Web Analytics Made Easy - Statcounter

عمر بالای ماشین‌آلات راهداری خبر جدیدی نیست و به موضوعی تکراری در گیلان بدل شده اما سؤال اینجاست که با این همه هشدار و اعلام نیاز، مسئولان گیلان تاکنون چقدر به چالش‌های استان توجه کرده‌اند و اساسا آیا برکناری مدیران به حل مشکلات استان کمک کرده است.

خبرگزاری شبستان_رشت، عمر بالای 30 سال و از رده خارج شدن ماشین‌آلات راهداری گیلان خبری است که به ویژه در یکی دو سال اخیر مدام از سوی مسئولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، استانداری، پلیس راه، مدیریت بحران و حتی نمایندگان استان در مجلس بیان شده اما همچنان این مشکلات پابرجاست و در فصل زمستان دوباره رخ نمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با یک جست‌وجوی کوچک در اینترنت و در باب وضعیت تجهیزات راهداری به این نتیجه می‌رسیم که امر فرسودگی تجهیزات در این دستگاه به چالشی سراسری تبدیل شده و تنها مختص به گیلان نیست، اما با تمام این اوصاف وجود این حجم کمبود، آن هم در چنین بخش حساسی نه فقط در گیلان بلکه در کل کشور موضوعی نیست که بتوان آن را به راحتی و با ذکر هر دلیل و منطقی پذیرفت.

 

استان گیلان در شمال کشور از موقعیتی استراتژیک برخوردار است و به علت شرایط آب و هوایی و نوع اقلیم همواره شاهد بارش‌های شدید باران و برف و بعضا کولاک سنگین در فصول سرد سال است، بنابراین اجرای طرح‌های زمستانی راهداری در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و به یکسری ملزومات و زیرساخت‌های خاص نیاز دارد.

مسدود شدن آزاد راه قزوین-رشت در جریان بارش برف سال گذشته و متوقف شدن صدها دستگاه خودرو در این مسیر مواصلاتی خاطره‌ای است که در ذهنمان باقیمانده، امری که بی‌گمان در صورت جا افتادن فرهنگ استفاده از تجهیزات زمستانی توسط رانندگان و با کمی برنامه‌ریزی در سطوح مدیریتی می‌شد جلوی وقوع آن را گرفت و یا از شدت آن کاست.

 

طرح زمستانی راهداری و پلیس راه چند هفته‌ای است که همزمان با سراسر کشور در گیلان هم آغاز شده از طرفی مدیران اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان باز هم در مورد فرسودگی ماشین‌آلات راهداری استان اعلام هشدار کرده و با شفافیت گفته‌اند که زیرساخت‌های استان در این بخش بسیار فرسوده است.

 

با وجود تمام اقدامات و تلاش‌هایی که مجموعه راهداری گیلان برای نوسازی و اجرای طرح زمستانی خود در سه ماه پایانی سال و بسیج امکاناتش انجام داده مشخص نیست در صورت تحقق پیش‌بینی هواشناسی کشور در مورد احتمال بارش برف سنگین در گیلان چه بر سر این استان می‌آید و چه کسی به داد راهداری خواهد رسید؟.

 

*اجرای طرح زمستانی در گیلان با مشارکت همه دستگاه‌ها/ امکانات راهداری استان محدود است

«امیر مرادی» اجرای طرح زمستانی در گیلان با مشارکت همه دستگاه‌ها نظیر اداره کل راهداری، هلال‌احمر، پلیس‌راه، اورژانس و بخش‌های دولتی و خصوصی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: امکانات راهداری گیلان محدود است بنابراین باید از ظرفیت بخش خصوصی به ویژه در مواقع بارش برف استفاده کنیم.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان با بیان اینکه در مدت پنج ماهه اخیر جلسات متعددی با دستگاه‌هایی که باید در موقع بارش برف به مردم خدمات‌رسانی کنند برگزار شده است عنوان کرد: بر اساس ماده 4 قانون مدیریت بحران آسیب‌هایی که ما در بارش برف سال قبل داشتیم احصاء شده و تلاش می‌کنیم مشکلات دیگر تکرار نشود.

 

مرادی از برگزاری جلسه مدیریت بحران با استاندار گیلان در هفته گذشته هم سخن گفت و با تاکید بر اینکه نخستین برنامه استانی در حوزه برف رونمایی شده است تصریح کرد: نقش‌هایی را که همه حوزه‌ها به ویژه راهداری و پلیس راه استان گیلان به عنوان فرمانده عملیات بر عهده دارند را در این برنامه به شکل کامل مشخص کرده‌ایم.

 

وی بازبینی امکاناتی که پلیس راه، راهداری و سایر دستگاه‌های مشابه برای انجام مأموریت‌های خود هنگام بارش برف به آن نیاز دارند را مورد تاکید قرار داد و گفت: استاندار گیلان نیز در همین راستا اعتباراتی برای بازسازی ناوگان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و خرید تعدادی از ماشین‌آلات مورد نیاز آن پیش‌بینی کردند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان با اشاره به اینکه دولت در سال‌های گذشته همه کارها را به بخش خصوصی واگذار کرده است یادآور شد: به علت این موضوع، امکانات راهداری استان گیلان محدود است بنابراین ما هم سعی کردیم امکانات موجود در حوزه زیرساخت، بخش خصوصی، بنیاد مسکن و تجهیزات راه و شهرسازی را تجمیع کنیم.

 

مرادی از ایجاد یک بانک اطلاعاتی توسط مدیریت بحران استان گیلان شامل تجهیزات موجود در بخش‌های دولتی و خصوصی که می‌توانند در مواقع بارش برف کمک کننده باشند خبر داد و ابراز داشت: استاندار گیلان هم به همه فعالان بخش خصوصی تکلیف کردند که در مواقع بارش برف حتما با تجهیزات خود به یاری حوزه راهداری استان بشتابند.

 

وی ایجاد و راه‌اندازی پایگاه‌های راهداری در برخی از محورهای مواصلاتی استان گیلان در راستای جلوگیری از مسدود شدن راه‌ به علت بارش برف را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: سپاه قدس گیلان هم یک برنامه منظم عملیاتی را طراحی کرده و در این بخش به مدیریت بحران استان و سایر گروه‌های خدمات‌رسان دیگر کمک می‌کند.

*تجهیزات راهداری گیلان برای اجرای طرح زمستانی امسال، هیچ تغییری با سال گذشته نکرده است

«فریبرز مرادی» نیز در همین راستا میانگین عمر ناوگان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان را نزدیک به 30 سال اعلام کرد و با بیان اینکه تجهیزات ما شدیدا نیاز به بازسازی دارند اظهار داشت: امکانات راهداری استان گیلان برای طرح زمستانی امسال هیچ تغییری با سال گذشته نکرده است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با بیان اینکه این استان 14 هزار کیلومتر وسعت دارد و سومین استان پرتراکم کشور محسوب می‌شود تصریح کرد: در همین محدوده گیلان 13 هزار و 308 کیلومتر راه وجود دارد از طرفی طبق شاخصه‌هایی که برای عرض راه در نظر گرفته شده طول راه‌های استان 13 هزار کیلومتر برآورد می‌شود.

 

مرادی نزدیکی شهرها به یکدیگر را از جمله خصوصیات بارز استان گیلان که عملیات راهداری در آن را متفاوت کرده است خواند و ابراز داشت: معمولا سامانه‌های بارشی اگر از سمت سیبری وارد استان گیلان شوند تقریبا کل استان را در بر می‌گیرد بنابراین در اینجا اجرای عملیات راهداری از حساسیت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود.

 

وی تمهیداتی که در مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان برای زمستان امسال در نظر گرفته شده است را برشمرد و تصریح کرد: در راستای طرح زمستانی 351 دستگاه انواع ماشین‌آلات سبک و سنگین به همراه 60 اکیپ و 545 نفر نیروهای انسانی به عنوان راهدار در مجموعه راهداری گیلان آماده شده‌اند.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان در پاسخ به این پرسش که اکیپ‌ها و تجهیزات راهداری برای طرح زمستانی امسال نسبت به سال گذشته چه تغییراتی کرده است اظهار داشت: پس از بارش برف سال 98 حدود 15 دستگاه که عمدتا لودر و گریدر بودند به تجهیزات راهداری استان گیلان افزوده شد.

 

مرادی از وجود 25 راهدارخانه ثابت و 6 راهدارخانه سیار در استان گیلان سخن گفت و یادآور شد: سه نقطه برای جنوب استان گیلان جهت راه‌اندازی راهداخانه‌های سیار پیش‌بینی شده است تا از این طریق عملیات راهداری زمستانی بهتر از گذشته و با سرعت مطلوب‌تری اجرایی شود.

 

وی میانگین عمر ناوگان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان را نزدیک به 30 سال اعلام کرد و افزود: ناوگان راهداری فقط برای حضور و خدمات‌رسانی در طرح زمستانی مأموریت ندارد بلکه در طول سال باید در حوزه‌هایی مانند رانش زمین، ریزش‌ها، بروز سیلاب و اداره راه‌های روستایی هم نقش‌آفرینی کند.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی را از جمله تکالیف این اداره کل دانست و عنوان کرد: اگر بخواهیم از نظر معیارهای فنی، تجهیزات راهداری گیلان را مورد ارزیابی قرار دهیم باید بگوییم که تمامی این دستگاه‌ها نیازمند نوسازی هستند.

مرادی با تاکید بر اینکه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با همان امکانات سال گذشته خود به استقبال زمستان 99 رفته است ابراز داشت: مشارکت و کمک مردم و توجه آنان به هشدارهای صادر شده مبنی بر بارش برف و کولاک در برخی از مسیرهای خاص می‌تواند از حجم تنش‌ها و اختلالات کم کرده و مشکلات را به حداقل برساند.

 

وی به همراه داشتن زنجیزچرخ، سوخت کافی، لباس گرم زمستانی و تجهیزات مورد نیاز در هنگام تردد از یک مسیر و برای جلوگیری از در راه ماندن را لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: قطعا اگر تنها یک خودرو به علت نداشتن زنجیر چرخ در طول جاده متوقف گردد کلیه عملیات راهداری برای برف‌روبی و باز کردن راه مختل می‌شود.

 

* 48 تیم گشتی پلیس راه در طرح زمستانی
«محمد صالحی» نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طرح زمستانی پلیس راه امسال همزمان با سایر نقاط کشور از روز پنج‌شنبه( 20 آذر) در سطح استان گیلان نیز آغاز شد اذعان کرد: این طرح به مدت سه ماه و تا تقریبا پایان فصل زمستان یعنی 20 اسفند توسط پلیس راه استان در گیلان اجرایی می‌شود.

 

جانشین رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان گیلان از نقش‌آفرینی 256 نفر در قالب 48 تیم گشتی پلیس راه در طرح زمستانی امسال خبر داد و یادآور شد: 9 پاسگاه پلیس راه و 4 ایستگاه و پایگاه موقت هم در مناطق کوهستانی گیلان مستقر شده و آماده خدمت‌رسانی به مردم و کاربران جاده‌ها هستند.

 

وی جاده رشت به قزوین را از جمله محورها و کانون‌های بحران‌زای گیلان در هنگام بارش برف و کولاک اعلام کرد و افزود: از خرداد امسال با کمک مجموعه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان و مدیریت بحران استانداری برف سال گذشته و مشکلاتی که به واسطه آن در استان ایجاد شد را مورد ارزیابی و آسیب‌شناسی قرار دادیم.

*برخوردهای سیستمی با مدیران بدون پیگیری عملی جهت حل مهم‌ترین معضلات گیلان

ناصر آل محمدی و محمدرضا نازک‌کار نمونه مدیرانی از این دست هستند که در مجموعه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان و در خلال بارش برف سال‌های 95 و 98 برکنار شده و یا به گفته خودشان مجبور به استعفا شدند اما آیا حذف مدیران بدون ریشه‌یابی اصلی‌ترین مشکلات تاکنون توانسته به این استان کمک کند.

 

فرسودگی ماشین‌آلات راهداری و ضرورت نوسازی آن موضوعی است که همواره توسط مجموعه راهداری گیلان و مدیریت بحران مطرح شده از طرفی ما هم‌اکنون در فصل تدوین و بررسی بودجه سالانه هستیم و مشخص نیست آیا همچنان باید منتظر کم‌کاری مسئولان استان و نمایندگان در جهت جذب اعتبارات و منابع لازم برای استان باشیم.

 

لازم به ذکر است وجود شبهات فراوان در بحث تحقق درآمدهای کشور در لایحه بودجه 1400 توسط نمایندگان و صابحنظران اقتصادی مطرح شده اما سؤال اینجا است در خلال سال‌هایی که فراوانی بودجه داشتیم متولیان امر در جهت جذب اعتبارات چه کاری برای گیلان کردند که هم‌اکنون نمایندگان استان و سایرین کمبود بودجه را بهانه قرار می‌دهند.

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماشین آلات فرسوده برف روبی جاده ها راهداری گیلان طرح زمستانی پلیس جاده های گیلان کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مدیریت بحران استان ماشین آلات راهداری طرح زمستانی امسال اجرای طرح زمستانی امکانات راهداری تجهیزات راهداری عملیات راهداری مجموعه راهداری ناوگان راهداری راهداری گیلان راهداری استان بارش برف سال استان گیلان تجهیزات راه دستگاه ها سال گذشته بخش خصوصی پلیس راه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۰۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبشک به‌دنبال اتفاقی شیرین در قلب اهواز

به گزارش "ورزش سه"، استقلال خوزستان هفته‌های پرماجرایی را پیش رو دارد و مدیران این تیم با حضوری موفق در نقل و انتقالات زمستانی، امیدوارند به هدف خود در ادامه فصل دست یابند.

محمد آبشک یکی از بازیکنانی بود که در پنجره زمستانی به جمع شاگردان سیروس پورموسوی اضافه شده و با قدرت رهبری خود در خط میانی و تجربه بالایی که دارد، توانسته شرایط موفقی را در این بازی‌ها پشت سر بگذارد. آبشک که در ساعات پایانی نقل و انتقالات زمستانی و به شکل عجیبی از لیست فولاد خوزستان خارج شد تا این تیم برنامه نقل و انتقالاتی خود را پشت سر بگذارد، در شرایطی قرار دارد که امیدوار است بتواند بعد از خارج کردن پیراهن قرمز، اکنون با آبی‌های خوزستانی اتفاق شیرینی را شکل دهد و به سهمیه بقا دست یابد.

هافبک دفاعی استقلال خوزستان خود را مهیای جدال حساس این هفته تیمش برابر ملوان خواهد کرد. تیمی که دورانی به عنوان یک یاغی تجربه حضور در آن را پشت سر گذاشته بود. در روزهایی که حضور بازیکنان رشت و انزلی در بین تیم‌های این دو شهر با واکنش‌های جنجالی همراه بود، محمد آبشک ریسک حضور در جمع ملوان را پذیرفته بود.

او اکنون با پیراهن استقلال خوزستان باید مقابل ملوان قرار گیرد و باید دید در مسیر حفظ سهمیه بقای تیمش چه نمایشی در این دیدار سخت به‌جا خواهد گذاشت.

دیگر خبرها

  • گشت ارشاد مدیران به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست
  • رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور: گشت ارشاد مدیران به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست
  • نارضایتی وزیر ارشاد از وضعیت روزنامه‌نگاران حوزه طنز
  • علت عجیب برکناری باسوادترین مدیر صداوسیما
  • نقش حیاتی تولید در گره گشایی مشکلات جامعه
  • برگزاری نشست هم اندیشی مدیران مراکز مشاوره استان
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد
  • افزایش شاخص راه‌های روستایی بیجار در دستورکار است
  • آبشک به‌دنبال اتفاقی شیرین در قلب اهواز