Web Analytics Made Easy - Statcounter

وحید پناهلو، مدیرعامل مؤسسه «هنرهای تصویری سوره» ضمن بررسی مشکلات اکران آنلاین فیلم خبرهای جدیدی از حوزه هنری برای سریال‌سازی در نمایش خانگی داد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگیخبرگزاری تسنیم، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها از حدود یکسال گذشته، اکران آنلاین را تا حدودی جایگزین اکران در سینماها کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدل اکران با وجود ایده اولیه جذاب اما به مرور با مشکلات و چالش هایی روبرو شد که صاحبان آثار را کمتر مایل به عرضه فیلم خود در این بستر کرد.

در همین راستا با وحید پناهلو، مدیرعامل موسسه «هنرهای تصویری سوره» به گفتگو نشستیم تا از چالش‌های اکران آنلاین و مشکلاتی که بر سر راه بستر جدید نمایش فیلم ها وجود دارد بحث کنیم:

* چرا ظرفیت‌های اکران آنلاین نتوانست مورد استفاده درست و بهینه قرار بگیرد؟ این امکان جدید چه مشکلاتی را با خود به همراه داشت؟

اکران آنلاین از فروردین 1399 و با نمایش فیلم سینمایی «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا شروع به کار کرد. خب طبیعتاً با توجه به ظرفیت‌هایی که در آن مقطع وجود داشت، اتفاقات خوبی برای این فیلم خاص افتاد. به نظر من پس از قطعیت لغو اکران نوروزی، تصمیم اکران آنلاین برای فیلم «خروج» از چند جنبه هوشمندانه، بجا و قابل قبول بود.

اول اینکه، این تصمیم با توجه به صف شلوغ اکران سینمایی که شامل فیلم‌های تولید شده در سال 1397 و 1398، فیلم‌های جشنواره فجر 38 و هم‌چنین فیلم‌هایی که در سال 1399 از راه می‌رسند، منطقی و درست به نظر می‌آمد که در کنار کمک به چرخه تولید و توزیع سینمای ایران، فضایی را برای دیده شدن دیگر فیلم‌ها باز می کرد.

انگلیس با صندوق‌های مالی «بازیابی فرهنگ» سینمای کشورش را نجات می‌دهد

دوم، این باب تازه که به وسیله فیلم «خروج» برای سینمای ایران باز شد، از منظر مالی نیز می‌توانست سینمای ایران را که به دلیل شرایط ناشی از «کرونا» در بن‌بست مالی قرار گرفته بود، از این وضعیت خارج کند. به ویژه آن که به نظر می‌رسید با توجه به کف تعداد مخاطبان سامانه‌های VOD و قیمت در نظر گرفته شده برای بلیت اکران آنلاین، در نهایت سازندگان به سود متوسطی که احتمالاً قرار بود از اکران سینمایی حاصل‌شان شود، دست پیدا کنند. چرا که پیش از این بخش مهمی از درآمد فروش هر اثر سینمایی به سینماداران و دفاتر پخش فیلم اختصاص پیدا می‌کرد، اما در «اکران آنلاین» عمده سود در اختیار سرمایه‌گذار اثر قرار می‌گرفت.

سوم، در روزهایی که با دعوت ستاد ملی کرونا، مردم به خانه ماندن تشویق می‌شوند، ایجاد یک‌ خوراک نمایشی سالم و جذاب اتفاق قابل توجهی بود. در این میان مسأله‌ای که نگرانی به حق عده‌ای از اهالی فرهنگ و رسانه را در پی داشت این بود که با این اتفاق و آشنا شدن طیف جدیدی از مخاطبان و خانواده‌ها با پلتفرم‌های نمایش آنلاین که تبلیغ سخاوتمندانه‌ای هم محسوب می‌شد، باید نظارت دقیق‌تر و حساس‌تری نسبت به محتوای منتشر شده در این‌ پلتفرم‌ها به وجود می آمد. البته وظیفه‌ این نظارت و پالایش بر دوش وزارت فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی است و نه صاحبان فیلم که قصد دارند با ایجاد چرخه‌ی درست و حیاتی توزیع برای تولیدات بعدی، باری را‌ از روی دوش این وزارت کم کنند.

در نهایت، اکران آنلاین با تمامی ریسک‌هایی که بر آن متصور است، راهی را باز کرد که دیگر مؤسسات و تولیدکنندگان فیلم هم نگاهی به این بازار داشته باشند و آن را جدی تر بگیرند. چرا که با پایین نگه داشتن هزینه‌های‌ تولید و رعایت‌ مختصات و ملزومات این‌ بازار، می‌توان در آن چرخه‌ توزیع را برای تولید بعدی ایجاد کرد.

* با این همه، وضعیت کنونی اکران آنلاین در ایران چگونه است؟

اما با وجود همه این ظرفیت‌ها آرام‌آرام هرچه جلوتر آمدیم وضعیت تغییر کرد. چراکه هم از کیفیت فیلم‌ها کاسته شد و هم آثاری به چرخه اکران آنلاین آمدند که عملاً چند سال پشت صف اکران مانده بودند و دیگر جذابیتی برای مخاطب عام نداشتند. فیلم‌هایی که در حال حاضر در اکران آنلاین است از زمان تولیدشان مدت زیادی گذشته است و باید پذیرفت که مخاطب پیگیری ندارند. شاید بتوان گفت عمدتاً فیلم‌هایی‌اند که در حوزه «هنر و تجربه» دسته‌بندی می‌شوند و در اکران سینمایی نیز اگر می‌رفتند، مخاطبی نداشتند. خب در این شرایط این مخاطب است که از دست می‌رود و از او سلب اعتماد می‌شود.

امروز که صحبت می‌کنیم به طور کلی شرایط اکران آنلاین به گونه‌ای است که اغلب فیلم‌های کم هزینه مناسب این بستر اکران‌اند و عملاً اکران آنلاین برای فیلم‌های پرهزینه مناسب نیست، چراکه با عقب نشینی نسبی مخاطب و در نظر گرفتن کف حداقلی مخاطبان VOD، این بستر در بازگشت هزینه ساخت فیلمهای با پروداکشن متوسط و سنگین ناتوان است.

از سویی یکی از چالشهایی که پس از اجرای این طرح بسیار به چشم آمد، بحث انتشار سریع نسخه قاچاق فیلم در این بستر بود که عدم ساماندهی آن و تداوم این رویه، عملاً روند سودسازی برای سازنده را از بین برد و صاحبان اثر را وارد ضرر کرد.

قرچه داغی: دستیاران صحنه از نظر معیشتی بسیار گرفتارند/ بیشترین هزینه را برای بیمه می‌دهیم اما از کمترین امتیاز برخورداریم

* اساساً در مقایسه با اکران سینمایی، اکران آنلاین چقدر پتانسیل جایگزینی دارد؟

خب همانطور که گفتم اکران آنلاین ظرفیت پیش بینی نشده و جدیدی را برای صاحبین فیلم‌ها ایجاد کرد و بازار جدیدی برای نمایش و عرضه فیلم‌ها به وجود آورد. در شرایطی که پروسه اکران سینمایی با تعطیلی مطلق سالن‌ها قفل شده بود، این راه حل راهگشا بود.

این اکران هنوز هم ظرفیت‌هایی دارد. مشکل همیشگی صف طولانی اکران فیلم‌ها در سینماها و هزینه‌ها و زحمتی که‌ پخش یک‌ فیلم در این ناوگان‌ بر تولیدکنندگان وارد می‌کند، جذابیت‌های بازار آنلاین نمایش را برای تهیه‌کنندگان جدی‌تری کرده است. هرچند هنوز هم جذابیت اکران فیلم در سالن‌های سینما بالا است و به سختی تهیه‌کنندگان قید نمایش فیلم روی پرده بزرگ سینما را می‌زنند. اما حالا با از دست رفتن فرصت اکران‌ در مهم‌ترین فصول‌ سینمایی سال بخاطر شیوع بیماری کرونا و‌ طولانی‌تر‌ شدن صف‌ انتظار‌ برای‌ اکران سینمایی حتی پس از رکود فعلی، شکست این صف و ایجاد یک فرصت تازه و عادلانه به فیلم‌هایی که از شانس کمتری در اقبال برای پخش در سینماها از سوی دفاتر پخش و سالن‌داران روبرو می‌شدند، مزیت اکران آنلاین است.

خب این بستر شروع خوبی هم داشت و در ابتدای امر بازخوردهای خوبی هم از طرف مخاطبان گرفته شد، اما کمی که جلوتر رفتیم فیلم‌های جریان اصلی اکران وارد این چرخه نشدند. به عکس فیلم‌هایی وارد اکران آنلاین شدند که فرصتی برای نمایش در سینما پیدا نمی‌کردند و عملاً آثار کوچک و نحیفی بودند. اکران آنلاین برای این فیلم‌ها خیلی اتفاق خوبی بود، اما برای خود اکران آنلاین خیر. مخاطب زیادی برای این بستر جذب نکرد و همین موضوع باعث شد بیننده تجربه منفی از این نوع نمایش پیدا کند و کم کم این پلتفرم با ریزش مخاطب جدی مواجه شود.

* موانع و مشکلات پیش روی اکران آنلاین در ایران چیست؟ مسائل حقوقی که در این رابطه مطرح می‌شود مثل قاچاق فیلم‌ ها آیا قابل حل است؟

به نظر بنده نبود تبلیغات مناسب برای فیلم‌ها یکی از مشکلات اساسی اکران آنلاین در ایران است. وقتی عوامل می‌بینند هزینه‌ای که برای تولید فیلم صرف شده در اکران آنلاین به آن‌ها برنمی‌گردد، لذا چندان رغبتی برای تبلیغات جدی و به مراتب، نمایش آثار در سامانه‌های آنلاین ندارند. اگر به دنبال تقویت این جریانیم، باید تضمینی در روند نمایش وجود داشته باشد که تهیه‌کننده و کارگردان فیلم، مطمئن باشند هزینه تولید به آن‌ها بازمی گردد.

موضوع بعدی قاچاق فیلم‌ها در اکران آنلاین است. این بحث جنبه حقوقی و فنی دارد. باید بدانیم چه در داخل و چه در خارج کشور سامانه‌ای وجود ندارد که جلوی قاچاق فیلم را بگیرد. لذا در بحث حقوقی انتظار است وزارت ارشاد همانطور که در قاچاق فیزیکی ورود پیدا کرده و جلوی فیلمبرداری از پرده سینما را گرفته است، برای اکران آنلاین نیز فکری کند و با همکاری وزارت ارتباطات سازوکاری تعریف شود که به طور جدی با مسئله قاچاق برخورد کند. با سایت‌های نشر دهنده و فضای مجازی داخلی برخورد قاطع شود تا سرمایه‌های تولید فیلم از بین نرود. در کنار این برخورد صنفی نیز لازم است.

* رویکرد شما به عنوان مؤسسه توزیع نمایش خانگی حوزه هنری برای عرضه آثار در نمایش خانگی چگونه است؟ آیا برنامه‌ای برای عرضه اینترنتی آثار حوزه هنری دارید و یا محصول تازه ای در شبکه نمایش خانگی؟ از محصول جدیدتان بگویید.

مؤسسه هنرهای تصویری سوره، بازوی پخش و توزیع نمایش خانگی حوزه هنری است. این مؤسسه از محتواهای خانوادگی و سالم که کیفیت خوبی نیز دارند، حمایت و برای توزیع آن‌ها اقدام می‌کند. ما در حال حاضر فیلم‌های «دیدن این فیلم جرم است»، «آبادان یازده شصت»، «روز بلوا»، «درخت گردو»، انیمیشن های «لوپتو» و «بچه زرنگ» و برخی آثار دیگر را برای عرضه در اختیار داریم. هم اکنون نیز فیلم سینمایی «آبادان یازده شصت» را برای عرضه در شبکه نمایش خانگی و بسترهای آنلاین آماده داریم و بزودی پخش آن آغاز می شود.

همچنین با توجه به تعطیلی‌ها و داغ بودن بازار سریال در پخش نمایش خانگی، حوزه هنری برنامه‌‌های خوبی برای این بخش دیده است تا تولیدات قابل قبول و خانواده محوری ارائه دهد. لذا با حمایت و سرمایه‌گذاری حوزه هنری برنامه‌هایی برای ساخت سریال نمایش خانگی نیز در دست داریم، که هنرهای تصویری سوره به عنوان مجری طرح و پخش کننده در آن نقش آفرین خواهد بود. اطلاعات و جزئیات بیشتر این پروژه ها پس از قطعیت اعلام خواهد شد.

* حوزه هنری در عین حال از گنجینه بزرگی در تاریخ سینمای پس از انقلاب برخوردار است و بسیاری از آثار ماندگار سینمای ایران در حوزه هنری تولید شده است. چقدر به این ایده فکر می کنید با بازسازی نسخ قدیمی این آثار و تبدیل آنها به دیجیتال و احیای مجدد، آنها را در vod ها عرضه کنید؟

درصد زیادی از فیلم‌های ماندگار و باکیفیت و بخش زیادی از تاریخ سینمای ایران در حوزه هنری تولید شده است و تقریباً امروزه تمامی این فیلم‌ها در فضای مجازی و پلتفرم‌های نمایش وجود دارد. آرشیو محتوایی حوزه هنری برخلاف بقیه ارگان‌ها و نهادها در دسترس مخاطبان و در پلتفرم‌ها عرضه شده است. فیلم‌ها در درجه نخست به نسخه دیجیتال تبدیل شده و منتشر می‌شوند و در مرحله بعدی کیفیت فیلم‌ها را بالا می‌بریم.

* آیا حوزه هنری خود vod رسمی دارد؟ کمی درباره آن توضیح دهید؟

حوزه هنری وی‌او‌دی دارد و به عنوان سهامدار سامانه پخش «فیلمگردی» است که با سه ارگان دیگر همکاری دارند. سامانه «فیلمگردی» از سال گذشته به صورت رسمی شروع به کار کرد و قرار است در کنار تولید محتوای اختصاصی، به عرضه آثار روز نمایشی نیز بپردازد و در این زمینه ها ورود نیز کرده است. به تازگی اکران آنلاین فیلم سینمایی «آبادان یازده شصت» نیز در همین بستر انجام شده و نخستین بازخوردها درخصوص آن دریافت شده است. این روند قطعاً ادامه خواهد داشت و برنامه‌هایی برای تولید سریال و آثار متنوع نیز برای سال آینده تدوین شده است.

* به عنوان سؤال آخر برای برون رفت از شرایط کنونی و پیدا کردن راه‌هایی برای فروش بهتر آثار خود چه ایده‌هایی دارید و فکر می‌کنید می‌توان از این شرایط تهدید آمیز، بصورت فرصت بهره برد؟

باتوجه به اینکه بازار عرضه DVD در یک سال گذشته افت محسوسی پیدا کرده و باعث شده است تعداد نسخه‌های DVD به پایین ترین حد خود برسد، برای این موضوع فکرهای تازه‌ای کردیم که چه راه جدیدی ایجاد کنیم تا محتوا سریعتر و ارزان‌تر به دست مخاطب برسد.

در حال حاضر امکان عرضه نسخه‌های فیزیکی آثار «هنرهای تصویری سوره» در فروشگاه‌های رسمی اینترنتی معتبر فراهم و ایجاد شده است. یکی از ایده‌های دیگری که در «هنرهای تصویری سوره» مطرح شده است فروش بلیت‌های نمایشی دیجیتالی است که در توزیع فیلم‌ها استفاده می‌شود. ان شاالله توضیحات و نحوه‌ پخش این فیلم‌ها هم بزودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حوزه هنری اخبار اکران فیلم سینما حوزه هنری اخبار اکران فیلم سینما هنرهای تصویری سوره اکران سینمایی اکران آنلاین سینمای ایران نمایش خانگی اکران سینما برای تولید قاچاق فیلم فیلم ها فیلم هایی پلتفرم ها حوزه هنری برای عرضه ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۲۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال موسیقی ایران خوب است

«به‌نظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. » این بخشی از گفته‌های علیرضا طلیسچی، خواننده شناخته‌شده و پرطرفدار پاپ است که توانسته جایگاهش را با کنسرت‌هایی که برگزار می‌کند، تثبیت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از همشهری، تولید و پخش رئالیتی‌شوها، از «مافیا» گرفته تا «پدرخوانده»، در شبکه‌های نمایش خانگی داغ است و یکی از این برنامه‌ها که این‌روزها طرفداران قابل توجهی پیدا کرده، رئالیتی‌شو «زودیاک» است که با عنوان «شب‌های مافیا» بازی جذابی برای طرفدارانش پخش می‌کند. در این برنامه یک قاتل سریالی به نام زودیاک شهروندان و مافیای سیسیل را هدف قرار می‌دهد. در این برنامه محمد بحرانی نقش گرداننده بازی را بر عهده دارد.

 سریال «شب‌های مافیا: زودیاک» به کارگردانی محمدرضا رضائیان در سال‌۱۴۰۲ ساخته شده است. در فصل دوم این رئالیتی‌شو، فرزاد حسنی، دارا حیایی، جواد خواجوی، محیا دهقانی، متین ستوده، مجتبی شفیعی، علیرضا طلیسچی، سعید فتحی روشن، بهار قاسمی، مریم مؤمن، مهدی مهدی‌پور و امیرحسین هاشمی به هنرمندی پرداخته‌اند.
علیرضا طلیسچی یکی از خوانندگان شناخته‌شده و پرطرفدار پاپ است؛ خواننده‌ای که توانسته جایگاهش را با کنسرت‌هایی که برگزار می‌کند تثبیت کند. این خواننده پاپ که متولد۶۴ است، از میانه دهه۸۰ فعالیتش را به شکل رسمی آغاز کرد و تک‌آهنگ‌هایش طرفداران خاص خودش را دارد. طلیسچی در این گفت‌وگو از حضورش در برنامه «شب‌های مافیا» می‌گوید و در بخش‌های دیگری از این گفت‌وگو از وضعیت امروز موسیقی صحبت کرده است.

این روزها رئالیتی‌شوهای متنوعی در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود. چطور شد که در برنامه «شب‌های مافیا: زودیاک» شرکت کردید؟

از طریق تیم تولید به برنامه دعوت شدم و علاقه داشتم که ببینم چطور می‌توانم در این سناریو بازی کنم. من قبلا هم در یک شو، مافیا بازی کرده بودم، اما به‌نظرم «زودیاک» شیک‌تر است و پیچیدگی‌هایش بازی را برای بیننده جذاب‌تر می‌کند.

خیلی‌ها به برد و باخت در یک مسابقه اهمیت می‌دهند. برد و باخت برای شما چطور بود؟

شرکت در این برنامه بیشتر برایم جنبه سرگرمی دارد. این‌طور نگاه می‌کنم که با یک گروه خوب دور هم هستیم و هدفمان این است که برای بیننده‌های برنامه لحظاتی حال خوب ایجاد ‌کنیم که امیدوارم به چنین نتیجه‌ای رسیده باشیم.

اخیرا در نمایش خانگی، محصولاتی در حوزه‌های مختلف ورزش، موسیقی، مذهبی و... تولید شده است. از نظر شما، تولید برنامه‌های حوزه موسیقی مثل «صداتو» چه تأثیری بر ارتباط بیشتر مردم با موسیقی دارد؟
ساخت برنامه‌های خوب در این حوزه به ارتباط بیشتر مردم با موسیقی کمک می‌کند، اما اینکه این برنامه‌ها بتواند هنرمند بسازد مبحث دیگری است، چون یک خواننده هرقدر هم تخصصی وارد یک حوزه بشود، تا جو کار و فعالیت حرفه‌ای در فضای تولید و صحنه را تجربه نکند، به موفقیت نمی‌رسد. از نظر من، ورود به عرصه خوانندگی و فضای حرفه‌ای موسیقی کاملا نیازمند تجربه این واقعیت است. تمام این مسابقاتی هم که اخیرا تولید و پخش شده یکی‌دو چهره را به فضای موسیقی معرفی کرده، اما به لحاظ ایجاد سرگرمی برای مردم کاملا موفق ظاهر شده‌اند و اگر از این قبیل برنامه‌ها باز هم تولید شود، به فهم و درک بیشتر مردم از فضای موسیقی کمک قابل توجهی می‌کند.

پیشنهادی برای حضور در برنامه‌های موسیقی داشته‌اید؟

پیشنهاد داشته‌ام، اما علاقه نه، چون به‌نظرم در جایگاهی نیستم که بخواهم کسی را قضاوت کنم و اصولا هم موسیقی تا یک جایی به‌صورت علمی و پایه آموختنی است و از آن به بعدش دیگر سلیقه‌ای می‌شود. پس قضاوت کردن راجع به صداها را باید به مردم بسپاریم.

این روزها بازار کنسرت‌های پاپ داغ است. درست است که موسیقی کشور افت و خیزهای زیادی دارد و با مشکلات خاص خودش دست و پنجه نرم می‌کند، با این حال اوضاع این روزهای موسیقی کشور چطور است؟

به‌نظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. موسیقی ما در سال‌های اخیر دچار تحولات عجیب و غریبی شد که بخشی از این تحولات مثبت بود و بخشی هم منفی. خوشحالم که با ورود هنرمندان حرفه‌ای‌تر و صداهای قشنگ‌تر و احساس بیشتری که در کارها وجود دارد موسیقی دارد از آن حالت قبلی بیرون می‌آید و خودش را ترمیم می‌کند.

برویم سراغ مسئله‌ ترند شدن برخی از قطعه‌های موسیقی مثل قطعه «پاقدم» که اخیرا بسیار شنیده و معروف شد. چه می‌شود که یک کار این‌طور دیده و شنیده و پرطرفدار می‌شود؟
بخش زیادی از این اتفاق مربوط به تجربه است و بخشی هم سلیقه و هوش بازار. ولی در نهایت کارها را مردم برجسته می‌کنند، یعنی اگر مردم کاری را دوست داشته باشند، آن کار به موفقیت بزرگی می‌رسد. «پاقدم» یک قطعه موسیقی دهه شصتی است که در آن استانداردهای ضبط موسیقی آن دوران کاملا رعایت شده و فکر می‌کنم جدا از تنظیم و میکس و مستر خوب امیربهادر دهقان، شعر و ترانه و ملودی هم خیلی به کارهای آن دهه نزدیک است.

شما در قطعه‌های معروفتان هم سبک شاد دارید و هم قطعه‌های احساسی و غمگین. تمایل مردم بیشتر به شنیدن کدام یک است؟

اگر به تاریخمان رجوع کنید، می‌بینید که مردم ما پر از غم و غصه بوده‌اند و طبیعتا تمایلشان به آهنگ‌های شاد بیشتر است. در کنسرت‌ها هم همین‌طور است. وقتی یک پدر بودجه مشخصی برای خانواده‌اش کنار می‌گذارد تا در کنسرت شرکت کنند، دلش نمی‌خواهد که مجددا در فضای غمگین قرار بگیرند. بنابراین تمایلشان به شنیدن و همراهی در خواندن آهنگ‌های شاد بیشتر است. البته از قدیم موسیقی شاد نسبت به موسیقی غمگین بیشتر شنونده و طرفدار داشته است.

این روزها مدام نام خواننده‌های جدیدی را می‌شنویم که در فضای مجازی معرفی می‌شوند. یا گاهی روی بیلبوردها تبلیغ کنسرت خواننده‌هایی را می‌بینیم که خیلی‌ها نمی‌شناسندشان. این افزایش ورود به عرصه خوانندگی اتفاق مثبتی است یا منفی؟

ما خوانندگانی داشته‌ایم که با یک قطعه روی صحنه آمده‌اند و بقیه قطعه‌هایشان حالت مکمل همان یک قطعه را داشته. از آن طرف هم هنرمندی داشته‌ایم که با هر قطعه جدید مخاطبان بیشتری را جذب کرده‌ و به‌تدریج معروف شده‌است. در هر صورت، دیده شدن یک اثر هنری و محبوب شدن هنرمند به مردم بستگی دارد.

به تجربه حوزه‌های هنری دیگر مثل بازیگری هم فکر می‌کنید یا پیشنهادی داشته‌اید؟

من یک‌بار این را تجربه کردم و متأسفانه بازخورد خوبی از این کار نداشتم، به خاطر اینکه تیم تولید آن کار تیمی که فکر می‌کردم نبود. البته بازیگران و بقیه عوامل همه خوب بودند، اما تجربه خوبی برای من نبود و ترجیح می‌دهم که فعلا دوباره آن فضا را تجربه نکنم و در کار خودم پیش بروم، هرچند از آینده‌ و تصمیمات بعدی‌ام خبر ندارم.‌


رئالیتی‌شوها توانسته‌اند تا اندازه ای شبکه نمایش خانگی  را متحول کنند

در چند سال اخیر پلتفرم‌ها به کاربران امکان می‌دهند فیلم‌ها و سریال‌ها را به‌صورت آنلاین تماشا کنند و به‌سرعت به رقیبی برای تلویزیون تبدیل شده‌اند.
یک مقایسه ساده در تولیدات و سریال‌های پخش‌شده در ابتدای سال۱۴۰۳ تا امروز میان پلتفرم‌های نمایش خانگی و تلویزیون نشان می‌دهد تلویزیون با وجود آنکه نسبت به سال گذشته با کم‌کردن حساسیت‌هایی سعی در جذب هنرمندان و چهره‌های مطرح کرده اما باز هم بازی را در زمین رقابت با پلتفرم‌های پخش نمایش خانگی واگذار کرده است.
این روزها تولید رئالیتی‌شوها و برنامه‌های مسابقه که در شبکه نمایش خانگی ‌تولیدشده، توانسته جذابیت زیادی برای مخاطب امروز به‌وجود بیاورد، مخاطبی که تنها با تماشای سریال و فیلم نمی‌تواند اوقات فراغت خود را پر کند.  بنابراین از یک‌سو پلتفرم‌های گوناگون در شبکه نمایش خانگی در بیشتر سریال‌های خود توانسته‌اند با تمرکز بر جذابیت‌های داستانی و استفاده درست از ستارگان سینما و تئاتر تولیدات جذابی را پیش روی مخاطب بگذارند و از سوی دیگر با تولید و پخش برنامه‌های مختلف نشان داده‌اند توجه به ذائقه مخاطب برایشان مهم است و در بخش‌هایی موفق شده‌اند.
 البته دامنه صنعت سرگرمی ‌آنقدرگسترده است که ما در تلویزیون ‌یا حتی شبکه نمایش خانگی هنوز نتوانسته‌ایم رقابتی با برنامه‌های خارجی داشته باشیم. با این حال، برخی از این برنامه‌ها توانسته‌اند آنقدر جذاب باشند که تماشاگران فصل‌های آن را دنبال می‌کنند.
VOD‌ها طیف گسترده‌ای از فیلم‌ها و سریال‌ها را از سراسر جهان به کاربران ارائه می‌دهند. این امر به‌معنای انتخاب بیشتر برای بینندگان و رهایی از محدودیت‌های برنامه‌های روتین است.
نمی‌توان منکر این موضوع شد که پلتفرم‌های نمایش خانگی با ارائه فرصتی جدید برای پخش فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، به افزایش تولید محتوای داخلی در این کشور کمک کرده‌اند. این امر منجر به ایجاد شغل‌های جدید و رونق صنعت سرگرمی ایران شده است.
VOD‌ها در حال حاضر نقش مهمی در صنعت سرگرمی ایران ایفا می‌کنند و ظرفیت این را دارند که در آینده نقش مهم‌تری ایفا کنند. با رفع چالش‌های موجود، VOD‌ها می‌توانند به گزینه‌ای محبوب‌تر برای سرگرمی در ایران تبدیل شوند و به‌طور قابل‌توجهی بر نحوه تماشای فیلم و سریال توسط مردم ایران تأثیر بگذارند.‌

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سریال جدید مهران مدیری؛ در «پدر قهوه» چه می‌گذرد؟
  • مهران مدیری در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه می‌خورد؟
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • «پدر قهوه»؛ سریال جدید مهران مدیری درباره چیست؟
  • بعد از «اسکار» مهران مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • حال موسیقی ایران خوب است
  • «پدر قهوه»، سریال جدید مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی
  • بعد از «اسکار» مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی