Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارسینه، عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره نامه رهبر معظم انقلاب در خصوص بودجه ۱۴۰۰ گفت: در بودجه درخواست شده بود که سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت، دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه باشد، ایشان فرمودند تا یک میلیون بشکه نفت معادل بیست درصد سهم صندوق توسعه ملی و مازاد آن ۳۸ درصد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



همتی خاطرنشان کرد: منابع قابل توجهی را که امسال دولت از صندوق توسعه ملی برداشته کرده، مانند برداشت یک میلیارد یورو برای بحث کرونا باید در بودجه ۱۴۰۰ به صندوق توسعه ملی بازگردد؛ بنابراین به طور حتم براساس این مسایل باید تغییراتی در بودجه ایجاد شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برخی معتقدند ارز ۴۲۰۰ تومان زیربنای بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور است، در این زمینه چه تصمیم‌هایی ممکن است اتخاذ شود؟ گفت: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی به درستی توزیع می‌شد و در زنجیره واردات به صورت مرحله‌ای به دست مردم می‌رسید می‌توانست تاثیر مثبتی را با خود به همراه داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: تاکنون ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی کمک زیادی کرده است، اما در عمل به درستی اجرا نشد و طبیعی است به دلیل انحرافات موجود، کالا‌هایی که به دست مردم می‌رسد با قیمت واقعی نباشد.

وی با بیان اینکه با ارز ۴۲۰۰ تومان نباید مرغ ۳۰ هزار تومانی در اختیار مردم قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در این زمینه برخی مشکل‌ها وجود دارد که باید اصلاح شوند، این اصلاح‌ها باید باتدبیر باشند تا برای مردم شوک قیمتی ایجاد نکند.

همتی افزود: مهمترین دغدغه دولت همین مسایل است، اکنون در حال بررسی و رفع مشکلات هستیم، اما در موقعیت فعلی نمی‌توان نظر قطعی را برای تصمیم‌گیری‌ها اعلام کرد.

بازار نرخ ارز را تعیین می‌کند

رییس کل بانک مرکزی درباره نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰ گفت: نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان براساس نرخ تسعیری است که امسال به بانک‌ها اعلام کردیم، اکنون بانک‌ها دارایی‌های خود را براساس ارز ۱۱ هزار تومان تسعیر می‌کنند.

وی با بیان اینکه نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند و در کنار آن تجارت و بنیاد‌های اقتصادی در تعیین نرخ ارز تاثیرگذار هستند، اظهار داشت: امیدواریم سال آینده روند تجارت، صادرات و شرایط ارزی کشور بهبود یابد، این مسایل به طور حتم بر روی بازار تاثیرگذار خواهند بود و باید بپذیریم که نرخ ارز بر مبنای سیاست‌گذاری شکل می‌گیرد.

همتی درباره اینکه که آیا نظر بانک مرکزی برای نرخ تسعیر ارز، نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است یا خیر، گفت: مساله بودجه، مساله‌ای مربوط به حسابداری است، چیزی که ما نگاه می‌کنیم مسایل بازار و سیاست‌گذاری اقتصادی است، معتقد هستیم نرخ ارز در بازار و براساس مسایل ساختاری شکل می‌گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: امیدواریم شرایط بازار ارز در ماه‌های آینده و حتی هفته‌های آینده بهتر از وضعیت فعلی شود.

آخرین وضعیت بدهکاران بانکی

وی به بدهکاران بانکی اشاره کرد و گفت: ظرف چند ماه گذشته وضعیت ۱۱ نفر که هر یک نفر آن‌ها چندین شرکت را زیر مجموعه خود دارند در کمیته فرادستگاهی ما مورد بررسی قرار گرفتند، مانده بدهی آن‌ها نزدیک به ۹۰ هزار میلیارد تومان است که با همکاری قوه قضاییه و ضابطین قوه قضاییه نزدیک به ۳۰ درصد از آن را وصول شد.

همتی افزود: امیدواریم در آینده به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم، زیرا قوه قضاییه به طور جدی پیگیر این قضیه است، امیداوریم کمیته فرادستگاهی که شامل همه سازمان‌های نظارتی می‌شود، بتواند مساله ۱۱ گروه را که مهترین بدهکاران سیستم بانکی هستند و چندین سال است بدهی آن‌ها مانده است را به تدریج برطرف کند.

رئیس بانکی مرکزی درباره ممنوع الخروجی این افراد گفت: این اقدام باید طبق روال پیش رود، اگر قرار باشد این اتفاق رخ دهد اجازه آن را از قوه قضاییه خواهیم گرفت.

وی درباره تغییر نرخ سود بانکی گفت: در وضعیت فعلی برنامه‌ای برای تغییر نرخ سود بانکی نداریم.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: رئیس کل بانک مرکزی عبدالناصر همتی بازار ارز ارز 4200 تومانی مرغ بانک نرخ سود تجارت صندوق توسعه ملی صندوق توسعه ملی ارز ۴۲۰۰ تومان قوه قضاییه بانک مرکزی نرخ ارز ۱۱ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۴۹۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار دلار سرد‌تر می‌شود؟

بررسی‌های به عمل آمده از بازار ارز غیر‌رسمی تهران در هفته‌ای که گذشت گویای آن است که نرخ دلار آزاد در هفته نخست اردیبهشت ۲.۸۳ درصد کاهش یافته است. از بین رفتن ریسک‌های سیاسی در اخبار سبب شده حجم تقاضای بازار آزاد کاهش یابد. از سوی دیگر مال‌دار‌ها نیز با ترس از تشدید روند کاهشی، اقدام به فروش دارایی‌های خود کرده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، بازار ارز و طلا در هفته‌ای که گذشت افت نرخ نسبتا قابل توجهی را تجربه کرد. در حالی که قیمت هر برگ دلار آزاد در بازار روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ماه در کانال ۶۵ هزار تومانی معامله می‌شد، قیمت این ارز در روز‌های پایانی هفته نخست اردیبهشت در کانال ۶۳ هزار تومانی ثبت شد. این در حالی است که سکه طلا در روند کاهشی دلار را پشت سر خود قرار داده و در همین مدت زمان ۵.۵۶ درصد افت کرده است. تحلیلگران بازار تهران عامل این روند کاهشی بازار را در پارامتر‌های سیاسی دنبال می‌کنند.

به عقیده این افراد رشد قیمتی که بازار در هفته‌های اخیر تجربه کرده بود، پشتوانه معاملاتی نداشت و صرفا با تشدید هیجانات اتفاق افتاد. در نتیجه در زمان تخلیه این هیجانات، حمایت محکمی در بازار مشاهده نمی‌شود و افت نرخ به راحتی صورت می‌پذیرد. از سوی دیگر همراه شدن فروشندگان در بازار این روند را تشدید می‌کند. بسیاری از افرادی که در روز‌های هیجانی بازار اقدام به خرید ارز در نرخ‌های بالا کردند، اکنون با هدف ضرر کمتر اقدام به عرضه دارایی‌های خود کرده و افت سطح تقاضا در کنار افزایش سطح عرضه به تشدید روند کاهشی دامن می‌زند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در زمان انتشار نخستین ریسک‌های سیاسی قیمت شاخص ارزی در کانال ۶۱ هزار تومانی معامله می‌شد. در نتیجه برخی از فعالان بازار معتقدند که اگر کلیه هیجانات از بازار تخلیه شود امکان حضور مجدد نرخ اسکناس آمریکایی در کانال مذکور وجود دارد.

سکه جا زد، دلار ادامه داد

روند بازار‌های ارز و طلا در روز پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت متضاد بود. دلار آزاد که در راستای روند کاهشی جدید خود در بازار روز چهارشنبه به رقم ۶۴ هزار تومان رسیده بود، بازار پنج‌شنبه را نیز با افت نرخ پشت سر گذاشت و در این روز حدود ۵۵۰ تومان کاهش یافت تا در رقم ۶۳ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شود.

گفتنی است که آخرین روز حضور دلار در این نرخ ۲۱ فروردین بود. اما برخلاف روند کاهشی دلار، قیمت شاخص‌های طلایی بازار تهران در روز‌های پایانی هفته گذشته افزایشی بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار پنج‌شنبه با رشد ۵۰۰ هزار تومانی به رقم ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. ربع سکه طلا نیز در این روز رشدی ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و در رقم ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.

به عقیده برخی از تحلیلگران بازدهی‌های هفتگی منفی ۵.۵۶ درصدی سکه و منفی ۲.۸۳ درصدی دلار، این اصلاح نرخ سکه را توجیه می‌کند. البته نوسانات طلای جهانی را نیز می‌توان دیگر عامل تغییر روند بازار سکه دانست.

دیگر خبرها

  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • بازار دلار سرد‌تر می‌شود؟
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز
  • واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف؛ کسری‌های آن‌ها از چه محلی پرداخت خواهد شد؟
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟