Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، هر چند ناشناخته‌ها درباره ویروس کرونا بسیار زیاد است، اما آنچه تاکنون به اثبات رسیده این است که حضور افراد در کنار یکدیگر حتی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند زدن ماسک و همچنین رعایت فاصله فیزیکی، یکی از مهم‌ترین عوامل شیوع بیماری کووید ۱۹ است. برخی مطالعات نشان داده بین ۵۰ تا ۶۰ درصد موارد ابتلا به کرونا ناشی از برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و شرکت در تجمع‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با فرا رسیدن شب یلدا نگرانی‌ها برای شیوع گسترده این بیماری افزایش یافته، هنوز پیک سوم کرونا به اتمام نرسیده و بیمارستان‌ها همچنان درگیر رسیدگی به بیماران کرونایی هستند.

حضور در دورهمی شب یلدا و فرا رسیدن فصل زمستان که عفونت‌های تنفسی دیگری هم شیوع پیدا می‌کند، کار را بیشتر از گذشته سخت خواهد کرد. یلدای امسال برخلاف سال‌های گذشته که تأکید بر دور همنشینی و گفت‌وگوی با یکدیگر و فاصله گرفتن از فضای مجازی می‌شد، تأکید همه بر این است که یلدا را مجازی برگزار کنیم.

دکتر علیجان تبرایی، رئیس انجمن ویروس شناسی ایران اظهار داشت: واقعیت این است که بعد از گذشت چندماه هنوز بسیاری از ابعاد عملکرد ویروس برای ما ناشناخته است و حتی در گزارش‌های جدید سرعت و توان سرایت ویروس و علایم بالینی آن مدام در حال تغییر است.

او افزود: اما آنچه تاکنون اثبات شده این است که ویروس در فصل سرد، در دورهمی‌ها و حضور در مجامع کوچکتر که به مناسبت‌های مختلف ما را دور هم جمع می‌کند، قربانیان بیشتری می‌گیرد. به این وضعیت باید تهویه نامناسب هوا و عدم رعایت آیین نامه‌ها را در منازل اضافه کرد و همین موضوع شرایط را در زمستان سخت خواهد کرد.

رئیس آزمایشگاه مرجع ویروس شناسی استان گلستان بیان داشت: تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۶۴ درصد بیماران کرونایی توسط کسانی به این بیماری مبتلا شدند که علائمی مانند تب و لرز، سرفه‌های شدید، بدن درد و... نداشتند. این نشان می‌دهد یک فرد به ظاهر سالم که هنوز علائم بیماری در او پدیدار نشده هم می‌تواند سبب ابتلای دیگران شود.

او ادامه داد: ویژگی‌های جمعیتی استان گلستان متفاوت از بسیاری از مناطق دیگر است. مسافرت‌ها در ایام مختلف سبب بر هم خوردن فرم جمعیتی استان می‌شود و ممکن است شرایط بدی را رقم بزند.

تبرایی با اشاره به نزولی شدن روند شیوع بیماری کرونا در استان بار دیگر تأکید کرد: نزدیک به ۶۰ درصد موارد ابتلا به کرونا در دورهمی‌های کوچک چه در منزل و چه در جا‌های دیگری مانند رستوران که اعضای یک خانواده برای خوردن غذا حضور پیدا می‌کنند، اتفاق می‌افتد. با سرد شدن هوا، تهویه مناسبی در اغلب منازل و اماکن صورت نمی‌گیرد و ضمن اینکه به فرا رسیدن فصل سرما دیگر عفونت‌های ویروسی نیز ممکن است با کرونا همزمانی پیدا کنند؛ بنابراین مهم‌ترین و حیاتی‌ترین توصیه و هشدار عدم برگزاری و حضور در دورهمی‌ها و تجمع‌ها است.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران خاطر نشان کرد: بیماری کرونا نه فقط در ایران بلکه در اروپا و آمریکا هم پیک زده است و همه تحلیل‌ها حاکی از این است که مردم در مواجهه با این بیماری ساده‌انگاری کردند. یک موضوع ساده و قابل فهم وجود دارد، اینکه اگر سبک زندگی خود را تغییر ندهیم بیماری شیوع بیشتری پیدا می‌کند. ویروس با کسی تعارف ندارد و عملکرد آن قابل پیش بینی نیست. یکی از اصلی‌ترین فرضیه‌هایی که از سوی برخی‌ها مطرح می‌شد این بود که در تابستان بیماری شیوع کمتری پیدا می‌کند، اما همه دیدند در تابستان خوزستان به شدت درگیر بیماری شد؛ بنابراین تا زمانی که یک راه درمانی مؤثر برای مداوای بیماران کرونایی پیدا و استفاده از آن همه‌گیر نشده است، باید آیین نامه های بهداشتی را رعایت و از حضور در جمع‌های خانوادگی هم خودداری کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شب یلدا کرونا ویروس دورهمی های خانوادگی ویروس شناسی دورهمی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۸۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار بیماری زنگ زرد مزارع جو و گندم لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، سازمان جهاد کشاورزی لرستان در اطلاعیه ای از کشاورزان استان خواست با سمپاشی به موقع، تولید محصول خود را تضمین کنند.   در این اطلاعیه آمده است:

با توجه به بارندگی های اخیر، شرایط برای ایجاد و توسعه بیماری های برگی خصوصاً بیماری زنگ زرد گندم در مزارع گندم و جو مهیاست بنابراین لازم است به منظور حفاظت از مزارع به محض مساعد شدن شرایط آب و هوایی با مشورت کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی، نسبت به سمپاشی مزارع با سموم قارچ کش توصیه شده اقدام شود.   لازم به ذکر است بیش از ۷۰ درصد مواد لازم برای پر شدن دانه های موجود در خوشه گندم توسط سه برگ انتهایی گندم تامین می شود و حفاظت از آنها خصوصاً برگ پرچم نقش بسیار مهمی در افزایش عملکرد گیاه دارد. بنابراین کشاورزان با سمپاشی به موقع، تولید محصول خود را تضمین کنند.

دیگر خبرها

  • هشدار بیماری زنگ زرد مزارع جو و گندم لرستان
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در نمایشگاه علوم آزمایشگاهی
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد