Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، آرش شادپورسرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تالش گفت: شهرستان تالش دارای ۲۴۲ هزار هکتار منابع طبیعی است و ۱۷۰ هزار هکتار آن جنگل، ۷۱ هزار هکتار آن مرتع و ۲ هزار هکتار آن اراضی ساحلی است و پوشش گیاهی جنگل‌های ما عمدتا از گونه‌های ون، توسکا، بلوط، افرا، ممرز و راش است و حدود ۴۰ درصد جنگل‌های استان گیلان در تالش واقع شده و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های این شهرستان نیز دست کاشت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: متاسفانه ورود افراد زیاد با خودرو‌های شخصی مختلف برای قاچاق چوب آلات رو به افزایش است و تخریب منابع طبیعی اعم از رودخانه ها، جنگل‌ها و مراتع ضربه‌های سخت و زیانبار به پیکره طبیعت وارد می‌کند.

شادپور افزود: البته یگان حفاظت منابع طبیعی تالش با متجاوزان به منابع ملی و جنگلی با شدت و طبق قانون برخورد می‌کند و به تازگی هزار و ۳۰۷ اصله چوب آلات و مقادیری هیزم که با خودرو‌های نیسان و پراید حمل می‌شد، توقیف و پرونده تخلف جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تالش بیان کرد: نیرو‌های فعال منابع طبیعی در همه حال، قاچاقچیان چوب را تحت نظر دارند و از ظرفیت بسیج، علاقه‌مندان به طبیعت و نیرو‌های بومی نیز استفاده می‌کنیم و امسال هزار و ۵۳۶ اصله چوب آلات با حجم کلی ۱۲ هزار و ۴۷۵ متر مکعب و صد‌ها کیلوگرم هیزم و زغال ساخته شده از درختان جنگلی کشف و ضبط و پرونده‌های تخلف به دادگاه ارجاع شده است.

شادپور ادامه داد: امسال ۱۲ خودرو حامل چوب آلات قاچاق و فرآورده‌های جنگلی را توقیف و برای ۱۲ نفر پرونده تخلف تشکیل داده و به مراجع قضایی ارسال کرده ایم و یگان حفاظت منابع طبیعی با برقراری گشت‌های محسوس و نامحسوس، قاچاقچیان و سوداگران چوب را رصد می‌کند.

او گفت: در هفته جاری یک کامیون حامل ۷۰۰ قطعه الوار قاچاق در حال حرکت از تالش به تبریز با تلاش نیرو‌های گشت منابع طبیعی تالش و آستارا و پلیس آگاهی آستارا متوقف شد و الوار‌ها از درختان راش، بلوط و توسکا و در ابعاد تقریبی ۲۵ متر مکعب و به وزن ۲۰ تن بود و متخلف به مرجع قضایی معرفی شد.

شادپور اجرای طرح‌های آبخیزداری را از روش‌های احیای اراضی ملی و جنگلی و مدیریت صحیح منابع آب و خاک دانست و گفت: در سال جاری ۱۴ میلیارد و ۶۹۸ میلیون ریال اعتبار به منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تخصیص داده شده و برای مقابله با تخریب و رانش زمین در منطقه شیر آباد، حسن دیرمانی، حوزه سیاه خونی و خطبه سرا و سر شاخه رودخانه خطبه سرا عملیات مکانیکی انجام می‌دهیم.

او آتش سوزی و تخریب و تجاوز به اراضی جنگلی را از دیگر عوامل ضربه زننده به منابع ملی دانست و اظهار کرد: جنگل ثروتی عظیم و متعلق به تمام بشریت است و باید از آن حفاظت کنیم تا به نسل‌های آینده منتقل شود و امسال ۶ فقره حریق در زمین‌های تحت حفاظت منابع طبیعی رخ داده و بیش از ۲ هزار و ۳۵۶ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شده است.

مسعود رزمجو فعال و همیار محیط زیست تالشی نیز گفت: بریده شدن هر درختی ریه‌های تنفسی محیط زیست را از کار انداخته و زندگی موجودات روی زمین را با خطر جدی مواجه می‌کند.

او با اشاره به همراهی طبیعت دوستان در گردش‌های علمی مختلف در شهرستان افزود: غارت منابع طبیعی، برداشت غیرمجاز شن و ماسه پس از وقوع سیلاب و رانش زمین آسیب‌هایی است که جامعه انسانی خواسته یا ناخواسته به طبیعت وارد می‌کند و جز با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به مردم و برخورد جدی با خاطیان، برطرف نخواهد شد.

گیلان به عنوان خطه سرسبز کشور دارای ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است و شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

انتهای پیام/پ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جنگل های گیلان جنگل های هیرکانی قاچاق سوخت منابع طبیعی هزار هکتار چوب آلات جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۰۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت: با ورود ماموران امنیت اقتصادی و یگان حفاظت منابع طبیعی قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه دستگیر شدند. - اخبار استانها -

سرهنگ مجید ذکریایی فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مازندران، گفت: جنوب منطقه جنگلی لفور در حوزه استحفاظی منطقه سوادکوه است و گردشگرانی که در منطقه عبور و مرور داشتند به سامانه 1504 گزارش‌ی مبنی بر قطع درختان جنگلی دادند که بلافاصله تیم عملیاتی یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی با ورود پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی استان مازندران به محل اعزام شدند.

وی افزود: با بررسی‌های انجام شده دو نفر از قاچاقچیان منطقه که سازمان‌یافته اقدام به قطع درختان هیرکانی می‌کردند در حال قطع درخت دستگیر شدند و برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل شد.

ذکریایی گفت: مردم هرگونه تخریب، قطع درخت، بارگیری چوب آلات جنگلی را به سامانه 1504 اطلاع رسانی کنند.

وی گفت: این افراد تحت بازجویی قرار گرفته‌اند و تحقیقات روی پرونده در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری اکیپ‌های مختلف نامحسوس را تدارک دیدیم و مأموران در قالب‌های مختلف قاچاقچیان را شناسایی می‌کنند تصریح کرد: جنگل فسیل زنده است و قطع هر درخت قطع تنفس و اکسیژن‌رسانی محسوب می‌شود. این درختان از عصر یخبندان باقی ماندند و آب و خاک را تثبیت می‌کنند. جنگل‌های هیرکانی نقش موثری بر طبیعت مازندران دارند و اکنون وظیفه ماست که میراث ماندگار جنگل را حفظ کنیم و به نسل‌های آینده تحویل دهیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری در ادامه اظهار کرد: حفاظت از جنگل‌ها به حمایت و مشارکت همه دستگاه‌ها نیاز دارد و در مبارزه با قاچاقچیان جنگل‌های لفور سوادکوه گردشگران موضوع را اطلاع دادند و ما در قالب گردشگر توانستیم قاچاقچیان را دستگیر کنیم و تحویل مراجع قضایی بدهیم.

وی درباره حملات سریالی به ماموران منابع طبیعی از سوی قاچاقچیان در ماه‌های اخیر اظهار داشت: گرانی چوب و افزایش تقاضا باعث شده وقتی چوب جنگلی راش، توسکا و چوب ممرز وجود ندارد و در صنایع مبل سازی مورد نیاز است، برخی سودجویان با مالخرها اقدام به قطع درختان کنند. این حرکات از چشم ماموران مخفی نمی‌ماند و با ورود دستگاه قضائی در این زمینه ورود پیدا می‌کنیم.

ذکریایی گفت: تعرض به مأموران به دلیل کشفیات ماه‌های اخیر بوده است. بیشترین پلمب را در مقایسه با سال‌های قبل داشتیم و تیم‌های سازمان یافته منهدم شدند و فضا برای سودجویان تنگ شده است. این افراد گمان کردند با حمله به منازل مأموران منابع طبیعی، آن‌ها دلسرد می‌شوند در حالیکه انگیزه مبارزه بیشتر می‌شود و شاهد هستیم که مأموران منابع طبیعی با کمترین حقوق، در حال  دفاع از عرصه‌ها هستند که باید از این نیروها حفاظت شود.

وی به سودجویانی که از راه فروش چوب قاچاق امرار معاش می‌کنند هشدار داد که قطعا با این قبیل افراد برخورد قاطع می‌شود و ماموران یگان حفاظت، اموال را به بیت‌المال بر می‌گردانند.

این مسئول به جنگل‌نشینان، مسافران و گردشگران جنگلی توصیه کرد هرگونه قطع و حمل چوب‌آلات و قاچاق چوب را به شماره 1504 اطلاع دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • آزادسازی اراضی ملی بابل با حکم دادگاه
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • برخورد قاطع دستگاه قضا با متعرضین اراضی ملی و منابع طبیعی
  • رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد
  • ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند