Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران از لزوم ورود سازمان بازرسی به دلیل قانون‌گریزی سازمان محیط زیست و وزارت نیرو در احداث سد فینسک خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم، چندی است طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران از سوی وزارت نیرو پیگیری می‌شود، به طوری که قرار شده با احداث سدی به نام "فینسک" آب از دریای خزر به سمنان منتقل شود که بتواند مشکل کمبود منابع آبی شهرهای سرخه و مهدیشهر را برطرف کند، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان محیط زیست، احداث این سد، موجب از بین رفتن صنایع در استان‌های گلستان و مازندران شده و از طرف دیگر خشک‌شدن بستر رودخانه‌­ها، فرسایش خاک و بسیاری دیگر از ‌معضلات زیست‌محیطی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندی پیش منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو‌ با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم، گفته بود که جمعی از نمایندگان مجلس، با تهیه سؤالی از وزیر نیرو، خواستار توضیحات وی درباره علل کارشناسی نبودن احداث این سد شده‌اند.

وی همچنین در همین گفت‌وگو اظهار کرده بود که  "احداث سد "فینسک" برای انتقال آب خزر به مناطق مرکزی کشور باعث آسیب به توده‌های جنگلی و بکر استان‌های مازندران و گلستان خواهد شد".

حالا، منصورعلی زارعی در گفت‌وگوی دیگری با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم از نظارت‌های دستگاه‌های نظارتی، از جمله سازمان بازرسی کل کشور بر روند ساخت سد فینسک و قانون‌گریزی‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است، خبر داد.

وزیر نیرو دلایل کارشناسی احداث سد "فینسک" را به مجلس ارائه کندسؤال نمایندگان مجلس از اردکانیان درباره سد "فینسک"

وی اضافه کرد: در تماس‌ها و مکاتباتی که از سوی مجمع نمایندگان استان مازندران با دستگاه‌‌های نظارتی، از جمله سازمان بازرسی کل کشور داشتیم، مقرر شد این سازمان نظارت‌های بیشتری بر روند احداث ساخت سد "فینسک" و نیز قانون‌گریزی‌هایی که از سوی وزارت نیرو و سازمان محیط زیست صورت گرفته، داشته باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران تصریح کرد: متأسفانه برخی مسئولان دولتی در قِبال محیط زیست که سرمایه‌‌ای ملی و برای تمامی نسل‌هاست، رفتارهای سیاسی می‌کنند که این مسئله برای آینده کشور و جغرافیای ایران خطرناک است، باید با اقدامات نظارتی جلوی اینگونه رفتارها گرفته شود.

زارعی ادامه داد: شاید با احداث این سد رونق و آبادانی برای منطقه‌ای دیگر از کشور ایجاد شود، اما موجب کمبود منابع آبی در خطه شمالی کشور شده و در بلندمدت اقلیم منطقه را تغییر می‌‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه محیط زیست یک سرمایه بین‌نسلی است که باید از آن حفاظت و حراست کنیم، گفت: اقدامات غیرکارشناسی در زمینه احداث سد "فینسک" موجب شده تا در سال‌های آتی، مناطق شمالی کشور، به‌خصوص در استان‌های مازندران و گلستان دچار خشکسالی و کم‌آبی شود که این برای اقلیم دیگر شهرهای اطراف این استان‌‌ها نیز خطرآفرین است.

رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران اضافه کرد: طبق نظر بسیاری از کارشناسان، زمین اجرای عملیات احداث سد "فینسک" نیز از تاب‌آوری لازم در برابر فشارهای درونی برخوردار نیست که این مسئله نیز در صدور مجوزهای مربوطه برای احداث این سد، نادیده گرفته شده است.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: ما در مجمع نمایندگان استان مازندران از تمام ابزارهای قانونی برای جلوگیری از احداث سد "فینسک" که فاجعه‌ای زیست‌محیطی به بار خواهد آورد، استفاده کرده و خواهیم کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان بازرسی سدها ی ایران کمیسیون کشاورزی کمیسیون های مجلس نمایندگان مجلس مجلس سازمان بازرسی کمیسیون کشاورزی کمیسیون های مجلس نمایندگان مجلس مجلس مجمع نمایندگان استان مازندران سازمان بازرسی احداث این سد قانون گریزی محیط زیست احداث سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۷۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان محیط زیست عزم خود را برای تحقق شعار سال جزم کرده است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مدادی بعد از ظهر امروز سه شنبه در دور سوم نشست منطقه‌ای مدیران کل حفاظت محیط زیست با محوریت معاونت توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس اظهار کرد: در راستای امور و هماهنگی بین ستاد، ادارات کل محیط زیست به ۵ منطقه تقسیم شده‌اند و در مناطق جلسات بر اساس منظم و موضوعی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم دو دوره در هر پنج منطقه جلسات برگزار شده و امروز دومین جلسه از دور سوم جلسات منطقه‌ای را در منطقه پنج که استان‌های زاگرس نشین هستند با میزبانی اداره کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری و با محوریت موضوعات مربوط به توسعه مدیریت، مجلس، برنامه و بودجه برگزار می‌کنیم.

مدادی ادامه داد: محور نشست مسائل مربوط به برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی، قوانین مربوط به مقررات در سال ۱۴٠۳ بوده و طبیعی است که محوریت قوانین و مقررات در امسال حول محور شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری شده باشد.

وی اذعان داشت: رسالت سازمان محیط زیست نسبت به شعار سال در دو حوزه مختلف می‌توان نسبت به آن قائل بود، روان سازی امور و تعامل سازنده با دستگاه‌های ذی ربط در راستای تحقق شعار سال و البته با حفظ ملاحضات و اصول زیست محیطی است.

مدادی خاطر نشان کرد: سازمان محیط زیست خود را موظف می‌داند که نسبت به شعار سال همکاری لازم با همه حوزه‌ها داشته باشد.

وی افزود: محور دوم فعالیت سازمان ارتباط با شعار سال و مردمی سازی حفاظت از محیط زیست بوده که یکی از رویکردهای اصلی در امر حفاظت در کل دنیا است و روش‌های نوین در امر حفاظت مبتنی بر مشارکت فعال مردم و ذی‌نفعان و جوامع محلی است که امیدواریم در این حوزه نیز اتفاقات خوبی در سال جاری رقم بخورد.

کد خبر 6099625

دیگر خبرها

  • هشت شکارچی متخلف حیات وحش گچساران دستگیر شدند
  • سازمان محیط زیست عزم خود را برای تحقق شعار سال جزم کرده است
  • دستگیری ۱۴ شکارچی و متخلف صیادی در مازندران
  • دستگیری ۱۴ متخلف شکار و صید در مازندران
  • لزوم کیفی سازی نظارت بازرسان بر بازار
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • لزوم نظارت مستمر بر اجرای مناسب پروژه‌های مشارکتی در شهر اصفهان
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران