Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر پژوهش انجمن دیاران گفت: با پیگیری‌های مستمر و حرف زدن در صحنه عمومی معضل شناسنامه‌دار شدن بچه‌های مادر ایرانی در آبان ۹۹ به صورت قانونی حل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیمان حقیقت طلب در رویداد تداکس "راه‌حل‌های ساده ۲۰۲۰" که به صورت آنلاین برگزار شد، در خصوص هویت افرادی که مادر ایرانی و پدر تبعه خارج دارند، اظهار کرد: برخی افراد که مادران ایرانی داشتند و پدر آن‌ها تبعه افغان و بدون مدرک اقامتی معتبر بود، نمی‌توانستند تا ۱۸ سالگی هویت ایرانی داشته باشند و به دلیل نداشتن مدرک اقامتی پدر نیز افغانستانی هم به شمار نمی‌رفتند و شناسنامه نداشتند، افراد خارجی در ایران حق مالکیت ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: افرادی که شناسنامه ندارند، از خدمات بهداشت و درمان، تحصیل و سایر امکانات اجتماعی بی‌بهره می‌مانند و مثل سایه‌ای بی‌هویت می‌شوند، اصلی‌ترین دلیل بی شناسنامه بودن برخی افراد در ایران قوانین تابعیت کشور است که فرزندان مادر ایرانی نمی‌توانند از بدو تولد تابعیت ایران ی داشته باشند.

مدیر پژوهش انجمن دیاران خاطرنشان کرد: انجمن دیاران به تسهیل زندگی مهاجران در ایران می‌پردازد و حامی افراد بی شناسنامه و بی‌هویت است که پدر ایرانی ندارند، چرا که مهاجران که در ایران زندگی می‌کنند، زیست خوبی و مناسبی ندارند.

وی با اشاره به اینکه وزارت کار و رفاه اجتماعی به حل معضل افراد بی شناسنامه‌ای که پدر ایرانی نداشتند، کمک کرد، افزود: به تدریج و با پیگیری‌های مستمر، بسیاری از نمایندگان و دولتمردان نسبت به این موضوع حساس و برای حل این معضل همراه شدند.

حقیقت طلب با توضیح اینکه باید حرف زد تا معضلات حل شود، تصریح کرد: با حرف زدن می‌توان مشکل را حل کرد، گاهی حفظ وضع موجود به نفع برخی از مخالفان موضوع مطرح شده است، پس نباید سکوت کرد، باید در صحنه عمومی حرف زد تا مشکل به گوش مسئولان امر برسد و با پیگیری مستمر حتماً به نتیجه خواهیم رسید، روزنامه‌ها و فعالان اجتماعی نیز خواستار شناسنامه‌دار شدن فرزندان مادر ایرانی شدند و با حرف زدن در صحنه عمومی توانستیم یک معضل اجتماعی را حل کنیم.

وی گفت: در اردیبهشت ۹۸ قانون تبعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی در مجلس مطرح شد و پیگیری‌ها در آبان ۹۹ به نتیجه رسید و بچه‌های مادر ایرانی برای اولین بار بر اساس قانون شناسنامه‌دار شدند و از بی‌هویتی نجات یافتند.

کد خبر 462488

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شناسنامه صدور شناسنامه تبعه افغانی قانون اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی قانون هویت شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق صحنه عمومی مادر ایرانی بی هویت حرف زدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۳۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در منطقه رواسان تبریز

 شعفی اظهار کرد:در پی کسب خبری مبنی بر اینکه تعدادی اراذل و اوباش در منطقه رواسان  تبریز با اقدامات هنجارشکنانه به تعدادی از خودرو‌های شهروندان خسارت وارد کردند و باعث ایجاد رعب و وحشت شهروندان شدند بلافاصله شناسایی و دستگیری این افراد در دستور کار پلیس امنیت عمومی آذربایجان شرقی قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پلیس امنیت عمومی استان با اشراف اطلاعاتی و در عملیات غافلگیرانه تعداد ۷نفر از این افراد را دستگیر و شناسایی و دستگیری سایر همدستان این متهمان را در دستور کار قرار دادند.
 

شعفی در پایان با تاکید براینکه آرامش و امنیت مردم خط قرمز پلیس است و افرادی که بخواهند با هیبت پوشالی امنیت عمومی مردم را به مخاطره بیاندازند با برخورد شدید پلیس مواجه خواهند شد از شهروندانی که توسط این افراد خسارت دیدند خواست تا در صورت شکایت و مطالبه خسارت از افراد دستگیر شده به پلیس امنیت عمومی استان مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • برخورد قاطع با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • تسلیت استاندار خوزستان به مناسبت درگذشت مادر شهیدان دزفولی
  • توقف تور‌های غیرمجاز گردشگری استان مرکزی در ایستگاه پلیس فتا
  • مد خوب، مد بد!
  • ایرانی‌هایی که در کشور خود هم برگ هویت ندارند
  • دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در منطقه رواسان تبریز
  • سیر تاریخی شناسنامه‌های المثنی استقلال
  • شهیدان در حقیقت شناسنامه واقعی ملت ایران هستند/ هر کس در جبهه می‌جنگید عباس انقلاب بود
  • ایران زمین فرزندان خود را به آغوش گرفت
  • تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟