Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش بارش ها و وقوع سیلاب ها در سه سال اخیر در سطح کشور خسارت های جانی و مالی بسیاری را رقم زد و منجر شد تا انجام اقدامات پیشگیرانه در زمینه های مختلف برای مدیریت و مهار سیلاب در دستور کار استان ها قرار بگیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، امسال زنگ خطر سیلاب و هشدار آن در فصل پاییز و بارش باران در استان خوزستان و بوشهر به صدا درآمد و وقوع سیلاب ماه جاری در این دو استان پیش آگاهی را به دیگر استان های کشور داد که خود را برای مقابله با این بلای طبیعی آماده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه طی سه سال اخیر بسیاری از استان ها از جمله خراسان شمالی طعم تلخ تخریب را از وجود این بلای طبیعی چشیده و به خود آمده اند که آنچه طی این سه سال از وقوع بارش ها و به راه افتادن سیلاب ها متحمل شده اند، نتیجه غفلت هایی بوده است که در زمان بروز خشکسالی های یک دهه اخیر اتفاق افتاد.

در سال هایی که می بایست مراقب حفظ حریم و بستر رودخانه می بودیم، لایروبی مسیر رودخانه ها و مسیل ها را انجام می دادیم، پوشش گیاهی عرصه های طبیعی را بهبود می بخشیدیم و سایر اقدامات آبخیزداری را در این عرصه ها ادامه می دادیم، مسیل های داخل شهرها را پاکسازی، دیواره سازی و کف سازی می کردیم، سیستم های هواشناسی را به روز تر می کردیم و ... اما زیرسایه شوم خشکسالی های چند ساله، انجام این اقدامات را جدی نگرفتیم و در نهایت اجرای آنها بر روی هم تلنبار شد تا زمانیکه دوباره رحمت پروردگار با رخداد بارش ها باریدن گرفت.

اما این بار این رحمت در زیر چتر غفلت های اشاره شده، به نقمت سیلاب مبدل شد.

در استان خراسان شمالی نیز به دنبال تحمل خسارت های ناشی از سیلاب های چند سال اخیر، انجام اقدامات پیشگیرانه در حوزه های مختلف برای رویارویی با سیلاب ارزیابی و برآورد مالی شدند اما حجم کار برآورد شده بسیار زیاد و  تامین اعتبارات سالانه نیز نه به اندازه اقداماتی که باید انجام شوند.

با این وجود، در خراسان شمالی از سال 97 تا به کنون فشار وقوع سیلاب ها در زمان بارش ها، تلاش هایی را در زمینه انجام اقدامات پیشگیرانه برای رویارویی با سیلاب رقم زده که تا حدود قابل توجهی توان استان را در مقابل این بلای طبیعی قوی تر کرده هر چند که هنوز انجام اقدامات بسیاری باقی مانده است که نیازمند تامین اعتبار لازم و به موقع هستند.

 

 

 لزوم راه اندازی سیستم های به روز هواشناسی برای مناطق سیل خیز استان

در همین راستا، مجید بیجندی، مدیر کل هواشناسی خراسان شمالی در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: در پاییز امسال وقوع بارش ها با تاخیر آغاز شد و از آبان ماه به صورت جسته و گریخته بارش ها در سطح استان اتفاق افتاد.

بیجندی گفت: پیش بینی هواشناسی نیز حکایت از آن دارد که در زمستان وضعیت بارش ها نرمال است و انتظار می رود که در بهمن ماه امسال شدت بارش ها کمی بیشتر از وضعیت نرمال بشود.

با این وجود، وی خاطر نشان کرد: این اداره کل برای پیش بینی های دقیق تر به تجهیز سیستم های به روزی نیازمند است هر چند که در مرحله نخست از محل اعتبارات ملی و حمایت اعتباری شرکت آب منطقه ای استان سامانه هشدار سیل در استان نصب و راه اندازی شد.

مدیر کل هواشناسی خراسان شمالی تصریح کرد: با این وجود، هنوز نیاز است که ایستگاه های باران سنجی در حوزه های آبخیز استان که مستعد سیل خیزی هستند، نصب شوند تا امکان پیش آگاهی وقوع سیل در این مناطق فراهم باشد تا طی مدت 42 تا 72 ساعت قبل از وقوع سیل بتوان اطلاع رسانی های به موقع را انجام داد.

بیجندی افزود: تا به کنون توانسته ایم ایستگاه های باران سنجی را در مناطقی که مستعد سیل خیزی بیشتری هستند، نصب کنیم.

 افزایش توان مقابله راز و جرگلان با پیامدهای تر سالی

احمد وحیدی، معاون عمرانی فرمانداری راز و جرگلان نیز با اشاره به اینکه در شهرستان راز و جرگلان میانگین بارش سالیانه 318 میلی متر است، اظهار کرد: هر ساله بر اثر بارش ها، این شهرستان متحمل خسارت سیلاب شده است.

وحیدی با بیان اینکه در این شهرستان بر اثر وقوع سیلاب ها بخش های دامپروری، کشاورزی، منازل، پل ها، ابنیه و راه ها آسیب دیده اند، عنوان کرد: عدم ساماندهی و لایروبی رودخانه های سومبار و چندیر در سال های گذشته همچنین توسعه یافتن ساخت و سازها و انجام امور کشاورزی به حریم این رودخانه ها از علل اصلی خسارت سیلاب به این بخش ها بوده اند.

وی در ادامه اظهار کرد: برای کاهش پیامدهای این بلای طبیعی، اجرای اقدامات مختلف در دستور کار قرار گرفته و انجام آنها آغاز شده است هر چند که البته برای سرعت بخشی به اقدامات نیازمند دریافت اعتبارات لازم هستیم.

وی عنوان کرد: بازگشایی مسیل های حریم شهرهای این شهرستان انجام شده اند، با این وجود، لایروبی و ساماندهی رودخانه های چندیر و سومبار که طول مسیر آنها بسیار زیاد است، نیازمند تخصیص اعتبارات لازم هستند.

معاون عمرانی فرمانداری راز و جرگلان افزود: هر چند که در این زمینه اقداماتی انجام شده است، با این وجود، حجم اقدامات انجام شده متناسب با وضعیت سیل خیزی این شهرستان نیست.

وی به ساخت و سازی های خسارت دیده از سیل های دو ساله گذشته در این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: در گذشته انجام ساخت و ساز منازل بدون اخذ مجوز انجام می شدند، با این وجود، از سال 98 در فرآیند انجام ساخت و ساز منازل جدید که می بایست جایگزین منازل تخریب شده بر اثر سیل می شدند، رعایت ساخت آنها در خارج از حریم و بستر رودخانه ها ملاک عمل قرار گرفت و منازل جدید خارج از این حریم ساخته شدند.

وی همچنین یادآور شد: صاحبان اراضی کشاورزی نیز طی دو سال اخیر به حدی از وقوع سیلاب ها آسیب دیدند که سرانجام مجبور شدند تا حدودی اراضی کشاورزی خود را از حریم رودخانه ها عقب بکشانند.

وحیدی همچنین به عملیات آبخیزداری در سطح عرصه های طبیعی این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: انجام این عملیات با هدف پیشگیری از جاری شدن سیلاب ها در عرصه های طبیعی این شهرستان آغاز شده و در حال انجام است، با این وجود، سرعت بخشی و تداوم اجرای این عملیات به اختصاص اعتبارات لازم نیازمند است.

افزون بر این، وی با اشاره به تخریب پل های این شهرستان بر اثر وقوع سیلاب های اتفاق افتاده در سال های گذشته در این شهرستان، اعلام کرد: تخریب این پل ها، عبور و مردم را تحت تاثیر قرار داده است که باید برای تسهیل در رفت و آمد مردم این شهرستان 33 پل ساخته شوند.

وی تصریح کرد: از سال گذشته تا به کنون ساخت چهار پل با مشارکت خیران این شهرستان آغاز شده که در حال انجام است همچنین اجرای ساخت پنج پل دیگر نیز در دست اقدام و پیگیری است.

 

 

معاون عمرانی فرمانداری راز و جرگلان بیان کرد: با توجه به اینکه باید بستر رودخانه های چندیر و سومبار لایروبی و دهانه پل های موجود نیز بازگشایی شوند، با این وجود، تا حدودی دیوار ساحلی و گابیون بندی در بستر رودخانه ها و مسیل های این شهرستان انجام شده اند.

وی اذعان کرد: هر چند اقدامات بسیاری باید برای پیشگیری از وقوع سیلاب در این شهرستان انجام شود، با این وجود، با اقدامات انجام شده توان این شهرستان در مقابل با پیامدهای تر سالی افزایش یافته است.

وحیدی همچنین یادآور شد: برای سال جاری برنامه ریزی شده است که تمامی اطلاعات هواشناسی با همکاری بخشداری ها و دهیاری های این شهرستان به موقع به مردم این شهرستان اطلاع داده شوند تا مردم نیز به موقع تمهیدات لازم را برای مقابله با وقوع سیلاب ها و روان آب ها را بکار بگیرند.

 

 خطر سیلاب از بیخ گوش روستاهای شیروان رفع شد

امین رضا مرآتی، فرماندار شهرستان شیروان نیز بیان کرد: جاری شدن سیلاب در طبیعت اجتناب ناپذیر است.

مرآتی افزود: بنابراین آنچه که مهم است، این است که بدانیم در برابر بلایای طبیعی چگونه رفتار کنیم.

وی تصریح کرد: بی توجهی و غفلت از لایروبی و رسوب برداری از بستر رودخانه ها همچنین تصرف به حریم رودخانه ها موجب شدند که طی چند سال اخیر بر اثر بارش ها متحمل خسارت های هنگفتی بشویم.

فرماندار شهرستان شیروان عنوان کرد: از سال 96 به بعد، وضعیت حریم مناطق مسکونی روستایی این شهرستان در برابر سیلاب را ارزیابی و در ادامه، بستر مسیل های منتهی به این روستاها در حد توان رسوب برداری شدند.

وی گفت: طی دو سال اخیر این مناطق مسکونی روستایی در برابر وقوع روان آب ها و سیلاب ها محفوظ ماندند و آسیب ندیدند.

با این وجود، وی اعلام کرد: در حال حاضر در این شهرستان نگران وضعیت پل ها، آب نماها و راه های در مسیر مسیل ها و رودخانه هستیم.

مرآتی در ادامه گفت: با توجه به اینکه می بایست رسوب برداری و لایروبی مسیل های منتهی به جاده ها در این شهرستان انجام می شدند، در سال مالی 98 اعتباراتی در این زمینه هزینه شد و در سال مالی 99 نیز این اقدام در مسیل های فرعی با دریافت اعتبارات ادامه خواهد یافت تا ضریب آسیب را کاهش یابد.

وی درباره مشکل آب گرفتگی سنگین زیرگذر منطقه حسین آباد در شهرستان شیروان در هنگام بارش ها نیز اظهار کرد: سیلاب هایی که از منطقه شمال شهر شیروان جاری می شود به سمت شهر زیارت حرکت می کند و مسیر خود را به سوی جنوب این شهرستان ادامه می دهد تا به رودخانه اترک بریزد.

فرماندار شهرستان شیروان گفت: با توجه به اینکه در طول مسیر از منطقه زیارت تا به رودخانه اترک بستری برای عبور سیلاب وجود ندارد و بنابراین سیلاب به دشت می ریزد در نهایت این سیلاب در زیرگذار حسین آباد جمع می شود.

وی افزود: برای رفع این مشکل باید زمین های زراعی کشاورزان به منظور ایجاد مسیل تملک شوند که انجام آن آسان نیست.

مرآتی یادآور شد: با این وجود، در گام نخست یک کانال فرعی برای هدایت سیلاب ها به مسیر دیگری ایجاد شده است که البته این کانال در مقابل باران های سنگین پاسخگو نیست.

 

 مدیریت روان آب ها در بجنورد، در دست مطالعه

مهدی حمیدی، معاون فنی شهرداری بجنورد نیز در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: شهر بجنورد هرگاه در معرض بارش های زیادی قرار بگیرد دچار آبگرفتگی و جاری شدن روان آب ها در سطح معابر می شود.

حمیدی گفت: با توجه به اینکه بجنورد در وضعیت جغرافیایی کاسه مانندی قرار گرفته است، هرگاه باران زیادی ببارد روان آب ها از کوه ها جاری و به داخل شهر بجنورد سرازیر و از محل مسیل های موجود در سطح شهر نیز خارج می شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه طی سال های گذشته نیز اقدامات لایروبی، کف سازی و دیواره سازی مسیل های داخل شهر بجنورد انجام نشده اند، طی چند سال اخیر این شهر بر اثر افزایش بارش ها گرفتار آب گرفتگی در معابر شده است.

معاون فنی شهرداری بجنورد در ادامه با بیان اینکه اولویت کشور برای انجام اقدامات، ابتدا اجرای مدیریت بحران است درحالیکه در کشورهای توسعه یافته اولویت نخست با مهندسی ریسک مسائل است، یادآور شد: برای کاهش ضریب خسارت بلایای طبیعی ابتدا باید با انجام مطالعات، وضعیت را ارزیابی و سپس راهکار تعریف کرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تنها یکبار آن هم در سال های خیلی دور، مطالعه ای در زمینه خروج روان آب ها از داخل شهر به خارج از شهر بجنورد انجام شده بود، وجود یک مطالعات میدانی و مفصل با رویکردی 50 ساله برای شهر بجنورد بسیار ضروری احساس شد.

وی گفت: در سال گذشته برای انجام این مطالعه، تصمیم گیری انجام و امسال در همین راستا، با یک مشاور قراردادی منعقد شد که انجام این مطالعه آغاز و تا پایان سال جاری نیز به پایان می رسد.

حمیدی بیان کرد: با پایان این مطالعه، شهرداری بجنورد سند جامعی در زمینه راهکارهای مدیریت روان آب های شهر بجنورد در اختیار خواهد داشت که از این پس می داند چه اقداماتی را باید انجام دهد.

 

 

 19 هزار متر مسیل در بجنورد نیازمند بهسازی

محسن احمدی، مدیر فنی و نظارت بر پروژ های عمرانی شهرداری بجنورد نیز اظهار کرد: در شهر بجنورد چهار مسیل وجود دارد که طول این مسیل ها برای خروج روان آب ها از سطح شهر بجنورد به طول 24 هزار و 500 متر است.

احمدی گفت: مسیل ملکش به طول پنج هزار و 500 متر از جمله این مسیل های شهر بجنورد است که در سال جاری انجام کف سازی، مرمت بدنه و لایروبی 300 متر از مسیر مسیل ملکش تا پارک آفرینش آغاز شد که هنوز در حال انجام است.

وی همچنین به مسیل کال پسته از دیگر مسیل های شهر بجنورد اشاره کرد و گفت: طول این مسیل 10 هزار متر است که در سال جاری لایروبی هزار و 600 متر از این مسیل آغاز شد که هنوز در حال انجام است.

وی در ادامه با اشاره به مسیل دوبرار عنوان کرد: این مسیل به طول هزار و 700 متر است که امسال هزار متر آن با صرف 200 میلیون تومان لایروبی شد.

مدیر فنی و نظارت بر پروژ های عمرانی شهرداری بجنورد همچنین خاطر نشان کرد: مسیل ولی عصر واقع در ضلع شرقی شهر بجنورد به طول هفت هزار و 300 متر یکی دیگر از مسیل های این شهر است که هنوز به صورت خاک ریز است و تا به کنون هیچ اقدام بهسازی برای این مسیل انجام نشده است.

وی اعلام کرد: در سال جاری اعتبار هزینه شده برای انجام اقدامات اشاره شده از محل اعتبارات شهرداری بجنورد و اعتبارات دولتی تامین شد که برای انجام این اقدامات عمرانی در این مسیل ها تا چهار میلیارد تومان هزینه می شود.

احمدی با اشاره به اینکه هنوز به طول 19 هزار و 300 متر از این مسیل ها باید بهسازی ( دیواره سازی، کف سازی، احداث پارک خطی در کنار مسیل ها) شوند، بیان کرد: برای این اقدامات نیاز است تا 72 میلیارد و 760 میلیون تومان اعتبار تامین شود.

 

 انجام عملیات آبخیزداری در ۲۵ درصد از مساحت استان

حسن وحید، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی درباره روند عملیات آبخیزداری در استان نیز اظهار کرد: برای سال مالی 98، مصوب شد که از محل صندوق توسعه ملی کشور 32 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای عملیات آبخیزداری به استان خراسان شمالی اختصاص داده شود.

وحید گفت: با توجه به اینکه روند اجرای این عملیات در استان تسریع شد، بنابراین اعتبار اختصاصی به این امر از 32 میلیارد تومان به 39 میلیارد و 700 میلیون تومان افزایش یافت.

وی در ادامه بیان کرد: مصوب شده است که در سال مالی 99 نیز مبلغ 23 میلیارد تومان اعتبار برای انجام عملیات آبخیزداری در استان از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شود که با پیگیری های انجام شده این اعتبار به 34 میلیارد و 400 میلیون تومان افزایش یافت که در اختیار استان قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: در سال مالی 98 با اعتبار اختصاص یافته عملیات آبخیزداری شامل اجرای عملیات تقویت پوشش گیاهی، عملیات ایجاد سازه سنگ ملاتی، گابیون بندی و ... در 38 حوزه به مساحت 343 هزار هکتار اجرایی شد.

وحید افزود: در سال مالی 99 نیز عملیات آبخیزداری در 28 حوزه آبخیز به مساحت 288 هزار هکتار انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: به طور کلی تا سال 97، سطح مطالعات تفصیلی و اجرایی آبخیزداری در استان 18درصد بود که از سال 98 تا به کنون سطح این مطالعات به 35 درصد رسیده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین گفت: تا سال 97 میزان اجرای عملیات آبخیزداری در استان به هشت درصد رسیده بود که از سال 98 تا به کنون میزان اجرای این عملیات به 25 درصد رسیده است.

وی بیان کرد: به طور کلی، تا به کنون مطالعات تفصیلی و اجرایی آبخیزداری در 114 حوزه آبخیز استان به مساحت بیش از یک میلیون و 33 هزار هکتار ( معادل 35 درصد از مساحت استان) و اجرای عملیات آبخیزداری در 81 حوزه آبخیز استان به مساحت 700 هزار هکتار ( معادل 25 درصد از مساحت استان) انجام شده اند و در حال اجرا هستند.

وی خاطر نشان کرد: عملیات آبخیزداری 39 حوزه آبخیز استان به مساحت 317 هزار هکتار رو به پایان است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی یادآور شد: با این وجود، هنوز عملیات آبخیزداری در 32 حوزه آبخیزی به مساحت 312 هزار هکتار آغاز نشده است.

وحید همچنین اعلام کرد: با این اقدامات انجام شده، تا به کنون بیش از 290 میلیون متر مکعب آب در آبخوان های استان ذخیره سازی شده و 3.6 تن در هکتار کاهش فرسایش خاک در این حوزه های آبخیز میسر شده است.

 

اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه آبخیز بجنورد

محمد فرامرز، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز اظهار کرد: در استان خراسان شمالی بیشترین مطالعات آبخیزداری شهری همچنین اقدامات اجرایی آبخیزداری برای شهر بجنورد انجام شده است.

فرامرز گفت: تا به کنون تا 60 درصد از مطالعات حوزه آبخیز شهری بجنورد انجام شده و اقدامات اجرایی آن نیز در حال انجام است.

وی درباره عملیات آبخیزداری در بالادست سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان نیز گفت: مساحت این حوزه آبخیز بیش از 60 هزار هکتار است .

وی تصریح کرد: عملیات آبخیزداری در بالادست این سد به صورت ویژه در حال اجرا است که البته حجم این عملیات را افزایش داده ایم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان به دو سد چندیر و سومبار در شهرستان راز و جرگلان نیز اشاره کرد و گفت: این دو سد تازه احداث شده اند.

وی گفت: مطالعات حوزه آبخیز سد سومبار تا صد در صد انجام شده، با این وجود، هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

فرامرز افزود: مطالعات در حوزه آبخیز سد چندیر نیز تا بیش از 80 درصد انجام شده که بخشی از عملیات اجرایی این حوزه آبخیز نیز آغاز شده است.

 

 

 آزادسازی 127 هکتار از بستر رودخانه های استان

وحید واسطه، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی درباره وضعیت رعایت حریم و بستر رودخانه ها در استان نیز اظهار کرد: در این زمینه هشت گروه گشت و نظارت تشکیل شده است که از سال گذشته به طور مستمر از رودخانه ها بازدید می کنند تا تجاوزی به حریم و بستر رودخانه ها اتفاق نیفتد.

واسطه گفت: طی چهار سال گذشته حدود 100 هکتار از اراضی بستر رودخانه های استان آزادسازی شده اند.

وی افزود: در سال 98 مساحت 27 هکتار از اراضی بستر رودخانه های استان آزادسازی شد و در سال جاری نیز حدود 40 هکتار باید آزادسازی شود.

وی درباره روند لایروبی رودخانه ها در سطح استان نیز بیان کرد: از طول دو هزار و 200 کیلومتر رودخانه های مهم و حساس استان، طول 650 کیلومتر از این مسیر رودخانه ای نیازمند انجام عملیات لایروبی بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان افزود: تا سال 97 به طول 122.5 کیلومتر آن لایروبی شده بود، در سال 98 به طول 40 کیلومتر از مسیر رودخانه های مهم استان و در هشت ماهه امسال نیز 12.5 کیلومتر دیگر از این مسیر لایروبی شدند.

وی خاطر نشان کرد: هنوز برای لایروبی مابقی مسیر رودخانه های مهم استان باید 200 میلیارد تومان اعتبار تامین شود.

وی درباره تعیین تکلیف قانون ساماندهی مسیل های مناطق شهری که مورد اختلاف شرکت آب منطقه ای و شهرداری ها در کشور است نیز عنوان کرد: بر اساس قانون مصوب سال 48 در زمینه پیشگیری و مبارزه با خطرات سیل، شهرداری ها می بایست تمامی اقدامات لازم را برای حفظ، اصلاح و احداث مسیل و مسیل برگردان ها به منظور حفظ جان و مال مردم اقدام کنند.

واسطه همچنین افزود: به استناد بندهای 1، 2 و 14 ماده 55 شهرداری ها مصوب سال 34 ایجاد مجاری آب، تنظیف و نگهداری انهار عمومی و مجاری آبی و اتخاذ تدابیر موثر و اقدامات لازم برای حفظ شهر از خطر سیل با شهرداری ها است.

وی درباره احداث مسیل گلستان شهر بجنورد نیز اظهار کرد: مطالعات مرحله اول و دوم ساماندهی مسیل های مشرف به گلستان شهر بجنورد انجام و اعتبار مورد نیاز برای ساماندهی و خروج سیلاب از این منطقه شهری تا 65 میلیارد تومان برآورد شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان در پاسخ به این سوال که تا به کنون اقدامات انجام شده توسط شرکت آب منطقه ای استان در زمینه مدیریت و ساماندهی رودخانه ها و مسیل ها چه توان مقابله ای در برابر سیلاب را در استان ایجاد کرده است، گفت: با لایروبی های انجام شده در بستر رودخانه ها، کاهش خسارت سیل در سال جاری را شاهد بودیم.

با این وجود، واسطه تصریح کرد: کارایی لایروبی رودخانه به عملیات آبخیزداری در بالادست حوضه های آبریز، شیب منطقه و پوشش گیاهی و ... بستگی دارد که می بایست به صورت مدام عملیات لایروبی انجام شود، در غیر این صورت به تدریج از ظرفیت آبگذری در محل لایروبی کاسته می شود.

 

 آماده باش استان برای مقابله با خطرات احتمالی وقوع سیلاب در استان

جواد نظری، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی نیز با اشاره به وقوع سیلاب و پیامدهای خسارت زای آن به استان طی چند سال اخیر اظهار کرد: متاثر از تجربه دو یا سه سال گذشته، تصمیم گرفته شد تا نقاط پر خطر و در معرض آسیب سیلاب در استان شناسایی شوند که انجام شد.

نظری گفت: در نیمه آبان ماه امسال نیز نوزدهمین جلسه ستاد مدیریت بحران استان را با حضور معاونت عمرانی استانداری خراسان شمالی تشکیل شد و برای مقابله با وقوع سیلاب های احتمالی در فصل بارش امسال تمهیداتی را اتخاذ کردیم.

وی تامین و ذخیره سازی سوخت برای مناطقی که احتمال اختلال در تردد آنها بر اثر بارش ها وجود دارد را از جمله این تمهیدات عنوان کرد و آماده سازی بیمارستان ها و داروخانه ها، دستگاه های خدمات رسان و بالگرد اورژانس هوایی استان را از دیگر تصمیمات جلسه اخیر ستاد مدیریت بحران استان برشمرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی همچنین خاطر نشان کرد: فرمانداران نیز به اتخاذ تمهیدات لازم و به موقع برای کاهش خطرات احتمالی ناشی از سیل و بکارگیری ظرفیت دهیاری ها و رسانه ها برای اطلاع رسانی به موقع و سریع از گزارشات هواشناسی به مردم در شهرستان ها ملزم شده اند.

نظری در خاتمه تصریح کرد: برای مدیریت بحران سیلاب در استان اقداماتی انجام شده است اما هنوز با استانداردهای لازم خیلی فاصله داریم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اجرای عملیات آبخیزداری شرکت آب منطقه ای استان عملیات آبخیزداری حریم و بستر رودخانه مدیریت بحران استان آبخیزداری در استان اقدامات انجام شده شهرستان انجام بستر رودخانه مدیریت بحران شهر بجنورد انجام حال انجام خاطر نشان بستر رودخانه ها اشاره کرد و گفت شهرستان شیروان شهرداری بجنورد بلای طبیعی برای مقابله میلیارد تومان انجام اقدامات نیز اظهار وقوع سیلاب ها مسیر رودخانه تومان اعتبار میلیون تومان چند سال اخیر راز و جرگلان رسوب برداری آبخیز استان سال جاری سال مالی مسیل ها حوزه آبخیز هزار هکتار شهرداری ها برای انجام روان آب ها تا به کنون سال گذشته یادآور شد وقوع سیل داخل شهر آغاز شده آغاز شد مدیر کل کف سازی بارش ها شده اند عرصه ها بر اثر سه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۷۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمسایی: کار سخت آدم‌های بزرگ، مدیریت و پشتیبانی می‌طلبد

سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان گفت: اعتبار همه ما وسط است، باید بهترین باشیم و اگر بهترین باشیم می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، وحید شمسایی پس از بازگشت تیم ملی فوتسال ایران از جام ملت‌های آسیا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خدا را صد هزار مرتبه شکر؛ ما دو سال پیش در فینال به ژاپن باختیم و دو سال است ناراحت بودم که چرا نتوانستم جام قهرمانی را تقدیم کشورم کنم. ممنونم از مردم که دو سال من را تحمل کردند و امروز با جام آمدم. بچه‌ها، کادر مدیریتی و فدراسیون و کمیته فوتسال همه همراه بودند. سیزدهمین قهرمانی به نیت 13 رجب امیرالمومنین، قشنگ‌ترین هدیه‌ای است که من و بچه‌ها می‌توانستیم تقدیم کنیم.

شمسایی: ماندنم در تیم ملی فوتسال به فدراسیون بستگی دارد

 

وی در پاسخ به سؤالی در مورد نقش خودش در این قهرمانی گفت: من هیچ وقت نقش خودم را نه بالا می‌برم و نه پایین. ما همه یک تیم و کارگروه هستیم. هر کسی کار خودش را انجام می‌دهد. من مسئولیت فنی را دارم؛ یک کادر مدیریتی هم داریم که فدراسیون و کمیته فوتسال هستند و یک بخش هم بازیکنان داخل زمین هستند که باید اجرایی کنند. خدا را شکر همه همراه بودیم و این قهرمانی را به مردم تقدیم می‌کنم.

سرمربی تیم ملی فوتسال درباره بحث تمدید قراردادش و اینکه چقدر امیدوار است این بازیکنان در جام جهانی بدرخشند، گفت: پدیده‌های جدیدی مثل فرانسه، هلند، تاجیکستان و افغانستان به جام جهانی راه یافتند. این نشان می‌دهد که کسی نمی‌تواند بگوید من برنده یا بازنده‌ام. درباره قرادادم من و آقای کریمی مدیر تیم، دوست‌های صمیمی هستیم. من قبل از جام ملت‌ها هم می‌توانستم قرارداد ببندم، اما گفتم به مسابقات می روم و اگر قهرمان شدم قرارداد می‌بندم و اگر قهرمان نشدم به خانه می‌روم. الان با قهرمانی آمدم و باید بشینیم به یک جمع بندی برسیم. اعتبار همه ما وسط است و باید بهترین باشیم. اگر بهترین باشیم می‌توانیم کارهای بزرگی کنیم. این هم در صورتی است که کارهای بزرگ پیش روی ما بگذارند، بازی‌های دوستانه و پشتیبانی. آن موقع می‌توانیم به دنبال هدف‌های بزرگ باشیم.

شمسایی در رابطه با فاصله کم تیم‌ها در آسیا با هم گفت: هفت بازیکن افغانستان که در لیگ ایران بازی می‌کنند. مربی ایرانی هم دارد. خیلی خوشحالم که یک ایرانی این تیم را بالا آورد. در سطح دنیا هم همین است؛ قبلاً اسمی از مراکش می‌شنیدید؟ الان هفت گل به آرژانتین می‌زند و قهرمان آفریقا می‌شود. فرانسه هم 20 روز پیش برزیل را برده است. ژاپن قهرمان دوره قبل حذف شده است. این نشان می‌دهد پیشرفت در فوتسال بسیار زیاد است. ازبکستان بهترین مربی دنیا را آورده است. اکثر مربیان بزرگ دنیا در آسیا بودند. کار سختی است، کار سخت هم آدم‌های بزرگ، مدیریت و پشتیبانی را می‌طلبد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • آماده باش مدیریت بحران برای احتمال وقوع سیلاب در ۴ استان
  • هشدار وقوع سیلاب در رودخانه‌های کردستان
  • هشدار؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • هشدار مهم؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • بارش‌های رگباری پنجشنبه دراصفهان می‌بارد/آماده باش نیروهای امدادی
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • ضرورت توجه ویژه به کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای در کردستان
  • شمسایی: کار سخت آدم‌های بزرگ، مدیریت و پشتیبانی می‌طلبد