Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-27@14:54:04 GMT

سکوت قانون جدید چک درباره ظهرنویسی

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۷۳۷۸

سکوت قانون جدید چک درباره ظهرنویسی

رویداد۲۴ یاسر مرادی گفت: مصوبه ستاد ملی کرونا قانون چک را عقب نیانداخته است، بلکه تنها اجرای یک‌بند از قانون چک تا پایان سال عقب‌افتاده است. ثبت در سامانه صیاد که قرار بود از ۲۰ آذرماه اجرایی شود، به علت آماده نبودن سامانه و عدم فرهنگ‌سازی تا پایان سال به تعویق افتاد. از تاریخ ۲۰ دی‌ماه بر اساس وعده بانک مرکزی سامانه صیاد رونمایی می‌شود و ثبت اختیاری در این سامانه انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بقیه موارد قانون چک نیز بر اساس بخشنامه بانک مرکزی اجرایی خواهد شد.

وی افزود: قانون در خصوص چک‌های موجود اجرایی نمی‌شود و مردم نگران نباشند. در هفته جاری از چک‌های جدید رونمایی خواهد شد و از ۲۰ دی‌ماه توزیع می‌شوند. اعتبار چک‌ها فعلاً تا سه سال خواهد بود. در این میان لایحه‌ای در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است که نماینده‌ها پیشنهاد حذف سه سال را ارائه کرده‌اند.

این کارشناس امور بانکی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، ادامه داد: قرار است تا چک‌ها اعتبار داشته باشد و به دلیل تغییر اعتبار قانون سه سال را لحاظ کرده‌اند. با این تاریخ چک‌های منقضی باید در بانک تعویض شوند. این گلایه به بانک مرکزی وارد است که در دو سالی که فرصت داشت، اقدامات در خصوص سامانه صیاد را به تأخیر انداخت. شبکه بانکی هم آمادگی و زیرساخت پیوستن به قوانین جدید را نداشت.

طبق گفته وی، ۲۰ روز دیگر قرار است تا مردم از این سامانه استفاده کنند اما هیچ صحبتی و آموزشی در خصوص آن در رسانه‌ها ارائه نشده است. فعلاً در گام اول قرار بر روی اپلیکیشن های موبایلی احراز هویت انجام ‌شود. برای اعتبار سنجی نیز با این وضعیت حداقل شش ماهی زمان نیاز خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: نحوه کشیدن و گرفتن چک چه تغییری کرد؟

مردادی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: در قانون جدید چک ذکر شده است که ثبت و انتقال چک باید در داخل سامانه بانک مرکزی باشد و در خصوص ظهرنویسی قانون جدید چک سکوت کرده است. یک عده از اساتید حقوقی معتقدند که این روند منسوخ شده است اما عده‌ای نیز معتقدند که این امر به قوت خود باقی است اما در سامانه ثبت نمی‌شود. در نهایت هم رسیدگی با دادگاه‌ها خواهد بود و در چک‌های تضمینی علت صدور چک باید در بانک قید شود.

منبع: ایسنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 بانک مرکزی چک برگشتی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۷۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی با حضور وزیر اقتصاد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ صبح امروز آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌شود.
برای حل ریشه‌ای مشکل تورم و به طور مشخص کاهش سرعت رشد نقدینگی، برنامه‌های مستمر و بلندمدتی توسط دولت سیزدهم و وزارت اقتصاد در نظر گرفته شده است؛ خدمت نوین برات الکترونیکی زنجیره تامین، یکی از این برنامه‌ها بوده است.
برات الکترونیک، نسخه به روز شده‌ای از ابزار شناخته شده‌ی برات است که سابقه‌ای طولانی (چند هزار ساله) در اقتصاد ایران و جهان دارد. در برات الکترونیک ویژه زنجیره تامین، علاوه بر تمام ویژگی‌هایی که برات (الکترونیکی) دارد، همواره شخص بدهکار (برات گیر) بانک است. یعنی بانک متعهد پرداخت پولی است که در سررسید به دارنده‌ی برات پرداخت می‌شود. به خاطر الکترونیکی شدن زیرساخت انتشار برات، تمامی فرآیند‌های صدور، انتقال، تنزیل و تسویه برات به شیوه‌ی الکترونیکی انجام می‌شود. موضوعی که علاوه بر تسهیل فرآیندها، سرعت و دقت انجام تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد.
 
سامانه سفته و برات الکترونیک وزارت اقتصاد از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ شروع به کار کرده است. تا امروز تعداد ۱۷ بانک برای صدور سفته و برات الکترونیک به این سامانه متصل شده‌اند.
 آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه با حضور دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • سطح اعتبار سنجی تسهیلات خرد دقیق‌تر می‌شود+ فیلم
  • رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تأمین مالی با حضور وزیر اقتصاد
  • اتصال ۱۷ بانک به سامانه برات الکترونیکی
  • جزئیات صورتجلسه کمیسیون اصل ۹۰ درباره سامانه اعتبارسنجی/ تامین اجتماعی، ثبت احوال و فراجا ترک فعل کردند؟
  • دستور ستاد مبارزه با قاچاق برای ساماندهی مبادلات طلا
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود
  • اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد
  • اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده