Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاوشگر چانگ ای ۵ با جمع‌آوری حدود دو کیلوگرم نمونه از ماه به زمین بازگشت. چین ۲۳ نوامبر ساعت ۱۵:۳۵ به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۰:۰۵ بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) فضاپیمای بدون سرنشین خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد.

این مأموریت در تاریخ ۲۸ نوامبر وارد مدار ماه شد و در حالی که ماژول سرویس آن در مدار ماه باقی مانده بودند، سطح نشین و صعودگر آن در اول دسامبر در ماه فرود آمدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سطح نشین سنگ‌ها و خاک ماه را جمع کرد و به ماژول سرویس در مدار متصل شد. این نمونه‌ها در یک کپسول برگشت برای سفر به زمین قرار داده شد و امروز این کاوشگر در "مغولستان داخلی" فرود آمد.

چین با این ماموریت موفقیت آمیز تبدیل به سومین کشوری شد که نمونه‌های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین آورده است. آخرین مأموریت بازگرداندن نمونه ماه مربوط به مأموریت" لونا۲۴"(Luna ۲۴)اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۶ بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کره ماه کاوشگر چینی مغولستان کره ماه پارسی خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۷۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، چین به تازگی تصاویر اولیه‌ای را که توسط ماهواره پرتو ایکس اینشتین گرفته شده است، منتشر کرده است.

این ماهواره که به افتخار فیزیکدان مشهور، آلبرت اینشتین به این نام نامگذاری شده است، توسط یک تیم از محققان چینی توسعه یافته و به کاوش‌های جذاب فضایی می‌پردازد.

تصاویر اولیه‌ای که توسط ماهواره انیشتین گرفته شده است، اطلاعات پرتو ایکسی از منابع فضایی مختلف را در اختیار می‌گذارد. این اطلاعات می‌توانند به محققان کمک کنند تا درک بهتری از ساختار و رفتار اجرام فضایی بدست آورند.

یکی از ابزار‌های روی کاوشگر، تلسکوپ پرتو ایکس میدان وسیع است که از طراحی شبیه چشم‌های خرچنگ برخوردار است.

ماهواره انیشتین ابزاری حیاتی برای مطالعه‌های مرتبط با فیزیک فضا و سیارات است و قادر است تصاویر با کیفیت بالا از منابع فضایی مختلف را ارائه دهد. چین به عنوان یکی از کشور‌های پیشرو در تکنولوژی فضایی، با ارسال ماهواره‌ها و فعالیت‌های فضایی خود، نشان داده که با جدیت به دنبال بررسی عمیق‌تر جهان خارج از جو سیاره زمین است. این تلاش‌ها به دستیابی به دانش‌های جدید و پیشرفت‌های بزرگ در زمینه فیزیک فضا کمک می‌کنند.

در همین راستا چین نخستین دسته از تصاویر گرفته شده توسط ماهواره کاوشگر انیشتین (EP) را در یک انجمن مرتبط با پکن منتشر کرد.

این ماهواره نجومی که در ژانویه به فضا پرتاب شد، مجهز به تلسکوپ پرتو ایکس میدان وسیع (WXT) و تلسکوپ اشعه ایکس (FXT) است که می‌تواند به طور همزمان به رصد میدان گسترده و تصویربرداری متمرکز بر اشعه ایکس بپردازد.

شمار تصاویر منتشر شده از این ماهواره یازده عدد است که شامل مشاهدات اجرام نزدیک به مرکز کهکشان راه شیری، سیاه‌چاله کلان‌جرم شگف‌انگیز «ام 87» و بقایای ابرنواختر مرتبط با آن و برخی از تصاویر دیگر است.

ماهواره مذکور در مراحل بعدی طبق برنامه از پیش تعیین شده، به تکمیل آزمایش‌های درون مدار ادامه می‌دهد و همکاری داخلی و خارجی و اشتراک‌گذاری داده‌ها را تقویت و به رصد و تحقیقات نجومی کمک می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳ فضانورد چینی به زمین بازگشتند
  • نیروی هوایی ارتش به علت مسائل آموزشی هیچ وقت زمین‌گیر نشد
  • معلم نمونه سیستان و بلوچستان از رمز موفقیت خود می‌گوید
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • زاکانی: ورود اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی دارد | می خواهند قراردادمان با چین را منحل کنند اما نمی توانند
  • زاکانی: اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران می رسد | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی بین المللی دارد
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • یک سند تاریخی از نقش صهیونیست ها در تحریف نام «خلیج فارس» + عکس
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد