Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@13:26:09 GMT

صلح و سازش ۱۵۰ پرونده قضایی طی ۵۰ روز در همدان

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۵۳۳۷۴

صلح و سازش ۱۵۰ پرونده قضایی طی ۵۰ روز در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، هرچه فرهنگ روحیه گذشت پررنگ تر شود، صلح و سازش افزایش یافته و به سمت جامعه‌‌ای منطبق با آرمان های اصلی والای اسلامی ـ انقلابی در حد اعلایش نزدیکتر می‌شویم، این همان ترویج سنت حسنه عذرخواهی به عنوان مصداق بارزی از اجرای عدالت است که در کمیته های مصلحین و معتذرین پیگیری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستگاه قضایی استان همدان در حدود یک سال گذشته با بهره گیری از طرح های مبتکرانه به سمت ترویج و اشاعه فرهنگ نوع دوستی، مودت، مهربانی، گذشت و بخشش و اثرات آن در جامعه پیش رفته و در این زمینه توفیق های قابل توجهی به دست آورده است، تا جایی که تنها در ۵۰ روز شاهد ختم به صلح و سازش شدن بیش از ۱۵۰ پرونده قضایی در این استان بودیم.

* ستاد تألیف قلوب، ایده ای خلاقانه برای اشاعه فرهنگ گذشت در جامعه

در حقیقت اجرای طرح مبتکرانه کمیته های معتذرین و مصلحین به عنوان کمیته های معین ستاد تألیف قلوب، ایده ای خلاقانه در مسیر ترویج فرهنگ گذشت و عذرخواهی متهم از شاکی است.

در روزهای اخیر شاهد بازدیدهای سرزده محمدرضا عدالتخواه رئیس کل دادگستری استان از پنج حوزه قضایی شهرستان (کبودآهنگ، رزن، ملایر، اسدآباد و بهار) و شش حوزه قضایی بخش بودیم و در این بازدیدها نه تنها عملکرد دستگاه قضایی هر شهرستان مورد بررسی موشکافانه قرار گرفت، بلکه عدالتخواه، خود برای تأکید بر جایگاه و شأنیت کمیته معتذرین در جمع قضات و کارمندان حوزه های قضایی حضور یافت تا این طرح ها به طور شفاف تبیین و تشریح شود.

*اشاعه روحیه گذشت در جامعه، منطبق با آرمان های اصیل اسلامی ـ انقلابی بر محوریت عدالت است

بی تردید هرچه فرهنگ روحیه گذشت و مهربانی در جامعه پررنگ تر شود، صلح و سازش افزایش یافته و به سمت جامعه ای منطبق با آرمان های اصلی والای اسلامی ـ انقلابی در حد اعلایش نزدیکتر می شویم. این همان ترویج سنت حسنه عذرخواهی و عفو گذشت در جامعه اسلامی است که مصداق بارزی از اجرای عدالت محسوب می شود.

*کاهش پرونده‌های قضایی یکی از رویکردهای کمیته های معتذرین

کمیته های مصلحین با ریاست رؤسای دادگستری ها و کمیته های معتذرین با ریاست دادستان ها فعالیت دارند. کمیته مصلحین برای رفع اختلاف و ایجاد صلح در هر قشری از معتمدین آن گروه بهره می گیرد و در کمیته معتذرین شرایطی فراهم می شود که متهمان از شاکیان معذرت خواهی کرده تا کدورتی بر جای نماند و این گونه  از پرداخت جرائم، حبس های بی نتیجه و ورود پرونده ها به مراجع قضایی جلوگیری می شود و در نهایت خانواده های آنان نیز کمتر آسیب می بینند.

* ایجاد جامعه ای سالمتر از اهداف اساسی "ستاد تألیف قلوب"

بی تردید اصلاح ذات البین یکی از رویکردهای اساسی ستاد "تألیف قلوب" و کمیته های مصلحین و معتذرین است که مصالحه در جرائم غیرعمد را پیگیری می‌کند و با تشویق و ترغیب طرفین پرونده به سازش، زمینه برای ایجاد جامعه‌ای سالمتر مهیا می‌شود؛ این کمیته‌ها در عمده بخش‌های دستگاه قضا حتی در زندان ها در حال تشکیل است و به زودی در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها نیز عملیاتی می‌شود.

انتهای پیام/ 89001/

منبع: فارس

کلیدواژه: همدان عدالت دستگاه قضایی فرهنگ ستاد تألیف قلوب کاهش پرونده های قضایی تألیف قلوب صلح و سازش کمیته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۳۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گذشت و بخشش باید در جامعه تبدیل به فرهنگ شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام برومند رازیانی در دیدار با دبیر ستاد صبر کردستان اظهار کرد: صلح و سازش امری ارزشمند وخداپسندانه است که باید در جامعه رواج یابد.

وی افزود: اداره‌کل تبلیغات اسلامی کردستان با داشتن ظرفیت تشکل‌های مردمی می‌تواند در راستای ترویج فرهنگ صلح قدم بردارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان فعالیت ۲۰۰ کانون فرهنگی تبلیغی در سطح استان، وجود ۸۰۰ مداح اهل تسنن و تشیع، وجود بیش از ۸۰۰ هیات مذهبی در استان و وجود موسسات و خانه‌های قرآنی و فعالان عرصه قرآنی استان را ظرفیتی برای ترویج فرهنگ صلح و سازش در استان برشمرد.

وی اذعان کرد: با امضای تفاهمنامه این اداره‌کل با ستاد صبر استان می‌توان در راستای تقویت صلح و سازش در جامعه تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام رازیانی اضافه کرد: باید گذشت و بخشایش در میان مردم جامعه تبدیل به یک فرهنگ شود.

کد خبر 6092632

دیگر خبرها

  • راه اندازی دادگاه های صلح در کرمان
  • دادگاه‌های صلح در کرمان راه‌اندازی می‌شوند
  • بیش از ۲۱ هزار پرونده در جنوب کرمان با صلح و سازش مختومه شد
  • سازش ۲۱۲۳۲ فقره پرونده در جنوب کرمان
  • صلح و سازش در پرونده نزاع دو برادر اهوازی پس از سه سال
  • سازش در ۶۰ هزار پرونده شعب حل اختلاف جنوب کرمان
  • گذشت و بخشش باید در جامعه تبدیل به فرهنگ شود
  • سازش ۶۷ درصد پرونده‌های ارجاعی به مشاوران کلانتری‎های سیستان و بلوچستان
  • ۲۹۸ دانش آموز و ۹۳ معلم ابلاع صلح یاری دریافت کردند
  • صلح و سازش در پرونده قتل با رضایت اولیاء دم در کوهرنگ