Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا هرچند کرونا شرایط را متفاوت کرده است اما ایرانیان همچنان اعتقاد دارند زندگی آنقدر ارزشمند و زیبا است که برای یک دقیقه بیشتر با هم بودن باید جشن گرفت و زیبایی ها را خلق کرد، یلدای امسال به دور از فامیل برگزار می شود اما بدون شک در شرایط کنونی که حدود یک سال از تنش و اضطراب کرونا می گذرد مرهمی بر آلام روحی و تسکینی برای فشارهای عصبی ناشی از شرایط موجود خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شب یلدار در لرستان آیین های نیک و باشکوهی دارد، شبی که در زبان لری و لکی به آن "شو چله" گفته می شود، چله به معنای ۴۰ و برخی اعتقادات بر این است که ۴۰ روز گذشته، روزهای سرد پاییز بوده و تمام شده است و از ابتدای زمستان تا ۴۰ روز بعد، چله دوم سرد سال است و بعد از آن باید به استقبال نوروز رفت، در اصل روزهای سرد سال به ۸۰ روز تقسیم می شود نه ۲ فصل کامل پاییز و زمستان.

لرستانی ها هر ساله با شور و هیجان خاصی به دنبال برپایی این سنت نیکو هستند و مردم اغلب شهرهای آن با آیین کمابیش مشابهی به استقبال این شب فراموش نشدنی و خاطره انگیز می روند، که امسال به واسطه حضور ویروس کرونا و لزوم پرهیز از دورهمی های خانوادگی و فامیلی، برگزاری دورهمی بلندترین شب سال ها تنها مختص اهل خانه است.

اگرچه آیین های مخصوص شب یلدا در لرستان تاحدودی مشابه است اما هر شهرستان شیوه های مرسوم پیشینیان خود را دارد که نسل به نسل این آیین ها را حفظ کرده است و به دلیل لذت بخش و دلپذیر بودن به آیندگان نیز منتقل می شوند.

"گندم شیره"، تنقلات همیشگی یلدا 

یکی از تنقلاتی که از گذشته تا به امروز نزد مردم شهرستان سلسله از محبوبیت خاصی برخوردار بوده، گندم شیره است که زنان با سلیقه محلی برای تهیه آن از گندم مرغوب آبی، شیر تازه محلی، پودر زیره و رازیانه و زردچوبه استفاده می کنند.

اکثر بانوان مو سپید کرده شهرستان سلسله چند هفته مانده به شب یلدا گندم شیره را تهیه و نسبت به خشک کردن آن در سایه اقدام می کنند تا حاصل کارشان یک گندم آجیل محلی ترد و خوشمزه باشد.

گندم شیره پس از خشک و برشته شدن با گردو، بادام، کشمش، پسته کوهی، انجیر خشک، کنجد و شاهدانه بو داده شده ( بدون روغت تفتف داده می شود) با نخودچی ترکیب و در شب یلدا زینت بخش سفره خانواده می شود.

"رسم کشتی" و بلاگردانی خانواده

این روزها بازار فروش شهرستان سلسله پر از بوقلمون و غازهای پرورشی است که برای فروش به آورده شده اند و اکثر شهروندان نیز با شور و حرارت خاصی پس از قیمت کردن و به فراخور وضعیت مالی اقدام به خرید آن می کنند.

رسم کشتی، یکی از رسوم دیرینه مردم سلسله است، اغلب خانواده ها به دلیل اینکه اقتصاد شهرستان مبتنی بر دامپروری و کشاورزی است در شب یلدا به فراخور وضعیت اقتصادی خود بز، گوسفند، بوقلمون و یا غازی را سر می برند چراکه اعتقاد دارند این امر موجب دور شدن بلا از خانواده می شود.

گوشت تازه برای تهیه شام خانواده استفاده  می شود و سهمی از آن به خانواده های نیازمند بخشیده می شود تا بلاگردانی خانواده کامل و لذت این شب به یادماندنی دوچندان شود.

"کاسم سا"، آیین نیک همسایه داری

یکی از رسوم دیرینه و پسندیده مردم سلسله که هنوز هم بر آن پایبند هستند سنت کاسم سا است، مردم شهرستان در شب یلدا از همدیگر غافل نبوده و  بسته به شرایط مالی که دارند، مقداری گوشت گوسفند را به همراه تنقلات شب یلدا به همسایگانی که از بضاعت مالی کمتری برخوردار هستند هدیه می دهند تا در این شب طولانی و سرد سال، محفل همسایگان نیازمند نیز گرم باشد.

برخی نیز پس از اینکه گوشت را کباب کرده با مقداری برنج ، سایر مخلفات و میوه و آجیل برای همسایگان بی بضاعت می برند.

کام شیرین در شب یلدا با "برساق"

یکی دیگر از رسوم مردم سلسله در شب یلدا پخت نان محلی تازه برای کباب شب یلدا و تهیه نوعی شیرینی محلی به نام برساق بوده که همواره در این شب زینت بخش سفره بانوان با سلیقه است.

زنان شهرستان سلسله برای پخت این شیرینی خانگی از آرد، روغن حیوانی، شیر تازه، تخم مرغ و مقداری زیره و رازیانه استفاده می کنند که به دلیل خوش طعم بودن هواخواهان بسیاری نیز دارد.

فال چل سرو  و عاشقانه هایی به رسم یلدا

یکی از سنت های دیرینه شب یلدا فال چل سرو یا چهل سرود است، اشعار لکی از سوی بزرگان که به آن تسلط دارند پس از صرف شام به نیت دختران و پسران جوان خانواده و ازدواج آنها خوانده می شود.

این آیین دوست داشتنی با شور و هیجان خاصی برگزار می شود چرا که اغلب اعتقاد دارند که هر سرودی به قرعه آن ها بیافتد به نوعی تداعی کننده سرنوشتی است که در انتظار آن ها است، لذا اغلب جوانان با حرارت خاصی منتظر فال خود می مانند بلکه سرنوشتی خوب برایشان رقم بخورد و شادی این شب را برایشان افزون تر کند.

دورهمی های شب یلدا  هرچند امسال با شیوع کرونا محدود به خانه شده است اما این سنت های زیبا فراموش نشده اند و امسال دورهمی ها بر خلاف همیشه که گوشی را ممنوع می کردیم با تلفن همراه سپری می شود.

خانواده های سلسله یلدا را از طریق شبکه های اجتماعی با اقوام خود سپری می کنند، لذت فال چل سروی مجازی و شادی های منزل را با سایر بستگان به اشتراک می گذارند و  یلدایی متفاوت را تجربه می کنند.

برچسب‌ها ویروس کرونا شب یلدا فضای مجازی لرستان یلدای متفاوت سلسله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا شب یلدا فضای مجازی لرستان یلدای متفاوت سلسله ویروس کرونا شب یلدا فضای مجازی لرستان یلدای متفاوت سلسله اخبار کنکور شهرستان سلسله شب یلدا گندم شیره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۶۷۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باشگاه فولاد خوزستان از حق سرمربی خود کوتاه نمی‌آید

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام رضائیان عصر امروز یکشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به شرایط تیم فولاد خوزستان قبل از دیدار با تراکتور تبریز بیان کرد: پیش از هر چیز باید از حمایت و همراهی مردم خوزستان، هواداران فولاد، پیشکسوتان ارزنده و همه دلسوزان فوتبال استان در روزهای گذشته تشکر ویژه‌ای داشته باشم‌؛ به راستی که سرمایه‌های اصلی فولاد خوزستان همین عزیزان هستند و جای قدردانی دارد که در هر شرایطی تیم را تنها نمی‌گذارند. شکی نیست اعضای کادر فنی و بازیکنان فولاد هم با درک شرایط تمام توان خود را برای خوشحال کردن مردم خوزستان در هفته‌های پایانی لیگ برتر به کار خواهند گرفت.

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان درباره جریمه سنگینی که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای «عبدالله ویسی» سرمربی فولاد در نظر گرفته است، عنوان کرد: ما ضمن تمکین از قانون، از احقاق حقوق قانونی خود کوتاه نخواهیم آمد.

وی افزود: چند ساعت بیشتر تا بازی حساس فولاد مقابل تراکتور باقی نمانده و در چنین شرایطی پرداختن به موضوعات این چنینی جایز نیست؛ هرچند که اعتقاد داریم صحبت‌هایی که عبدالله ویسی انجام داده، جز برای نظارت بیشتر در راستای جاری شدن عدالت در هفته‌های پایانی لیگ برتر نبوده و وی قصد بی‌احترامی و اهانت به هیچ نهاد و شخصی را نداشته است. با این حال در موقع مناسب و از طریق مجاری قانونی پیگیر خواهیم بود تا خدای نکرده حقی از هیچکدام از ارکان باشگاه فولاد خوزستان ضایع نشود.

رضائیان گفت: ما باید تلاش کنیم تا در مقطع کنونی هیچ مسئله‌ای آرامش اعضای تیم فولاد خوزستان را بر هم نزند و بتوانیم در فضای همدلی و اتحاد به نتایج دلخواه در پنج هفته پایانی لیگ برتر دست پیدا کنیم تا موجبات خوشحالی و سربلندی مردم خوزستان را فراهم کنیم.

کد خبر 6097636

دیگر خبرها

  • مالیات آری؛ اما نه ۳۰ و ۵۰ و ۷۰ درصد!
  • ابلاغ سلام رهبر انقلاب به خانواده شهید زاهدی + فیلم
  • شرف دانشجویان آمریکایی از خادمان حرم‌های شریف بیشتر است
  • باشگاه فولاد خوزستان از حق سرمربی خود کوتاه نمی‌آید
  • تخصیص زمین به خانواده ۳ فرزند به بالا در استان همدان
  • پاسخگویی به مسائل شرعی فرصتی برای ارتباط مردم با روحانیت است
  • راه‌ و شهرسازی لرستان در اجرای طرح‌های جامع بازنگری کند
  • رمز‌های عبور‌امن سدی مقابل هکر‌ها
  • عضو روحانیت مبارز: بَرج‌مان از خرج‌مان بیشتر است
  • شروع طوفانی بارسا-خیرونا: 5 دقیقه و دو گل!