Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@03:32:47 GMT

درآمد تهرانی‌ها بیشتر خرج چه می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۸۷۰۷۴

آفتاب‌‌نیوز :

وزارت راه و شهرسازی که به تازگی روند ارایه آمار کشوری مسکن را آغاز کرده در گزارشی تازه روند تحولات مسکن با تکیه بر اقتصاد کلان را ارایه و به شاخصهایی همچون نوسانات قیمت مسکن و ارز، سهم ارزش افزوده بخش مسکن و سهم بخش مسکن در هزینه خانوار پرداخته است.

این گزارش نشان می دهد در فاصله زمانی ۱۰ ساله بین سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ سهم بخش مسکن در هزینه خانوار به بالاترین میزان خود یعنی ۳۶ درصد رسیده که نسبت به سال ۱۳۸۸ به میزان ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ درصد افزایش یافته است. این شاخص برای شهر تهران در سال ۱۳۹۶ معادل ۴۹ درصد بوده است. با توجه به این آمار و لحاظ این موضوع که قیمت مسکن از سال ۱۳۹۶ به بعد دچار جهش شده احتمالا مسکن بیش از ۴۹ درصد هزینه های خانوارها را در بر می گیرد.

چند روز قبل محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در یک نشست خبری اعلام کرد که متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در کشور ۱۵.۲ میلیون تومان است که در این بین شهرهای تهران با میانگین متری ۲۷.۸ میلیون تومان، اهواز با متوسط ۲۳.۵ میلیون تومان، شیراز ۱۱.۴ میلیون، اصفهان، ۱۱.۴ میلیون و زنجان ۱۰.۹ میلیون تومان در هر متر مربع به ترتیب پنج شهر گران قیمت کشور هستند. شهرستان یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد با متوسط قیمت ۳.۲ میلیون تومان در هر متر مربع کمترین قیمت را در بین شهرهای مرکز استانها به خود اختصاص داده است.

اخیرا نیز دفتر اقتصاد مسکن وابسته به وزارت راه و شهرسازی گزارشی از تحولات بازار مسکن با تکیه بر اقتصاد کلان ارایه کرده که حاکی از آن است سهم ارزش افزوده بخش مسکن از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸، به ۴.۷ درصد کاهش یافته است. همچنین، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر تهران و در تمامی مناطق شهری کشور از سال ۹۲ تا ۹۵ روند نزولی داشت و از سال ۹۵ تاکنون اندکی روند صعودی شده است.

آمارها در بخش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های مسکونی، نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ سود تولید مسکن از ۷۰ به ۱۲۰ رسید و در سال ۹۷ و ۹۸ سود تولید مسکن به ترتیب در دو سال متوالی به ۶۴ و سپس ۶۰ درصد کاهش یافت.

آمار سهم بخش مسکن و ساختمان در ایجاد اشتغال در کشور سهم پایینی است و روند نزولی را طی کرده است. گزارش‌ها حاکی است که سهم مسکن و ساختمان در اشتغال در فاصله زمانی ۱۰ ساله بین سال‌های ۱۳۸۸تا ۱۳۹۸ از ۱۳.۱ درصد به ۱۲.۶ درصد کاهش یافته است.

تحولات قیمت مسکن در شهر تهران نیز صعودی است. بررسی‌ها حاکی است که میانگین قیمت معاملات مسکن در شهر تهران، روند صعودی دارد. به طوری که میانگین قیمت معاملات مسکن در شهر تهران در ۸ ماه نخست سال ۹۸ معادل ۱۲ میلیون و ۶۱۷ هزار تومان بوده و در ۸ ماه نخست امسال این رقم به ۲۷ میلیون و ۸۲۸ هزار تومان رسیده است.

تحولات قیمت مسکن در شهر تهران نیز اختلاف فاحشی را نشان می‌دهد. بر اساس بررسی‌های انجام شده معاملات آبان ماه امسال حاکی از میانگین متوسط خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی معادل ۵۹ میلیون و ۳۹۸ هزار تومان در منطقه یک دارد و این رقم برای منطقه ۱۸شهر تهران معادل ۱۱ میلیون و ۹۰۴ هزار تومان است.

بررسی شاخص حباب قیمتی در بازار مسکن شهر تهران نیز حاکی از افزایش قابل ملاحظه اجاره بها دارد. بنا بر اعلام کارشناسان، یکی از شاخص‌های نشان‌دهنده وجود حباب قیمتی در بازار مسکن، نسبت میانگین قیمت به میانگین اجاره‌بها هر مترمربع مسکن است. بر اساس مطالعات انجام شده از سال ۱۳۹۸، این شاخص افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته و به عدد ۲۳ رسیده است. در ۸ ماه نخست سال جاری نیز معادل ۳۷ درصد بوده است که بیش از دو برابر میانگین بلندمدت است. بر اساس آمارها میانگین بلندمدت این شاخص برای شهر تهران ۱۸ است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: وزارت راه و شهرسازی مسکن تهران مسکن در شهر تهران میلیون تومان هزار تومان قیمت مسکن متر مربع بخش مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۷۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ بوستان مهم تهران پذیرای ویژه تهرانی‌ها بود

مصطفی زیبایی نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران درباره برگزاری پویش «بهار قرآن، بهار ایران» گفت: پویش محوری و اساسی شهرداری با عنوان «بهار قرآن، بهار ایران» به مناسبت ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ طراحی و اجرا شد؛ این نامگذاری با توجه به همزمانی بهار قرآن و طبیعت صورت گرفت و در ذیل آن پویش‌های فرعی دیگری نیز طراحی شد که از آن جمله می‌توان به پویش «روز اولی‌ها»، پویش «لشکر قدس»، پویش «عید بندگی»، پویش «آیات ابراهیمی» و ... اشاره کرد. 

زیبایی نژاد گزارشی از برنامه‌های اجرا شده در پویش «روزه اولی‌ها» مطرح کرد و گفت: سال گذشته نماهنگ و سرود روزه اولی‌ها در شهرداری تهران تولید و امسال نیز نماهنگ دیگری با صدای محمد حسین پویانفر و اجرای گروه سرود احسان تولید شد. این پویش در ابتدا در کلان شهر‌ها و سپس در دیگر شهر‌ها اجرا گردید و خوشبختانه کودکان و نوجوانان با این سرود ارتباط معنایی بسیار خوبی برقرار نمودند و کلیپ‌های متنوعی را برای ما ارسال کردند. در اواخر ماه رمضان نیز اختتامیه این پویش به همراه مراسم اجتماع ۷۰۰۰ نفری آن با حضور نوجوانان دختر روز اولی، وزیر کشور و جمعی از مداحان نام آشنای کشور مانند پویانفر، هلالی، امین قدیم، و عراقی و فصولی و سجاد محمدی در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار شد. 

وی تاکید کرد: یکی از اتفاقات مهم و بزرگ حضور و اجرای سرود روزه اولی‌ها در صحن اصلی مصلی امام خمینی (ره) نماز عید سعید فطر با امامت رهبر انقلاب بود که پویش روزه اولی‌ها را به اوج خود رساند و این سرود در مراسم نماز عید شعید فطر با حضور ۳۰ هزار دانش آموز اجرا گردید. 

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از استقبال خوب نوجوانان از پویش لشکر قدس خبر داد و گفت: «لشکر قدس» دیگر برنامه فرهنگی شهرداری به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان بود که در ایام روز جهانی قدس طراحی و اجرا شد. مجموعه‌های مختلف شهرداری دست به دست هم دادند تا این برنامه با حضور نوجوانان و جوانان اجرا شود. علاوه بر این، برنامه‌های تلویزیونی و تولیدات رسانه‌ای متعددی در حین برگزاری این پویش اجرا و در نهایت اجتماع اصلی آن همزمان با راهپیمایی روز قدس با حضور خانواده‌ها و به یاد مادران شهدای غزه در میدان انقلاب برگزار شد و گروه سرود ۵۰۰ نفره به اجرای سرود لشکر قدس پرداختند؛ استقبال بسیار خوب مردمی از این برنامه نشان از موفق بودن آن داشت.

وی اضافه کرد: سومین پویش، ویژه برنامه «عید بندگی» بود که در روز عید سعید فطر به صورت ویژه برگزار شد؛ باید اشاره کنم یکی از اقدامات امسال شهرداری، برگزاری جشن بزرگ عید فطر بود؛ با توجه به اهمیت و بزرگی این عید مهم مسلمانان، جشن بزرگی طراحی و با کمک گروه‌های جهادی و مردمی اجرا شد. برگزاری استیج‌های تلویزیونی، پذیرایی فرهنگی، برپایی موکب‌ها، اجرای مسابقات ورزشی و ... بخشی از این ویژه برنامه بود. 

همچنین ۲ پویش قرآنی هم با محوریت آیات قرآنی توسط شورای عالی قرآن شهرداری تهران اجرا شد.

زیبایی نژاد درباره برنامه‌های میدانی شهرداری در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان توضیح داد و گفت: در ۵ نقطه اصلی شهر تهران، برنامه‌های میدانی تدارک دیده شد که اغلب آنها به مدتی بیش از ۳۰ روز برای شهروندان تهرانی اجرا گردید.   از جمله این برنامه‌ها می‌توان به «شهر رمضان» در پارک لاله، «شهر شهدا» در فرهنگسرای خاوران، «بهار میلاد» در برج میلاد، ویژه برنامه‌های رمضانی در بوستان مشاهیر اراضی عباس آباد و بهشت زهرا (س) اشاره کرد. علاوه بر این باید به برنامه افطار خونه سازمان زیباسازی شهرداری تهران که هر شب در بلوار کشاورز برگزار می‌شد اشاره کنم.

مدیر کل فرهنگی شهرداری درباره ویژه برنامه «بهار ایران» که در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران برگزار شد، گفت: ۱۵ منطقه شهرداری در بوستان‌های منتخب خود ویژه برنامه «بهار ایران» را در دهه اول نوروز و ماه مبارک رمضان اجرا کردند. ۷ منطقه دیگر نیز به صورت ویژه و به مدت ۵ شب برنامه‌هایی را برای گرامیداشت عید سعید فطر برگزار کردند. در مجموع پارک‌های منتخب از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران پذیرای شهروندان تهرانی بودند. 

وی خاطر نشان کرد: توزیع افطاری ساده یکی از برنامه‌های شهرداری در ماه رمضان بود. این مراسم هر شب در بوستان‌های منتخب مناطق ۲۲ گانه اجرا شد. علاوه براین، مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران خدماتی را به مساجد و دیگر مکان‌های عمومی شهر تهران ارائه داده است که در مجموع ۵ میلیون افطاری ساده در ایام ماه مبارک رمضان در سطح شهر توزیع گردیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • با کمتر از ۲ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم ؟
  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۱۸ تهران +جدول
  • ۵ بوستان مهم تهران پذیرای ویژه تهرانی‌ها بود
  • اختلال محسوس قیمت مسکن در تبریز و تهران؛ آپارتمان ۹۰ تا ۱۵۰ متری چند؟
  • قیمت خانه در تهران چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • نرخ خرید مسکن تهران؛ خرید مسکن در خیابان بهداشت با ۱.۷ میلیارد
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن
  • این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران
  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • نرخ رهن مسکن تهران؛ رهن در محله آذری با ۳۵۰ میلیون تومان