Web Analytics Made Easy - Statcounter

متخصص غدد گفت: بیماری و عفونت باعث ترشح استرس هورمون‌هایی می‌شود که عملکردشان برعکس انسولین است، بنابراین عفونت کووید ۱۹ هم مثل هر عفونت دیگری می‌تواند باعث افزایش قند خون شود.

به گزارش ایمنا، فهمیه سهیلی‌پور متخصص غدد کودکان، اظهار کرد: بیماران دیابتی در زمان ابتلاء به عفونت کووید ۱۹ به دلایل مختلف ممکن است با نوسانات شدید قند خون مواجه شوند، عفونت اشتهای بیمار را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و غذا نخوردن در زمانی که داروهای ضد دیابت و انسولین همچنان با مقدار قبلی مصرف می‌شود، می‌تواند باعث افت قند خون یا " هایپوگلایسمی" شود که اگر شدید باشد ممکن است عوارض خطرناکی مثل کاهش سطح هوشیاری و تشنج داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بیماری و عفونت باعث ترشح استرس هورمون‌هایی می‌شود که عملکردشان برعکس انسولین است. بنابراین عفونت کووید ۱۹ هم مثل هر عفونت دیگری می‌تواند باعث افزایش قند خون شود. مصرف کورتون‌ها به خصوص دگزامتازون که در موارد شدید بیماری در بیمارستان یا آی‌سی‌یو مکرر استفاده می‌شود، به شدت منجر به افزایش قند خون می‌شود.

متخصص غدد تصریح کرد: بی‌اشتهایی تهوع و استفراغ که در بعضی موارد عفونت با کووید ۱۹ وجود دارد و اسهال که در فرم گوارشی بیماری مکرر دیده شده است همچنین می‌تواند با از دست دادن آب بدن منجر به کم آبی یا "دهیدراتاسیون" شود.

وی گفت: بعضی از انواع جدید داروهای ضد دیابت هم که در شرایط غیرعفونی جزو داروهای بسیار مفید برای کنترل قند هستند و حتی فشار خون و اضافه وزن را هم تا حدی کنترل می‌کنند، ممکن است با افزایش حجم ادرار به این کم آبی یا دهیدراتاسیون دامن بزند.

سهیلی‌پور افزود: در شرایطی که عدم کنترل قند خون همراه با افزایش استرس هورمون‌ها و کم آبی بدن باشد، احتمال بروز کمای دیابتی به خصوص در دیابت نوع ۱ بسیار بالا خواهد بود.

وی توصیه کرد: اولاً در زمان شیوع بیماری کووید افراد دیابتی نسبت به کنترل قند خون خودشان اهتمام بیشتری داشته باشند. دوم اینکه رعایت بهداشت، اجتناب از رفت و آمدهای غیر ضروری، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده جدی از ماسک در بیماران دیابتی مهم‌تر از افراد سالم است. طبیعی است خانواده و دوستان این بیماران هم باید به تبع رعایت بیشتری داشته باشند و بالاخره اینکه در صورت ابتلا به عفونت کووید ۱۹ حتماً با پزشک دیابت خودتان مشاوره کنید.

به گزارش فارس، متخصص غدد ادامه داد: گاهی لازم است موقتاً مقدار یا نوع داروهای مصرفی شما بر حسب شرایط حاد و جدیدی که ایجاد شده است، تغییر کند. توصیه می‌شود در زمان ابتلاء به عفونت حتی‌الامکان از مشاوره یا ویزیت آنلاین و به صورت غیر حضوری استفاده شود تا ضمن جلوگیری از بروز هرگونه مشکل برای بیماران عزیز - با رعایت کامل قرنطینه - از انتشار بیشتر بیماری جلوگیری کرده و سایر مراجعین به مطب پزشک دچار عفونت نشوند.

کد خبر 462010

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دیابت قند خون استرس افزایش قند خون متخصص غدد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق افزایش قند خون عفونت کووید ۱۹ تواند باعث متخصص غدد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۸۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی

آفتاب‌‌نیوز :

متخصصان تغذیه و سلامت افراد دیابتی را به خوردن انواع خاصی از میوه‌ها تشویق می‌کنند که نه تنها برای بدن مفید هستند بلکه به کنترل انسولین خون نیز کمک می‌کنند.

به گزارش سایت تخصصی نیو ایج آنلاین، فهرستی از میوه‌های مفید برای کنترل انسولین در بیماران دیابتی عبارتند از:

- گریپ فروت قرمز که یکی از سالم‌ترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای افراد دیابتی است و مصرف روزانه نصف این میوه توصیه می‌شود.

- مصرف انواع توت‌ها نیز به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و فیبر خوراکی زیاد و ویتامین‌های مختلف برای سلامت این بیماران موثر است.

- هندوانه و طالبی نیز به دلیل دارا بودن ویتامین‌های B و C و بتاکاروتن و پتاسیم نیز برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود.

- میوه دیگری که مصرف آن برای دیابتی‌ها توصیه می‌شود، هلو است که سرشار از ویتامین‌های A و C، پتاسیم و فیبر خوراکی است.

- زردآلو نیز از میوه‌های تابستانی سرشار از فیبر خوراکی و ویتامین A است که ذخیره کربوهیدرات آن، پایین و خوردن آن برای افراد دیابتی مفید است.

- سیب بخصوص پوست آن، حاوی آنتی‌اکسیدان و منبع غنی از فیبر خوراکی و ویتامین C است.

- مصرف گلابی و کیوی و پرتقال نیز به دلیل داشتن پتاسیم و فیبر خوراکی فراوان و کربوهیدرات اندک برای افراد دیابتی توصیه می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • آب آلبالو چه کمکی به دیابتی‌ها می‌کند؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟