Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با تأکید بر این که وحدت حوزه و دانشگاه زمینه ساز اسلامی سازی و دینی شدن علوم دیگر است، گفت: وحدت و همکاری این دو مرکز و نهاد بزرگ علمی یک امر ضروری و واجب است که بدون آن تمدن سازی اسلامی نیز غیر ممکن است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «رضا برنجکار» در مراسم اختتامیه همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» که عصر امروز(پنجشنبه 27 آذر)از سوی مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی-اسلامی، برگزار شد، اظهار داشت: امروز آخرین روز هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه است که لازم است این دو مناسبت را گرامی بداریم و یاد همه شهدای انقلاب اسلامی به ویژه آیت الله شهید دکتر مفتح را گرامی می داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

قائم مقام رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به تعامل علوم انسانی با دیگر علوم و نقش وحدت حوزه و دانشگاه در آن یادآور شد: علوم انسانی به عنوان علمی که با رفتارهای فردی و اجتماعی سر و کار دارد با علوم دیگر متفاوت است؛ اهداف علوم انسانی را می توانیم در چهار محور خلاصه کنیم که محور نخست توصیف وضعیت موجود انسان فردی و اجتماعی است که در هر علمی متناسب با خودش انجام می گیرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: محور دوم یا هدف علوم انسانی توصیف وضعیت مطلوب است یعنی باید ببینیم انسان فردی و اجتماعی چه وضعیت مطلوبی دارد و محور سوم توصیف مسیری است که انسان و جامعه را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب منتقل می‌کند و محور چهارم مدیریت فرایند و سیری است که انسان را به وضعیت ایده آل می رساند.

 

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار حقوق، جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصاد و سایر علوم این چهار محور را دارند، عنوان کرد: علم اقتصاد به طور مثال توصیفی از علم موجود دارد، بعد وضعیت مطلوب را ترسیم می‌کند، در ادامه فرمول ها و راه حل های رسیدن به وضع مطلوب و مدیریت مسیر را نشان می دهد.

 

وی با بیان این که از سوی دیگر کلام و فقه مهمترین علوم اسلامی محسوب می شود، گفت: به عنوان مثال اگر بخواهیم از کلام صحبت کنیم باید بگوییم در آموزه های اعتقادی خودمان انسان را موجودی دارای عقل و عقل را یک نعمت الهی می دانیم که او را به سوی راه درست سوق می دهد و همین طور توصیفی از جامعه می‌کند و بر اساس اصول و مبانی دینی و کلامی انسان دارای یک وضعیت مطلوبی است و وضعیت یک فرد و جامعه و خانواده و حاکم را ترسیم می‌کند و راه را هم نشان می دهد.

 

استاد تمام دانشگاه تهران افزود: آموزه های دینی اخلاقی و کلامی راه رسیدن انسان به سعادت را بیان می‌کند و اساسا دین می خواهد انسان را به وضع مطلوب یعنی سعادت و فلاح برساند، بنابراین مشاهده می‌شود که این آموزه های اسلامی می‌تواند در علوم انسانی الهام بخش باشد هرچند در هر علمی باید از روش خاص خودش استفاده شود ولی ما در نظریه پردازی های خودمان در علوم انسانی و حتی علوم تجربی می توانیم از این اصول آموزه های دینی و اسلامی استفاده کنیم.

 

وی در ادامه عنوان کرد: علوم اسلامی می‌تواند در اهداف علم از طریق بیان مبانی و اصول و آموزه ها، علوم انسانی را شکل بدهد و در نظریه پردازی ها نقش داشته باشد که در این جا به بحث سوم می رسیم که همانا تأثیر علوم انسانی در علوم دیگر نظیر پزشکی و فنی و مهندسی است؛ بدون تردید علوم پایه و فنی و مهندسی برای رفاه و زندگی مطلوب انسان تأسیس شده اند، اما اهداف علوم انسانی اسلامی می‌تواند راه درست و سعادت را نشان بدهد و از این جا می‌تواند به کمک علوم دیگر بیاید.

 

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار با اشاره به این که نقش علوم انسانی اسلامی در دیگر علوم به خوبی قابل تبیین و تشریح است، گفت: بحث وحدت حوزه و دانشگاه که امروز در آن قرار داریم در همین مسیر روشن می‌شود یعنی در واقع علوم اسلامی را حوزه مشخص می‌کند و علوم انسانی و علوم فنی و مهندسی بر عهده دانشگاه است و گفتیم علوم انسانی در چهار هدف خود می‌تواند از علوم اسلامی بهره بگیرد و برای سعادت انسان یاری رسان باشد، بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه یک امر واجب و ضروری است.

 

وی بیان داشت: ما به دنبال تمدن سازی اسلامی هستیم و از این رو وحدت حوزه و دانشگاه نه یک امر مطلوب بلکه یک امر واجب است چون در این صورت علوم دیگر از جمله علوم انسانی جهت پیدا نمی‌کنند و تمدن سازی اسلامی نیز ممکن نخواهد بود؛ هرچند همکاری این دو مرکز فواید و برکات زیاد دیگری هم دارد.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: علوم انسانی اسلامی علوم انسانی حجت الاسلام والمسلمین وحدت حوزه و دانشگاه وضعیت مطلوب علوم اسلامی علوم دیگر یک امر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۵۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت فعلی ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر مطلوب نیست

معاون سازمان شیلات ایران گفت: وضعیت فعلی ذخایر ماهیان خاویاری چندان مطلوب نیست و نیازمند همکاری همه کشور‌ها و جلوگیری از صید غیرمجاز و غیرقانونی این گونه‌ها در دریای خزر است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید مصطفی بهشتیان  درباره وضعیت فعلی ماهیان خاویاری دریای خزر با بیان اینکه این گونه ماهیان مهمترین و با ارزش‌ترین گونه اقتصادی دریای خزر محسوب می‌شوند، گفت: وضعیت ذخایر ماهیان خاویاری طی سال‌های گذشته همواره رو به کاهش بوده و به همین دلیل از سال 1389 با توافق سران پنج کشور حاشیه دریای خزر صید تجاری این گونه از آبزیان ممنوع شد و در حال حاضر صید آن فقط با اهداف تحقیقاتی و بازسازی ذخایر صورت می‌گیرد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران ادامه داد: آنچه مسلم است اینکه وضعیت فعلی ذخایر ماهیان خاویاری چندان مطلوب نیست و نیازمند همکاری همه کشور‌ها و جلوگیری از صید غیرمجاز و غیرقانونی این گونه‌ها در دریای خزر است.

به گفته وی، همچنین وجود کمیسیون منابع زنده خزر فرصتی است که می‌توان با بهره گیری از آن همکاری و هماهنگی بیشتری بین کشور‌های حاشیه دریای خزر به وجود آورد و این ذخایر ارزشمند را از خطر نابودی حفظ کرد. این کمیسیون هر ساله با حضور کشور‌های عضو شامل ایران، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان جلساتی در خصوص حفاظت و مدیریت بهره برداری از ذخایر مشترک ابزیان دریای خزر تشکیل می‌دهد.

وی در خصوص عمده‌ترین عوامل ایجاد این مسأله و وضعیت نامساعد و غیرقابل قبول در دریای خزر بوده‌اند، اظهار داشت: تغییرات آب و هوا و کاهش کیفیت‌های محیطی آبی، فقدان مدیریت هماهنگ و کار‌آمد بر این ذخایر مشترک در بین پنج کشور حاشیه دریای خزر، فشار صید غیرقانونی و عدم وجود قوانین مناسب و بازدارنده جهت پیشگیری از صید غیرمجاز و غیر قانونی، روند رو به تخریب رودخانه‌ها و دریا به عنوان محل تخم ریزی و زیستگاه ماهیان با توجه به نقش آن‌ها در حفظ و افزایش ذخایر آبزیان از جمله مهمترین این عوامل محسوب می‌شوند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، تأکید کرد: عدم تکثیر مناسب و کافی ماهیان خاویاری توسط کشور‌های حاشیه خزر به علت مشکلات اقتصادی آن‌ها و تمرکزشان بر استخراج منابع و مخازن نفت و گاز فقدان شناخت مناسب و پایین بودن آگاهی عمومی از مسائل زیست محیطی و بی‌توجهی جوامع محلی به آن در حفاظت و بهره برداری از ذخایر، نگاه اقتصادی و انتفاعی صرف بهره برداری از ماهیان و عدم توجه به برداشت پایدار مسئولانه از منابع آبزی و عدم وجود سیستم کارآمد حفاظت از منابع آبزی به دلایل متعدد از دیگر عوامل ایجاد وضعیت نامساعد آبزیان دریای خزر به ویژه ماهیان خاویاری هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراکز رشد علوم انسانی در استان‌های کشور تشکیل می‌شود
  • تدریس رشته ایرانشناسی در بیش از ۱۵ دانشگاه کشور
  • وضعیت فعلی ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر مطلوب نیست
  • راه‌اندازی۶ دانشکده موضوعی جدید در دانشگاه آزاد شهرکرد
  • تحصیل ۲۵۰ دانشجوی استعداد درخشان در دانشگاه علامه‌طباطبائی
  • ضروری شدن اخذ‌ شناسه یکتا منجر به شفافیت اقتصادی می‌شود
  • حمایت شورای وحدت زنجان از محمد اسماعیلی و سعید رفیعی در انتخابات
  • مجلات مطالعات اسلامی وپژوهش‌نامه تبلیغ و ارتباطات دینی رونمایی شد
  • کمبود نیروی انسانی ماندگار چالش اصلی بهداشت ودرمان هرمزگان
  • فیلم‌های سیاه ما با فیلم‌های سیاه آمریکایی تفاوت‌هایی دارد