Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- با فرارسیدن شب یلدا هشدارها برای عدم برگزاری دورهمی‌های خانوادگی بیشتر از قبل شده و رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران هم گفته که حدود ۶۰ درصد موارد ابتلا به کرونا بعد از شرکت در تجمع‌ها و دورهمی‌ها اتفاق افتاده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، هرچند ناشناخته‌ها درباره ویروس کرونا بسیار زیاد است اما آنچه تاکنون به اثبات رسیده این است که حضور افراد در کنار یکدیگر حتی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند زدن ماسک و همچنین رعایت فاصله فیزیکی، یکی از مهم‌ترین عوامل شیوع بیماری کووید 19 است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی مطالعات نشان داده بین 50 تا 60 درصد موارد ابتلا به کرونا ناشی از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و شرکت در تجمع‌ها بوده است.

با فرارسیدن شب یلدا نگرانی‌ها برای شیوع گسترده این بیماری افزایش یافته، هنوز پیک سوم کرونا به اتمام نرسیده و بیمارستان‌ها همچنان درگیر رسیدگی به بیماران کرونایی هستند.

حضور در دورهمی شب یلدا و فرارسیدن فصل زمستان که عفونت‌های تنفسی دیگری هم شیوع پیدا می‌کند، کار را بیشتر از گذشته سخت خواهد کرد. یلدای امسال برخلاف سال‌های گذشته که تأکید بر دورهمنشینی و گفت‌وگوی با یکدیگر و فاصله گرفتن از فضای مجازی می‌شد امسال اما شرایط متفاوتی دارد. امسال تأکید همه بر این است که یلدا را مجازی برگزار کنیم، گوشی‌های تلفن همراه امسال بیشتر از هر شب یلدایی کارآیی دارند.

دکتر علیجان تبرایی، رئیس انجمن ویروس شناسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت:  واقعیت این است که بعد از گذشت چندماه هنوز بسیاری از ابعاد عملکرد ویروس برای ما ناشناخته است و حتی در گزارش‌های جدید سرعت و توان سرایت ویروس و علایم بالینی آن مدام در حال تغییر است.

وی افزود: اما آنچه تاکنون اثبات شده این است که ویروس در فصل سرد، در دورهمی‌ها و حضور در مجامع کوچکتر که به مناسبت‌های مختلف ما را دور هم جمع می‌کند، قربانیان بیشتری می‌گیرد. به این وضعیت باید تهویه نامناسب هوا و عدم رعایت پروتکل‌ها را در منازل به آن اضافه کرد و همین موضوع شرایط را در زمستان سخت خواهد کرد.

رئیس آزمایشگاه مرجع ویروس شناسی استان گلستان بیان داشت: تحقیقات نشان می‌دهد حدود 64 درصد بیماران کرونایی توسط کسانی به این بیماری مبتلا شدند که علایمی مانند تب و لرز، سرفه‌های شدید، بدن درد و غیره نداشتند. این نشان می‌دهد یک فرد به ظاهر سالم که هنوز علایم بیماری در او پدیدار نشده هم می‌تواند سبب ابتلای دیگران شود.

وی ادامه داد: ویژگی‌های جمعیتی استان گلستان متفاوت از بسیاری از مناطق دیگر است. مسافرت‌ها در ایام مختلف سبب برهم خوردن فرم جمعیتی استان می‌شود و ممکن است شرایط بدی را رقم بزند.

تبرایی با اشاره به نزولی شدن روند شیوع بیماری کرونا در استان بار دیگر تأکید کرد: نزدیک به 60 درصد موارد ابتلا به کرونا در دورهمی‌های کوچک چه در منزل و چه در جاهای دیگری مانند رستوران که اعضای یک خانواده برای خوردن غذا حضور پیدا می‌کنند، اتفاق می‌افتد. با سرد شدن هوا، تهویه مناسبی در اغلب منازل و اماکن صورت نمی‌گیرد و ضمن اینکه به فرارسیدن فصل سرما دیگر عفونت‌های ویروسی نیز ممکن است با کرونا همزمانی پیدا کنند؛ بنابراین مهم‌ترین و حیاتی‌ترین توصیه و هشدار عدم برگزاری و حضور در دورهمی‌ها و تجمع‌هاست.

شب یلدا را به غم انگیزترین شب سال تبدیل نکنیماستاندار بوشهر: از دورهمی و میهمانی‌ها در شب یلدا پرهیز شودآخرین اخبار کرونا در خراسان شمالی|روند بستری بیماران کاهشی شد/ لطفاً یلدای امسال را در «خــانه» بمانید

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران خاطرنشان کرد: بیماری کرونا نه فقط در ایران بلکه در اروپا و آمریکا هم پیک زده است و همه تحلیل‌ها حاکی از این است که مردم در مواجهه با این بیماری ساده‌انگاری کردند. یک موضوع ساده و قابل فهم وجود دارد اینکه اگر سبک زندگی خود را تغییر ندهیم بیماری شیوع بیشتری پیدا می‌کند. ویروس با کسی تعارف ندارد و عملکرد آن قابل پیش بینی نیست. یکی از اصلی‌ترین فرضیه‌هایی که از سوی برخی‌ها مطرح می‌شد این بود که در تابستان بیماری شیوع کمتری پیدا می‌کند اما همه دیدند در تابستان خوزستان به شدت درگیر بیماری شد. بنابراین تا زمانی که یک راه درمانی مؤثر برای مداوای بیماران کرونایی پیدا و استفاده از آن همه‌گیر نشده است، باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و از حضور در جمع‌های خانوادگی هم خودداری کنیم.

انتهای پیام/581/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ابتلا به کرونا دورهمی ها شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۵۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟

ایتنا - محققان دانشگاه ملی سنگاپور موفق شدند مکانیسمی را شناسایی کنند که ممکن است توضیح دهد چرا یک رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
ارتباط بین تغذیه ضعیف و بیماری هایی مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ از قبل ثابت شده بود، اما آنچه رژیم غذایی را به سرطان مرتبط می کند، تا حد زیادی ناشناخته مانده بود.

در این تحقیق جدید که نتایج آن در مجله Cell منتشر شده، محققان دریافتند که ماده ای به نام متیل گلیوکسال، که از تجزیه گلوکز برای آزادسازی انرژی تولید می شود، می تواند ژن هایی را که از سرطان محافظت می کنند، مهار کند.

آنها می گویند که یک رژیم غذایی نامناسب منجر به تولید سطوح بالاتری از متیل گلیوکسال می شود که این امر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

متیل گلیوکسال یک مولکول کوچک واکنش پذیر است که می تواند عملکرد سلولی را مختل کند. این مطالعه نشان می دهد که اگر بیش از حد تولید شود، می تواند به DNA آسیب برساند.

رژیم های غذایی سرشار از مواد غذایی ناسالم فرآوری شده، گوشت قرمز، قندهای اضافه شده و غلات تصفیه شده، ممکن است به دلیل اختلال متابولیسم در بدن منجر به افزایش سطح متیل گلیوکسال شود. این امر خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان را افزایش می دهد.

از طرف دیگر، یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر و سبزیجات تولید متیل گلیوکسال را کاهش می دهد و به سلامت متابولیسم، میکروبیوم و سلامت کلی بدن کمک می کند.

محققان می گویند رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند سطوح متیل گلیوکسال را پایین نگه دارد.

این یافته ها حاکی از آن است که انتخاب‌های غذایی سالم و اجتناب از مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری‌شده، گوشت قرمز و شکر می تواند از طریق کاهش تولید متیل گلیوکسال، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

محققان امیدوارند این کشف بتواند به درک بهتر ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان کمک کند و زمینه را برای راهکارهای پیشگیرانه جدید در آینده فراهم آورد.

دیگر خبرها

  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها به آسم مبتلا هستند/ آسم چگونه درمان می شود؟
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان