Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-30@23:27:43 GMT

شرایط ناپایدار کرونا در تهران

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۵۹۷۷۴

شرایط ناپایدار کرونا در تهران

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به کاهش آمار مبتلایان به کرونا در مقایسه با هفته‌های گذشته، نسبت به جو شکننده آماری اپیدمی در تهران هشدار داد و افزود: پیش بینی می‌شود با هرگونه تغییر وضعیت شاخص‌ها وارد سیرصعودی و تصاعدی شود.

وی افزود: تجربه تلخ آبان و ابتدای آذرماه سال‌جاری نشان داد که در تهران بسیاری از شاخص‌ها با شتابی تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته وی تحلیل آماری حاکی این خبر است که به دلیل عملکرد جهشی ویروس کووید ۱۹ در مدت  زمان کوتاهی، شرایط استان تهران به سرعت تغییر می‌کند.

 زالی ادامه داد: کماکان ۳ هزار و صد بیمار مبتلابه کووید ۱۹ در بیمارستان‌های تخصیص یافته به درمان کرونا در استان تهران تحت درمان هستند که از مجموع این افراد هزار و ۱۷۴ بیمار به بخش‌های مراقبت ویژه ارجاع داده شده‌اند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه در ۲۴ ساعت اخیر تنها در تهران ۳۷۴ بیمار جدید در بخش‌های کرونا بستری شده‌اند، خاطرنشان کرد: از این تعداد سهم بیمارانی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شدند بالغ بر ۱۱۰ نفر بود.

 زالی ادامه داد: در روزی که گذشت نیز بالغ بر ۵ هزار و دویست نفر نیز با علامت‌های مشکوک کرونا به بخش‌های بهداشتی و درمانی به صورت سرپایی مراجعه داشته‌اند.

وی ضمن ابراز تاسف از مرگ ۵۶ نفر در استان تهران به دلیل ابتلا به کرونا، گفت: این آمارها بیانگر این مطلب است که شرایط تهران همچنان به لحاظ شیوع کرونا ناپایدار است و هنوز در بسیاری از شاخص‌ها به افول قطعی نرسیده‌ایم.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران حضور هزارو ۱۷۴ بیمار بدحال در بخش‌های مراقبت‌های ویژه را زنگ خطری برای روزهای آتی تهران دانست و تاکید کرد: کماکان نیازمند رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و پرهیز از رفتارهای پرخطر برای کاهش زنجیره اپیدمی هستیم.

 زالی برودت هوا را عاملی برای شیوع بیشتر کرونا دانست و توضیح داد: ویروس کرونا، ویروسی سرما دوست است و برودت هوا می‌تواند شرایط محیطی متناسب تری را برای بقای بیشتر این ویروس مهیا کند؛ ضمن اینکه به دلیل کاهش دمای هوا افراد تمایل بیشتری به حضور در فضاهای مسقف با تهویه ناکافی دارند که همین عوامل می‌تواند شانس ابتلا را افزایش داده و به شیوع بیشتر ویروس کمک کند.

وی با بیان اینکه با شیوع بیماری‌ها و ویروس‌های شایع دستگاه تنفس فوقانی و سرماخوردگی در  فصل سرما ممکن است این بیماری‌ها در تشخیص با علائم کرونا اشتباه شود، گفت: ابتلا به بیماری‌های غیرکرونایی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابل کووید ضعیف کرده و بار بیماری و اپیدمی را بیش از پیش افزایش دهد.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران  درباره محدودیت‌های شب یلدا نیز گفت: در صورت تصویب ستاد مقابله با کرونا تهران، ساعت تردد شبانه و پایان کار مشاغل تقلیل خواهد یافت؛ ضمن اینکه  پیشنهاد می‌شود این محدودیت‌ها در روزهای شنبه و یکشنبه استمرار داشته باشد.

زالی با بیان اینکه امسال شب یلدا با همکاری مردم و انجام حماسه مدنی می‌تواند نقطه اتکایی برای کاهش زنجیره اپیدمی باشد، تاکید کرد: اگر چنانچه دورهمی‌ها استمرار پیدا کند، محفل خانوادگی می‌تواند به عنوان نقاط داغ انتقال بیماری خسارت‌های جبران ناپذیری را بدنبال داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۵۹۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم

همشهری آنلاین - مجید جباری: ۷میلیون ایرانی در حاشیه آلوده‌ترین پهنه آبی در شمال کشور زندگی می‌کنند. پژوهشکده اکولوژی دریای خزر وابسته به مؤسسه تحقیقات شیلات در سال ۱۳۹۱میزان آلودگی‌های نفتی دریای خزر را، بیش از ۱۲۲هزار تن در سال اعلام کرد؛ رقمی که با توجه به وقفه چندساله همکاری‌های مشترک ۵کشور عضو کنوانسیون تهران، به‌احتمال زیاد حالا شرایط بحرانی‌تری دارد. اما فاضلاب‌های شهری، سموم کشاورزی و پساب‌های صنعتی و آلاینده‌های رادیواکتیو که از کشورهای حاشیه خزر وارد این اکوسیستم آبی بسته می‌شود، وضعیت دریای خزر را چنان بحرانی کرده است که مشاور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم.»

آلودگی خزر به قدری افزایش یافته است که ماهیگیران تالاب انزلی هم از مهاجرت آبزیان این تالاب بین‌المللی به‌دلیل افزایش آلودگی آب خبر داده و گفته‌اند که آلودگی خزر و به تبع آن آلودگی تالاب‌ها و پهنه‌های وابسته به خزر منجر به مرگ‌ومیر و مهاجرت آبزیان این اکوسیستم شده و حتی ماهیان خزر را به سمومی نظیر جیوه و سرب آلوده کرده است.

بحران آلودگی خزر، اما موجب شد تا دولت ایران بعد از ۶سال وقفه در همکاری‌ مشترک با کشورهای حاشیه خزر برای صیانت از این پهنه آبی و کنترل و جلوگیری از آلودگی بیشتر آن، نشست مشترک وزیران ۵کشور حاشیه خزر را برگزار و کنوانسیون خزر را پس از ۶سال وقفه زنده کند.

پدیده بسیار خطرناک در سواحل شمالی کشور | پیامدهای پسروی آب دریای خزر ؛ هشدار به مردم صادر شد کنوانسیون تهران چیست و چه اهدافی دارد؟

سال ۱۳۸۲، ۵کشور حاشیه دریای خزر شامل ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در توافقنامه‌ای که کنوانسیون تهران نام گرفت، تفاهم کردند برای کاهش و کنترل آلودگی، جلوگیری و کنترل گونه‌های مهاجم، حفاظت و احیای منابع زنده دریایی، مدیریت مناطق ساحلی، بحث مربوط به نوسانات تراز آب دریای خزر و مجموعه فعالیت‌های پایشی با یکدیگر همکاری کنند. کنوانسیون تهران ۳سال بعد در سال ۱۳۸۵برای ۵کشور لازم‌الاجرا و قرار شد نمایندگان این کشورها حداکثر ۲ سال یک‌بار در نشست مشترکی شرایط خزر را در قالب پروتکل‌های کنوانسیون تهران بررسی و برای مقابله با مخاطرات این پهنه آبی تصمیم‌گیری کنند.

سهم ایران در آلودگی خزر

مشاور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره کنوانسیون تهران گفتکنوانسیون تهران معاهده نسبتا جدیدی است. طبق قوانین این کنوانسیون باید حداکثر ۲ سال یک‌بار نشست وزیران کشورهای عضو برگزار شود، اما از آخرین نشست بیش از ۶سال گذشت و این نشست‌ها متوقف شد تا اینکه سال گذشته، کاپ ۶بعد از این وقفه برگزار و یک گام برای مقابله با تهدیدات خزر برداشته شد.»

فرناز شعاعی، مشاور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست

فرناز شعاعی درگفت‌وگو با همشهری آنلاین افزود: کنوانسیون تهران، ۴پروتکل تدوین شده دارد که ۲پروتکل آن برای کشورهای عضو لازم‌الاجرا شده است. یکی «پروتکل مقابله با شرایط اضطراری نفتی در دریا» و دیگری «پروتکل مقابله با آلودگی‌های با منشأ خشکی». برخی اقدامات کارشناسی برای تهیه دستورالعمل‌های اجرایی و کارهایی که لازم است در منطقه به اجرا دربیاید، درقالب این ۲پروتکل در حال انجام است. کنوانسیون تهران ۲ پروتکل دیگر هم دارد که به امضای اعضا رسیده، اما هنوز لازم‌الاجرا نشده است. «پروتکل حفاظت از تنوع زیستی» که منتظر روسیه هستیم و «پروتکل ارزیابی اثرات زیست‌محیطی فرامرزی» که ۴ کشوردیگر آن را تأیید کرده‌اند و این پروتکل در مجلس شورای اسلامی ایران در نوبت تصویب نهایی است. این پروتکل‌ها بازوهای اجرایی کنوانسیون تهران هستند و کارها و مذاکرات و جلسات کارشناسی منطقه‌ای هم در راستای کنوانسیون در جریان است. امیدوارم بعد از عملیاتی شدن این پروتکل‌ها شرایط دریای خزر بهبود پیدا کند.»

او گفت:«بخش عمده‌ای از آلودگی‌هایی که وارد دریای خزر می‌شوند منشأ انسانی دارند و از خشکی وارد دریا می‌شوند. ایران هم در کنار ۴ کشور دیگر، یکی از کشورهایی است که از نظر سموم و پساب کشاورزی و فاضلاب شهری و روستایی و خانگی در آلودگی دریای خزر نقش دارد شرایط دریای خزر شرایط مطلوبی نیست و من به شخصه برای شنا هم به دریای خزر نمی‌روم. بنابراین امیدواریم اجرای پروتکل‌های کنوانسیون تهران روی کاهش آلودگی‌های خزر، بهبود وضعیت مردم ساکن در حاشیه این پهنه آبی و همچنین حفاظت گونه‌ها و زیستگاه آبزیان خزر تأثیر مثبتی داشته باشد.

کد خبر 848523 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها استان مازندران آلودگی آب نفت استان گیلان استان گلستان نفت - آلودگی دریای خزر محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • زنجانی‌ها منتظر شرایط جوی ناپایدار باشند
  • هوای زنجان از فردا ناپایدار می‌شود
  • ۲۲۵ هزار بنای ناپایدار در استان تهران داریم
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت