Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی روزهای اخیر گفتگوی لایو یک پسر نوجوان ۱۴ ساله با یک خانم بلاگر اینستاگرامی و نمایان شدن انحرافات اخلاقی و جنسی این نوجوان در پشت پرده تهاجمات فرهنگی بازهم تلنگری است بر موضوع رهاشدگی فضای مجازی و وزارت ارتباطاتی که به‌عنوان مسئول اصلی ساماندهی و مدیریت آن تنها نظاره‌گر میدان است و هیچ اقدامی در جهت مدیریت این فضای بی در و پیکر مجازی که توسط بیگانگان مدیریت می‌شود انجام نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ طی سال‌های اخیر توسعه‌ی فراگیر ارتباطات بر بستر شبکه‌های اجتماعی باعث گرایش طیف وسیعی از اقشار مختلف جامعه به این سمت‌وسو و شکل‌گیری واقعیتی به نام فضای مجازی شد.

تأثیرگذاری این فضا بر تمام شئون زندگی حقیقی افراد جامعه به یک‌باره بسیاری از قواعد و مسائل فرهنگی و اجتماعی را تحت الشاع قرار داد و هویتی مجازی بر شخصیت افراد غالب شد تا جایی که کم‌کم آسیب‌های فضای مجازی بر مزایای آن پیشی گرفت.

همین موضوع باعث شد تا فضای مجازی حکم یک تیغ دو لب را پیدا کند، یک لبه آن ارتقای سطح فکر، فرهنگ و دستیابی سریع به اطلاعات و ارتباطات مؤثر در همه زمینه‌ها و سوی دیگر این تیغ، آسیب‌های بی‌شماری در حوزه‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی، سبک زندگی و فرهنگ عمومی نهفته است.

حال‌آنکه در کشور ما پلتفرم، مدیریت، جهت‌دهی افکار و کنترل این فضا اساساً در اختیار بیگانگان قرار دارد و نمی‌توان به امکانات و محاسن این فضا دل‌خوش کرد و تبعات مضر این اتفاق را ندید. از اولین تبعات نابسامانی و رهاشدگی این فضا، تأثیرات مخرب آن بر گروه‌های سنتی کودک و نوجوان است که شخصیت و درکشان قوام پیدا نکرده و دسترسی به هر نوع محتوا در این فضا به‌راحتی می‌تواند نگرشی را برای آن‌ها ایجاد کند که دچار افسردگی، ناامیدی و ناهنجاری‌های اجتماعی شوند.

در همین کشورهای غربی که سنگین‌ترین ابزارها را برای هجمه‌های ضد ارزش علیه جوانان ما به کار گرفته‌اند در کشور خود برای کسی که به سن مشخصی نرسیده، اجازه دسترسی به هر محتوایی در فضای مجازی وجود ندارد و چون آزادی بی‌حدوحصر در این زمینه را برای کودکان و نوجوانان آسیب‌زا می‌دانند؛ اما چطور می‌شود در کشور یک کودک یا نوجوان در این فضای وسیع‌تر و گسترده رها می‌شود؟! به‌راستی مسئول این رهاشدگی فضای مجازی کیست؟

حال اما وزارت ارتباطات به‌عنوان مسئول اصلی ساماندهی و مدیریت فضای مجازی، تنها نظاره‌گر این میدان است و هیچ اقدامی در جهت مدیریت این فضای بی در و پیکر مجازی که توسط بیگانگان مدیریت می‌شود انجام نمی‌دهد.

آسیب‌های فضای مجازی که حالا قدرتمندترین ابزار جنگ نرم در دستان دشمن است بارها از سوی مقام معظم رهبری و کارشناسان متعدد گوشزد شده است اما جای تأسف است که وزارت ارتباطات مطالبه‌ی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را همچنان بر زمین گذاشته و از طرفی دستگاه‌های مسئول فرهنگی به نقش خود در ارتقای سواد رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی استفاده از بستر نوظهور مجازی عمل نمی‌کنند.

طی روزهای اخیر اما گفتگوی لایو یک پسر نوجوان ۱۴ ساله با یک خانم بلاگر اینستاگرامی و نمایان شدن انحرافات اخلاقی و جنسی این نوجوان در پشت پرده تهاجمات فرهنگی بازهم تلنگری است بر موضوع رهاشدگی و آسیب‌های جبران‌ناپذیر فضای مجازی کاملاً بیگانه در کشور که با انفعال متولیان داخلی تحت مدیریت غربی قرار دارد، ویدئو منتشرشده از این گفتگوی اینستاگرامی نمایش کوچکی است از آنچه در منجلاب فساد و واقعیت‌های تلخ و انکارناپذیر در زیرپوست فضای مجازی در جریان است.

حال که آقای آذری جهرمی اخیراً به جوانان توصیه کردند که «جوانی کنید» باید به ایشان یادآوری کرد که دستاورد وزارت ارتباطات در بسترسازی متناسب فضای مجازی برای جوانان چیست، وقتی یک نوجوان ۱۴ ساله در این فضای رهاشده این‌گونه به سیاهی و انحراف کشیده می‌شود چه انتظاری از جوانان می‌توان داشت.

این اتفاق که در نهایت ضعف و بی‌تفاوتی وزارت ارتباطات در قبال مدیریت فضای مجازی رقم می‌خورد با چنین رویکردی منفعلی اولین نبوده و آخرین هم نیست هرچند که پیش‌تر نمونه‌هایی از تأثیرگذاری منفی این بستر بر عواطف و هیجانات نوجوانان و جوانان را شاهد بوده‌ایم، اثراتی که بعضاً خسارت جبران‌ناپذیری را به همراه داشته و پای جان افراد را به میان کشیده است.

از طرف دیگر حرف‌های این نوجوان در ارتباط با انحرافات جنسی متأثر از فیلم‌های غیراخلاقی و واکنش‌های خانم بلاگر در تأیید تأثیرگذاری پوشش نامناسب وی در رفتار انحرافی این نوجوان دقیقاً پاسخ همان کسانی است که راه‌حل بحران‌های جنسی را رهایی مطلق از قیدوبندهای دینی و عرفی جامعه می‌دانند اما هنوز هم دولت و دستگاه‌های مسئول فرهنگی نوجوانان و خانواده‌ها را در برابر تهاجمات عظیم در حوزه مسائل جنسی به حال خود رها کرده‌اند.

بدون تردید مهم‌ترین هدف دشمن این است که در جنگ شناختی پیروز شود، موضوع جنگ نرم و شبیخون فرهنگی کم‌کم تکمیل شد و حالا به جنگ شناختی‌ای تبدیل‌شده است که دشمن در آن روی باورها و لایه‌های عمیق بینشی و نگرشی مخاطب کار می‌کند اما در همین اتفاق غیرقابل‌انکار است که ضعف در حوزه سواد رسانه‌ای، عدم آگاهی و مراقبت والدین نیز در بروز ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتاری در فضای مجازی نمود پر رنگی را داشته است.

مدیریت فضای مجازی نیازمند عزمی همه‌جانبه برای حفظ هویت فرهنگی جامعه است؛ درحالی‌که این فضا بستری برای پیشبرد اهداف دشمن قرارگرفته است و با خارج کردن فضای مجازی از مسیر کارکرد اصلی خود در حال تبدیل آن به یک ضد ارزش و ضد فرهنگ است و حال جای سؤال است که چرا پروژه‌ی اینترنت ملی و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی بر زمین‌مانده است.

نتیجه ی ادامه این روند شکست ارزش‌های هویتی از درون به علت تغییر نرم باورها و بینش مردم است، کما اینکه هم‌اکنون نیز دشمن با سرمایه گذاری های سنگین در حوزه فضای مجازی هجمه سنگینی را در راستای «سکولاریزه کردن» سبک زندگی مردم آغاز کرده است.

وقتی مدیریت فضای مجازی دست بیگانگان باشد هدایت آن هم بدست آنان صورت می گیرد که باعث وارد آمدن ضربه های بسیاری به ملت ما می شود، عدم مدیریت بر این فضا مثل این است که در میدان جنگ افرادی که به هیچ سلاحی دسترسی ندارند را بدون سرپناه رها کنیم و دشمنان هم آنان را با بمباران کنند، امروزه فضای مجازی در کشور ما چنین حالتی دارد.

گفتار پایانی اینکه، اگرچه فضای مجازی غیرواقعی است اما یک واقعیت است که در شرایط کنونی جهان، از وقایع عینی و فیزیکی فراتر رفته و در حال بلعیدن فضای حقیقی است، راهکار حل چالش‌های فضای مجازی در وهله ی اول تلاش در راستای استقلال و به دست گیری مدیریت آن است ضمن اینکه افزایش سواد رسانه‌ای و آموزش آن به مردم به شکل جدی و از طریق صداوسیما و سایر رسانه‌ها،‌ نهادها و سازمان‌های فرهنگی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان در این زمینه انجام داد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: مدیریت فضای مجازی وزارت ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۲۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرد هتاک فضای مجازی در چالوس دستگیر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ محسن سلیمانی اظهار کرد: در پی کسب خبری مبنی بر هتک حرمت و حیثیت از سوی یک صفحه اینستاگرامی با انتشار تصاویر کاندیداها و تمسخر آنان و انتشار اخباری تحت عنوان افشاگری بر علیه برخی افراد و مسوولان با هدف تشویش اذهان عمومی در زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی و فنی، متهم شناسایی و با هماهنگی قضائی در اقدامی غافلگیرانه دستگیر شد.

سرهنگ سلیمانی، افزود: متهم در تحقیقات و بازجویی‌های فنی پلیس به بزه انتسابی اقرار کرد و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی و سپس روانه زندان شد.

کد خبر 6095235

دیگر خبرها

  • مدارس کشور به واقعیت افزوده مجهز می‌شوند؟
  • خسرو غفوریان کیست؟
  • زبان طنز نیشدار است
  • پرطرفدارترین تیم فوتبال ایران با روایت صفحات مجازی
  • فرد هتاک فضای مجازی دستگیر شد
  • فرد هتاک فضای مجازی در چالوس دستگیر شد
  • فضای مجازی باید قانون داشته باشد/لزوم قانونمندی پدیده‌های اجتماعی
  • صبا آذرپیک به ۲ سال حبس قطعی و ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد
  • تصاویر سوءاستفاده از دختربچه برای تبلیغ آرایشگاه
  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی