Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان یک پیشکسوت بسکتبال با بیان این‌که با ورود تیم‌ پتروشیمی به سوپر لیگ، غیربومی‌ها جایگزین بومی‌ها شدند و پتروشیمی چیزی برای بسکتبال خوزستان نداشت، گفت: این وضعیت به صورتی پیش رفت که سهم بسکتبال خوزستان در ۲۰ سال اخیر از لحاظ تیمی و سرمایه‌ای بسیار بالا بوده اما در تیم‌ملی تنها حامد حدادی، علی دورقی و گاها چند بازیکن دیگر را داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدسعید کعبی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت بسکتبال در خوزستان، اظهارکرد: بسکتبال در ایران سال‌ها پیش از خوزستان آغاز شد و در مقاطعی نیز بهترین بازیکنان ایران از استان خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر بودند و سپس این کانون به اهواز و بندرامام خمینی (ره) نیز انتقال یافت. طی این مدت تمام شاکله بسکتبال ایران از بازیکنان خوزستانی بود اما با ورود تیم‌ پتروشیمی به سوپر لیگ، بازیکنان و مربیان بومی از چرخه خارج و  غیربومی‌ها جای آن‌ها را گرفتند و بدنه بسکتبال خوزستان از نظر مربی و بازیکن نیز غیربومی شد، به صورتی که در حدود ۱۵ سال، بازیکنان بومی در بسکتبال خوزستان کنار گذاشته شدند.

خوزستان به تیم‌ملی بازیکن زیادی ارائه نداده

وی افزود: طبیعتا استعدادهای استان در آن دوران مورد استفاده قرار نگرفتند و همین نیز موجب تضعیف بسکتبال در خوزستان شد. این وضعیت ادامه داشت، به صورتی که سهم بسکتبال خوزستان در ۲۰ سال اخیر از لحاظ تیمی و سرمایه‌ای بسیار بالا بوده اما در تیم‌ملی تنها حامد حدادی که بزرگترین بازیکن تاریخ ایران و آسیا است و علی دورقی و گاها چند بازیکن دیگر را داشته‌ایم. بر این اساس از نظر حضور بازیکن در تیم‌ملی، بازیکنان زیادی ارائه نداده‌ایم و این موضوعات باعث تضعیف و از بین رفتن استعدادهای زیادی در بسکتبال استان شده است.

این پیشکسوت بسکتبال درباره ریاست جدید هیات بسکتبال استان نیز گفت: خوشبختانه هیات جدید با ریاست آقای پیرعباسی که با بومی‌گرایی بسیار موافق است، در یک سالِ فعالیت خود در هیات عملکرد خوبی داشته و در حالی‌که در چند سال گذشته حداقل در اهواز تیمی در بسکتبال نداشته‌ایم، توانسته است سه تیم دسته یکی و یک تیم سوپرلیگی را وارد عرصه مسابقات کند و روند کار نیز رو به پیشرفت است. با حضور هیات جدید در ظرف چند سال آینده می‌توانیم شاهد پیشرفت خوبی در بسکتبال استان باشیم.

وی ادامه داد: اصل موضوع برای پیشرفت هر چه بیشتر بسکتبال خوزستان، استفاده از بازیکنان و مربیان بومی است. خوزستان مربیان خوبی دارد که می‌توانند کمک کنند. البته در حال حاضر به خاطر رکود چندین ساله، توقع زیادی نداریم اما می‌توانیم در آینده نتایج خوبی بگیریم. با این روند هم می‌توانیم بازیکنان خوبی را وارد عرصه مسابقات کنیم و هم در تیم‌ملی نیز بازیکن داشته باشیم.

پتروشیمی چیزی برای بسکتبال خوزستان نداشت

کعبی همچنین درباره حضور نیافتن پتروشیمی بندرامام در لیگ برتر، عنوان کرد: تیم پتروشیمی با حضور در سوپرلیگ، تمام هزینه‌ها را صرف خودش می‌کرد و هیچ چیزی هم برای بسکتبال خوزستان نداشت. در حال حاضر همان تیم بومی که پتروشیمی در لیگ یک کشور دارد، می‌تواند زیربنای بسکتبال بومی استان باشد. مربی‌های بومی چیزی از مربی‌های بزرگ کم ندارند و فقط دیده نشده‌اند و عموما به عنوان حیاط خلوت به آن‌ها نگاه شده و از آن‌ها استفاده بهینه نشده است. من شخصا اعتقاد دارم نبود پتروشیمی در لیگ برتر به نفع بسکتبال استان خواهد بود.

وی تاکید کرد: تیم‌های پتروشیمی و نفت آبادان باید به سمت بهره‌وری از بازیکنان بومی استان بروند و دنبال نتیجه‌گرایی نباشند زیرا این رویکرد به درد خوزستان نمی‌خورد. پس تیم‌های خوزستانی باید از این همه استعداد که قابلیت حضور در تیم‌ملی را دارند، استفاده کنند.

خوزستان در خاورمیانه می‌تواند پایگاه بسکتبال باشد

سرمربی اسبق تیم بسکتبال نیروی خوزستان گفت: بسکتبال خوزستان می‌تواند کمپ بسکتبال منطقه باشد زیرا بسکتبالیست‌های خوزستانی هم از لحاظ فیزیک و هم از لحاظ دانش و توانایی و نیز سایر موارد می‌توانند در خاورمیانه پایگاه بزرگی برای بسکتبال باشند. شهرستان‌های ایذه، مسجدسلیمان و هفتکل نیز استعدادهای بسیار درخشانی دارند که متاسفانه دیده نشده‌اند.

وی درباره فعالیت نیروهای بومی در بسکتبال استان نیز خاطر نشان کرد: یاراحمدی، سعیدی، موزرمی، ثامری، صانعی، شاهوردی، آلبوفتیله، شریفی و طیبی؛ مربیان جوان، مستعد، علاقه‌مند و عاشقی هستند که می‌توانند با توجه به روند هیات، زیربنای آموزش بسکتبال را پایه‌ریزی کنند. به اعتقاد من اساس پیشرفت آموزش، مربی است زیرا کار اصلی را یک مربی انجام می‌دهد. در هر صورت هیات با روندی که پیش گرفته است، نتایج بسیار مثبتی خواهد گرفت، البته نباید انتظار داشت ظرف یکی دو سال آینده اتفاقات بزرگی بیافتد.

کعبی درباره اهمیت موضوع آموزش و پرورش در بسکتبال نیز گفت: اساس هر ورزشی، فعالیت در رده پایه است. به اعتقاد من یک بسکتبالیست از سن سه چهار سالگی باید شروع به کار کند و مدیران ورزشی باید در رده‌های پایه به دنبال بسکتبالیست باشند. مانند یک ساختمان که بخواهد به طبقات بالا برود و باید فنداسیون قوی داشته باشد، ورزش نیز باید به همین صورت باشد و از پایه قوی بود. در بحث رده سنی پایه نیز آموزش بسیار حائز اهمیت است و در بسکتبال این ایراد وارد است که به پایه‌ها توجه نمی‌شود و باید نهال‌ها درست کاشته و پرورش یابند. پس بسکتبالیست‌ها از پایه باید به درستی آموزش‌ ببینند تا در سنین بالاتر نیاز به اصلاح نداشته باشند.

استفاده از مربیان قدیمی و خارجی برای آموزش پایه

وی گفت: معتقد هستم که باید برای رده سنی پایه از مربیان قدیمی و بادانش و مربیان خارجی خوب استفاده کرد. در تمام کشور باید به موضوع پایه توجه شود و فدراسیون نیز باید به آن توجه ویژه داشته باشد. در بسکتبال باید آموزش یکسانی وجود داشته باشد. خاطرم هست زمانی که تیم‌ملی والیبال ایران قهرمان آسیا شد و به لیگ جهانی راه پیدا کرد، مربی وقت تیم‌ملی نیز تمام مربیان تیم‌های شهرستانی را دور هم جمع کرد و یک روش آموزش مشخص و یکسان را به همه ارائه داد زیرا زمانی‌که بازیکن از شهرستان به تیم‌ملی بیاید باید با روند کلی کار آشنا باشد و نخواهد از ابتدا آموزش ببیند.

از بین رفتن استعدادها با اعمال سلیقه

این پیشکسوت بسکتبال ادامه داد: متاسفانه در آموزش پایه بسکتبال مشکل داریم و فدراسیون باید یک کمیته خاص برای پایه تشکیل دهد. در بسکتبال، آمار نیز شاخص انتخاب یک بازیکن است و همه بازیکنان باید از روی آمار انتخاب شوند. از آن‌جا که خیلی از استعدادها به خاطر سلیقه یا اعمال نظر از بین می‌روند، اگر آمار را شرط انتخاب بگذاریم، آن زمان حق به حق‌دار می‌رسد. همه این مسائل نیاز به کار، تشکیلات و تفکر نیاز دارند. به عنوان مثال می‌توانیم بسکتبال خیابانی را در پارک‌ها راه‌اندازی کنیم و هیات‌ می تواند با همکاری شهرداری‌ها در پارک‌ها، فضای بسکتبال فراهم کند و آموزش در خیابان وجود داشته باشد. با چنین اقدامی می‌توانیم ظرف چند سال آینده، بسکتبالی را درست کنیم که متکی به چند نفر نباشد.

می‌توانستیم مثل حدادی را پرورش دهیم

وی بیان کرد: باتوجه به این‌که در بسکتبال ایران، حدادی و نیکخواه‌بهرامی سال‌ها زحمت کشیدند و دیگر مثل آن‌ها نداریم، باید می‌توانستیم در زمان حضورشان چندین بازیکن در کنار آن‌ها و مثل خودشان پرورش دهیم اما فقط از آن‌ها استفاده شد و آموزش مستمر در دستور کار قرار نگرفت. چرا باید در انتخاب بازیکن مشکل داشته باشیم و هر سال از چند بازیکن مشخص در تیم‌ملی استفاده شود؟ بسکتبال ایران یک دوران طلایی داشت که آن دوران طلایی به افول رفت و اگر بخواهیم دوباره به آن دوران برسیم باید به صورت خط تولید به این موضوع نگاه کنیم و از رده پایه شروع کنیم. باید کتاب آموزش، طراحی شود و کسی سرخود کار نکند. باید مانند سایر کشورهای موفق در بسکتبال برای خودمان افق پنج یا ۱۰ ساله برای رسیدن به مقام مشخص کنیم.

کعبی با اشاره به الزام خرد جمعی در رسیدن به موفقیت، گفت: استفاده کردن از تمام امکانات و تمام اشخاصی که دانش و تجربه دارند، بسیار مهم است و تلاش بدون دانش و تجربه کارساز نیست. دانش محصولی از مطالعه مدون و تجارب انسان‌هایی است که حاصل عمرشان یک دانش یا تخصص مشخص است. خوشبختانه در بسکتبال استان، اشخاص باتجربه و با دانش زیاد هستند و دیدگاه هیات جدید روشن و خوب است و امیدوار هستم بتوانیم در آینده به حق طبیعی خودمان در بسکتبال ایران دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی ورزشی اخبار ورزشی خوزستان بسكتبال بسکتبال استان بسکتبال خوزستان بسکتبال ایران برای بسکتبال تیم ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۰۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند

ایسنا/خوزستان نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: معلمان طلایه‌داران عرصه جهاد تربیتی هستند و تکریم این قشر، زمینه تحول در همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالنبی موسوی‌فرد در دیدار با جمعی از معلمان خوزستان که امروز (۸ اردیبهشت‌ماه) به مناسبت هفته معلم در مسجد رضوان اهواز انجام شد، بر اهمیت تکریم معلمان به عنوان مهمترین نقش‌آفرینان عرصه تحول در جامعه تاکید و اظهار کرد: توجه به سه ضلع خانواده، معلم و دانش‌آموز، اساس فعالیت‌های تربیتی در راستای تحقق تعلیم و تربیت اسلامی است و بر این اساس، امروز آموزش و پرورش باید بر این مهم تاکید ویژه‌ای داشته باشد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: وجود مدیران جهادی نعمت است. مدیران جهادی با ایفای نقش فعال در برنامه‌های تحولی، گام‌های ارزنده‌ای در عرصه‌های مختلف و به ویژه مجموعه تعلیم و تربیت برمی‌دارند. آموزش و پرورش با فعالیت‌های جهادی، مثمر ثمر بوده است‌.

امام جمعه اهواز گفت: معلمان طلایه‌داران عرصه جهاد تربیتی هستند و تکریم این قشر، زمینه تحول در همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند.

در ادامه عبدالله حبیبی سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: به منظور پاسداشت مقام معلم، برنامه‌های متنوعی در اداره‌کل و مناطق ۴۰ گانه در نظر گرفته شده است که در این راستا امروز خدمت نماینده ولی فقیه در خوزستان بودیم. همچنین برنامه دوره ای خدمت اعضای مجلس خبرگان رهبری و علمای بزرگ خوزستان خواهیم داشت.

وی افزود: در راستای بزرگداشت مقام معلم برنامه ای با حضور معاون وزیر برای تکریم معلمان نمونه و سایر معلمانی که در یک سال گذشته در این زمینه تلاش کردند، برگزار می‌شود.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به زیارت گلزار شهدا و گرامیداشت شهدای معلم و دانش‌آموز در هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: همچنین در یکی از شب‌های این هفته، جشن میدانی برای همکاران به همراه خانواده‌شان برگزار می‌شود و امیدواریم جشن متفاوتی برگزار شود تا مردم، بیشتر متوجه ارزش و جایگاه معلم شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف معلمان پایه ابتدایی گلستان تا خرداد ماه
  • ۳۲۰ دانش آموز برتر استان یزد تجلیل می‌شوند‌
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • استخدام ۴۵۶ نفر در دانشگاه فرهنگیان
  • استخدام بیش از هزار و ۵۰۰ معلم در چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • انتخاب معلم دزفولی به عنوان معلم نمونه کشوری
  • تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند
  • بررسی علت بازماندگی از تحصیل ۲۰ گویه در خوزستان