Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-04@06:28:30 GMT

برای خرید واکسن کرونا هم باید عضو FATF شویم

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۸۳۲۱۱

برای خرید واکسن کرونا هم باید عضو FATF شویم

استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: خروج از لیست سیاه FATF ممکن است موجب رفع کامل تحریم‌ها علیه ایران نشود، اما باقی ماندن در آن قطعا یک نوع خودتحریمی است که می‌تواند اثر تحریم‌ها علیه ایران را دو چندان کند.

به گزارش ایرنا، «علی بیگدلی»، با اشاره به موافقت رهبری انقلاب با تمدید زمان بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بررسی مجدد دو لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT در شرایطی است که زمان بررسی این دو لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام به پایان رسیده بود و به دلیل عدم موافقت رسمی ایران و عضو نشدن در آنها، ایران مجدد در لیست سیاه FATF قرار گرفته بود، گامی مثبت به شمار می‌رود و اکنون این امید ایجاد شده که ایران به دو کنوانسیون پالرمو و سی‌اف‌تی بپیوندد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یادمان باشد که این دو کنوانسیون‌ها فقط مختص به ایران نیست و تقریبا تمام کشور‌ها دنیا عضو آن شده اند و ضروری است با پیوستن به این دو کنوانسیون، زمینه کاهش هزینه‌های غیرضروری در مراودات اقتصادی را در عرصه بین‌المللی کاهش دهیم.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه با عضویت ایران در FATF راه حل و فصل مشکلات بانکی باز می‌شود، تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائلی که موجب بروز شرایط اقتصادی کنونی شده، قفل شدن همکاری‌های بین بانک‌های ایران با نهاد‌های مالی و بانکی دنیا است. بخشی از این قفل شدن به خاطر تحریم‌های آمریکا است، اما مهمترین علت را باید عضو نبودن ایران در FATF دانست.

برای مبادلات مالی نیاز به پیوستن به FATF داریم

بیگدلی ادامه داد: FATF نهادی است که برای مقابله با پولشویی و مبارزه با تامین مالی گروه‌های تروریستی ایجاد شده است. این نهاد استاندارد‌های مشخص و یکسانی را برای مقابله با تروریسم وضع کرده است و به هر حال عدم عضویت در آن، به معنای حمایت از پولشویی و تروریسم است.

وی با یادآوری حضور ایران در لیست سیاه FATF خاطرنشان کرد: قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF موجب شده تا هیچ بانک و نهاد مالی تمایلی به همکاری و مبادلات پولی با ایران نداشته باشد و ایران برای انجام مبادله بانکی حتی با کشور‌هایی نظیر روسیه و چین یا کشور‌های همسایه مانند عراق با مشکل روبه‌رو باشد.

خروج از لیست سیاه امید‌ها برای دریافت مطالبات را افزایش می‌دهد

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه با خروج از لیست سیاه FATF می‌توان امیدوار به دریافت مطالبات‌مان از کشور‌هایی مانند عراق و کره جنوبی باشیم، ابراز داشت: خروج از لیست سیاه FATF موجب رفع تحریم‌ها علیه ایران نمی‌شود، اما باقی ماندن در آن قطعا یک نوع خودتحریمی است که می‌تواند اثر تحریم‌ها علیه ایران را دو چندان کند؛ بنابراین برای باز شدن راه همکاری‌های بانکی و انجام مبادلات مالی نیاز داریم به FATF بپیوندیم.

بیگدلی با تاکید بر اینکه عاقبت راهی که با عدم پیوستن ایران به FATF شروع شده، تبدیل شدن ایران به کشوری مانند کره شمالی است، بیان کرد: ما باید انتخاب کنیم که آیا می‌خواهیم با کشور‌های مختلف دنیا مبادله آزادانه مالی داشته باشیم یا خیر، آیا می‌خواهیم کالا‌های خود را فروخته و پول آن را دریافت کنیم، آیا می‌خواهیم از کشور‌ها و شرکت‌های مختلف خارجی کالا‌هایی نظیر واکسن کرونا را بخریم یا خیر. اگر پاسخ به این سوالات مثبت است، باید عضو FATF شویم.

برای خرید واکسن کرونا باید عضو FATF شویم

وی افزود: من فکر می‌کنم با دستوری که رهبری داده و موافقتی که ایشان با درخواست دولت برای بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت داشتند، راه پیوستن ایران به FATF نسبت به گذشته هموارتر شده است، اما نباید این مسئله به تاخیر بیفتد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تاثیر شکست ترامپ و احتمال بازگشت آمریکا به برجام بر بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم یادآور شد: قطعا این موضوع تاثیرگذار بوده و موجب می‌شود لوایح FATF با نگاه مثبت‌تری در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گیرد. به هر حال در دوره قبلی، لوایح FATF در شرایطی مورد بررسی قرار می‌گرفتند که آمریکا از برجام خارج شده بود و دولت ترامپ نیز هر روز تحریم جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کرد.

بیگدلی با بیان اینکه باید متوجه باشیم که شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده است، عنوان کرد: باید در عرصه سیاست خارجی رفتاری معقولانه و مبتنی بر منافع ملی و براساس حقوق و روابط بین‌المللی داشته باشیم و در سیاست داخلی نیز سنجیده عمل کنیم. این مسئله ضرورت اصلاحاتی را در استراتژی‌هایمان در سیاست داخلی و خارجی را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه یادمان باشد نگاه سیاسی و نه حقوقی و فنی به FATF در دوره قبل چگونه موجب قفل شدن روابط بانکی شد، گفت: قفل شدن روابط بانکی موجب شده بود تا روسیه و چین هم به این بهانه همکاری چندانی با ایران نداشته باشند و حساب ایرانیان مقیم چین و حتی تجار و دانشجویانی که سال‌ها است در آن کشور حضور دارند، بسته شده و برای آن‌ها مشکلاتی ایجاد شود.

این استاد دانشگاه افزود: این موضوع موجب شد ایران نتواند مطالبات خود را از کشور‌هایی مانند کره جنوبی، چین، هند و عراق و... دریافت کند؛ بنابراین برای رفع این مشکل و حل مشکلاتی که بر سر راه موضوعاتی مانند خرید واکسن کرونا وجود دارد، باید در FATF عضو شویم.

منبع: فرارو

کلیدواژه: اف ای تی اف واکسن مبادلات مالی مجمع تشخیص مصلحت نظام تحریم ها علیه ایران خروج از لیست سیاه لیست سیاه FATF واکسن کرونا لوایح FATF باید عضو کشور ها قفل شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۳۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش زبان فارسی در ارمنستان موجب تقویت تعاملات دو کشور می‌شود

به دعوت وزارت فرهنگ، آموزش و پرورش و علوم ارمنستان هیاتی از جمهوری اسلامی ایران به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت) به منظور آشنایی با روند آموزش زبان فارسی در مدارس ارمنستان، به همراه آرتور مارتیروسیان معاون وزیر فرهنگ آموزش و ورزش ارمنستان از مدرسه دولتی ۳۵ ارمنستان با حدود ۲ هزار دانش آموز به‌عنوان یکی از مدارس فعال در بخش فارسی‌آموزی دیدن کردند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانش‌آموزان فارسی‌آموز را سفیران فرهنگی دانست و گفت: گزارش و مشاهدات در زمینه دانش‌آموزان فارسی‌آموز این مدرسه حاکی است که مردم ارمنستان با مردم ایران روابط دیرینه فرهنگی دارند و به‌عنوان دوست و برادر در کنار یکدیگر هستند.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور افزود: در زمینه تقویت آموزش زبان فارسی در ارمنستان تلاش می‌کنیم و از وزارت علوم و فرهنگ ارمنستان به دلیل ایجاد فضای مناسب آموزشی برای فارسی‌آموزان تقدیر کرد.

وی ابراز امیدواری کرد در پی فرصتی که برای فارسی‌آموزان ارمنستان ایجاد شده، در آینده شاهد توسعه روابط دو کشور و گسترش فرهنگ ارمنستان و ایران باشیم.

مارتیروسیان، معاون وزیر فرهنگ ارمنستان با تشکر از رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور به دلیل بازدید از مدرسه ۳۵ گفت: زبان فارسی از زبان‌های مورد علاقه مردم ارمنستان است و در وزارت علوم تلاش خواهیم کرد موانع موجود در زمینه فارسی‌آموزی برطرف شود و از هیچ تلاشی برای تقویت آموزش زبان فارسی فروگذار نمی‌کنیم.

مدیر مدرسه ۳۵ هم از حضور ایمانی‌پور و همراهان وی در این مدرسه ابراز خرسندی کرد و گفت: این دیدار به‌طور قطع موجب تقویت روابط و ایجاد شوق و انگیزه در دانش‌آموزان فارسی‌آموز ارمنستان به‌ویژه این مدرسه می‌شود.

وی با تشکر از جمهوری اسلامی ایران و سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان برای حمایت از آموزش زبان فارسی، خاطرنشان‌کرد: کلاس آموزش زبان فارسی به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران تجهیز شده و کتاب‌های آموزشی امسال برای دانش‌آموزان به دست مدارس رسیده است.

مدیر مدرسه ۳۵ ابراز امیدواری کرد که در روند آموزش زبان فارسی در زمینه کمی و کیفی ارتقای چشمگیر ایجاد شود.

مدرسه ۳۵ در منطقه «اربونی» با یک‌هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز، یکی از مدارس فعال ارمنستان در حوزه آموزش زبان فارسی است که ۳۵۰ دانش‌آموز آن در مقاطع پنجم تا نهم زبان فارسی را به‌عنوان زبان رسمی فرا می‌گیرند.

برپایه این گزارش، حجت‌الاسلام ایمانی‌پور با اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط دانش‌آموزان مورد استقبال قرار گرفت، سپس سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و سرود ملی ارمنستان توسط دانش‌آموزان این مدرسه اجرا شد.

اجرای نمایش آثار سعدی به‌ویژه حکایت‌های گلستان سعدی توسط ۲ نفر از دانش‌آموزان مدرسه ۳۵ از دیگر برنامه‌های این بازدید بود.

تومانیان یکی از نویسندگان ارمنستان نیز یکی از حکایت‌های گلستان سعدی را نمایش‌نامه‌خوانی کرد که به‌ویژه شعرخوانی او مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • آموزش زبان فارسی در ارمنستان موجب تقویت تعاملات دو کشور می‌شود
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون