Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، با تأکید بر اینکه «خروجی و هدف» قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، لغو تحریم‌هاست، گفت: لغو تحریم‌ها دست ما نیست و این قانون می‌خواهد طرف مقابل را وادار به آن کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدام متقابل، فعالسازی و افزایش غنی‌سازی اورانیوم، نصب سانتریفیوژ یا ایجاد محدودیت در بازرسی‌‌های آژانس انرژی اتمی و لغو پروتکل الحاقی در راستای برداشته شدن تحریم‌ها علیه کشور ماست.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی به تعهداتش عمل می‌کند اما طرف مقابل به تکالیف خود پای‌بند نیست. در نتیجه ما هم اقدام‌های خود را به پیش از تعهدات برجام باز می‌گردانیم.

حجت‌الاسلام ذوالنوری همچنین در پاسخ به اینکه «آیا قانون اقدام راهبردی بار مالی نداشته است؟» گفت: مهر سال ۹۴ در قانونی با ماده واحده ۹ بندی، تکالیفی درباره برجام برای دولت تعیین شده بود. پیش از پذیرش برجام به صورت مشروط گفته شد در صورت اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل تعهداتش، جمهوری اسلامی هم باید اقداماتی را انجام دهد.

شورای نگهبان استدلال مجلس را درباره بار مالی قانون تأیید کرد

او افزود: دولت باید پس از تعیین تکلیف قانون بودجه‌اش را پیش‌بینی می‌کرد. مجلس تکلیف و بودجه جدیدی بر دولت تحمیل نکرده است و در راستای قانون مذکور این اقدام انجام شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان می‌کرد: شورای نگهبان هم کاملاً استدلال مجلس را پذیرفت که تعهد قانون اقدام راهبردی در راستای تعهد پیشین دولت است و بار مالی باید پیش‌تر، پیش‌بینی می‌شد. در نتیجه اگر دولت هم تغییر کند، تعهدات قانونی تغییر نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید

ابلاغ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها از سوی قالیباف

انتهای پیام/



       

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم مجلس یازدهم برجام لغو تحریم ها انرژی اتمی قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۰۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها

به نقل از خبرگزاری افه، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مراسمی در کاراکاس به مناسبت روز جهانی کارگر گفت: ما در این دوره چهار ماهه (بازه زمانی بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴/ اوایل دی تا اوایل اردیبهشت)، بیش از دو میلیارد دلار ضرر داشتیم.

مادورو با رد «باج‌خواهی دائمی امپراتوری آمریکای شمالی»، مخالفان دولت از جناح «راست افراطی» از جمله ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون را متهم کرد که اعمال «تحریم‌های جدید» علیه شرکت نفت دولتی این کشور (Pdvsa) را از دولت آمریکا خواستار شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با این حال اطمینان داد که «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت این کشور را متوقف کند؛ رشدی که هر چند «با سرعت کمتر» از حد انتظار، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ «حفظ شد».

در این راستا، مادورو پیش‌بینی کرد این کشور با اتکا به «تلاش‌های خود»، سال ۲۰۲۴ را با تولید نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بست که در مقایسه با ۸۷۴ هزار بشکه در روز، در مارس گذشته (اسفند- فروردین)، افزایش ۳۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین افزود که در این کشور «الگوی اقتصادی متنوع و جدیدی متولد شده است که رشد آن را تضمین می‌کند» و «به تحریم‌ها و مجوز‌های ایالات متحده وابسته نیست»، که «در نظر دارد یک مدل استعمارگری را تحمیل کند».

دولت آمریکا به تازگی (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های لغو شده بر نفت و گاز ونزوئلا را دوباره فعال می‌کند. این تصمیم واشنگتن پس از متهم کردن رئیس جمهوری ونزوئلا به عمل نکردن به تعهد‌های انتخاباتی خود با رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نماینده مخالفان اتخاذ شد.

به این ترتیب، مجوز عمومی ۴۴ (Licencia General ۴۴) که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود و به مدت شش ماه به کاراکاس اجازه داده بود تا نفت و گاز خود را در بازار‌های بین‌المللی به فروش برساند، از روز پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) منقضی شد. شرکت‌هایی که تحت تاثیر این لغو معافیت از تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تا ۳۱ مه (۱۱ خرداد) فرصت خواهند داشت تا عملیات‌های خود را به پایان برسانند.

همچنین شرکت‌هایی که می‌خواهند همچنان با شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) معامله انجام دهند، نیاز به مجوز انفرادی از خزانه‌داری ایالات متحده دارند تا به صورت موردی ارزیابی شود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، دولت آمریکا را متهم کرد که به تعهد‌های مربوط به لغو «همه تحریم‌های جنایتکارانه» اعمال شده علیه این کشور حوزه کارائیب عمل نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • واکنش کره شمالی به تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران
  • امیدواریم مجلس یازدهم یکی دو لایحه مهم را قبل از رفتن تصویب کند/ هیچ تنشی میان دولت و مجلس نیست
  • اقدام کمیسیون اروپا علیه فیس بوک و اینستاگرام
  • امیدوارم در مجلس آینده همکاری‌ها با دولت بهتر شود
  • معاون رئیسی: از مجلس فعلی راضی هستیم اما... /در بودجه اختلافاتی بین دو قوه وجود داشت
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • بسته هدیه اینترنت ۳۰ گیگا بایتی دولت به معلمان+ جزئیات
  • مخالفت وزیر خارجه انگلیس با اقدام علیه سپاه
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد