Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، افشین ابراهیمی افزود: آبراهه‌های مجموعه میراث جهانی پاسارگاد از جمله مهم‌ترین شواهد وجود باغ‌های شاهی در این محوطه هستند که به دلیل کارکرد ویژه در جمع‌آوری و هدایت‌بخشی آب‌های حاصل از بارندگی به‌طور مستمر پایش می‌شوند.

او ادامه داد: طی سالیان گذشته به‌منظور دفع هرچه سریع‌تر آب باران و جلوگیری از ماندگاری رطوبت در آبراهه‌ها که شدیدترین صدمه‌ها را متوجه بقایای معماری موجود می‌کند، سه حلقه چاه جذبی به عمق پنج ‌تا هفت متر با رعایت فاصله مناسب از این کانال‌ها حفر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اشاره به اینکه این چاه‌ها به حفاظت و در امان ماندن آثار باستانی کمک شایانی کرده‌اند، بیان کرد: با این حال، این چاه‌ها در برابر بارش‌های سهمگین سال گذشته، جدا از این‌که بر اثر آب شستگی و ریزش، متحمل خسارت شدند، توان تخلیه همه آب‌ها را نداشتند؛ به همین منظور از نیمه آبان‌ماه سال ۹۹ برنامه‌ای برای مهار آب‌های سرگردان در محدوده آبراهه‌ها به اجرا گذاشته شد.

او گفت: این برنامه شامل ‌ترمیم دهانه چاه‌های قبلی از طریق تعویض مصالح تخریب‌ شده و متراکم‌سازی خاک اطراف و همچنین اضافه‌ کردن چاه‌های جدید است که در این چاه‌ها که عمقی بین پنج‌ تا هفت متر دارند برای تخلیه بهتر آب، عملیات کول‌گذاری به نحوی انجام‌ شده که در فواصل بین هر پنج حلقه کول، یک ردیف آجر چیده شده و این شیوه در تمام طول چاه از چپ تا دهانه تکرار شده است.

ابراهیمی اضافه کرد: انتقال آب از آبراهه‌ها به درون چاه‌ها توسط لوله‌هایی به قطر ۱۰ اینچ انجام می‌شود و فاصله هر کدام از چاه‌ها تا آبراهه‌ها نیز حدود ۱۰ متر در نظر گرفته‌ شده که در مورد آبراهه‌ها، پیش‌بینی برنامه‌های حفاظتی دیگری نیز صورت گرفته که در زمان مناسب به اجرا گذاشته خواهد شد.

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته ‌است. این بنای تاریخی یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی ایران است. آرامگاه کوروش سالم‌ترین و مهمترین اثر باستانی این مجموعه است.

کد خبر 573855 برچسب‌ها استان‌ فارس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان فارس جهانی پاسارگاد آبراهه ها چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۷۹۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار ورزشکاران باستانی با آیت الله نورمفیدی

نماینده ولی فقیه در گلستان در دیدار جمعی از ورزشکاران و پیشکسوتان و نونهالان ورزش باستانی پهلوانی و زورخانه‌ای گفت:ورزش پهلوانی با فضائل اخلاقی همراه است که ورزش سنتی، باستانی و اسلامی ما ایرانی‌ها به شمار می‌رود.

آیت الله نور مفیدی افزود: باید قدر خودتان را بدانید و با گسترش این رشته در راه جهانی شدن آن قدم بردارید، زیرا در زورخانه‌ها اخلاق و احترام به بزرگتر حرف اول را می‌زند.

در این دیدار از نونهالان ورزش باستانی پهلوانی قدر دانی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • بارش باران، نقش رستم را تعطیل کرد
  • دیدار ورزشکاران باستانی با آیت الله نورمفیدی
  • حوزه انتخابیه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد
  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون
  • آغاز برنامه‌های «تا صد سالگی باستانی پاریزی»
  • انتخابات دور دوم مجلس در حوزه انتخابیه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد
  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد