Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان "دانشگاه ترومسو- دانشگاه آرکتیک نروژ" (University of Tromsø – The Arctic University of Norway) در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند ماه میزان آزادسازی متان در اقیانوس منجمد شمالی را کنترل می‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، منطقه شمالگان جزو یکی از بی‌شمار منابع طبیعی تولید گاز گلخانه‌ای متان محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتشار متان شمالگان طی هزاران سال ادامه داشته است و با گرمتر شدن اقیانوس در آینده ممکن است این موضوع تشدید شود.

با این حال، درک پدیده انتشار گاز در شمالگان کافی نیست و باید محیط‌های عمیق که دسترسی به آن مکان‌ها دشوار است نیز مورد بررسی قرار گیرند و نقشه برداری‌های صوت‌شناسی آبی صورت گیرد.صوت‌شناسی آبی دانش بررسی و استفاده از موج صدا در آب است. صوت‌شناسی آبی از فناوری سونار استفاده می‌کند. صوت‌شناسی آبی بیش از هر زمینه دیگری، برای بررسی ویژگی‌های فیزیکی و زیست‌شناسی زیر آب استفاده می‌شود. اخیرا، دانشمندان نروژی اظهار کرده‌اند که ماه روند آزادسازی متان در اقیانوس منجمد شمالی را کنترل می‌کند. اما این امر چگونه امکان پذیر است؟

دانشمندان توضیح دادند که ماه، جزر و مد اقیانوس‌ها را کنترل می‌کند و این موضوع نیز به طور قابل توجهی بر شدت انتشار متان شمالگان تأثیر می‌گذارد.

"آندریا پلازا فورولا" (Andreia Plaza Faverola) یکی از نویسندگان مقاله گفت: ما متوجه شدیم تجمع گاز که در رسوبات یک متری بستر دریا قرار دارند، حتی در برابر فشار جزئی در ستون آب (water column) نیز آسیب پذیر هستند. جزر و مد کم به معنای فشار هیدرواستاتیک کمتر و شدت آزاد شدن متان بیشتر است. جزر و مد بالا نیز مساوی با فشار زیاد و شدت کمتر آزاد شدن متان است.

"جوچن کنیز"(Jochen Knies) نویسنده دیگر این مطالعه، گفت: این اولین بار است که این مشاهدات در اقیانوس منجمد شمالی انجام می‌شود. این بدان معنی است که تغییرات جزئی فشار می‌تواند مقادیر قابل توجهی از متان را آزاد کند.

دانشمندان این مشاهدات را با استفاده از ابزاری به نام "پیزومتر" (piezometer) انجام دادند. آنها این ابزار را به مدت ۴ روز در رسوبات قرار دادند. پیزومتر دستگاهی برای اندازه‌گیری فشار سیال در یک سامانه با اندازه‌گیری ارتفاع بالا آمدن ستون آب و یا دستگاهی برای اندازه‌گیری فشار آب زیرزمینی در یک نقطه مشخص است. این ابزار فشار و دمای آب داخل منافذ رسوب را اندازه گیری کرد و نتایج تغییرات ساعتی فشار و دما اندازه گیری شده، وجود گاز متان نزدیک به بستر دریا را نشان داد که این گاز با تغییر جزر و مد بالا و پایین می‌شود. این اندازه گیری‌ها در منطقه اقیانوس منجمد شمالی که قبلاً هیچ آزادسازی متان مشاهده نشده بود، صورت گرفته است. قبلا تنها غلظت عظیمی از هیدرات گاز نمونه برداری شده بود.

پلازا فورولا گفت: این یافته‌ها به ما می‌گوید که انتشار گاز از بستردریا گسترده‌تر از آن است که ما بتوانیم با استفاده از نقشه برداری‌های سنتی سونار متوجه آن شویم. هیچ حباب یا ستونی از گاز در آب مشاهده نکردیم. حباب‌های گازی که دارای تناوبی چند ساعته هستند ، شناسایی نخواهند شد مگر اینکه یک ابزار نظارت دائمی مانند پیزومتر در آنجا وجود داشته باشد.

سونار (Sonar) یا ناوبری و فاصله‌یابی صوتی، دستگاه ردیاب زیردریایی است که طرز کار آن با استفاده از انتشار امواج صوتی است. علاوه بر ردیابی، این روش معمولاً به منظور ناوبری و ارتباط با دیگر یگان‌های شناور و زیرآبی نیز استفاده می‌شود.

این داده‌ها نشان می‌دهد که ارزیابی میزان انتشار گازهای امروزی در شمالگان ممکن است نادیده گرفته شود. به نظر می‌رسد جزر و مد بالا می‌تواند با کاهش ارتفاع و حجم گاز بر جریان خروجی گاز تأثیر بگذارد.

کنیز گفت: آنچه ما یافتیم غیرمنتظره بود. تغییرات کم فشار می‌تواند میزان انتشار گاز متان را افزایش دهد اما به دلیل عمق آب، متان همچنان در اقیانوس باقی خواهد ماند. اما در مناطق کم عمق چه اتفاقی می‌افتد؟ این روش باید در یک دوره طولانی تر در آب‌های کم عمق قطب شمالگان انجام شود. در آب کم عمق احتمال رسیدن متان به جو بیشتر است.

پلازا فورولا در انتها افزود: سیستم‌های زمینی به طریقی به هم پیوسته‌اند که ما در حال رمزگشایی آن هستیم و حال مطالعه ما یکی از این اتصالات را درشمالگان تشخیص داده چراکه ماه باعث ایجاد نیروهای جزر و مد می‌شود، جزر و مد تغییرات فشار ایجاد می‌کند و جریان‌های پایین به نوبه خود بستردریا و انتشار متان در زیر دریا را تشکیل می‌دهند؛ شگفت انگیز است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ماه گاز متان اقیانوس منجمد شمالی اقیانوس منجمد شمالی اندازه گیری انتشار متان انتشار گاز جزر و مد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۷۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده محققان از باد به عنوان ابزاری برای جابجایی اشیا

آفتاب‌‌نیوز :

این رویکرد جدید کار دست‌ورزی اشیا در فاصله دور را امکان پذیر می‌کند و می‌تواند با ربات‌ها ادغام شود تا به این ماشین‌ها انگشتان فرازمینی (ethereal) بدهد.

به گزارش تارنمای «تک‌اکسپلور»، دکتر «کوان ژو» از دانشگاه «آلتو» (Aalto) در کشور فنلاند که سرپرستی این تحقیق را برعهده داشت، در این مورد توضیح داد: جریان هوا یا باد همه جا در محیط زندگی ما وجود دارد و اشیایی مانند گرده گیاهان، پاتوژن‌ها، قطرات، بذر و برگ را جابجا می‌کند. باد همچنین در صنایع و در زندگی روزمره ما نیز استفاده شده است مثلا دستگاه‌ها بادی جارو کننده برگ با استفاده از باد برگ‌ها را جارو می‌کنند، اما تاکنون نتوانسته ایم جهت حرکت برگ‌ها را کنترل کنیم فقط می‌توانم برگ‌ها را با نیروی باد در یک جهت جمع کنیم.

اولین گام در دست‌ورزی اشیا با باد شناخت این مساله است که اشیا چگونه در جریان باد حرکت می‌کنند. برای این منظور، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه آلتو هزاران نمونه از حرکت‌های اشیا در یک جریان هوای تولید شده را ثبت کرد و از این‌ها برای ساخت الگو‌هایی (templates) در مورد چگونگی حرکت اشیا روی سطح در یک جریان هوا استفاده کرد.

تحلیل‌های این محققان نشان داد که هر چند جریان هوا عموما بدون نظم است، اما با این حال به اندازه کافی منظم است که بتواند اشیا را به شکل کنترل شده در مسیر‌های مختلف حرکت بدهد حتی به سمت عقب و در جهت سر لوله‌ای (نازل) که باد از آن خارج می‌شود.

ژو در این خصوص توضیح داد: ما الگوریتمی طراحی کردیم که با دو موتور جهت جریان باد را کنترل می‌کند و جریان هوای تولید شده اشیا را در مسیر دلخواه حرکت می‌دهد. این الگوریتم کنترلی بطور مکرر جهت را تنظیم می‌کند تا از این طریق جریان هوا اشیا را در مسیر مورد نظر حرکت بدهد.

وی افزود: مشاهدات به ما اجازه داد تا از جریان هوا برای جابجا کردن اشیا در طول مسیر‌های متفاوت مانند مسیر دایره‌ای شکل یا حتی مسیر‌های به شکل حروف الفبا استفاده کنیم. این روش از لحاظ شکل و جنس اشیا بسیار تطبیق‌پذیر است و ما می‌توانیم جابجایی اشیاء تقریبا به هر شکلی که باشند را کنترل کنیم.

این فناوری هنوز نیازمند اصلاح و بهبود است، اما محققان نسبت به ظرفیت این رویکرد الهام گرفته از طبیعت خوشبین هستند. این روش می‌تواند برای جمع‌آوری نخاله و پسماند و همچنین در کار‌های پردازشی پیچیده در جایی که تماس فیزیکی ناممکن است مانند کار با مدار‌های برقی مفید و قابل استفاده باشد.

نتایج این تحقیقات در نشریه «سامانه‌های هوشمند پیشرفته» منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • استفاده محققان از باد به عنوان ابزاری برای جابجایی اشیا
  • خرید ۵۳۰ تن گوشت مرغ منجمد در استان قزوین
  • ضرورت توجه جدی به مسائل تربیتی و پرورشی در آموزش‌وپرورش
  • سناریو BBC برای کاهش فشار بر رژیم صهیونیستی
  • فیلم| این پهپاد به کنترل ترافیک در شیراز کمک می کند ؛ روش شناسایی خودروهای متخلف
  • کنترل حکشتی به زودی در دستان تامین‌اجتماعی؟!
  • (ویدئو) گرمای بی‌سابقه و خونخواری حیوانات یک باغ وحش!
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • یمن: با آتش بازی نکنید؛ خیلی بیشتر از آن‌چه که فکر می‌کنید سلاح داریم
  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی