Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهاب محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بحث واگذاری مدیریت تالاب بین المللی زریبار به شهرداری مطرح نیست، اظهار داشت: براساس رایزنی‌هایی که با شهرداری مریوان انجام شد طی قراردادی محدوده ۱۵ هکتاری از این تالاب اجاره داده شده است.

وی با اشاره به اینکه این وسعت از محدوده تالاب دارای شرایط گردشگری است، افزود: این قرارداد در هفت ماده و ۹ تبصره و ۲۷ بند با رعایت ملاحظات زیست محیطی تهیه شده و به امضای طرفین شهرداری و حفاظت محیط زیست (مستاجر و موجر) رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان با اعلام اینکه این قرارداد هنوز به صورت رسمی به شهرداری مریوان ابلاغ نشده است، اضافه کرد: کماکان این اداره کل مدیریت تالاب را بر عهده دارد و فقط قسمت گردشگری آن به شهرداری برای مدت مشخص اجاره داده می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه این اداره کل همواره ناظر بر فعالیت شهرداری براساس مفاد قرارداد در راستای حفاظت از تالاب بین المللی زریبار است، یادآور شد: میزان اجاره سالیانه این محدوده گردشگری در راستای حفاظت از تالاب هزینه خواهد شد.

وی تاکید کرد: این قرارداد سه ساله بوده و نقض هر کدام از تعهدات اصلی توسط  شهرداری مریوان منجر به فسخ آن خواهد شد.

تالاب زریبار هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است، پناهگاه حیات وحش و تالاب زریبار دارای حجم تقریبی آب بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می‌شود.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است.

زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می‌دهد.

سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه‌های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه‌های غیربومی این دریاچه است.  

شهرستان مرزی مریوان در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

برچسب‌ها دریاچه زریوار شهرداری مریوان معاونت طبیعی و تنوع زیستی تالاب اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دریاچه زریوار شهرداری مریوان اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان دریاچه زریوار شهرداری مریوان اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان اخبار کنکور شهرداری مریوان اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۳۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،موسی جسور افزود: متخلفین برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

جسور با اشاره کاهش تخلف قطع درختان که از عمده‌ترین تخلفات محیط زیستی منطقه بود، گفت: با پیگیری‌ها و انجام گشت‌های مکرر، متخلفین قطع درختان در منطقه حفاظت شده نوروزلو شناسائی، دستگیر و تحویل مقامات قضائی شده اند و با تلاش شبانه روزی یگان حفاظت شهرستان، تخلف چوب بری در منطقه حدود ۹۰ درصد کاهش داشته است.

وی در پایان یادآور شد: قسمتی از منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو با وسعت ۱۱۵۰ هکتار در شهرستان میاندوآب واقع شده و از مناطق چهارگانه با ارزش تنوع زیستی بالا در استان به شمار می‌رود و برابر ضوابط قانونی هرگونه قطع درختان و برداشت مصالح رودخانه‌ای در این محدوده ممنوع بوده و مامورین یگان حفاظت محیط زیست با متخلفین بصورت قاطع و قانونی برخورد می‌کنند.

دیگر خبرها

  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان
  • یکخوابه‌های تهران قیامت به پا کردند! / رهن کامل آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متر چند؟
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • نصب تندیس گونه درنا به مناسبت هفته زمین پاک در چالدران
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان