Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@04:15:40 GMT

هویت شهری حلقه گمشده کلان‌شهر مذهبی مشهد

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۶۲۷۸۰

هویت شهری حلقه گمشده کلان‌شهر مذهبی مشهد

بحث هویت شهری در کلانشهر مذهبی مشهد از آن موضوعات بحث برانگیز بین شهرسازان و مدیران شهری است، موضوعی که طی سال‌ها و ادوار گذشته هر بار با تغییر مدیران و تصمیم‌گیران به رنگی دیگر درآمده است؛  وضعیت فعلی مشهد بیانگر همین اختلاف نظرها و نبود یک تفکر واحد و مهندسی شده در شهر است. محمدحسن برازنده، کارشناس ارشد عمران و دبیر سابق کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد در یادداشتی به نقد بررسی این موضوع مهم پرداخت و نوشت:

در دهه‌های اخیر با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، رشد و توسعه شهرها سرعت بیشتری به خود گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر طرح‌های توسعه شهری فارغ از اقلیم، فرهنگ و موقعیت جغرافیایی، به صورت یکنواخت و مشابه درنظر گرفته شود، منجر به  ایجاد محیط‌هایی به دور از معنا، کاهش تعاملات اجتماعی، از بین رفتن حس تعلق شهروندی، بی تفاوتی شهروندان نسبت به محیط زندگی و در یک کلام بی هویتی می‌شود.

هویت، حلقه اتصال زنجیر باورها و اعتقادات است و اگر شهر را یک پدیده فرهنگی بدانیم که از  یک مجموعه به هم پیوسته و ترکیب شده از سه عنصر فرم، فضا و فعالیت تشکیل شده، در این میان هویت شهر می‌تواند براساس عناصر و مولفه‌های سازنده‌ای از جمله طبیعی، کالبدی، انسانی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی شکل گرفته و از آنجایی که هویت یک شهر جدا از هویت شهروندان نبوده و شهر و شهروند در تعامل با یکدیگرند، می‌تواند به ایجاد خاطره شهری و باز تولید آن در طی زمان بپردازد و این ارتباط مناسب میان آنها، یک حافظه جمعی را در ذهن تداعی می‌کند.

توجه به هویت شهری به ویژه برای کلان‌شهر مذهبی مشهد که موجودیت شهر به واسطه وجود بارگاه مطهر امام رضا(ع) است، امری ضروری بوده و برنامه ریزی جهت حفظ و پایداری این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

اهم علل رخداد بی هویتی برای کلان شهرهای مذهبی را می‌توان در عوامل زیر یافت:

۱- کم توجهی به مبانی نظری، فکری، فلسفی، فرهنگی و یا کمبود مطالعات پایه‌ای و اختصاصی که این امر منجر به استفاده از نظرات سلیقه‌ای بدون توجه به مباحث معنوی در طرح‌های توسعه شهری شده است.

۲- الگو گیری از انگاره‌های غیر بومی و بیگانه که در شرایط اجتماعی، اقتصادی، تاریخی و سیاسی کاملا متفاوت و بر پایه کمیت گرایی، درآمدزایی و تأمین منابع اقتصادی تدوین شده است. 

۳- فقدان برنامه مشخص و یا نبود اولویت مدیریت شهری برای احیاء هویت اصلی شهرهای مذهبی و ایجاد بستری برای تعاملات فرهنگی و زندگی شهری

۴- اعمال سلیقه و اثرگذاری مدیران بر طرح‌ها و برنامه‌های شهری در ادوار مختلف که می‌تواند به مرور زمان منجر به تغییر هویت شهر شود.

بنابراین برای احیای هویت کلان شهرهای مذهبی باید اصولی مانند اتخاذ سیاست‌هایی مبتنی بر حفظ عناصر مقدس و مذهبی، توجه به نیازهای حقیقی و اصلی زائران و مجاوران به ویژه نیازهای معنوی آنها فارغ از نیازهای فیزیکی و مادی، شاخص سازی عناصر ویژه تأثیرگذار مانند بناهای تاریخی و ارزشمند، ارتقای تناسب مکان‌ها و فضاها با آئین‌ها و مراسمات مذهبی، توجه جدی به اصالت و بوم‌گرایی، توجه به تصویر ذهنی شهروندان، تأکید بر هویت ملی و بومی و برجسته سازی ساختار اصلی شهری و تقویت نقش مکان‌های ارتباطی در طرح‌های توسعه و برنامه‌های مدیریت شهری، مدنظر قرار گیرد.

اگر مشهد را مشهدالرضا(ع) می خواهیم نیازمند مدیران و شهرسازان هویت‌گرا هستیم که با تصمیمات خود حافظه تاریخی مردم این شهر را احیا کرده و مانع از دست رفتن هویت شهر شوند.

انتهای پیام/ 70068

منبع: فارس

کلیدواژه: مشهد هویت شهری توسعه شهری کمیسیون عمران هویت شهری مشهد یادداشت هویت شهر کلان شهر طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۲۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه به حقوق و مسائل مادی معلمان

ایسنا/خوزستان نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: باید به مسائل مادی و حقوق معلمی که می‌خواهد در جامعه اثرگذار باشد و نسل ما را تربیت کند، توجه شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالنبی موسوی‌فرد در چهارمین همایش معلمان مدارس موسسه راه ایمان که امروز (۱۳ اردیبهشت‌ماه) در اهواز برگزار شد با اشاره به شرایط ایجاد شده در غزه و کشتار کودکان توسط رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: وقتی دست انسان از دین کوتاه می‌شود می‌بینیم که به کجا می‌رسد.

به گزارش ایسنا، نماینده ولی فقیه در خوزستان در خصوص نقش معلم در زندگی انسان گفت: به تعبیر حضرت آقا، معلم تنها علم منتقل نمی‌کند بلکه هویت‌ساز است. ایشان فرمود معلمان باید تلاش کنند هویت دانش‌آموزان را به مرحله خوبی برسانند.

وی بیان کرد: شاید در خانواده‌ای دین و حجاب ضعیف باشد اما وقتی دانش‌آموز در اختیار یک معلم قرار می‌گیرد معلم می‌تواند تحول بنیادین ایجاد و هویت یک نسل را متحول کند.

موسوی‌ عنوان کرد: باید به مسائل مادی و حقوق معلمی که می‌خواهد در جامعه اثرگذار باشد و نسل ما را تربیت کند، توجه شود.

وی افزود: به سهم خود تلاش می‌کنم از طریق رایزنی با وزیر آموزش و پرورش، توجه ویژه‌ای به معلمان شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • تلاش می‌کنیم ایستگاه دارک تا قدس در خط دو مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد
  • تلاش می‌کنیم بخشی از خط دو مترو تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد
  • بهره‌برداری از فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان در اولویت است/بازار «زرین» گذشته را روایت می‌کند
  • هویت ۹۹ درصد رأی دهندگان به صورت الکترونیکی احراز شد
  • ضرورت توجه به حقوق و مسائل مادی معلمان
  • نقاب پشت نقاب
  • تصمیم‌گیری‌های کلان زیارتی با کمک «مرکز ملی داده‌های زیارت»
  • نقش حمل‌ونقل عمومی در کاهش ترافیک کلان‌شهر مشهد
  • نقش حمل‌ونقل عمومی در کاهش ترافیک کلان‌شهرها