Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«وطن امروز» تیتر «اتمام حجت» را برای بازتاب سخنان دیروز رهبری برگزیده و تاکید کرده است که «رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و خانواده ایشان نسبت به هزینه‌های ادامه سیاست اعتماد به وعده‌های دشمن هشدار دادند و تصریح کردند حمایت ایشان از مسؤولان مشروط به پایبندی آن‌ها به اهداف ملت است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روزنامه اصولگرا همچنین یادداشتی دارد با عنوان «مجلس با روحانی چه می‌کند؟» و به نحوه مواجهه جریان انقلابی با دولت می‌پردازد. در این یادداشت آمده است: «اراده پشت طرح موضوع استیضاح روحانی، یک اراده خیرخواهانه و دقیق و مصلحت‌گونه بوده است، اما امتزاج ۲ اصل «حکمت» و «مصلحت» باعث شد یک نگاه ریزبینانه و موشکافانه و دوراندیشانه نسبت به این موضوع یعنی پایان زودهنگام ریاست‌جمهوری روحانی، نمایندگان پیگیر بحث استیضاح را به تامل بیشتر وادارد و نتیجه آن شد که مجلس شورای اسلامی با نجابت و بر اساس یک مصلحت بالاتر برای مردم مظلوم، فعلا استیضاح را از دستور کار خارج کند و در حالی که بحث «عدم کفایت» محرز است، تلاش کند با تصویب قوانین درست، این دولت را وادار به کار کند تا این چند ماه پایانی، شاید خیری از این دولت به مردم برسد.»

«کیهان» برخلاف سایر روزنامه‌ها که طرح موضوع رفع تحریم و خنثی کردن تحریم از سوی رهبری را پررنگ کرده و مطابق گرایش سیاسی خود، جمله مطلوب خودشان را از بین سخنان ایشان پیدا کردند؛ تیتر خود را به سخنان رهبری درباره سردار سلیمانی اختصاص داده است.
حسین شریعتمداری، اما در یادداشت روز خود با عنوان «تحریف ممنوع؛ آدرس سراب ندهید!» به توصیه‌های رهبری در جلسه دیروز اشاره کرده و نوشته است: «توصیه‌های حضرت آقا مانند همیشه با پیوست منطقی، علمی، تجربی و بسیار بدیهی همراه است و از جمله درباره یکی از مسائل مطرح این روزها، یعنی تحریم‌ها به وضوح حاکی از آن است که؛ اولاً؛ دولت نباید برای رفع تحریم‌ها در انتظار رئیس‌جمهور جدید آمریکا بماند.... ثانیاً؛ دشمن از تحریم‌ها به عنوان اهرم و حربه‌ای برای مقابله با ایران اسلامی استفاده می‌کند و بدیهی است هرگز از حربه‌ای که در اختیار گرفته، دست بر نمی‌دارد، چرا که دشمن است و بسیار ساده‌لوحانه است که از دشمن انتظار داشته باشید در گرماگرم جنگ (جنگ اقتصادی)، اسلحه خود (تحریم) را کنار بگذارد.... ثالثا؛ سه کشور اروپایی نیز قابل اعتماد نیستند و کسانی که برای رفع تحریم‌ها به همراهی آن‌ها دل بسته‌اند، به جای آب، آدرس سراب می‌دهند»

«جوان» نیز با تیتر «بروید دنبال بی‌اثر کردن تحریم‌ها» سخنان دیروز رهبری در جمع مسئولان برگزاری بزرگداشت شهید سردار سلیمانی را پوشش داده است. همچنین بخش دیگر از سخنان ایشان مبنی بر اینکه «قاتلان و آمران سردار سلیمانی باید انتقام پس بدهند»، «دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد، دشمنی‌ها فقط مخصوص آمریکا ترامپ نیست که با رفتن او تمام شود، آمریکای اوباما نیز با شما و ملت ایران بدی کرد» یا اینکه «نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم چراکه اگر بتوان بتوان تحریم را رفع کرد یک ساعت هم نباید تاخیر کنیم، اگرچه اکنون چهار سال است که تاخیر شده و از سال 95 که بنا بود همه تحریم‌ها یکباره برداشته شود تا امروز نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد، بلکه زیادتر هم شد» را صفحه نخست خود مورد تاکید قرار داده است.

«شرق» همچون سایر رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت آن بخش از سخنان رهبری که به تاخیر نکردن در رفع تحریم در صورت امکان آن، اشاره داشت را پررنگ و تیتر یک کرده است.
این روزنامه همچنین در سرمقاله خود با عنوان «سخنانی برای طلیعه سیاست اصولی ایران» و به قلم احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس آورده است: «طنین سخن مقام معظم رهبری این است که ما با طرف‌های دیگری مواجهیم و نباید گفت‌وگوی داخلی قوا با زبان گزنده باشد و مجلس چاقوی دولت و نظام را تیز کند نه اینکه تیری را به سمت دولت پرتاب کند. به‌هر‌حال تجربه ورود مقام معظم رهبری در سطح رسمی به مسائل سیاست خارجی به همه طرف‌ها این پیام را می‌دهد که کشتی‌بان، مسیر را مشاهده کرده و مسئله رها‌شده نیست. ایشان معتقد است از موضع عزت، حکمت و مصلحت می‌توان از فرصت ایجاد‌شده در فضای پساترامپ استفاده کرد و البته هم‌زمان باید تحکیم فضای داخلی و صدای واحد در مذاکرات در دستور کار همه تصمیم‌گیران باشد»

«آفتاب یزد» برای پوشش جلسه دیروز رهبری با مسئولان برگزاری بزرگداشت شهید سردار سلیمانی، از تیتر «رفع تحریم دست دشمن است، اما خنثی کردنش دست ما» استفاده می‌کند.
این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله خود، اما به موضوع دیگری یعنی اصلاح‌طلبان و انتخابات می‌پردازد. از تغییر ریل آنان گفته و می‌نویسد: «شواهد و قرائن می‌گوید که اصلاح‌طلبان از یکسو در انتخابات ۱۴۰۰ حضور فعال خواهند داشت و از سوی دیگر بنا دارند استراتژی خود را در این ماه‌های پایانی در قبال دولت حسن روحانی تغییر دهند.... به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان بنا دارند این روز‌ها در مورد عملکرد روحانی فیتیله انتقادات را پایین کشیده و روی نقاطی تمرکز کنند که برای ۱۴۰۰ به کار آید.»

«آرمان ملی» نیز ضرورت تاخیر نکردن در رفع تحریم را از بین سخنان رهبری برای تیتر انتخابات کرده است. همچنین در سرمقاله خود به قلم حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین‌الملل با عنوان «آثار لغو تحریم‌ها» می‌نویسد: «سخنرانی رهـــبر انـــقلاب و تـــاکید ایشان بر اینکه «اختلافات خود را با مذاکره با یکدیگر حل کنید... و آیا نمی‌شود با عنصر داخلی مذاکره و اختلافات را حل کرد؟» گویای این نکته مهم است که یک موضع وحدت و یکپارچه داشته باشیم، تا طرف مقابل آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر شرکت‌کنندگان در این مذاکرات، بدانند اگر با طرف ایرانی به نتیجه می‌رسند، مورد حمایت هشتادمیلیون نفر قرار می‌گیرد، نه اینکه سیاست خارجه اسیر بازی‌های جناحی شود. درواقع مشکلمان در برجام و FATF همین است که هرکدام براساس جناحی موضوع را تحلیل می‌کنیم و نه براساس اینکه چقدر به نفع کشور است و چقدر هزینه-فایده روی دست مردم می‌گذارد و چقدر برایمان مشکل‌ساز خواهد شد. اشاره ایشان به تلف شدن وقت از سال ۹۵ تاکنون، عدم اجرای تعهدات طرف مقابل به دلایل مختلف است و یکی دیگر از کار‌هایی که قبل از مذاکره باید انجام داد، آسیب‌شناسی است که ببینیم دلیل اجرا نشدن برجام فقط سیاست‌های زیاده‌خواهانه آمریکا بوده یا موانع دیگری هم بر سر اجرای برجام وجود داشته. به نظر می‌رسد در این‌باره هم باید یک بررسی منصفانه، غیرجناحی، عمیق و دقیق داشته باشیم تا سیاست‌های گذشته را تکرار نکنیم.»

«ایران» به عنوان صدای دولت همان طور که انتظار می‌رفت از آن بخش از سخنان رهبری استقبال کرد که فرمودند «اگر بتوان تحریم را رفع کرد حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم» و با فونتی درشت تیتر زد که «تحریم‌ها را باید عزتمندانه برطرف کرد».
این روزنامه همچنین در یادداشتی با عنوان «تأکید مستمر بر هم‌افزایی ملی در بیانات رهبر انقلاب» و به قلم محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آورده است: «مهمترین فراز سخنان رهبر معظم انقلاب همان تأکید همیشگی بر ضرورت همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های ملی باشد چرا که وقتی این شیوه از تعامل و روابط داخلی جایگزین رفتار‌های تقابلی شود... و یا به تعبیر ایشان صدای واحدی از ایران اعم از مردم و مسئولان بلند باشد، به معنای تقویت جبهه داخلی هم برای حل مشکلات داخلی و هم ابزار چانه‌زنی قوی در مناسبات و مراودات بین‌المللی است. اینکه ایشان این مهم را یادآوری می‌کنند شاید ناشی از آن باشد که روابط مسئولان در قوا و حوزه‌های مختلف آن‌گونه که شایسته و بایسته است، نیست حال آنکه هر عقل سلیمی می‌پذیرد در مواجهه با شرایط سخت، کدورت‌های شخصی یا رقابت‌های جناحی باید به مرتبه نازل‌تری از اهمیت برود و آنچه در اولویت قرار گیرد، مسائل و منافع کلان و ملی است.»

منبع: فردا

کلیدواژه: روزنامه ها رفع تحریم رهبری اصلاح طلبان عدم کفایت سردار سلیمانی سخنان رهبری اصلاح طلبان رفع تحریم تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۷۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عباس عبدی خطاب به نواصولگرایان: آی‌ کیوتان در اندازه گنجشک هم نیست

به گزارش عصر ایران عباس عبدی در اعتماد نوشت: ماجرا این است که آقای مهدی نصیری اعلام کرده که برای یک سفر خانوادگی مدتی را عازم کانادا شده‌ است. وی در چند سال اخیر مواضع به نسبت رادیکالی علیه ساختار موجود داشت و آشکارا هم بیان و تبلیغ می‌کرد.   اتفاقا مواضعی که داشت بخش اصلی اصلاح‌طلبان با آن همراهی نمی‌کردند، هر چند از این نظر که وی منسوب به جناح اصولگرا بود و این حرف‌ها را می‌زد، غیرمنتظره نیست که برخی اصلاح‌طلبان هم مثل اغلب مردم استقبال می‌کردند، چون این مواضع از سوی خود اصولگرایان یا منشعبین آنان زده می‌شد، ولی آقای نصیری هیچ نسبتی با اصلاح‌طلبی به عنوان یک مجموعه‌ای با پیشینه‌ای فکری و سیاسی نداشت و هنوز هم به لحاظ مبانی فکری به مجموعه اصولگرایان نزدیک‌تر است.   البته این فقدان نسبت را نه به عنوان نقطه قوت ایشان می‌گویم و نه به عنوان نقطه ضعف، بلکه یک واقعیت است. ایشان تا زمانی که ایران بودند مواضع رادیکال خود را اظهار می‌کردند، مواضعی که اگر یک نفر از اصلاح‌طلبان اندکی از آن مواضع را می‌گرفت، در چشم به‌هم زدنی بازداشت و بازجویی می‌شد و جایش در زندان بود.   اتفاقا بهترین دلیلی که وی منسوب به اصلاح‌طلبان نیست، همین مصونیت سیاسی و قضایی ناگفته و نانوشته‌ای است که در عمل، مجموعه اصولگرایان از آن بهره‌مندند.   البته آقای نصیری ارتباطات گوناگونی داشت، با اصلاح‌طلبان هم نشست و برخاست داشت، همچنان که با دیگران داشت ولی هیچ‌گاه به عنوان یک فعال اصلاح‌طلب نه خودش را معرفی می‌کرد و نه کسی به چنین صفتی او را می‌شناخت. شاید هم سعی می‌شد که با چند تن دیگر از دوستان خودشان، جریانی به جز اصلاح‌طلبان و اصولگرایان راه بیندازند که نمی‌دانم چرا نشد یا شاید هم از ابتدا در پی آن نبودند.   حالا و پس از طرح رویکردی سیاسی از جانب او، یک روزنامه وابسته به جناح نواصولگرایان نوشته است که «مهدی نصیری «باطن» اصلاح‌طلبان است که «ظاهر» شده است و حالا اصلاح‌طلبان که سال‌هاست با باطنی غیر از شخصیت متظاهرشده خود با مردم و نظام روبه‌رو شده‌اند، از اینکه یک تازه‌وارد قواعد بازی را رعایت نکرده (یا هنوز نیاموخته) و باطن آنان را آشکار کرده است، به‌شدت دلخور و هراسان شده‌اند و در اقدامی سیستماتیک هر روز یکی از آنان، تکذیب و رد و تکفیر نصیری را برعهده می‌گیرد.   غافل از آنکه وقتی چندین سال است تریبونی برای اظهارات او شده‌اند، حالا که یک‌باره نصیری به صحرای سلطنت و براندازی و ضدانقلابی‌گری محض زده است، دیگر کسی از اصلاح‌طلبان نمی‌پذیرد که نصیری را از خود ندانند.»   ابتدا بهتر بود که پیش‌تر با دوستان خود هماهنگ می‌کردند، زیرا اغلب کسانی که موضع مطلوب رسمی گرفته‌اند به درخواست دوستان همان روزنامه بود. مگر آنان که نقدی بی‌طرفانه داشتند. علت نیز روشن است.   من در گفت‌وگویی با خبرآنلاین در همین مورد گفتم که چرا جناح حاکم در این موضوع سکوت کرده است؟ در درجه اول چون حرف‌های خودشان در نقد آقای نصیری را موثر نمی‌دانند. به علاوه نمی‌خواهند شرمندگی حضور وی در جناح متبوع را یادآور شوند و مسوولیت افکار و رفتار متضاد خود را بپذیرند، افکار و رفتاری که موجب این‌گونه ریزش‌ها شده است. اگر آقای نصیری جایی در میان اصلاح‌طلبان برای خودش می‌یافت احتمالا به آن سوی آب نگاه نمی‌کرد.   گرچه این نحوه نوشتن ناشی از بی‌صداقتی و دورویی است، ولی بی‌عقلی نیز در آن موج می‌زند. چرا؟ فرض کنیم که ادعای نویسنده درست باشد. آیا یک لحظه پیش خود فکر نکرده که اگر اصلاح‌طلبان هم سلطنت‌طلب شده باشند، حتما افراد با گرایش‌های فراتر از اصلاح‌طلبی هم شده‌اند، پس چه کسی برای سیاست رسمی می‌ماند؟ شما که حداکثر ۱۵درصد (با ارفاق) بیشتر نیستید، آن‌هم ۱۵درصد که به لحاظ متغیرهای اصلی جامعه جزو بخش‌های ضعیف‌تر و کم‌اثرتر است.   اگر اندکی، فقط اندکی درایت بود، حتی باید آقای نصیری را هم به نحوی توجیه و اصرار می‌کردید که وی هم طرفدار سلطنت نیست، حالا یک حرفی زده، وقتی دید که نظراتش درست نیست برمی‌گردد و... ولی به جای اینها یک مجموعه اصلی انقلاب که بسیار فراتر از کل اصولگرایان هستند را نیز باطن‌شناسی می‌کنید و نصیری را باطن آنها می‌دانید. آی‌کیو، در اندازه گنجشک هم نیست. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: انتقاد تند ابطحی از مهدی نصیری: پوست خربزه زیر پایت انداخته اند مهدی نصیری و توهم اتحاد

دیگر خبرها

  • ادعای بدون سند حجاریان درباره روحانی/ سخنی که خاندوزی باید تکذیب کند
  • حمله تند عباس عبدی به اصولگرایانی که مهدی نصیری را اصلاح‌طلب می‌دانند
  • عباس عبدی خطاب به نواصولگرایان: آی‌ کیوتان در اندازه گنجشک هم نیست
  • حمله تند عباس عبدی به اصولگرایانی که مهدی نصیری را اصلاح‌طلب می دانند/ عقل هم چیز خوبی است
  • اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم!
  • ادعای‌های متعارض اصلاح‌طلبان در خصوص انتخاب هیئت رئیسه مجلس/ از نگاه چپ‌ها قالیباف با پایداری ائتلاف می‌کند یا با اعتدالی‌ها؟
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران
  • واکنش کاردار ایران به سخنان وزیر دفاع انگلیس
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند