Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-عزیزی گفت: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری روی زمین مانده است و بعد از ۱۳ سال اراده جدی برای اجرای آن وجود ندارد.

حمیدرضا عزیزی، دبیر شورایعالی نظام پرستاری و معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری کشور در برنامه تلویزیونی طلوع با اشاره به اینکه پرستاری در سه مقوله اصلی و عنصر کلیدی تعریف می‌شود، اظهار کرد: اول بحث دانش و علم آموری، دوم مهارت و هنر پرستاری و سومی بحث محبت و مسائل اخلاقی است؛ پرستار بعد از علم آموزی در کنار تجربه‌ای که کسب می‌کند محبتش را بر بالین بیماری نمایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: بیش از یکصد سال است که پرستاری آکادمیک داریم و روز به روز شاهد تحول در این زمینه هستیم و در کنار این مسائل باید تغییرات قانونی را هم مدنظر داشته باشیم و این تغییرات را اعمال کنیم.

عزیزی با اشاره به اینکه از سال ۸۶ چند قانون را در مجلس بردیم و تصویب کردیم، گفت: موضوع تعرفه گذاری خدمات پرستاری روی زمین مانده است و این در حالی است که متناسب با شرایط روز نظام سلامت وپرداخت مصوبه آن در نظر گرفته شده است، اما بعد از ۱۳ سال اراده جدی برای اجرای آن نیست.

دبیر شورایعالی نظام پرستاری با اشاره به اینکه نظام پرداخت در نظام سلامت موضوعی چالشی است، بیان کرد: نظام پرداخت ما فی فور سرویس است یعنی به ازای خدمات تعرفه و دستمزد داریم و اعتقاد داریم اگر نظام فی فور سرویس خوب است باید برای همه گروه‌ها در نظر گرفته شود، هرچند که بسته‌های خدمتی هم تعریف کردند و یکی از اصلی‌ترین مطالبات پرستاری است.
۸۰ درصد پرستاران خانم هستند

او با بیان اینکه یک دهه از اجرای قانون ارتقای بهره وری می‌گذرد، گفت: ۸۰ درصد از کارکنان بخش پرستاری را بانوان تشکیل می‌دهند و آن‌ها برای موضوع مشمول شدن در قانون مشاغل سختو بازنشستگی پیش از موعد خیلی پیگیر هستند و حتی با ورودی که آقایان به این حرفه داشتند همکاران به سمت دو یا سه جا کار حرکت می‌کنند.

عزیزی با اشاره به چالش‌های استخدامی بیان کرد: از جامعه ۲۵۰ هزار نفری پرستاری کشور حدود ۱۴۰ هزار نفر در این ابام کرونا مشغول خدمت بودند و فاصله با حداقل استاندارد‌ها زیاد است. به طور استاندارد یه ازای هر تخت ۲.۵ پرستار داریم، اما امروز کمتر از یک پرستار به ازای هر تخت داریم و می‌طلبد تا باب جدیدی باز کنیم.

دبیر شورایعالی نظام پرستاری با بیان اینکه سالانه باید ۱۰ هزار پرستار جذب می‌شد، اما از ۹۵ به بعد استخدامی نداشتیم، تصریح کرد: سال گذشته هم بیش از ۴ هزار نیرو تزریق شد که اتفاق خصی نیفتاد؛ مسئولان ارشد در مجموعه دولت باید مجوز استخدام کادر بهداشت و درمان دادند چراکه این موضوع باعث می‌شود بحران پاندمیک کرونا با نیروی با انگیزه طی کنیم.

او با تاکید بر اینکه پرستاری جزو مشاغل سخت محسوب شده است، گفت: ادعاداریم همکاران در شیفت‌های ۲۴ ساعته با سختی فراوانی همراه هستند و همین کمبود باعث تاثیر در بازنشستگی می‌شود.

عزیزی با اشاره به اینکه پرستاری عمدتا به بیمارستان و درمان معطوف می‌شود، گفت:، اما این حرفه در پیگیری و بازتوانی نقش آفرینی خواهد داشت؛ در نظام پرستاری به عنوان سازمان مردم نهاد در نظام سلامت معتقدیم نقش‌ها اجرا شود تا به علم مراقبت بیشتر رسیدگی کنیم البته نیاز به فضاسازی داریم و البته رسانه ملی امسال ویژه ورود کرد.

او تاکید کرد: در طول دوران کرونا حدود ۱۰۰ شهید خدمت داشتیم که ۹۰ درصد آن‌ها جزو شهیدان قرار نگرفته اند و شرایط آن‌ها در حال بررسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نظام پرستاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۱۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس ، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، رییس سازمان بهزیستی کشوردر شیراز گفت: با توجه به اینکه هر ساله به تعداد مددجویان بهزیستی به خاطر تصادفات اضافه می شود لازم است مجلس شورای اسلامی در افزایش بودجه این سازمان برای خدمات رسانی بهتر به مددجویان همتی مضاعف داشته باشد.
قادری افزود: در حال حاضر در کشور ۱۴۸ هزار نفر در نوبت دریافت حق پرستاری معلولان تحت پوشش بهزیستی هستند که لازم است مجلس برای رفع این مشکل هم مساعدت داشته باشد.
در این جلسه نمایندگان فعلی و منتخبان مجلس دوازدهم مشکلاتی چون کم بودن خدمات به مددجویان از جمله مبلغ حق مددکاری ، حق پرستاری ، خدمات درمانی و پزشکی را مطرح کردند و خواهان برگزاری جلسات ویژه برای ارایه طرح های مورد نیاز برای کمک به بهزیستی شدند.

دیگر خبرها

  • تعیین حق‌الزحمه مهندسان اوایل هفته آینده ابلاغ خواهد شد
  • صدور پروانه‌های ساختمانی ظرف مدت ۶ماه انجام می‌شود
  • مجلس ، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • لیست قیمت اتحادیه لوله کشی گاز تعرفه نظام مهندسی، دستمزد و قیمت لوله گاز ۱۴۰۳ (
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور / سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام‌های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور