Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر حوزه علمیه حضرت زینب(س) گفت: بخش عمده از کتابخانه حوزه علمیه حضرت زینب(س) به کتابهایی با موضوع تخصصی حضرت زینب (س) تخصیص یافته که شامل ۱۱۴نسخه در ۵۳ عنوان است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، ولادت با سعادت حضرت زینب(س) بهانه‌ای شد سراغ یکی از حوزه‌های علمیه استان تهران برویم که به نام مقدس حضرت زینب(س) مزین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حوزه علمیه حضرت زینب(س) شاهد یکی از مدارس علمیه خواهران استان تهران است که سال ۱۳۷۲ توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران تاسیس شد. ساختمان حوزه علمیه دارای سه طبقه است که دفاتر اداری، دفتر کادر آموزشی. پژوهشی، فرهنگی، اداری مالی، مشاور، اتاق اساتید و دفتر مدیر و سالن نمازخانه و آمفی تئاتر در طبقه دوم قرار دارد و طبقه سوم شامل 7 کلاس آموزشی، اتاق سایت و کتابخانه است، پس از ورود به حوزه علمیه در دفتر خانم لیلا امراللهی به عنوان مدیر حوزه علمیه حضور پیدا می‌کنیم و با ایشان درباره حوزه علمیه حضرت زینب(س) به گفتگو می‌پردازیم که با هم آن را می‌خوانیم:

لیلا امراللهی مدیر حوزه علمیه حضرت زینب(س) در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، درباره تاریخچه حوزه علمیه حضرت زینب(س)، بیان کرد: حوزه علمیه حضرت زینب(س) شاهد از سال 1372 به شکل  آزاد و غیر مصوب فعالیّت خود را با هدف انجام فعالیّت­ های فرهنگی و آموزش دروس حوزوی جهت آموزش بانوان با مدیریت سرکار خانم حیدری از نیروهای آموزش و پرورش شروع به کار کرده است.

وی افزود: مؤسس این مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران و نماینده مؤسس جناب آقای محمّد مهدی رضایی بوده است.

 

 

مدیر حوزه علمیه حضرت زینب(س) ادامه داد: پس از طرح مصوب‌سازی مدارس علمیه خواهران، این واحد آموزشی نیز گزینش شده و با مجوز مرکز مدیریت حوزه­ های علمیه خواهران در مقطع کارشناسی ‌(سطح۲) با مدیریت سرکار خانم والی‌نژاد از مادران بزرگوار شاهد ادامه فعالیّت می­‌دهد.

امراللهی درباره هزینه­ های جاری حوزه‌ علمیه حضرت زینب(س) بیان کرد: از ابتدا با همکاری بنیاد شهید و پس از مصوب شدن مدرسه علمیه مقطع سطح ۲ با مشارکت مرکز مدیریت حوزه­‌های علمیه خواهران تأمین می‌شود. در ابتدا گزینش و پذیرش طلاب با صلاحدید و نظر مدیریت محترم و بعد از مصوب  شدن، طبق قوانین و استانداردهای آموزشی ابلاغ شده از سوی مرکز مدیریت حوزه‌­های علمیه خواهران انجام می‌­پذیرد.

وی درباره دوره ­های پذیرش طلاب در مقطع کارشناسی، اظهار کرد: در مقطع کارشناسی برای دوره حضوری تمام وقت، پاره­ وقت و دوره نیمه حضوری تعریف شده است که پذیرش طلاب  شاهد و ایثارگر در اولویت این واحد آموزشی است.

مدیر حوزه‌های علمیه حضرت زینب(س) درباره تعداد طلاب و اساتید این حوزه علمیه گفت: هم اکنون حدود ۹۵ طلبه مشغول به تحصیل، بالای ۵۰ نفر مبلغ و ۱۶ استاد زن دارد، این واحد حوزوی دارای 4 معاونت آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، اداری، مالی و همچنین کاربر اتوماسیون و یک کتابدار بوده که فعالیّت ­های آموزشی، فرهنگی و پژوهشی  خود را در دو نیمسال مهر و بهمن در قالب برنامه­های مختلف به طلاب ارائه می­دهد.

 

 

امراللهی درباره برنامه‌­های آموزشی حوزه علمیه حضرت زینب(س) ابراز کرد: برگزاری واحدهای درسی تعریف شده در مقطع کارشناسی در پایه‌های اوّل تا پنجم، برگزاری کارگاهای آموزشی مکمل واحدهای درسی، برگزاری کلاس­های عمومی و آموزش دینی نظیر روانخوانی و تجوید قرآن، تفسیر موضوعی، مترجمی زبان قرآن و ... از جمله برنامه‌های آموزشی ما است که برای عموم مردم برگزار می‌­شود و با استقبال خوبی از اهالی شهرک فجر و شهرک‌های همجوار روبه رو شده است.

وی افزود: برای تأمین اساتید کلاس‌­های جانبی از ظرفیت­‌های خوب داخل شهرک فجر نیز استفاده می‌شود.

 

 

 

مدیر حوزه علمیه حضرت زینب(س) درباره برنامه­‌های فرهنگی این حوزه علمیه اظهار کرد: برگزاری برنامه‌های مناسبتی به شکل سخنرانی، نماهنگ و تئاتر و بازدید از خانواده­‌های شاهد و ایثارگر شهرک، تقدیر و تشکر از مادران و همسران شهدا و ...، برگزاری اردوهای سیاحتی­ و زیارتی، برگزاری مسابقات قرآنی، ورزشی، جشنواره غذا و هنرهای دستی خانگی از جمله برنامه‌های فرهنگی ما است که غالباً از اهالی شهرک برای شرکت در برنامه­‌های فرهنگی از طریق بیلبوردهای تبلیغاتی شهرک و ارسال پیامک دعوت به عمل می­آید.

امراللهی ادامه داد: از سال 1395 با تدابیر و برنامه‌­ریزی­‌های انجام شده، فعالیّت­‌های جانبی واحد فرهنگی برای عموم مردم گسترش یافت که از جمله آنها برگزاری کلاس­‌های آموزشی­­ و هنری نظیر آموزش ویترای، خوشنویسی، خیاطی، قالی­بافی، مهارت‌­های زندگی، آشپزی، میوه‌­آرایی و کلاس­‌های حفظ قرآن برای کودکان، تبلیغات چهره به چهره توسط طلاب در بوستان­‌ها و اماکن عمومی با موضوعات مختلف نظیر پذیرش حوزه­‌های علمیه، حجاب، انتخابات و....است، برگزاری افطاری سالیانه به صورت عمومی و همچنین برگزاری مهد قرآنی سبب مشارکت و حضور هرچه بیشتر اهالی شهرک و خانواده­‌های معزز شهدا و ایثارگران در مدرسه علمیه گردیده است.

 

 

وی در زمینه برنامه­‌های پژوهشی این حوزه علمیه عنوان کرد: برگزاری کارگاه­های آموزشی روش تحقیق، طرح نامه­‌نویسی و کلیه  مراحل مربوط به نگارش پایان­‌نامه­‌نویسی، مقاله­‌نویسی و برگزاری کارگاه‌­های آموزشی مکمل  پژوهشی نظیر دوره­‌های مختلف آموزش کامپیوتر، کار با نرم­‌افزارها، به روز کردن کتابخانه از طریق نرم­ افزار کاوش و غنی­سازی آن، راه ­اندازی کتابخانه تخصّصی حضرت زینب(س)، برگزاری اردوهای پژوهشی نظیر بازدید از کتابخانه­‌های مختلف و شرکت در همایش‌­ها و سمینارهای پژوهشی­، برگزاری نمایشگاه­‌های کتاب و نرم‌­افزار و برگزاری کرسی آزاد اندیشی و همایش در مدرسه علمیه از  جمله برنامه‌های پژوهشی این حوزه علمیه است.

مدیر حوزه علمیه حضرت زینب(س) با بیان اینکه از سیاست­های مهمّ این حوزه علمیه ارتقاء سطح آگاهی و فرهنگ دینی، اطّلاعات سیاسی و ... جوانان و بانوان شهرک فجر و شهرک­‌های اطراف است، گفت: در این راستا تدابیر خاصّی از جمله برگزاری برنامه­‌های آموزشی عمومی، برپایی نمایشگاه­، اجرای تئاتر و بازدید از خانواده‌­های شاهد و ایثارگر و مراکز مختلف و برنامه­‌های متنوّع دیگری تدارک دیده شده و در حال اجرا است.

امراللهی درباره کتابخانه این حوزه علمیه اظهار کرد: در راستای سیاست‌های ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه، کتابخانه حوزه حضرت زینب(س)شاهد افتخار دارد در حوزه تامین منابع اطلاعاتی مورد نیاز اقشار مختلف، به عنوان یکی از حلقه‌های مهم و پل ارتباطی بین کاربران و منابع اطلاعاتی، تمام توان و انرژی خود را بکار گیرد و بستری مناسب را فراهم نماید تا تمام مراجعه کنندگان بتوانند با دسترسی به منابع علمی و مذهبی و هنری و .....نیاز اطلاعاتی خود را مرتفع نمایند.

وی افزود: در کتابخانه این مرکز بالغ بر ۷۳۰۰ نسخه کتاب در زمینه های مختلف؛ تاریخ اسلام ،تفاسیر موضوعی قرآن،کتب فقهی، کتابهای مرجع، معجم‌های فارسی و عربی فصیح و لغت‌نامه‌های جامع  و کاربردی،کتب فلسفی و مباحث تربیتی موجود است.

 

 

مدیر حوزه علمیه حضرت زینب(س) ادامه داد: بخش جداگانه ای از این کتابخانه به کتابهایی با موضوع تخصصی حضرت زینب (س) تخصیص یافته که شامل ۱۱۴نسخه در ۵۳ عنوان است.

امراللهی بیان کرد: لازم به ذکر است که در این کتابخانه مجلات ویژه بانوان، آموزش نرم افزارهای کامپیوتری، هنری، تغذیه و ...نیز موجود است، این مرکز، علاوه بر  طلاب محترم، امکان عضویت به صورت عضو آزاد را  هم فراهم آورده است که متقاضیان محترم بتوانند برای عضویت در کتابخانه اقدام کنند.

مدیر حوزه علمیه حضرت زینب(س) درباره اثرگذاری نام ائمه(ع) از جمله حضرت زینب(س) بر روحیه طلاب، گفت:‌ برای همه حوزه‌های علمیه نام ائمه اطهار(ع) انتخاب شده است، بر اساس تجربه‌ بنده و فرمایشات بزرگان علوم اسلامی حوزه علمیه به امام زمان(عج) تعلق دارد و گویا افراد برای حضور در حوزه علمیه و آموزش در آن انتخاب می‌شوند.

وی افزود: گاهی برخی طلاب به هر دلیلی نتوانستند به تحصیل بپردازند اما برخی طلاب با وجود مشکلات فراوان به تحصیل می‌پردازند و جزء رتبه‌های برتر حوزه هستند. اگر طلاب قدر بدانند از اینکه انتخاب شدند در این عرصه خواهند ماند و خالصانه و برای خدمت به امام زمان(عج)‌ به تحصیل ادامه خواهند داد.

 

 

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: ولادت حضرت زینب س میلاد حضرت زینب س مقطع کارشناسی حوزه علمیه علمیه خواهران فعالی ت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۲۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت تخصصی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در حوزه جمعیت و جوانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، محسن رضایی، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی، با بیان اینکه در سطح استان هزارو ۴۰۰ کانون فعالیت می کنند، گفت: از این تعداد ۱۵ کانون به صورت تخصصی در حوزه جمعیت و فرزندآوری فعالیت می کنند.

وی افزود: کانون فرهنگی و هنری شهدای قره باغ و حضرت فاطمه الزهرا (س) در ارومیه، حضرت فاطمه (س)، شهدای رهال و ائمه اطهار (ع) در شهرستان خوی، ثقلین، زینب کبری(س)، آل عبا، ذوالفقار، شیخ طوسی در شهرستان میاندوآب، شهدای اغول بیگ در شهرستان تکاب و کانون فرهنگی و هنری مکتب صادق در شهرستان نقده از جمله کانون های فعال در این حوزه هستند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی برگزاری کارگاه های مختلف با عنوان «می خواهم زنده بمانم»، «جامعه جوان‌تر، زندگی بهتر» «آسیب طلاق امروز، ناشی از ازدواج غلط دیروز»، برگزاری کلاس های مشاوره در راستای فرزند آوری و تبیین مسائل مختلف را از جمله فعالیت های کانون ها عنوان کرد.

رضایی ادامه داد: امام جماعت، هیات امنا، کانون‌های فرهنگی هنری و پایگاه‌های بسیج چهار رکن اساسی مساجد طراز است که باید در حوزه جوانی جمعیت به صورت جهادی فعالیت کنند.

وی گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از ابزارهای پای کار آمدن مردم در جوانی جمعیت است و کانون‌های مساجد ابعاد فرهنگی کاهش جمعیت را تبیین کنند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی افزود: مسئله کاهش جمعیت و پیر بودن هرم سنی افراد جامعه، کاهش نرخ باروری، افزایش طلاق از جمله مسائلی است که سلامت جامعه را به شدت تهدید می‌کنند بنابراین کانون‌های مساجد باید برای رفع این مسائل تلاش مضاعف داشته باشند.

رضایی از مشارکت کانون‌های مساجد استان در رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت یاد کرد و تصریح کرد: این طرح از سوی ستاد ملی جمعیت برگزار می‌شود که ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد به عنوان دبیر اجرایی این رویداد معرفی شده است.

دیگر خبرها

  • برگزاری مصاحبه پذیرفته‌شدگان آزمون صلاحیت حرفه‌ای در ساری
  • تلاش برای استخدام طلبه های زن در آموزش و پرورش
  • مراکز علمی طرح و برنامه علمی برای تحقق شعار سال را داشته باشند
  • باید ریل‌گذاری در آموزش عالی تغییر کند/ سند آمایش استان کرمان در حوزه آموزش عالی تدوین می‌شود
  • فعالیت تخصصی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در حوزه جمعیت و جوانی
  • شکل گیری ۱۴ شبکه تخصصی در حوزه سمن‌های جوانان
  • ۱۴ شبکه تخصصی در حوزه سمن‌های جوانان در زنجان شکل گرفت
  • طلبه‌های جوان و افتخارآفرینان المپیاد‌های علمی در آمل تجلیل شدند
  • تغییر در محتوای آموزش‌های پلیسی / تحلیل عملیات‌های انتظامی با کمک خبرگان
  • تغییر در محتوای آموزش‌های پلیسی/ تحلیل عملیات‌های انتظامی با کمک خبرگان