Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (یکشنبه۳۰ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور اظهار کرد: تاکید اخیر رهبر معظم انقلاب بر همکاری قوا با یکدیگر و حفظ اتحاد ملی به نفع مردم را چراغ راه خود در مجلس می‌دانیم. رهبر انقلاب تاکید فرمودند که خواست مردم واحد است و کسی از میان مسئولان نباید این صدای واحد را دچار خدشه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حل مشکلات معیشتی مردم را در اولویت می‌دانیم و معتقدیم که نمی‌توان باری از روی دوش مردم برداشت مگر با هماهنگی و اتحاد. 

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه میان همۀ مسئولان باید یک اصل مشترک باشد و آنهم نفع مردم است، گفت: آنچه به نفع مردم نیست و به معیشت و منزلت اجتماعی آنها آسیب می‌زند را به دیوار می‌کوبیم و آنچه که به مصلحت آنهاست از زبان هر کسی گفته شود و با قلم هر کسی نوشته شود، روی چشم می‌گذاریم و تلاش خواهیم کرد تا با ریل‌گذاری و هدایت‌گری صحیح و با هماهنگی و همکاری با دولت، کشور را به سمت حل مشکلات مردم سوق دهیم. طرح حمایت معیشتی از مردم، نمونه مناسبی است که با همکاری و هماهنگی دولت محترم به نتیجه رسید.

 جدیدترین خبرها و رویدادها را در اینستاگرام همشهری آنلاین بخوانید (کلیک کنید)

مجلس مردم را در میانه مشکلات اقتصادی تنها نمی‌گذارد

وی در ادامه تصریح کرد: به مردم قول داده بودیم که نگذاریم سفرۀ آنها کوچکتر شود؛ تلاش کردیم تا کمتر شرمسار پدرانی باشیم که شرمندۀ فرزندانشان شده‌اند. مطمئن باشید مردم را در میانۀ مشکلات اقتصادی تنها نخواهیم گذاشت.

لایحه بودجه ۱۴۰۰، مهمترین دستور کار پیش روی مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نکته مهم دیگر، مربوط به مهمترین دستور کار پیش روی مجلس، یعنی لایحه بودجه ۱۴۰۰ است. بودجه در نگاه مجلس، تاثیرگذارترین سند حکمرانی است که مستقیماً مسیر پیشرفت یا عقب ماندگی کشورها را رقم خواهد زد؛ لذا باید دقیق‌ترین و کارشناسی‌شده‌ترین برآوردها در بودجه لحاظ شود تا نقشۀ راه کشور، مسیری در جهت منافع مردم طی کند. در خصوص لایحۀ بودجه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی چه در کمیسیون ها، چه در مرکز پژوهش‌ها چه در دیوان محاسبات و چه در جلسات متعدد کارشناسی با اقتصاددانان، بررسی‌های لازم صورت گرفته است.

آسیب های بودجه سال ۹۸ برای اولین بار در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شد

قالیباف با اشاره به اینکه دیوان محاسبات نیز گزارش تفریغ بودجه را بهنگام آماده کرده است،اظهار کرد: گزارش تفریغ، کارنامۀ انضباط مالی دولت است. گزارش تفریغ بودجه در گذشته، به گزارشی اداری و کم اثر تبدیل شده بود. اما ما برای اولین بار توانستیم آسیب های بودجه سال ۹۸ را در بررسی لایحۀ بودجه ۱۴۰۰ مدنظر قرار دهیم.

مجوز رهبری گامی بلند در جهت واقعی کردن ارقام بودجه

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: امیدواریم با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، دولت محترم و سازمان برنامه و بودجه، برای اصلاح لایحه نهایت همکاری را به عمل آورند. اصلاح ساختار بودجه حتی در حداقلی‌ترین صورت آن، مثل نان شب برای سیاستگذار ما واجب است. ارقام بودجه را در اصلاحات اساسی مجلس واقعی خواهیم کرد. مجوز اخیر رهبر انقلاب، گامی بلند در جهت واقعی کردن ارقام بودجه و پرهیز از هرگونه برآورد غیرواقعی است.

قالیباف گفت: تلاش خواهیم کرد تا در همین مسیر، بند به بند لایحه را با اصلاحات اساسی به شیوه‌ای که به نفع معیشت مردم و کشور عزیزمان باشد، بررسی کنیم تا نقشی در برداشتن بار گرانی و تبعیض و بی‌عدالتی و فقر از روی دوش مردم ایفا کنیم. در این راه بیشترین عایدی زمانی نصیب مردم خواهد شد که مجلس و دولت، بررسی کارشناسی را اولویت کار خود بدانند و به خاطر منافع مردم و کشور در هماهنگی با یکدیگر عمل کنند؛ ان‌شاء الله با تصویب نهایی بودجه ۱۴۰۰ به شیوه‌ای واقع‌بینانه و کارشناسی شده، مجلس به وظیفۀ خود برای ریل‌گذاری مسیر پیش‌روی دولت به نفع مردم و کشور عمل خواهد کرد.

وی در ابتدا نیز ضمن تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار به همۀ مردم عزیز و مجاهدان خط مقدم سلامت، گفت: پرستاران عزیز ما، با کمترین امکانات بیشترین افتخارات را به ارمغان آوردند؛ جان ده‌ها هزار نفر از هموطنان را نجات دادند و خطر را به جان خریدند تا بقیه آسیب کمتری ببینند. فداکاری پرستاران قهرمان ما در تاریخ این سرزمین ماندگار خواهد شد و بی‌گمان نسل‌های بعد نیز روایت مجاهدت و ایثار پرستاران را برای فرزندان خود تعریف می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به پرستاران، افزود: شما قهرمانان سرزمین ما هستید و همۀ ما به شما افتخار می‌کنیم. مطمئن باشید که شما را در میدان خطر تنها نخواهیم گذاشت و تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی خود را موظف می‌دانند تا از همۀ ظرفیت‌های مجلس برای پیگیری مطالبات شما قهرمانان بی نام و نشان بهره گیرند.

وی در ادامه یاد و خاطره بیش از ۱۰۰ شهید مدافع سلامت از میان پرستاران را گرامی داشت و تصریح کرد: ما قدردان قهرمان های سفیدپوش خود در جای جای ایران عزیزمان هستیم.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

کد خبر 574036 برچسب‌ها محمد باقر قالیباف مجلس شورای اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محمد باقر قالیباف مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی بودجه ۱۴۰۰ نفع مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۸۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی

روزنامه هم میهن در یادداشتی به اختیارات مجلس و بودجه‌نویسی پرداخته است.

این روزنامه می‎نویسد: ظاهراً قرار بوده که مجلس در رأس امور باشد. البته به لحاظ قانون اساسی چنین ظرفیتی در حوزه اختیارات مجلس هست، ولی دو مسئله موجب شده که این اختیارات مجلس هم به لحاظ حقوقی و هم حقیقی رو به افول گذاشته شود.

به لحاظ حقیقی به علت وجود نظارت استصوابی، شاهد آن هستیم که انتخاب‌شدگان برای ورود به مجلس با گذشت زمان، از بسیاری جهات ناکارآمد شده‌اند؛ نه می‌خواهند و نه قادرند که از اختیارات و مسئولیت‌های خود به نحو درست و به سود جامعه استفاده کنند.

از منظر حقوقی هم به دلیل همین ضعف‌ها حوزه‌های اختیارات مجلس به مرور زمان محدود و محدودتر و حتی قید‌های جدیدتری هم بر آن زده شده است.

اگر قرار باشد از میان مجموعه اختیارات مجلس همه را بگیرند و یکی باقی بماند و اتفاقاً اگر همان یکی را خوب انجام دهند، مملکت در مسیر درستی قرار خواهد گرفت؛ آن یک موضوع بودجه سالانه است؛ بودجه‌ای که میان هزینه و درآمدش توازن باشد، مصارف آن، علمی و معقول باشد، منابع آن منصفانه و تحقق‌پذیر و مهمتر اینکه شفاف و روشن باشد.

واقعیت این است که اغلب دولت‌ها و مجالس چند دهه اخیر کمابیش با بودجه به نحو دیگری جز آنچه که در بالا گفته شد رفتار کرده‌اند؛ ولی دو دولت اصولگرای احمدی‌نژاد در گذشته و اکنون رئیسی و مجالس متناظر آن‌ها بیش از دیگران با شفافیت و منصفانه و علمی بودن منابع و مصارف بودجه مسئله داشته‌اند.

احمدی‌نژاد همان زمان که آمد گفت: «کل قانون بودجه در قالب یک دفترچه در جیب هر ایرانی جا شود»، درحالی‌که هیچگاه چنین نشد چراکه شدنی هم نبود، زیرا کلیت بودجه امری بی‌معنی است.

اینکه دولت فلان چند ده هزار میلیارد تومان درآمد یا مخارج دارد هیچ معنایی برای مردم ندارد. اصولاً مردم درکی عینی از این ارقام نجومی ندارند. اتفاقاً جزئیات بودجه است که اهمیت دارد.

هم از نظر درآمد‌ها که منصفانه و قابل تحقق باشد و هم از نظر نحوه مصرف آنکه به بیشترین بازدهی برسد و از فساد و رانت نیز جلوگیری کند. بودجه باید بسیار منضبط و دقیق نوشته و دقیق‌تر هم نظارت شود نه اینکه فقط در یک سال ۲۰۰۰ تخلف از قانون بودجه اعلام شود، ولی محکومیت هیچ مدیری اعلام نشود.

گرچه اولین ضربه مهم به قانون بودجه را دولت احمدی‌نژاد از طریق تضعیف سازمان برنامه و اختلال در بودجه‌نویسی زد؛ ولی همیشه ضربه‌ای هم از سوی نمایندگانی وارد می‌شد که هدف‌شان سوق دادن منابع درآمدی به سوی حوزه انتخابی خود برای رای‌آوری دوباره است.

به همین دلیل نمایندگان این گوشت قربانی را به سوی خود می‌کشند، دولت هم نان بودجه‌ای خود را در این تنور داغ می‌پزد و در نهایت سر مردم و اقتصاد و رشد و کارآمدی بی‌کلاه می‌ماند و ده‌ها نهاد بودجه می‌گیرند که کلمه‌ای پاسخگو نیستند و حتی بعضاً شناخته‌شده هم نبودند.

ضربه بعدی در جریان رسیدگی به لایحه بودجه امسال زده شد و مصوب کردند که ارائه بودجه دومرحله‌ای شود. در عمل مرحله کلیات آن تصویب شده، ولی جداول و جزئیات هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفته؛ درحالی‌که در دومین ماه سال هستیم و معلوم نیست دولت بر چه اساسی هزینه خواهد کرد؟

یکی از علل ریشه‌ای وجود فساد و ناکارآمدی دستگاه اجرایی در ایران، وضعیت غیرعلمی بودجه‌نویسی و عدم شفافیت آن است. شاخص ادراک فساد (CPI) بیان‌گر رتبه‌ی فساد بخش عمومی یک کشور در میان سایر کشور‌های جهان است.

این شاخص در مقیاس صفر (بیشترین فساد یا اصطلاحاً کثیف) تا ۱۰۰ (بدون فساد یا اصطلاحاً پاک) کشور‌ها را رتبه‌بندی می‌کند.

در آخرین رتبه‌بندی ارائه‌شده ایران با ۲۴ امتیاز به‌همراه چند کشور دیگر مشترکاً در رتبه ۱۴۹ جهان قرار دارد. نکته مهم اینکه شاخص مزبور در سه سال اخیر بدتر شده است که بیش از هر چیز ناشی از یکدست شدن قوای گوناگون کشور و کاهش نظارت‌های درون‌سیستمی و نیز افزایش عدم شفافیت در بودجه‌نویسی است.

دیگر خبرها

  • سعیدی: اگر معادل اختلاس چای دبش صرف زیرساخت‌های استان سیستان و بلوچستان می‌شد، دیگر چیزی نمی‌خواستیم
  • (ویدئو) مردم را با واردات خودرو‌های برقی سرکار نگذاریم
  • اقدامات دولت سیزدهم بر اساس نیاز خراسان شمالی بوده است
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان / دولت برنده است یا مجلس؟
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی