Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@20:45:44 GMT

پیشنهاد ثبت روز قصه‌گویی در تقویم

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۱۷۰۳

پیشنهاد ثبت روز قصه‌گویی در تقویم

مدیرعامل کانون پرورش فکری قصه‌گویی را به مثابه سنگری برای صیانت از گذشته و افتخارات ایران اسلامی و گونه‌ای هنری برای ترویج داشته‌های فرهنگی کشور توصیف کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری، ثبت سی‌ام آذر، (شب یلدا) در تقویم رسمی کشور به نام روز قصه و قصه‌گویی، از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده است و به زودی در دستور کار این شورا قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاضل نظری، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کانون پرورش فکری، چندی پیش با ارسال نامه‌ای رسمی به سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این پیشنهاد را با هدف پاسداشت و هدایت هدف‌مند میراث معنوی یلدا و سنت ارزشمند قصه و قصه‌گویی به‌صورت رسمی مطرح کرد.

در این زمینه پس از موافقت دبیر این شورا، موضوع به شورای فرهنگ عمومی کشور ارجاع شد و کانون نیز مستندات و پژوهش‌هایی در حوزه قصه و قصه‌گویی به ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده است.

مدیرعامل کانون در نامه‌ درخواست ثبت روز 30 آذر به عنوان روز قصه و قصه‌گویی در تقویم رسمی کشور، این سنت کهن را به مثابه سنگری برای صیانت از گذشته و افتخارات ایران اسلامی و گونه‌ای هنری برای ترویج و نگهداشت دست‌آوردها و داشته‌های فرهنگی ما توصیف کرده است.

نظری در این نامه بر اهمیت قصه‌گویی در فرهنگ قرآنی و اسلامی و کارکردهای مختلف فرهنگی مترتب بر آن در سپهر فعالیت‌های فرهنگی به‌عنوان موضوعی ویژه و قابل اهتمام نیز تأکید کرده و از سویی دیگر توجه به هجوم همه جانبه و شبیخون فرهنگی به سنت‌های ارزشمند ایرانی اسلامی و تلاش هدفمند دشمنان در جایگزینی الگوهای غیر بومی و نامتعارف به جای سنت‌های اصیل ملی هم‌چون (شب یلدا، نوروز و...) را یادآور شده است.

مدیرعامل کانون در ادامه این نامه آورده است: قرار دادن روزی مشخص در تقویم رسمی کشور همزمان با «شب یلدا به عنوان شب یا روز قصه‌گویی» می‌تواند در غنی‌سازی، جهت‌دهی آگاهانه و تعالی رسوم شب یلدا و اهتمام به موضوع خانواده و سبک و زندگی و ترویج قصه‌های بومی، دینی و انقلابی (دفاع مقدس) اثرگذار باشد. چه این که در واقع شب یلدا از گذشته تاکنون شب قصه‌گویی و دیدار با بزرگان و ریش‌سفیدان خانواده نیز بوده است.

فاضل نظری با بیان این که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یکی از نهادهای اثرگذار حوزه قصه‌گویی با تجربه‌ی برگزاری 22 جشنواره بین‌المللی در این حوزه است، پیشنهاد کرده است با تعیین روز «سی‌ام آذر به عنوان روز قصه و قصه‌گویی» در پاسداشت و هدایت هدفمند این میراث معنوی اقدامی صورت گیرد.

او در پایان اظهار امیدواری کرده است که با اتخاذ این تصمیم فرهنگی و مواجهه فعال به جای برخورد منفعلانه از دچار شدن سنت شب یلدا (که شب قصه و صله‌رحم است) به سرنوشت رسومی چون چهارشنبه سوری و غیره جلوگیری شود.

ایده نام‌گذاری یلدا به عنوان روز قصه و قصه‌گویی در تقویم رسمی کشور سال‌های گذشته از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح شد اما اکنون بررسی این پیشنهاد به‌ صورت رسمی ارائه و در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است که امید می‌رود این روز در تقویم سال 1400 ثبت شود.

شب شعر یلدایی در کانون پرورش فکریویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش کانون پرورش فکری اعلام شد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قصه گویی کانون پرورش فکری کانون پرورش فکری شورای عالی انقلاب فرهنگی تقویم رسمی کشور روز قصه و قصه گویی کانون پرورش فکری مدیرعامل کانون قصه گویی شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۱۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌یابی دو عضو کانون پرورش فکری به مسابقات لکوکاپ جهانی مسقط

پروین پشتکوهی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان گفت: امیرعلی مهرابی در رشته لکوکیدز (مهندسی خلاقیت) و حسین شکری‌نیا در لیگ لکو الک (آزمایشگاه الکترونیک) به ترتیب مقام‌های دوم و سوم، و سهمیه شرکت در مسابقات لکوکاپ جهانی مسقط کشور عمان را دریافت کردند.

وی افزود: مسابقات کشوری دانش‌آموزی لکوکاپ ایران دو روز پیش، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد و در این رویداد هزار گروه برتر حوزه رباتیک از سراسر کشور در ۱۵ رشته و ۳۰ لیگ با هم رقابت کردند.

لکوکاپ به عنوان یکی از بزرگترین رویداد‌های پژوهش محور دانش‌آموزی در خاورمیانه است که هر سال در دانشگاه‌های برتر برگزار می‌شود.

این رویداد پژوهشی با ایجاد بستری مناسب، این امکان را به کودکان و نوجوانان می‌دهد که در هر رشته‌ای که فعالیت کرده‌اند، خلاقیت و مهارت‌های فرا گرفته خود را به نمایش بگذارند و با سایر دانش‌آموزان رقابت کنند.

مسابقات جهانی مسقط آذر ۱۴۰۳ در کشور عمان برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • ثبت روز «روز گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم ملی
  • برنامه‌های کانون در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • تکمیل ساختمان کانون پرورش فکری خمام نیازمند حمایت مسوولان است
  • راه‌یابی دو عضو کانون پرورش فکری به مسابقات لکوکاپ جهانی مسقط
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • نقشی از شخصیت‌های قصه‌های ایرانی بر روی پوستر نمایشگاه کتاب
  • فراخوان جشنواره راویان غدیر در استان قزوین
  • شیراز؛ اولین شهر ایرانی که صاحب یک روز در تقویم شد