانده جنگ ایران و عراق /جانشین سپاه خرمشهر و دوست نزدیک سردار سلیمانی را بیشتر بشناسید
  • پیام رهبری به خانواده سردار ترور شده در سوریه
  • پلیس در خط مقدم مبارزه با بدحجابی
  • پیام ویژه رهبری به خانواده سردار ترور شده توسط اسرائیل
  • چین، اتهامات دخالت در امور انتخاباتی کانادا را بی‌اساس خواند
  • آیت‌الله حسینی همدانی: هنوز سران بعضی کشورها که باید در خط مقدم مبارزه با اسرائیل باشند خوابند/ دانشجویان باطن حقوق بشر آمریکایی را نمایان کردند/ هیچ‌کدام از رسانه‌هایشان نمی‌توانند برخورد پلیس را عادی جلوه دهند
  • پولشویی
  • مذاکرات مهدی کروبی با شورای نگهبان به روایت آیت الله هاشمی /سردار سلیمانی و ناطق نوری مهمانم بودند /آقای حجازی از بهزاد نبوی دلخور بود
  • حضورآگاهانه مردم در انتخابات و انتخاب اصلح
  • ویدیو/ تحلیلگر عرب: بیداری جوانان آمریکایی شوک بزرگی برای دولت واشنگتن بود