Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:31:36 GMT

پرستاری تا پای جان، روز سفید پوشان را سیاه نکنیم

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۸۰۸۷۷

پرستاری تا پای جان، روز سفید پوشان را سیاه نکنیم

به گزارش ایرنا پرستاران به عنوان بزرگترین گروه ارائه‌کننده خدمات در سیستم بهداشتی درمانی دارای نیروی بالقوه و قابل توجهی برای اثرگذاری بر کیفیت ارائه مراقبت‌های بهداشتی درمانی هستند.

فرشتگان سفیدپوش مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستانهای سیستان و بلوچستان در عرصه مبارزه با ویروس کشنده کرونا ثابت کردند فراتر از مسوولیت و تعهدشان همچون سربازان جان برکف میهن عمل کرده و در این میدان مبارزه از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارج نهادن به این همه ایثار و از خودگذشتگی تنها با رعایت مسائل بهداشتی، پرهیز از دورهمی های خانوادگی و برگزارش مراسم شادی و عزا امکان پذیر است.

در حال رفتن به سمت بیمارستان برای تهیه گزارش و گفت وگو با چند تن از پرستاران در این فکر بودم که حتما پرستاران از کمبود حقوق و مزایا و سختی کار گلایه خواهند کرد اما حرف های آنان نه گلایه از مشکلات مالی و گرفتاریهای زندگی بود بلکه نشان از ایثار و از خودگذشتگی می داد و به راستی صحنه های دفاع مقدس را برایم تداعی کرد، آنگاه که برای شکستن خط دشمن نیاز به داوطلبانی بود تا برروی مین می رفتند و راه را برای رزمندگان دیگر هموار می کردند تمامی نیروهای دسته ۲۳ نفره برای انجام این کار از یکدیگر سبقت گرفته و هر یک می گفت نام من را اول بنویس، امروز نیز یک بار دیگر آن صحنه را به چشم دیدم.

هر یک از کادر درمانی و پرستاری حتی نیروهای خدماتی برای حضور در میان بیماران کرونایی و پرستاری از آنان حاضر بودند بجای همکاران شیفت بعدی خود خدمت کنند اما مگر همکار بعدی نوبت شیفت خود را به دیگری می داد؟!

عشق را در بیمارستانها به عینه دیدم آن هنگام که یک پرستار در حال پرستاری کردن از بیماران کرونایی بود انگار از مادر، پدر و یا خواهر و برادر خود در منزل پرستاری می کند، عاشقانه به گرد بیماران می چرخیدند و از ناله بیماری به درد می آمدند و به درخواست بیمار دیگری که دارو می خواست با جان و دل پاسخ می دادند.

پرستاران مدافعان  و حافظان بی ادعای مردم در مقابل ویروس کرونا

با چند تن از این عاشقان بی ادعا به گفت وگو نشستم. 

مریم نارویی پرستار متولد دهه‌ای که نسل چهارم می خوانیمش در این گفت‌وگو اظهار داشت: ۲ سالی هست که به حرفه پرستاری مشغولم و این کار را با علاقه بسیار انتخاب کرده‌ام.

از تجربیاتش پرسیدیم از روزهای کرونایی، گفت: اوایل که ویروس کرونا در گرفتن جان انسان‌ها پر آوازه شد گمان نمی‌کردم در سیستان و بلوچستان نیز این چنین باشد در زندگیم تجربه چنین اتفاقاتی را هرگز نداشتم.

وی افزود: پرستاری علاقه من است و من متعهدم که از تمام مردم پرستاری کنم هر چند جانم در خطر باشد.

مریم ادامه داد: تاکنون یک بار به ویروس کرونا مبتلا شدم اما رنج و بیماری خودمان اذیتمان نمی‌کند بلکه بی احتیاطی و بی توجهی عده‌ای در رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی قلبمان را سخت به درد آورده است.

ف.صابری پرستار با تجربه ای که به گفته خودش بیشتر نزدیک به ۲ دهه به این حرفه دوست داشتنی اشتغال دارد، گفت: یادآوری آن روزهای اول شیوع کرونا برایم بسیار سخت است با این همه تجربه امسال سختترین و دشوارترین سال زندگیم بود.

وی افزود: من فکر می‌کنم کار ما به عنوان کادر درمان فقط گوشه‌ای از عرصه دفاع در مقابل این بیماری است تمام کشور برای مقابله با این ویروس بدون چشم‌داشتی بسیج شده‌اند اما متاسفانه عده ای از هموطنان با سهل انگاری و ساده انگاشتن این بیماری هم برای خودشان و هم برای کادر درمان مشکلات متعددی را بوجود می آورند.

صابری خاطرنشان کرد: انسان همیشه امیدوار بوده و هست، بدون امیدواری نمی‌توان کاری انجام داد، من هم به نابودی خیلی زود این بیماری امید دارم، اگر مردم همکاری نکنند و به رعایت مسائل بهداشتی بی توجه باشند تا زمان آمدن واکسن قطعی ویروس کرونا تعداد زیادی از پرستاران و حافظان سلامت جانشان را از دست خواهند داد.

وی  که سعی داشت اشکهایش را از من مخفی کند گفت: ماه‌هاست نتوانستم به مادر پیرم سر بزنم کاش مردم سختی این روزها را برایمان دوچندان نکنند.

نرگس محمدی که خود را پرستار یکی از خانه های سالمندان کشور معرفی کرد، گفت: بسیاری از سالمندان ما به خاطر کرونا ملاقات‌کننده ندارند و دیدن روزهای سخت و دلتنگی هایشان برای من و سایر همکارانم آزار دهنده است.

 وی افزود: بسیاری از پرستاران مجموعه ما به دلیل ارتباط نزدیک با سالمندان و حساس بودن این گروه ماه‌ها است که به بستگان خود سر نزده اند.

 محمدی بیان کرد: یکی از پرستاران با تجربه مجموعه ما که سال‌ها به سالمندان خدمت کرده بود جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داد.

 وی تصریح کرد: از مردم عزیز در خواست دارم به خاطر سلامت پدر و مادر و سایر اعضای خانواده خودشان هم که شده این بیماری را جدی بگیرند وقتی می توان تنها با رعایت کردن مسائل بهداشتی از شر این بیماری در امان بود چرا با سهل انگاری و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی هم برای خودشان عذاب درناک و هم برای کادر پرستاری و درمانی مشکلات متعددی را ایجاد کرد.

مهمترین پیامی که پرستاران در این نشست برای مردم عزیز استان ارسال کردند «رعایت نکات بهداشتی، استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و پرهیز از دورهمی های خانوادگی» بود.

آنان درخواست کردند: شب زیبای یلدا را به خاطره ای دردناک تبدیل نکنیم، امسال یلدای مجازی را ارج بنهیم و برای حفظ جان نزدیکانمان از برگزاری دورهمی ها اجتناب کنیم. 

مردم و روز پرستار

مردم همواره قدردان زحمات و تلاش های قشر پرستار و کادر بهداشت و درمان هستند به بهانه فرارسیدن روز پرستار به میان مردم زاهدان رفتیم تا نظرشان را در مورد این قشر تلاشگر جویا شویم.

محمد نوری یکی از شهروندان زاهدانی گفت: بطور حتم اگر پرستاران و زحمات آنان نبود آمار تلفات کرونا خیلی بیشتر از این آمارها می‌‎شد.

وی افزود: من به عنوان یک شهروند وظیفه دارم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم مراقب سلامت خود و خانواده ام باشم و هم باری اضافه بر روی دوش پرستاران نشوم.

فاطمه زینعلی زن میانسالی بود که گفت: پرستاران راه حضرت زینب(س) را انتخاب کرده اند و باید به آن افتخار کنند.

وی افزود: خدا خیرشان دهد اگر این پرستاران و کادر بهداشت و درمان نبودند معلوم نبود این ویروس کرونا چه بر سرمان می‌آورد، هر شب برایشان دعا می‌کنم همه آن‌ان را همچون فرزندان خودم می دانم و برای سلامتی شان دعا می کنم.

یکی دیگر از شهروندان گفت: وقتی از تلویزیون می بینم که پرستاران مدتها از دیدن خانواده هایشان محروم هستند و یا نمی توانند فرزاندانشان را در آغوش گیرند خیلی عذاب می کشم.

حسین سراوانی افزود: حتی فکر جدایی چند روزه از فرزندانم خیلی برایم سخت است و اگر خود را بجای آنان قرار دهیم شاید قدری از درد و رنج آنان موجب شود که پروتکل های بهداشتی را بیشتر رعایت کنیم و تا از زحمات این عزیزان نیز کاسته شود.

حضرت زینب نماد پرستار و الگوی در همه ادوار

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: پرستاران باید به حضرت زینب(س) اقتدا و از تقید ایشان به دین و احکام شرعی و رسیدگی به آسیب دیدگان و نیازمندان الگو گیرند.

آیت الله مصطفی محامی بیان کرد: حضرت زینب(س) نه تنها برای پرستاران و زنان بلکه برای همه مومنان الگو است و باید در عرصه ایمانی، معرفتی، اخلاقی و رسیدگی به نیازمندان آن هم در این روزهای تنگی اقتصادی و کرونایی از ایشان درس گیریم.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان اظهار داشت: رعایت پروتکل های بهداشتی ارج نهادن به زحمات پرستاران محسوب می شود، از مردم عزیز انتظار است قدرشناس زحمات و تلاشهای این عزیزان باشند.

قدردانی با عمل از پرستاران

عباسعلی ارجمندی سخنگوی ستاد مدیریت کرونا سیستان ‌و بلوچستان نیز با تبریک فرارسیدن روز پرستار و قدردانی از زحمات این قشر در مبارزه با ویروس کرونا و حفاظت از جان مردم گفت: مجموعه دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی و عامه مردم با نگاه نه صرفا مادی بلکه معنوی ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند با اهدا یک شاخه گل از تلاش های پرستاران تجلیل کنند.

برگزاری شب یلدا مساوی با زدن خنجر از پشت به حافظان سلامت

دین مبین اسلام و سایر ادیان الهی بر حفظ جان و پرهیز از آسیب رساندن به یکدیگر تاکید کرده اند و ما فارغ از مسلمان، مسیحی، کلیمی و زرتشتی بودن انسانیم و نباید آسیب به یکدیگر بزنیم.

 پرستاران از جان و خانواده خود گذشتند آنان خواب را بر خود حرام کردند و شیفت‌های سنگین و حقوق‌های اندک را فقط بخاطر حفظ سلامت ما تحمل کردند، اکنون که در آستانه شب یلدا قرار داریم چنانچه هر گونه برنامه‌ریزی برای دورهمی این شب داشته باشیم خیانت به پرستاران و حافظان سلامت کرده و جان خود و عزیزانمان را به خطر می اندازیم و تشبیه این حالت مانند فرو کردن خنجر از پشت بر پیکر خسته مدافعان سلامت خواهد بود.

باید برای قدردانی از قشر زحمتکش پرستار در آستانه شب یلدا با پرهیز از دورهمی‌ها روز سفید پوشان را سیاه نکنیم.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان ویروس کرونا سهم_من_در_مهارکرونا پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان ویروس کرونا سیستان و بلوچستان ویروس کرونا اخبار کنکور پروتکل های بهداشتی سیستان و بلوچستان ویروس کرونا دورهمی ها حضرت زینب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۰۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری

رئیس سازمان نظام پرستاری از درخواست جذب سالانه ۱۵ هزار نیروی پرستاری برای رفع کمبود پرستاران خبر داد و گفت: جذب و استخدام نیروی پرستاری در تناسب با رشد تعداد تخت‌های بیمارستانی نیست. - اخبار اجتماعی -

محمدتقی جهانپور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با بیان این‌که در حال حاضر با کمبود حدود 100 هزار نفر نیروی پرستاری در کشور مواجه هستیم، اظهار کرد: وقتی یک پرستار به دلیل اتمام طرح یا مهاجرت یا بازنشستگی از سیستم درمان خارج می‌شود 200 ساعت بار کاری اضافی به سایر پرستاران تحمیل می‌کند که این امر موجب فرسودگی شغلی جامعه پرستاری شده است.

وی افزود: رشته پرستاری به خودی خود دارای سختی‌های زیادی است و فرسودگی شغلی ناشی از کمبود نیرو نیز این سختی‌ها را بیشتر می‌کند. 

جهانپور با اشاره به اینکه در دوسال اخیر با زحمات دولت سیزدهم 16 هزار تخت بیمارستانی به مجموع تخت‌های کشور اضافه شده، گفت: با وجود این تامین پرستار کافی برای این تعداد تخت صورت نگرفته البته در سال گذشته بیش از 8 هزار پرستار جذب شدند ولی باید تامین نیروی انسانی برای خدمت‌رسانی به مردم متناسب با این تعداد تخت نیز در نظر گرفته شود‌.

تدوین لایحه حمایت از حقوق پرستاران با هدف بهبود معیشت

رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: عدم تناسب تعداد تخت‌های بستری با تعداد پرستاران باعث می‌شود در ارتقای کیفیت خدمات پرستاری دچار مشکل شویم و پرستاران نیز دچار آسیب‌های ناشی از فشار کاری زیادشوند که این امر، یکی از دلایل مهاجرت‌ و ترک خدمت نیروهای پرستاری به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی با همکاری سازمان نظام پرستاری استاندارد پرستار به تخت بیمارستانی را به طور دقیق مشخص و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کند، تصریح کرد: درخواست ما این است که سالانه حداقل 15 هزار نفر به جامعه پرستاری در حوزه بالینی اضافه شود‌؛ در زمان حاضر میزان جذب و تربیت نیروهای پرستاری کمتر از ایت تعداد است و افزایش تعداد نیروها با صدور مجوزهای استخدام نیروهای پرستاری قابل انجام خواهد بود‌.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • از وضعیت اورژانسی تا مهاجرت‌های اجباری
  • پرستاری یک شغل سخت و دشوار است/ ۷۵ درصد پرستاران ایران زن هستند
  • شغل پرستاری ماهیت سخت و دشواری دارد
  • پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند
  • پرستاران ۳۰ درصد از جمعیت نظام سلامت هستند
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
  • افزایش استعفای دسته جمعی پرستاران / سلامت مردم در خطر است
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است