Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@23:36:23 GMT

تشریح دلایل بوی نامطبوع فاضلاب بندرعباس

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۵۰۱۸۴

تشریح دلایل بوی نامطبوع فاضلاب بندرعباس

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، بوی نامطبوعِ فاضلاب در برخی مناطق شهر بندرعباس، کهنه چالشی است که نه تنها نارضایتی شهروندان را دامن زده بلکه سال هاست که در سبدِ دغدغه های در اولویتِ آبفا جا خوش کرده؛ دغدغه ای که علی رغم تلاش های آبفا در یک دهه گذشته، کماکان حلِ آن نیازمند رویکردی جمعی از سوی مردم و مسئولان ذیربط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که وقت آن رسیده برای مسئله ی فاضلاب نیز همانند آب، چارچوب دیپلماسی برگزینیم تا فرصت از دست نرود و این دغدغه به بحران تبدیل نشود. گرچه این چالش در حوزه تخصصی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان است اما واقعیت این است که رفعِ این دغدغه چیزی فراتر از تخصص آبفا می طلبد و آن همکاری بین سازمانی است؛ سازمان هایی نظیر شهرداری، مسکن و شهرسازی، محیط زیست ، استانداری ، صنایع بندرعباس و در نهایت مردم به عنوان مطالبه گران اصلی این دغدغه. اتفاقی که اگر نیفتد، مسئله فاضلاب همچنان به صدایی می ماند که به جایی نخواهد رسید!

 فاضلاب، دغدغه مشترک

امین قصمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با اعتقاد به اینکه، مسئله فاضلاب همانند آب نیازمند یک چارچوب دیپلماسی است تا به بحران تبدیل نشود، تصریح کرد: حلِ این چالش علاوه بر تلاش و تخصص آبفا مستلزم همکاری بین سازمانی است.

وی با اشاره به بوی نامطبوعِ فاضلاب به عنوان معضل هر ساله شهر بندرعباس، به تشریح دلایل این مسئله پرداخت و گفت: عدم اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در برخی مناطق شهر از دلایل عمده انتشار بوی فاضلاب است. به طوری که در اکثر مناطق شمال کمربندی وحاشیه خورگورسوزان که بیشترین حجم بوی نامطبوع را داریم، به دلیل وجود بافت فرسوده، سکونت گاه های غیر رسمی و عدم اجرای طرح جامع شهری، امکان اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب وجود ندارد.

 قصمی افزود:  بخشی از فاضلاب تولیدی مناطق مذکور از طریق کانال آب های سطحی وارد خور شده و با توجه به شیب کمِ بستر خور و خروجی آن که تحت تاثیر جریانات جزر و مدی آب دریا است، تخلیه مناسب فاضلاب های درون خور به طور کامل صورت نگرفته و باقی ماندن فاضلاب در خور (و تابش آفتاب به آن) سبب ایجاد فرایندهای بی هوازی و درنتیجه تولید بوی نامطبوع فاصلاب می شود.

وارونگی دمایی و بوی نامطبوع فاضلاب در پاییز و زمستان

وی ادامه داد: پدیده وارونگی دمایی از دیگر دلایل انتشار بوی نامطبوع است چرا که مشکل انتشار بو در فصول پاییز و زمستان به علت وقوع این پدیده، بیشتر از فصول گرم احساس می شود . به طوری که به علت دمای کمتر لایه های هوایی نزدیک به زمین، بوی نامطبوع موجود در این ناحیه امکان حرکتِ عمودی را از دست داده و در لایه های نزدیک به زمین بیشتر گسترش می یابد.

طرح احداث تصفیه خانه شرق بندرعباس در مرحله تصویب

مدیرعامل آبفا استان در ادامه، با اشاره به اینکه وجود تصفیه خانه فاضلاب (با فرآیند لجن فعال) در نزدیکی بافت شهری از دیگر دلایل انتشار بوی نامطبوع است، گفت: در حال حاضر پس از تعیین تکلیف قرارداد سرمایه گذاری اصلاح و ارتقای تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس به دلیل عدم انجام به موقع تعهدات از سوی سرمایه گذار، این مجموعه تلاش می کند با رفع مشکلات موجود و افزایش راندمان بهره برداری تصفیه خانه، تا حد امکان از میزان بوی نامطبوع فاضلاب بکاهد.

 وی تصریح کرد: از طرفی با توجه به افزایش حجم ورودی فاضلاب نسبت به ظرفیت تصفیه خانه در سال های اخیر، این مجموعه طرح احداث تصفیه خانه فاضلاب شرق بندرعباس با ظرفیت 89 هزار مترمکعب در شبانه روز را در دست بررسی و مطالعه دارد.

به گفته قصمی؛ این تصفیه خانه جدید با فاصله مناسب نسبت به بافت شهری احداث خواهد شد و جمعیتی برابر 433 هزار نفر را در افق 1425 تحت پوشش قرار می دهد.

مدیرعامل آبفا استان خاطر نشان کرد: هزینه مورد نیاز جهت احداث تصفیه خانه شرق و سامانه انتقال فاضلاب حدود دو هزار 859  میلیارد ریال برآورد شده که در حال حاضر در مرحله بررسی و تصویب در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است.

انتهای پیام/ ۸۸۰۵۵

 

منبع: فارس

کلیدواژه: بوی بد فاضلاب هرمزگان بندرعباس بوی نامطبوع تصفیه خانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۰۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصفیه‌خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود

ایسنا/هرمزگان معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور ‌با اشاره به تصفیه‌خانه در حال احداث بشاگرد گفت: با توجه به اهمیت پروژه و بهره‌مندی جمعیت زیادی از مردم بشاگرد از اجرای این طرح در تلاش هستیم تا اوایل تیرماه آبگیری این تصفیه‌خانه انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان؛ ذوالفقار مهدی‌زاده امروز (نهم اردیبهشت ماه ) در ‌بازدید از تصفیه‌خانه در حال احداث بشاگرد که مدیر عامل آبفای هرمزگان و فرماندار بشاگرد حضور داشتند، اظهار داشت: با توجه به اهمیت پروژه و بهره‌مندی جمعیت زیادی از مردم بشاگرد از اجرای این طرح در تلاش هستیم تا اوایل تیرماه آبگیری این تصفیه خانه انجام شود.

وی میزان ظرفیت این تصفیه‌خانه را ۱۷۰ لیتر بر ثانیه عنوان کرد و افزود: پیشرفت این پروژه از لحاظ کمی و کیفی قابل قبول است و طی دو سال گذشته با تامین منابع مالی، تکمیل این پروژه سرعت گرفته است و تلاش می‌کنیم اعتبارات مورد نیاز این پروژه را تخصیص دهیم.

معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور ادامه داد: بخشی از اعتبارات این پروژه نیز از محل مولدسازی با تلاش استاندار انجام خواهد شد که انتظار داریم با پیگیری‌ها این مهم به سرانجام برسد.

 در این بازدید همچنین عبدالحمید حمزه‌پور، پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه بشاگرد را ۴۶ درصد عنوان کرد که ارزش فعلی آن ۴۰۰ میلیار تومان است.

وی با قدردنی از نگاه بلند و حمایت‌های وزیر نیرو، مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب و استاندار هرمزگان ادامه داد: در حال حاضر از طریق نصب پکیج اضطراری، ۳۰ لیتر بر ثانیه آب تولید و برای تامین آب یک شهر ۹ روستا پمپاژ می‌شود.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تصفیه‌خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد