Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی ارواحی روز شنبه در این زمینه افزود: این برنامه به منظور اجرایی کردن اقدامات اولویت‌دار برنامه مدیریت زیست بومی تالاب شادگان با همکاری طرح حفاظت از تالاب‌های ایران به نمایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست، اداره کل محیط زیست و اداره کل شیلات استان خوزستان و پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور، ۸۰ هزار قطعه ماهی بومی بنی به منظور تقویت ذخایر ماهیان بومی در تالاب شادگان رها سازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن استقبال از پیشبرد این چنین فعالیت‌های مشترک، انعقاد تفاهم نامه‌های مشترک و چند جانبه که بین ذینفعان مختلف را نقطه عطفی برای اجرایی کردن اقدامات اولویت‌دار برنامه‌های مدیریت زیست بومی در سایر تالاب های کشور دانست و ابراز امیدواری کرد: با همگرایی بیشتر و همکاری موثرتر دست اندرکاران مدیریت تالاب ها شاهد بهبود وضعیت تالاب های کشور باشیم.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران حفاظت از گونه‌های ماهیان بومی تالاب شادگان با مشارکت جوامع محلی و سایر دستگاه‌های مرتبط را از دیگر فعالیت‌های در دست اجرای طرح برشمرد و افزود: در این فعالیت علاوه بر بررسی پارامترهای بیولوژیک و اکولوژیک تالاب، آموزش‌های سمعی بصری و میدانی به بهره برداران و جوامع محلی در روستاها و شهرهای محدوده تالاب شادگان جهت حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع آبزی تالاب ارائه خواهد شد.

ارواحی اظهار داشت: امید است در فرآیندی مشارکتی راهکارهای حفاظت از ماهیان بومی این زیست بوم ارزشمند شناسایی و به مرحله اجرا گذاشته شود. امیدواریم از این طریق شاهد ارتقاء سطح آگاهی جوامع محلی و بهبود وضعیت آبزیان و به طور خاص ماهیان بومی تالاب شادگان باشیم.

تالاب شادگان با مساحت حدود ۵۳ هکتار یک سیستم زیست محیطی وسیع متشکل از تالابهای شیرین و شور، به علاوه خلیج جزر و مدی خور موسی و جزایر آن است که در استان خوزستان واقع شده‌ است. 

تالاب شادگان بزرگترین رامسر سایت ایران بوده که در سال ۱۹۷۵ (۱۳۵۴) به ثبت رسیده و به عنوان یک تالاب مهم بین المللی شناخته شده و از تنوع زیستی غنی ای برخوردار است، در مطالعات سال ۱۳۸۱ حدود ۱۷ جامعه اصلی گیاهی متشکل از ۱۱۰ گونه گیاهی در محدوده تالاب (شامل جزایر خور موسی)  شناسایی شده اند. همچنین این تالاب به دلیل تنوع جانوری اش از نظر بین المللی بسیار معروف و با اهمیت است و تا کنون حدود ۳۱۱ گونه جانوری در حاشیه این تالاب شناسائی شده است.

از ویژگیهای مهم و بی نظیر تالاب شادگان می توان به مقیاس بزرگ، طبیعی بودن، تنوع زیستگاهی و نقشی که در تامین معاش ساکنین محلی ایفا می کند اشاره کرد، سه شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشیه این تالاب قرار گرفته و تعدادی روستا نیز در مجاورت آن قرار دارند و دو روستا نیز در داخل این تالاب قرار گرفته اند. جمعیت شهر شادگان و روستاهای اطراف از نظر تاریخی برای تامین معاش وابسته به تالاب هستند. بخش عمده جمعیت این شهرها و روستاها عرب هستند که به کشت محصولات کشاورزی و خرما و دامداری به عنوان منابع اصلی اشتغال و تامین درآمد می پردازند. دامداری (گاومیش)، ماهیگیری، شکار پرنده، نی بری  و برداشت علوفه منافعی هستند که از این تالاب نصیب مردم می شود.

از مهمترین تهدیدات این تالاب می توان به جریانات ورودی زهکش ها، آلودگی آب، کاهش جریان های سیلابی، تغییرات اقلیمی، خشکسالی طولانی مدت، معرفی گونه های غیربومی، نشت مواد نفتی از لوله ­ها و اختلال و ایجاد مزاحمت برای حیات وحش اشاره کرد.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست معاونت طبیعی و تنوع زیستی تالاب آهنگ حیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست آهنگ حیات سازمان حفاظت محیط زیست آهنگ حیات اخبار کنکور تالاب شادگان ماهیان بومی محیط زیست تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۶۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب در روستای گورزانگ برگزار شد

ایسنا/هرمزگان دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج‌فارس به میزبانی روستای گورزانگ برگزار شد.

دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج‌فارس به میزبانی روستای گورزانگ در دو رشته بازی درا و بازی رمازا با حضور شش تیم از شهرستان میناب و به مدت سه روز برگزار شد.

محمد خوشصوت دبیر اجرایی این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در هرمزگان اظهار کرد: هدف از برگزاری این رویداد فرهنگی ورزشی، در کنار ایجاد نشاط اجتماعی و حفظ سنت های گذشته، گرامیداشت ۱۰ اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس است.

وی افزود: دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی به همت دهیاری و شورای اسلامی روستای گورزانگ و با همکاری جمعی از فرهنگ دوستان برگزار شد.

بازی رمازا به شماره ۱۱۰۴ بازی درا به شماره ۸۴ و بازی رحمونی به شماره ۱۰۹۶ همگی در سال ۱۳۹۴ در فهرست میراث معنوی کشور به نام میناب به ثبت رسیده‌اند.

بازی‌های دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی در دو گروه سه تیمی برگزار شد که در هر رشته تیم اول هر گروه به فینال راه پیدا کرد.

از گروه یک، رشته رمازا تیم شهباز و از گروه دو تیم سایپا به مرحله نهایی راه پیدا کردند که پس از برگزاری فینال تیم سایپا قهرمان شد.

و در رشته درا هم از گروه یک، تیم روستای رکن آباد و از گروه دو، تیم سایپا گورزانگ به فینال راه یافتند که در نهایت تیم سایپا موفق شد عنوان  قهرمانی را از آن خود کند.

در میناب بیش از ۳۰۰ نوع بازی بومی محلی وجود دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب در روستای گورزانگ برگزار شد
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • رقابت عشایر در رشته های بومی و محلی جشنواره بین المللی کوچ عشایر
  • جشنواره توانمندی‌های بومی، محلی و ورزشیِ روستاییان در اسلام آباد مغان
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • جشنواره بازی‌های بومی محلی در میناب
  • جشنواره بازی های بومی محلی در میناب