Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@07:02:36 GMT

مسئولیت زباله‌ات را بپذیر!  

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۷۴۴۸۷

مسئولیت زباله‌ات را بپذیر!  

همشهری آنلاین_راحله‌عبدالحسینی:  هم‌محله‌ای ما در تکه دوم پایتخت بود، وقتی برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب با موضوع بازیافت و تفکیک پسماند آشنا شد. او که این روزها با راه‌اندازی کمپین مصرف پلاستیک کمتر فعالیت می‌کند، معتقد است که قدم نخست، کاهش تولید پسماند و بازیافت مرحله آخر است. پس بهتر است از اول پسماند کمتری تولید کنیم تا اینکه بیشتر وقت و هزینه را روی بازیافت پسماند متمرکز کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با او درباره سبک زندگی پسماند صفر و راه‌حل‌هایی برای کاهش تولید پسماند گپ زدیم.  

پسماند صفر بودن فلسفه‌ای است که از ما می‌خواهد در مورد رویکردمان نسبت به زباله تجدیدنظر کنیم و میزان زباله‌های تجزیه‌ناپذیری که تولید، دفن، سوزانده یا در آب‌ها رها می‌شود را به صفر برسانیم. در واقع این رویکرد در پی آن است که هر فرد را تشویق کند تا با مشارکت در تولید و مصرف مسئولانه به کاهش زباله (Reduce)، استفاده مجدد (Reuse) و بازیافت (Recycle) کمک کند و باری از دوش زمین بردارد. حمداوی با بیان اینکه در این چرخه کاهش زباله نسبت به بازیافت اولویت دارد می‌گوید: «تمرکز کشورهای پیشرفته دنیا روی کاهش تولید پسماند است. در حالی ‌که ما فعلاً روی کاهش دفن زباله یا همان بازیافت کار می‌کنیم. در سبک زندگی پسماند صفر گام نخست اجتناب از تولید زباله است و گام آخر بازیافت و بعد دفن زباله.»

توجه به کدهای بازیافتی

حمداوی که تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی رشته‌های مترجمی زبان ایتالیایی و بیولوژی ادامه داده، معتقد است که سبک زندگی پسماند صفر صرفه‌جویی اقتصادی زیادی دارد: «وقتی پای بحث کاهش پسماند یا حتی بازیافت به میان می‌آید، یا از شهرداری توقع داریم یا از شهروندان که در این مسیر درست عمل کنند.

اما باید توجه را سمت تولیدکننده ببریم. وقتی تبلیغات کشور ایتالیا را رصد می‌کنم می‌بینم که تبلیغ روی نوع بسته‌بندی فلان روغن یا پاستا انجام می‌شود که کدام بسته‌بندی با استانداردهای بازیافتی همسوتر است. آنها تا سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۳۰ فازبندی کردند که همه بسته‌بندی‌های فروشگاهی قابل بازیافت باشد. مثلاً فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارند اعلام می‌کنند که بسته‌بندی‌ها کامل یا ۶۵ درصد قابل بازیافت است. کاهش تولید پسماند صنایع تولیدی بیشتر مربوط به صنایع غذایی و صنایع شوینده است که مشتری بتواند به‌صورت فله‌ای خرید کند و با خود ظرف ببرد.»

روی بسته‌بندی محصولات فروشگاهی کدهای بازیافتی درج شده که حمداوی می‌گوید برای مخاطب به دلیل ناآشنایی چندان قابل درک نیست: «باید همان‌طور که به علامت استاندارد و پروانه بهداشت توجه می‌کنیم به کدهای بازیافتی ودرصد کربن بسته‌بندی محصول هم توجه کنیم. شرکت‌های معتبر دنیا به مرحله جدیدی رفته‌اند که به مصرف‌کننده می‌گوید این بسته‌بندی را در کدام سطل بازیافت بینداز.»

خانه کوچک را بهانه نکن

صحبت از سطل بازیافت به میان آمد و از کلاس‌های آموزشی که‌سراهای محله تا قبل از شیوع کرونا برای شهروندان برگزار می‌کردند تا تفکیک پسماند خشک و فشرده‌سازی و کم حجم‌کردن را آموزش دهند. در همین کلاس‌ها بسیاری از مخاطبان می‌گویند که در خانه‌ خود جای کافی برای سطل‌ تفکیک پسماند ندارند و همین باعث شده دور بازیافت خط بکشند و به جدایی خشک و تر تن ندهند.

خانم پسماند صفر راه‌حل و پیشنهادی برای خانه‌های کوچک ما دارد: «همان‌طور که ضروری می‌دانیم سبد پیاز و سیب‌زمینی داشته‌باشیم، همان‌طور که ماشین لباسشویی یا میز ناهارخوری فضایی را در خانه گرفته‌اند که از دید ما ضروری است، به همان دلیل هم باید مخزن تفکیک پسماند داشته‌باشیم. آن هم نه فقط یک مخزن برای پسماند خشک بلکه ۷ مخزن برای تفکیک جز به جز پسماند خشک شامل شیشه، پلاستیک، کاغذ و... و. البته مخازن تفکیک زیبا و جذابی در بازار نیست و خودمان باید دست به کار شویم و خلاقیت به خرج دهیم. به هر حال هر کسی باید مسئولیت زباله‌ای را که تولید می‌کند برعهده بگیرد. آمار بازیافت نشان می‌دهد که ما هنوز در اول راه هستیم.»

ترها را خشک کن

حمداوی به‌تازگی در بستر اپلیکیشنی درباره سلامت، تغذیه و ورزش، کمپین «پلاستیک کمتر» را طراحی کرده‌است. افرادی که تمایل دارند مصرف پلاستیک را کمتر کنند اما نمی‌دانند از کجا شروع کنند به کمک این کمپین روزانه یکسری مأموریت از آسان به سخت را انجام می‌دهند. بعد از انجام هر مأموریت باید اثر انگشت خود را ثبت کنند تا بزرگی کار نمایان شود.

وقتی می‌گوییم نه به پلاستیک، نخستین سؤال این است که زباله تر را چگونه جمع‌آوری کنیم و بیرون از خانه ببریم؟ حمداوی می‌گوید: «وقتی زباله‌های تر را خشک می‌کنیم، کاهش حجم ۸۰‌درصدی و کاهش وزن تا ۹۰ درصدی را داریم. این دو عامل باعث می‌شود زباله شیرابه نداشته باشد. این زباله کم حجم سبک را می‌توانیم هر ۲ ماه یکبار بیرون بگذاریم یا حتی برای خوراک دام به مراکز مربوطه تحویل دهیم.» اما کیسه‌های پلاستیکی قابل بازیافت هستند.

چرا نباید از آنها استفاده کرد؟ حمداوی این‌طور پاسخ می‌دهد: «برای تولید آن آب، انرژی، سوخت و منابع طبیعی استفاده شده. در حالی که زمان استفاده از آن بسیار کوتاه است و این کار یعنی اسراف و تباه‌کردن. ‌درصد بسیار کمی از پلاستیک‌ها از بازیافت سردرمی‌آورند. ضمن اینکه بازیافت هم مثل بقیه صنایع، آلودگی محیط‌زیستی دارد.»

در آرزوی دنیای بدون زباله

خطر گرمایش زمین خیلی بیشتر از خطر کووید ۱۹ است. آرزو دارم که ما هم به این آگاهی برسیم که باید در مسیر کاهش تولید پسماند کار کنیم. سبک زندگی پسماند صفر ریتم زندگی را آرام‌تر می‌کند و حواسمان جمع می‌شود. امیدوارم روزی همه ما به این سبک زندگی برسیم.  

زباله‌های خطرناک

این روزها که سفت و سخت نکات بهداشتی را رعایت می‌کنیم، یادمان باشد که اگر به برخی نکات اهمیت بدهیم سلامت پاکبان‌ها هم به خطر نمی‌افتد. دستمال کاغذی، ماسک و دستکش خود را بعد از استفاده حتماً در نایلون بگذارید، در آن را محکم گره بزنید و در سطل زباله بیندازید. کیسه زباله‌های عفونی شامل ماسک، دستمال و... را با علامت از بقیه زباله‌ها متمایز کنید. در خانه هم حتماً از سطل زباله دردار استفاده کنید.  

غرفه‌های جدید بازیافت در شمال پایتخت

غرفه‌های بازیافت پسماند الکترونیک ۳ ماهی می‌شود که مستقل از غرفه‌های بازیافت کار خود را آغاز کرده‌اند. حالا می‌توانید پسماند الکترونیک را جداگانه تفکیک کنید و به غرفه‌ها تحویل دهید. زباله الکترونیک شامل این اقلام است: کیس کامپیوتر، مانیتور، کیبورد و تمام قطعات کامپیوتر که از رده خارج شده‌اند. بردهای لوازم الکترونیک، انواع باتری، شارژر و هندزفری، ریموت‌ها و کنترل لوازم الکترونیک، سی‌دی و دی‌وی‌دی، دستگاه‌های ویدیو و گیرنده‌های دیجیتال، نوار کاست و نوارهای ویدیو، انواع لامپ، عکس رادیولوژی، لوازم برقی از رده خارج مثل اتو و اسباب‌بازی‌های الکترونیک، سیم و کابل برق و تلفن.  

نشانی غرفه‌های بازیافت زباله الکترونیک به این شرح است: 

منطقه یک: ضلع جنوبی فرهنگسرای نیاوران، ابتدای خیابان فرهنگسرا، کوچه شکوفه.  
منطقه ۲:خیابان ستارخان، خسرو شمالی، جنب بازار میوه و تره‌بار.  
منطقه ۳:خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از میدان ونک، خیابان عطار.

۲۳ غرفه بازیافت در منطقه یک، ۲۸ غرفه در منطقه ۲ و ۳۲ غرفه بازیافت در منطقه ۳ قرار دارد. فعالیت غرفه‌ها ساعت ۸ تا ۱۷ است.  
 

کد خبر 573244 برچسب‌ها پسماند بهداشت عمومی پلاستیک كروناويروس همشهری محله محیط زیست سبز آلودگی شهر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پسماند بهداشت عمومی پلاستیک كروناويروس همشهری محله محیط زیست سبز آلودگی شهر کاهش تولید پسماند تفکیک پسماند بسته بندی زباله ها غرفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۴۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

ایسنا/گیلان مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های گیلان با بیان اینکه در تمام دنیا یکی از روش‌های شناخت شهروند نمونه، میزان همکاری در حوزه مدیریت پسماند است، گفت: جمع آوری زباله به روش هوشمند می‌تواند عامل ترغیب مردم برای تفکیک زباله از مبدا و مشارکت در استفاده از سامانه‌های هوشمند شود و تا حد زیادی در رفع معضل زباله گردی موثر است.

شهرام توانا امروز چهارشنبه، پنجم اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما مثل تمام کشورهای دنیا به ناچار با توجه به افزایش حجم استفاده مردم از سامانه‌ها و سکوها در فضای مجازی باید به سمتی می‌رفتیم که شهروندان به روش‌های هوشمند زباله را تفکیک کنند. لذا در چند شهر ایران این مساله به صورت آزمایشی انجام شد و بعد از آن در قالب یک دستورالعمل اجرایی، روش‌های هوشمند جمع آوری پسماند خشک توسط وزارت کشور به تمام شهرداری‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: در بندرانزلی نیز این امر طی دوره یکساله به صورت آزمایشی آغاز شد تا آرام آرام و با گام‌های مشخص پیش برویم که خوشبختانه شاهد همکاری خوب شهروندان بودیم به طوری که در اوایل سال گذشته کمتر از ۵۰۰ نصب سامانه بهروب را شاهد بودیم ولی الان ۴ هزار نصب داریم.

وی با بیان اینکه میانگین تولید زباله در شهرستان بندرانزلی روزانه تا ۱۲۰ تن است، افزود: ۱۰ تن آن خشک است که همه این زباله‌های خشک ارزش بازیافتی و اقتصادی ندارد از جمله پارچه، چوب، خاک روبه، زباله‌های بهداشتی، و ... اما موادی از جمله پلاستیک، پت، آهن، لاک، آلومینیوم، مشما ارزش بازیافتی دارد.

توانا در خصوص میزان جمع آوری پسماند و زباله خشک تفکیک شده توسط سامانه بهروب در بندرانزلی گفت: از ۱۰ تن زباله خشک؛ ۷ تن قابل ارزش است اگر این مقدار زباله را به عنوان سقف میزان با ارزش‌ها در نظر بگیریم بهروب در هر مرحله جمع آوری در روز بین ۸۰۰ تا هزار کیلو جمع آوری می‌کند یعنی یک هفتم زباله ها و این عدد قابل توجهی است.

مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های استان گیلان تصریح کرد: البته نباید از این مساله غفلت کرد که مابقی زباله‌های خشک توسط زباله گردها جمع آوری می‌شود.

توانا به اهمیت جلوگیری از پدیده زباله‌گردی اشاره کرد و گفت: این امر مقوله‌ای است که به دلیل تبعات منفی همچنین تعداد بالای گاراژهای ضایعاتی که باعث پلشتی و چهره بد شهری می‌شود، دادستانی محترم نیز به برخورد با این مساله به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کرده و احساس می‌شود جمع آوری زباله به روش هوشمند عامل ترغیب مردم برای تفکیک زباله از مبدا و مشارکت در استفاده از سامانه های هوشمند می‌شود و تا حد زیادی در رفع معضل زباله گردی موثر است.

وی با بیان اینکه نکته مهم در فعالیت بهروب این است مردم تا جایی که می‌توانند این زباله ها را در منزل تفکیک کنند زیرا با این کار زباله کثیف و بی‌ارزش نمی‌شود، گفت: تفکیک زباله در مبدا، روش‌های هوشمندسازی و حتی روش‌های منظم جمع آوری هفتگی به ما کمک می‌کند که بدانیم در چه ساعتی و چه زمانی این زباله را تحویل بدهیم و یا با استفاده از این سکوها و اعلام آمادگی برای تحویل زباله، مسئولین این امر در اسرع وقت جهت تحویل زباله ها مراجعه می‌کنند.

توانا با بیان اینکه هزار کاربر هر هفته با ما همکاری می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به استقبال خوب مردم در بندرانزلی از سامانه بهروب، مساله را با جناب آقای استاندار مطرح کردیم و ایشان عین این مطلب را برای تمام شهرداری‌های استان گیلان ابلاع کردند و هم اکنون تمام شهرداری‌های گیلان به صورت نظام‌مند این سامانه را در اختیار دارند.

مدیر پسماند شهرداری‌های استان گیلان با تاکید بر اینکه مردم علاوه بر استفاده از سکوی بهروب برای تحویل زباله های خشک، جهت کارهای دیگر هم می توانند از این سامانه استفاده کنند که از آن جمله کمک های نیکوکاری است، گفت: چون کسانی که در این حوزه همکاری می‌کنند پول گزینه اول آنها نیست هر چند مهم هست ولی می‌خواهند یک کار روشمند انجام دهند لذا این موارد در سامانه بهروب تعریف شده است.

توانا تصریح کرد: در تلاش هستیم دو سکوی دیگر ایجاد کنیم که انحصار برای یک گروه نباشد تا علاوه بر ایجاد فضای رقابتی مردم هم به راحتی با سکوهایی که در اختیار دارند زباله‌های خود را مبادله کنند.

وی افزود: در تمام دنیا یکی از روش‌های شناخت شهروند نمونه، میزان همکاری در حوزه مدیریت پسماند است و از سال ۹۹ که وزارت کشور به تمام شهرداری‌ها این مساله را در قالب دفترچه عوارض بهای خدمات مدیریت پس‌ماند، ابلاغ و تعیین کرد شهرداری‌های به شهروندانی که در حوزه تفکیک از مبدا کمک کرده و مشارکت دارند تخفیف دهد، با این شیوه می‌توانیم میزان همکاری شهروندان در خصوص تفکیک زباله از مبدا را رصد و بر اساس آن تخفیفات لازم را در حوزه نوسازی و عوارض به فعالان این عرصه اعطا کنیم.

مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های استان گیلان با بیان اینکه مشارکت در این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد، گفت: باید تلاش کنیم با افزایش میزان توسعه و کاربری در این فضا مردم بتوانند با راحت‌ترین، ساده‌ترین و کم انرژی ترین روش؛ بهترین خروجی را از این همکاری داشته باشند.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهرک بازیافت در قم احداث می شود
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا
  • تجلیل از برترین های مسابقه بازیافت زباله در همدان
  • تجلیل از برترین‌های مسابقه بازیافت زباله در همدان
  • تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در محدوده شهر همدان
  • اقدامات شهرهای موفق برای تحقق مفهوم زباله‌صفر
  • ناگفته‌هایی از مزایده زباله در ایران / پول‌سازی ۱۰ میلیارد دلاری آشغال‌ها در سال
  • زباله سوزهای مدرن چطور کار می کنند؟ | تجربیات کشورهای مدرن در زمینه مقابله با پسماندهای به درد نخور