Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-05-07@06:25:10 GMT

حذف موانع افزایش قیمت نفت در سال آینده ۲۰۲۱

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۴۹۳۶۰

حذف موانع افزایش قیمت نفت در سال آینده ۲۰۲۱

در هفته‌های اخیر سه مورد از مهم‌ترین عوامل کلیدی تأثیرگذار بر افزایش قیمت‌ها از جمله آغاز توزیع واکسن کرونا در بعضی از مناطق جهان، تثبیت ریاست جمهوری جو بایدن و تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید نفت خام در سال آینده میلادی برطرف شده است.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت، این سه مؤلفه اصلی سبب می‌شود ضمن اینکه انتظار افزایش تقاضای نفت در سال آینده به‌وجود آمده، عرضه نفت خام در مجموع رشد متناسبی را طی نکند و بازار مالی وارد شرایط بکواردیشن (قیمت محموله‌های نقدی از قیمت‌های آتی آن بیشتر می‌شود) می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرایط نه‌تنها سبب افزایش قیمت‌های نفت خام می‌شود، بلکه فرآیند تخلیه ذخیره‌سازی مازاد در بازار نفت و متوازن‌سازی دوباره را شتاب می‌بخشد. با توجه به این مشاهدات، موسسه انرژی اینتلیجنس پیش‌بینی کرده که قیمت نفت خام برنت در سال ۲۰۲۱ به‌طور میانگین از ۵۰ دلار برای هر بشکه بیشتر باشد. بر اساس پیش‌بینی انرژی اینتلیجنس قیمت نفت برنت در سه ماه نخست سال آینده میلادی ۴۹ دلار، سه ماه دوم ۵۳ دلار، در سه ماه سوم ۵۸ دلار و در سه ماه چهارم ۶۰ دلار برای هر بشکه‌ خواهد بود و میانگین قیمت برنت برای سال ۲۰۲۱، ۵۵ دلار به ازای هر بشکه است.

اما در عین حال باید توجه داشت که ریسک تضعیف قیمت نفت نیز در سال آینده همچنان قوی است. تداوم رشد تولید نفت خام لیبی و بازیافت تولید نفت آمریکا سبب می‌شود بازار نفت با مازاد عرضه نفت خام سبک و شیرین روبه‌رو شود. افزون بر این، روی کار آمدن بایدن احتمال بازگشت ایران به بازار نفت را به‌شدت تقویت می‌کند، بنابراین ریسک مهم کاهش قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ درون اوپک پلاس است.

انرژی اینتلیجنس معتقد است با توجه به محدودیت‌های موجود، احتمال افزایش تولید نفت خام ایران در سال آینده میلادی چندان زیاد نیست. البته افزون بر ریسک‌های عرضه، در بخش تقاضای نفت نیز ریسک‌های جدی وجود دارد. تردید در واکسیناسیون ازسوی تعداد قابل توجهی از مردم از یک سو و چالش‌های توزیع واکسن در جهان از مهم‌ترین نگرانی‌ها در این باره است که فرآیند بازیافت اقتصادی و رشد دوباره تقاضای نفت را با تأخیر روبه‌رو می‌کند.

اما به هر ترتیب و با وجود مجموعه عوامل تقویت‌کننده و تضعیف‌کننده قیمت به نظر می‌رسد فعالان بازار انتظار دارند که قیمت نفت در سال آینده روندی فزاینده را طی کند و وارد کانال ۵۰ دلار برای هر بشکه شود.

ذخیره‌سازی مازاد فرآورده‌های نفتی مهمترین مانع افزایش قیمت نفت‌ خام

قیمت نفت خام در فاصله چند هفته از  ۳۵ به ۵۰ دلار برای هر بشکه رسیده است. بسیاری این جهش قیمتی را به امیدواری عادی شدن فعالیت‌های اقتصادی به‌دنبال کشف و دسترسی به واکسن بیماری کرونا مرتبط دانسته‌اند اما باید توجه داشت که جدای این موضوع، عوامل بنیادین پشتیبان قوی نیز برای این رشد قیمتی وجود دارد.

با وجود آنکه سطح ذخیره‌سازی نفت خام مازاد در جهان برابر ۳۰۰ میلیون بشکه تا پایان سال ۲۰۲۰ برآورد می‌شود، باید توجه داشت که یک سوم از آن در چین ذخیره شده و بخش عمده آن ذخایر غیرتجاری و راهبردی است که با تغییر روند قیمت‌های نفت خام وارد بازار نخواهد شد. علاوه بر این، حدود یک سوم دیگر نیز ذخیره‌سازی نفت خام روی آب است که در صورتی وارد بازار خواهد شد که سودآوری کافی را برای مالکان آن داشته باشد. اطلاعات بازارهای مالی نشان می‌دهد که در قیمت‌های جاری نفت خام این عامل لحاظ شده است. از مقدار باقیمانده ۵۵ میلیون بشکه نفت خام نیز در آمریکا ذخیره‌سازی شده است که تا حدودی تبدیل به یک بازار محلی شده است و وجود این ذخیره‌سازی‌ها سبب افزایش اختلاف قیمت نفت خام برنت و دبلیوتی‌آی است.

موضوع مهم دیگر در این باره کاهش تولید نفت خام کشورهای اوپک پلاس است که بیشتر نفت خام‌های متوسط و ترش است و همین موضوع سبب شده تا قیمت نفت خام شاخص دبی/عمان به ویژه در بازار آسیا بیشتر از قیمت نفت خام‌های سبک و شیرین مانند برنت شود. با وجود وضع بازار نفت خام، باید توجه داشت که شرایط ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی متفاوت است و وجود این ذخیره‌سازی‌ها سبب می‌شود اوپک پلاس همچنان برای افزایش عرضه نفت خام خود به بازار با تردید روبه‌رو شود.

دسترسی و توزیع جهانی واکسن کرونا و عادی سازی فعالیت‌های اقتصادی در اینجا اهمیت ویژه‌ای دارد. سطح ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی مازاد در پایان سال ۲۰۲۱ در جهان به ۵۰۰ میلیون بشکه می‌رسد. این حجم قابل توجه ذخیره‌سازی سبب شده است پالایشگران با نرخ پایین‌تری از پالایشگاه‌های خود بهره‌برداری و نفت خام کمتری خریداری کنند. این روند تا زمانی که پالایشگران شاهد کاهش ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی و بهبود سودهای پالایشی نباشند ادامه دارد.

بنابراین به نظر می‌رسد کشورهای اوپک پلاس برای تصمیم گیری درباره عرضه نفت خام به بازار به قیمت فرآورده‌های نفتی و سودهای پالایشی پالایشگاه‌های جهان که بازتاب دهنده وضع مخازت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی است توجه ویژه داشته باشند و تصمیم‌های خود را با آن تنظیم کنند.

منبع: شانا

کلیدواژه: قیمت نفت سال ۲۰۲۱ اوپک ایالات متحده آمریکا جو بایدن ذخیره سازی فرآورده های نفتی باید توجه دلار برای هر بشکه تولید نفت خام سال آینده عرضه نفت خام قیمت نفت خام افزایش قیمت نفت در سال بازار نفت اوپک پلاس سال ۲۰۲۱ قیمت ها سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۹۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح ۴۰ بازار جدید میوه و تره‌بار تا پایان سال

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی بختیاری‌زاده مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار شهرداری تهران در جمع خبرنگاران گفت: در سال ۱۴۰۲ به صورت میانگین ۴۵ درصد قیمت محصولات میوه و تره بار با میانگین سطح شهر فاصله داشت، یعنی این اندازه کالا را ارزان‌تر به دست مردم رساندیم. برخی شاید تصور کنند که کیفیت پایین‌تر آمده، اما طبق آمار موجود، کیفیت نه تنها پایین نیامده بلکه ارتقا هم داشته است.

افزایش 30 درصدی مراجعه به میادین

وی در ادامه افزود: طبق آمار، نزدیک به سی درصد میزان مراجعات به میادین افزایش یافته و این افزایش اقبال مردم بیانگر بالا بودن کیفیت محصولات است. از سوی دیگر میزان محصولی هم که عرضه شده در سال ۱۴۰۲ بالاتر از سال قبلش بوده است. در اسفند ۱۴۰۲ برخلاف سنوات قبل که بیش از بیست درصد افزایش را داشتیم، با اقدامات به موقع سازمان میادین و تدابیر شهردار تهران هیچ افزایش قیمتی را نداشتیم.

برخورد با هر تخلف/ رضایت مندی همشهری‌ها برایمان اولویت دارد

بختیاری‌زاده با اشاره به اینکه کیفیت میوه‌ها در میادین در اکثر بازار‌ها مطلوب و یکسان است، گفت: نظارت همیشه ادامه دارد و اگر موردی خلاف این ببینیم با آن برخورد می‌شود چرا که رضایت مندی همشهری‌ها برایمان اولویت دارد. البته تلاش داریم مشارکت مردم را در نظارت بر بازار‌ها هم افزایش دهیم از جمله اقدامات دراین راه استفاده از کیوآرکد‌ها در غرفه‌ها است که مردم می‌توانند نسبت به عملکرد آن غرفه هم نظرشان را ثبت و امتیاز بدهند و این امتیاز و نظرات درباره غرفه اعمال می‌شود و نتایجش را خود مردم خواهند دید.

۴۰ بازار جدید میوه و تره بار به شهر تهران اضافه می‌شود

وی افزود: ما در حال حاضر قریب ۳۰۰ بازار و میدان میوه و تره بار در سطح شهر تهران داریم که تلاش داریم تا انتهای سال، ۴۰ بازار جدید میوه و تره بار را نیز افتتاح کنیم و سطح خدمات رسانی را در همه محلات داشته باشیم. افزایش سطح خدمت رسانی ما در اولویت با مراکز جنوبی شهر است.

بختیاری‌زاده یادآور شد: تدابیری هم برای فروش مجازی اندیشیده شده که خبر‌های آن را به زودی اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه رسالت ما خدمات رسانی به مردم است پس هر اقدامی که سبب افزایش خدمات و رضایت‌مندی مردم بشود را در دستور کار قرار می‌دهیم ، توضیح داد: یکی از این اقدامات چرخ دستی‌هایی است که در فروشگاه‌ها برای راحتی جابه جایی بار‌های مردم قرار دادیم، ما سال گذشته این کار را شروع کردیم و به یک مدل چرخ‌های بومی سازمان میادین به لحاظ استحکام و چرخ رسیدیم، تقریبا هفتصد چرخ را سال پیش اضافه کردیم و امسال هم یک تعداد دیگر در دستور کار تولید قرار دادیم و به مرور زمان اینها را افزایش می‌دهیم و چرخ‌های قدیمی را هم ترمیم می‌کنیم تا مردم استفاده کنند.

ساعت فعالیت میادین در شش ماهه دوم سال

بختیاری‌زاده افزود: ما روزانه یک میلیون تراکنش برای میادین و ۵۵۰ هزار نوبت خرید ثبت می‌کنیم. مدل این بازار‌ها با هم فرق دارد چرا که ظرفیت ساختاری و ساختمانی آنها با هم متفاوت است، برخی از این بازار‌ها صرفا میوه و تره بار هستند و برخی هم پروتئینی و کالا‌های اساسی هم دارند.

وی در بخش دیگر درباره ساعت فعالیت میادین در شش ماهه ابتدایی سال ادامه داد: ساعت‌های میوه تره بار الان از ساعت ۸ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۲۰ فعالیت می‌کنند از روز شنبه تا پنجشنبه و روز‌های جمعه هم ۸ تا ۱۳ فعالیت دارند. روز‌های تعطیل رسمی هم از ساعت ۸ تا ۱۳ مراکز فعال هستند و خدمت رسانی می‌کنند.

تدبیر برای کنترل قیمت پیاز

وی درباره کنترل قیمت پیاز در بازار گفت: قیمت پیاز مدتی پیش به خاطر شرایط اقلیمی و مشکل از بین رفتن پیازها در مزارع افزایش بالایی داشت، بعضا قیمت تا چهل هزار تومان در سطح شهر رسید، منتها تدبیر شهردار این بود که قیمت‌ نوسانی نداشته باشد، از این رو با همکاری وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان مستقیم از خوزستان خرید کردیم و در بازار با قیمت حداقلی عرضه شد و به همین دلیل قیمت پیاز چهل هزارتومنی به هجده هزار و پانصد تومن رسید، همین هم سبب شد که مقابل سودجویی دلال‌هایی که دنبال التهاب بازار بودند گرفته شود و قیمت پیاز متعادل و روند کاهشی پیدا کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افتتاح ۴۰ بازار جدید میوه و تره‌بار تا پایان سال
  • ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری هرمزگان
  • پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا و ارز در روزهای آینده/ منتظر این قیمت‌ها در بازار باشید
  • دانشمندان به کمک نمک، سوپر باتری ارزان قیمت ساختند
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی جدید مشاوران املاک از قیمت مسکن در ماه‌های آینده/ الان خانه بخریم یا نخریم؟
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا/ قیمت طلا ممکن است از این عدد فراتر رود
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟