Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:14:50 GMT

یلدا منادی سلامتی

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۸۸۷۳۵

یلدا منادی سلامتی

روزنامه آفتاب یزد یادداشتی به قلم جعفر بای منتشر کرد که در ادامه می خوانیم: سرما امان مردم را می‌برید و آمدن زمستان برای بسیاری از مردم نه تنها خبر خوشی نبود بلکه به شدت اضطراب‌آور و دهشتناک بود. عموم مردم جامعه نگران چگونه سپری کردن زمستان بودند چون طی هر زمستانی تعداد کثیری از سوز سرما تلف می‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل مردم در آستانه ورود به زمستان آیین‌ها و رسوم متعددی داشتند که بتوانند با اجرای آن‌ها دغدغه عمومی زمستان را کاسته و با حمایت از یکدیگر در سختی‌های زمستان‌های سرد یار و یاور هم شوند.
در این گونه از آداب و رسوم دعا کردن در حق یکدیگر و از ایزد یکتا کمک خواستن برای سهولت در سپری کردن زمستان امر متداولی بوده است. خبر نداشتن از آینده در زمستان سخت و بی‌رحم باعث گرایش شدید آن‌ها به فال گرفتن بزرگترها و پیش‌بینی آینده آنان بخش لازم و ضروری همه آداب این گونه مراسمات بوده است. فلسفه اصلی برگزاری آیین شب یلدا گردهمایی خانوادگی و خویشاوندی برای هم پیمانی برای پشتیبانی از یکدیگر در مقابل بلایا و گرفتاری‌های زمستان پیش رو بوده است. بنیان و ریشه رسوم یلدایی حفظ سلامتی و مددخواهی از خدای منان در حق یکدیگر برای سالم ماندن بود.
برگزاری هر یک از اینگونه مراسمات دارای کارایی‌های خاصی برای مجریان می‌باشد که باعث بقا و استمرار طولانی آن‌ها در طول تاریخ شده است ولی در گذر زمان به علت تغییرات همه جانبه‌ای که در سبک زندگی بشر اتفاق می‌افتد این گونه آداب و رسوم دستخوش تغییرات شگرفی می‌شوند و تا زمانی که برای زندگی بشر کارکرد دارند باقی می‌مانند در غیر این صورت انسان‌هایی که در جهان دم به دم در تغییر زندگی می‌کنند اقدام به اضافه یا کم کردن بخش‌هایی از این گونه مراسمات می‌کنند.

اینک که جهانیان در شرایط حمله ویروس کرونا قرار گرفته‌اند ما نیز در انجام این آیین تاریخی باید با توجه به فلسفه‌اش که منادی سلامتی و تندرستی جامعه بشری می‌باشد با تغییراتی ضمن انجام آن به کمک ابزارهای مدرن در حوزه ارتباطات به شیوه‌ای نوین آن را برگزار نماییم، با برقراری ارتباط تصویری به جای حضور فیزیکی بزرگان خاندان را به صورت مجازی از طریق آوردن تصویرشان کنار سفره یلدایمان دعوت نموده و از سرمایه وجودشان بهره مند گردیم و از آن‌ها بخواهیم اگر در سال‌های گذشته در کنار سفره شاهنامه خوانی و حافظ خوانی کرده‌اند اینک به صورت مجازی دست به همان اقدامات بزنند. با این تغییر در شیوه اجرا در واقع فلسفه این آیین سنتی که حفظ سلامتی می‌باشد نیز مورد توجه قرار گرفته است چون با رعایت اصول دقیق بهداشتی برای حفظ سلامتی خود و خانواده و جامعه کوشیده‌ایم.

منبع: روزنامه آفتاب یزد برچسب‌ها شاهنامه شب یلدا ایران یلدای متفاوت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شاهنامه شب یلدا ایران یلدای متفاوت شاهنامه شب یلدا ایران یلدای متفاوت اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۸۸۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز البرزپژوهی در کرج راه اندازی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علیرضا سعیدی عصر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در تالار شهیدان نژادفلاح کرج برگزار شد، با بیان اینکه می توانیم با زبان خصومت با یکدیگر صحبت نکنیم و با زبان احترام یکدیگر را نقد کنیم، گفت: بپذیریم که مقداری با یکدیگر اختلاف مبانی و فکری داریم و ممکن است جریانی جریان دیگر را قبول نداشته باشد اما این امر نباید موجب توهین به یکدیگر شود.

وی در خصوص صحبت یکی از خبرنگاران مبنی بر انتقاد این عضو شورای شهر کرج از سگ گردانی در پارک ها تصریح کرد: عده ای از مردم از سگ گردانی در پارک ها شکایت دارند زیرا گاهاً شاهد آسیب زدن به کودکان و بزرگسالان توسط سگ ها بوده و هستیم و حتی نمی توان از کنار سگ های زینتی نیز به راحتی عبور کرد، بنابراین از شهردار خواستم این امر در پارکی که محل استفاده عموم است ممنوع شود.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج با بیان اینکه اگر شهرداری این کار را جمع نکند، چه کسی مسوول است؟ اظهار کرد: عده ای از افراد اقدام به چرخاندن حیوانات در پارک ها کرده و از این طریق مشکلات زیست محیطی و بهداشتی را برای مردم ایجاد می کنند. اگر در این زمینه اعتراض می کنم به معنای مخالفت با سگ ها نیست، این امر مستلزم شعور اجتماعی و فرهنگ است.

حجت الاسلام سعیدی تصاحب سگ ها و اهلی کردن آنها را اولین نقطه خیانت به این حیوان دانست و در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان بودجه و در سال قبل از آن ۴۰۰ میلیون تومان به جشنواره تئاتر استان اختصاص یافت و امسال نیز بودجه ای بدین منظور در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: کرج اولین شهری است که با ۶۰ مجموعه فرهنگی استان وارد انعقاد تفاهم نامه شده و ۲۱ مجموعه ۲۵ درصد از هزینه های اجرای برنامه های خود را دریافت کرده اند. همچنین کرج اولین شهری است که نقشه مهندسی فرهنگی کشور را به اجرا درآورده است. از دیگر اقدامات فرهنگی انجام شده می توان به رونمایی از هشت جلد کتاب البرزشناسی در سال گذشته در روز فرهنگی کرج خبر داد.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج متولی فرهنگ هر استان را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن دانست و اظهار کرد: شورای دوره ششم شهر کرج ۶ و نیم میلیارد تومان بودجه فرهنگی شهر را به ۱۶۷ میلیارد تومان افزایش داد. در حوزه البرزشناسی و کرج شناسی نیز مرکز البرزپژوهی به همت شهرداری کرج راه اندازی می شود.

کد خبر 6093550

دیگر خبرها

  • دستگیری ۲ پزشک قلابی طب سنتی در رشت
  • راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است/آیین نامه دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس تصویب نشده است
  • راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است/آیین دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس تصویب نشده است
  • پزشکان قلابی طب سنتی در رشت دستگیر شدند
  • طعنه هاشمی‌طبا به رئیسی و کابینه‌اش: فکر می‌کنند روز عروسی‌شان است؛ برای یکدیگر نوشابه باز می‌کنند
  • آیین دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس مانده است
  • آیین دادرسی تجاری در انتظار تصویب مجلس
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • مرکز البرزپژوهی در کرج راه اندازی می شود
  • روز عشق ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر Global Love Day