Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@00:38:29 GMT

چله ای رنگ باخته در کرونا

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۳۹۸۶۴۹

چله ای رنگ باخته در کرونا

گرچه بازار از شب چله رونق اندکی گرفته و مردم می کوشند، سنت هایشان را زنده نگه دارند اما کاش مردم اندکی بر تحملشان بیفزایند و یلدایشان را هم مانند عید نوروز در خانه بمانند تا این چرخه انتقال قطع شود.

خبرگزاری شبستان، انزلی، حوالی ظهر برای عکاسی سری به شنبه بازار قدیم انزلی می زنم. شب چله است و بازار غرق در رنگ و عطر میوه ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 فروشندگان خوش ذوق انار، سیب، نارنگی، به، ازگیل، هندوانه و ... را با ظرافت هر چه تمام تر در سینی ها چیده اند. 

کمی آن طرف تر فروشنده ای اندکی شوخ طبعی چاشنی کارش کرده و با خوش ذوقی شعری در وصف انار می خواند. جادوی رنگ ها و بوها برای لحظه ای از خاطرم می برد که امسال دنیا در چنگال های ویروسی منحوس گرفتار شده و سایه سنگینش را بر شب نشینی ها و دورهمی های خانوادگی پهن کرده است.


تصویر مادرم در ذهنم جان می گیرد، جان مادر امشب می آیید؟ و پس از آن اندوهی عمیق است که در قلبم ریشه می دواند. یکسالی می شود نتوانسته ام دستان پرمهر مادر و پدرم را بفشارم و تنگ در آغوششان گیرم. بانگ نهیب فروشنده مرا به دنیای حال باز می گرداند، از چه عکس می گیری خانم؟ از ما نگیر، نمی خواهم، نه از من و نه از بساطم، دستپاچه توضیح می دهم خبرنگارم، می گوید: خوب به من چه ارتباطی دارد، از من نگیر. با احترام به خواسته اش راهم را به سمت دیگری کج می کنم.


مدتهاست کار و کاسبی شان کساد است و مردم به خاطر آنفولانزا و ویروس کرونا طیور زنده نمی خرند. گفت وگویم با رئیس شبکه دامپزشکی انزلی را به خاطر می آورم که به شهروندان توصیه کرد از خرید انواع ماکیان از دست فروشان خودداری کرده و از مصرف گوشت پرندگان شکار شده اکیدا  بپرهیزند.

 
سید مهدی موسوی از همکاری شبکه دامپزشکی انزلی با اداره محیط زیست و از بررسی مستمر زیستگاه پرندگان و عملیات نمونه برداری و پایش خبر داده بود.


او اعلام کرد: تا زمان حضور پرندگان مهاجر در منطقه این بررسی ادامه خواهد داشت.


کمی آزرده خاطر دوربینم را به کناری می گذارم و با تلخکامی نگاهم بر فروشنده کناری که با خوشرویی می گوید: خانم از من بگیر و ثابت می ماند.


غمگینانه لبخندی می زند به دردناکی چندین ماه تعطیلی و رکود بازار، آن طرف تر زنی با دستکش و ماسک مشغول خرید میوه است و فروشنده سیگاری بر لب بی توجه به پروتکل ها و هشدارها غرق در کسب و کار خویش است. آن یکی هندوانه ای قاچ کرده تا نظر رهگذران را جلب کند و دیگری فارغ از همه استکای چای سر می کشد.
 

همین امروز بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان از مردم خواست پروتکل ها را رعایت کنند. ارسلان سالاری در حاشیه جلسه ستاد پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا گفته بود: گیلان در حال حاضر از وضعیت قرمز خارج شده است و  ۱۰ شهرستان این استان نارنجی و شش شهرستان در وضعیت زرد قرار دارد. اما عدم رعایت پروتکل های پیشگیرانه کرونا می تواند شهرهای با وضعیت نارنجی را به قرمز و زرد را به نارنجی تبدیل کند.

 

او با تاکید بر پرهیز از دورهمی های شب یلدا و فصل زمستان اضافه کرد: بسته بودن درب و پنجره ها در تجمعات و نداشتن تهویه مناسبت موجب انتقال کرونا می شود.


گرچه بازار از شب چله رونق اندکی گرفته و مردم می کوشند، سنت هایشان را زنده نگه دارند اما سنتی که با عزیزان پاس داشته نشود لطف اندکی دارد.


کاش مردم خوب کشورمان اندکی بر تحملشان بیفزایند و یلدایشان را هم مانند عید نوروز در خانه بمانند تا این چرخه انتقال قطع شود و شاهد جهانی عاری از ویروس کرونا باشیم.

پایان پیام/707

منبع: شبستان

کلیدواژه: بازار شب یلدا جشن شب یلدا شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۳۹۸۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد

نادیا زکالوند: این مرد ۷۲ ساله هلندی، که نام او فاش نشده است، به نقص ایمنی شدیدی مبتلا بود و سال ۲۰۲۲ گرفتار یکی از گونه‌های ویروس کرونای اُ-میکرون شد. او پیش از ابتلا چند بار واکسن کوید۱۹ هم زده بود. از همان زمان او هر بار که آزمایش کرونا می‌داد، مثبت می‌شد و این بیماری آنقدر ادامه یافت تا سرانجام مرد نگون‌بخت اکتبر سال گذشته فوت کرد.

بیماری کرونای این مرد ۲۰ ماه طول کشید که طولانی‌ترین مورد در نوع خود بوده است. پزشکان برای کمک به او درمان‌های گوناگونی را پیشنهاد داده بودند که متاسفانه هیچ‌کدام فایده نداشت.

سیستم ایمنی بدن او آنقدر قوی نبود تا بتواند با ویروس کرونا مبارزه کند. حتی داروهای پادتن هم به‌کارش نیامدند.

بیماران مبتلا به کرونا معمولا پس از گذشت چند روز یا نهایت چند هفته درمان می‌شوند اما این مرد ۷۲ ساله، ۶۱۳ روز گرفتار این بیماری بود.

محققان در بررسی‌های این بیمار متوجه وجود حدود ۵۰ جهش ویروس کرونا در بدن شده بودند. این جهش‌ها توانسته بودند در سیستم ایمنی بدن این مرد اختلال ایجاد کنند که در نهایت جان او را گرفتند.

منبع:

odditycentral

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899244

دیگر خبرها

  • ویدئوی دیدنی از تاثیر حجاب و پوشش روی مشتری های یک فروشنده خانم | از شماره تلفن خواستن برای خریدهای بعدی تا ...
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • (ویدئو) نوزاد فلسطینی متولد شده از مادر جان‌باخته درگذشت
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • واژگونی رانا با یک جان باخته در محور بجستان به روستای مزار
  • بازاری‌ها فروشنده شدند؛ بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان
  • بازاری‌ها فروشنده شدند/ بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!