Web Analytics Made Easy - Statcounter

سالهاست زخم قطعی آب شرب در روستاهای کردستانات ساکنان آن را آزار می‌دهد و متاسفانه آنچه به جایی نرسیده فریاد مظلومیت این مردم است، گویا مسؤولان ذیربط بی خیال از کنار این موضوع حیاتی گذشته و یا نمی خواهند حق و حقوق این مردم را به رسمیت بشناسند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از  کُردتودی، زنگ قطعی آب شرب در چند روستای شهرستان دهگلان به صدا در آمده است؛ روستاهای گردمیران علیا و گردمیران سفلی در تمام طول سال و چندین روستای دیگر در فصل تابستان که یکی پس از دیگری دچار این مشکل شده اند، اما متاسفانه مسئولین ذیربط به این موضوع مهم و حیاتی آب شرب روستاها توجه چندانی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه روستاها مرکز تولید کشاورزی هستند افزایش خدمات رسانی به روستائیان می تواند باعث ماندگاری مردم روستا، مهاجرت معکوس و رشد میزان تولیدات کشاورزی و دامی در آنجا شود که نیاز است روستاها اولویت اول خدمات رسانی باشند اما بیشتر روستاهای دهگلان خصوصا روستاهای با جمعیت بیشتر از 500 خانواری با قطعی و کم آبی دست به گریبانند.  

در صورتی که ادامه بی توجهی به ساکنان روستا زمینه مهاجرت و حاشینه نشینی آنان در اطراف شهرها را فراهم می سازد و روستا که منبع تولید است خالی از سکنه شده و روستائیان که خود زمانی تولیده کنند بوده اند به مصرف کننده  تبدیل خواهند شد.

روستاهای گردمیران علیا و سفلی با جمعیت بیشتر از هزار خانوار از قطعی آب رنج می برند 

روستاهای گردمیران علیا و سفلی در اکثر فصول با قطعی آب مواجه هستند. محمدی ساکن روستای گردمیران علیا در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: با توجه به اینکه سه روستای گردمیران علیا و سفلی، بکرآباد و شهر بلبان آباد از مجتمع روستایی استفاده می کنند حدود 15 سال است که مردم دو روستای گرمیران علیا و سفلی با مشکل قطعی و کمبود آب شرب دست به گریبانند زیرا یکی از مشکلات اصلی ما استفاده شهر بلبان آیاد از این مجتمع روستایی است و نیاز است برای رفع این مشکل مسئولان چاره‌ای اساسی بیندیشند و این مشکل برطرف شود. 

ضرورت رفع مشکل زیرساختی

دلایل زیادی سبب افت فشار و قطعی آب در این روستاها شده است که ساکنان این روستاها زیرساخت‌های نامناسب و فرسوده شده لوله خط انتقال را یکی از دلایل قطعی آب عنوان کرده اند.

سالهاست زخم قطعی آب شرب در روستاهای شهرستان دهگلان ساکنان را آزار می دهد و متاسفانه آنچه به جایی نرسیده فریاد مظلومیت این مردم است و گویا مسئولان ذیربط بی خیال از این کنار این موضوع حیاتی گذشته و یا نمی خواهند حق و حقوق این مردم را به رسمیت بشناسند.

عزتی ساکن روستای گردمیرن سفلی در ادامه  گفت: هر چند این موضوع موجب نگرانی و گلایه مردم ساکن روستاها شده و این در حالی است که خانه های بهداشت استفاده از آب چشمه ها در روستا را ممنوع کرده و می گویند ممکن است آب چشمه از لحاظ بهداشتی سالم نباشد و استفاده از آن باعث اشاعه بیماری می شود.

از وزیر نیرو پیگیر مشکل آب شرب خواهم بود

اوسطی نماینده شهرستانهای قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در سریعترین زمان ممکن پیگیر حل مشکل خواهد شد گفت: برای شفافیت و حل این معضل از وزیر نیرو و ناکار آمدی مدیران این حوزه طرح سوال خواهد شد.

آب تعدادی از روستاهای دهگلان از چاه تامین خواهد شد

 باقری رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان دهگلان هم با بیان اینکه پیگیر حل این مشکل هستیم گفت: با توجه به قطعی آب شرب این چند روستا یک حلقه چاه جدید حفاری شده اما نتیجه آزمایش در اداره منابع آب هنوز تایید نشده که منتظر تایید هستیم و در صورت تایید آزمایش، خرید امتیاز برق جهت پمپاژ و تهیه پمپ، آب چاه جدید به شبکه آبرسانی این روستاها تزریق خواهد شد.

 مجتبی غلامی رئیس اداره منابع آب شهرستان در جواب خبرنگار ما گفت: با توجه به مشکل این روستاها این اداره مجوز حفر چاه را صادر نموده و نتیجه آزمایش را هم تاییدکرده است که اکنون چاه حفر شده در مرحله تجهیز و همکاری اداره برق برای امتیاز برق جهت پمپاژ و انتقال آب به شبکه این روستاهاست.

 بهروز محمدی رئیس شورای استان کردستان و رئیس شورای اسلامی شهر بلبان آباد هم با بیان اینکه ادغام آب شرب شهری و روستایی از این مجتمع باعث این مشکل شده است، گفت: در حال حاضر ساکنان خیابان آزادی، خیابان امام خمینی و ساکنان اطراف مسجد جامع شهر بلبان آباد هم از قطعی آب رنج می برند و با توجه به قول مساعد مدیرکل آب و فاضلاب استان قرار شد که چاه شماره 3 برای شهر بلبان آباد حفر شود که  جانمایی چاه انجام نشده است ولی هنوز به پیمانکار واگذار نشده است.

کارشناسان اجتماعی علت مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها را کمبود آب شرب بهداشتی و نبود راه ارتباطی مناسب عنوان کرده و می گویند اگر این مشکلات رفع شود می توان با برنامه ریزی  صحیح، زمینه افزایش جمعیت روستائی را ایجاد کرد که به موجب آن افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامی را شاهد خواهیم بود که این خود باعث بارور شدن اقتصاد مقاومتی و ملی نیز می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شهر بلبان آباد قطعی آب شرب علیا و سفلی خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۴۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام آزمایش تب مالت دامها نیازمند همکاری مردم در روستاها است

به گزارش خبرنگار مهر، مختار رجایی فر ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: بیماری تب مالت سویه‌های مختلفی دارد و بحث ریشه کنی آن امکان‌پذیر نیست.

وی بیان داشت: باید در این راستا پیشگیری و آگاهی‌رسانی انجام شود و مردم نیز همراه باشند

رجایی فر با بیان اینکه وقتی بیماری دام مثبت می‌شود، دامدار از انجام کشتار فرار می‌کند، گفت: درمان بیماری تب مالت زمانبر بوده و درمان طولانی مدت نیاز دارد، در برخی مواقع، بعد از شش ماه یا یک سال درمان، بیمار به ظاهر خوب می‌شود ولی بعد از یکسال دوباره علائم بیماری ظاهر می‌شود و این باعث تشخیص اشتباه پزشک می‌شود.

کد خبر 6092155

دیگر خبرها

  • آبرسانی سپاه به ۲۰۵ روستای کردستان
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • آبی که از سرچشمه گل آلود می شود ؛ داستانی تکراری این بار در روستای سرکلاته کردکوی
  • آبرسانی به ۱۸۰ روستای خوزستان در قالب طرح محرومیت‌زدایی
  • اتصال استان به راه آهن از مطالبات مردم است/ لب تشنه در کنار آب
  • چند خبر کوتاه از بردسکن و رخ
  • قطعی ۱۷ ساعته آب منازل شهرک سازمانی والفجر در پرندک
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود
  • انجام آزمایش تب مالت دامها نیازمند همکاری مردم در روستاها است
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند