Web Analytics Made Easy - Statcounter

ردپای توسعه کشور طی چند سال اخیر در همه عرصه‌ها دیده می‌شود و با وجود تحریم‌ها، حرکت چرخ‌های توسعه متوقف نشده به طوری که توسعه زیرساخت‌های کشور بویژه در حوزه حمل و نقل مصداق روشنی برای این مدعاست.

هر چند تحریم‌ها روزهای سختی برای مردم ایران و دولتمردان رقم زده اما پشتکار و همت همواره چاشنی فعالیت‌ها بوده و توانسته است ایران را به پیشرفت و خودکفایی در بخش‌های مختلف برساند و از واردات محصولات خارجی بی نیاز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مروری بر گزارش ها و تولیدات خبری مراکز استانی ایرنا نشان می دهد که محرومیت زدایی، طرح های راه سازی، بهسازی و بازسازی مناطق سیل زده، اقدامات زیربنایی در راستای رونق گردشگری در قلب کویر لوت، تلاش برای تکمیل کریدور شمال جنوب، شتاب گیری ترخیص کالا از گمرکات و در مسیر خودکفایی تامین بنزین به واسطه ساخت بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا تنها چند نمونه از تلاش های دولتمردان برای عبور از تحریم ها است.

خبرنگاران ایرنا در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ آذرماه به بررسی و واکاوی جزئیات این طرح ها و اقدامات انجام شده پرداختند که در ادامه مشروح این گزارش ها قابل مشاهده است:

آذربایجان شرقی

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، اهتمام ویژه ای برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل ترکیبی در کلانشهرها به ویژه تبریز شده و خط اول قطار شهری تبریز به طول ۱۸ کیلومتر به خط پایان رسیده است؛ مرکز تبدیز در گزارش شتاب قطار شهری تبریز در دولت تدبیر و امید در گزارش خود می نویسد: ساخت قطار شهری تبریز ۱۸ سال پس از آغاز عملیات اجرایی آن، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیشترین پرداخت اعتبارات دولتی را تجربه کرد و حرکت چرخ های آن شتاب بیشتری به خود گرفت.

مدیریت شهری تبریز نیز در راستای توسعه حمل و نقل ریلی درون‌ شهری و توجه  به نیاز و مطالبه عمومی شهروندان، در سه سال اخیر، توجه ویژه‌ ای به پروژه قطار شهری داشته به طوری که در این مدت ۲۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه تخصیص داده است.

در گزارش دیگر مرکز تبریز با عنوان خیز شستا برای کمک به عمران و آبادی شمال آذربایجان‌شرقی به موضوع سرمایه گذاری شرکت های داخلی برای توسعه و آبادانی این استان اشاره شده و آمده است: شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی (شستا) تصمیم گرفته برای کمک به عمران و آبادی شمال آذربایجان‌شرقی در قالب اجرای طرح های توسعه ای وارد میدان شود، اتفاقی که در صورت تحقق می تواند به رونق و شکوفایی بخشی از کشورمان در حاشیه رودخانه مرزی ارس منجر شود.

آذربایجان غربی

محرومیت زدایی در نقاط مختلف کشور با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به ویژه مناطق روستایی در آذربایجان‌غربی مورد توجه قرار گرفته و این امر با شبکه گذاری و احداث لوله های انتقال گاز به میزان بیش از ۱۵ هزار کیلومتر طی هفت سال اخیر به بار نشسته است.

افزایش میزان لوله‌گذاری گاز در آذربایجان‌غربی از سال ۱۳۹۲ تاکنون بسیار محسوس بوده و شاخص اجرای شبکه و خط انتقال در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ۱۱۶ درصد نسبت به دولت‌های قبل رشد داشته است.

طبق آمار تا پایان سال ۱۳۹۱، میزان کل لوله‌گذاری انجام شده در استان، هفت هزار و ۱۸۷ کیلومتر بود که این رقم از سال ۱۳۹۲ تاکنون به هشت هزار و ۴۰۳ کیلومتر رسیده که سه هزار و ۲۴۳ کیلومتر از این مقدار مربوط به سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ بوده و همچنین پنج هزار و ۱۶۰ کیلومتر آن نیز از سال ۱۳۹۶تاکنون انجام گرفته است.

همچنین در هفت سال گذشته سالانه میزان شبکه گذاری گاز طبیعی در آذربایجان غربی بالاتر از هزار کیلومتر بوده که این امر نشان از عزمی جدی برای جبران عقب ماندگی ها در این استان بلند قامت کشور دارد.

هم اکنون ۷۱ درصد خانوار روستایی  و ۹۹.۶ درصد خانوار شهری در آذربایجان غربی از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند که بخش عظیم آن، در دولت های یازدهم و دوازدهم شکل گرفته، اجرایی شده و به بهره برداری رسیده است.

این مطلب بخشی از مقدمه گزارش مرکز ارومیه با عنوان ۱۵ هزار کیلومتر شبکه گذاری گاز با همت دولت در آذربایجان‌غربی است که به تشریح مهمترین اقدامات دولت در زمینه گازرسانی به نقاط مختلف این استان پرداخته است.

در گزارش دیگر مرکز ارومیه با عنوان دهکده لجستیک ماکو؛ بارانداز ارتباط آسیای دور با اروپا به ظرفیت های صادراتی منطقه آزاد ماکو پرداخته شده و آمده است:  منطقه آزاد ماکو در آذربایجان غربی که در شاهراه ارتباطی ایران با ترکیه، منطقه قفقاز و اروپا قرار دارد، دارای ظرفیت لجستیکی قابل توجهی است که با توجه به قابلیت های حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای، در حال برنامه ریزی برای تبدیل شدن به بارانداز ارتباطی آسیای دور با اروپا است.

اصفهان

آبان ماه امسال آزادراه شرق اصفهان به دستور رئیس جمهوری افتتاح شد، بزرگراهی که به اعتقاد کارشناسان یکی از ماندگارترین طرح های راه سازی کشور است. قطعات اول و دوم آزادراه شرق اصفهان، حدفاصل آزاد راه نطنز - اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند.

قطعه اول از آزادراه اصفهان - نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان - نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم آن از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشُتِر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.

صرفه‌جویی ۷۴۰ میلیون لیتر سوخت با افتتاح آزادراه شرق اصفهان عنوان گزارشی است که به جزئیات این طرح و نتایج بهره برداری از آن پرداخته که در بخشی از آن می خوانیم:  از جمله اهداف این طرح مهم زیرساختی می‌توان به تسهیل در حمل و نقل بار و مسافر استان‌های شمالی، تهران، اصفهان فارس، یزد، کرمان و بوشهر، تسریع در خدمات دهی در حوادث غیر مترقبه، ایجاد محور جایگزین با موضوع پدافند غیرعامل و افزایش بهره وری آزادراه اصفهان - نطنز - کاشان اشاره کرد.

کاهش مسیر تردد خودروهای عبوری از شهر اصفهان که از نیمه شمالی کشور به سمت استان‌های جنوبی و بالعکس تردد می‌کنند و تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور از دیگر اهداف و مزایای این طرح به شمار می‌رود.

البرز

خط ۲ قطار شهری کرج ، اولین تجربه ساخت مترو  توسط مجریان استان البرز به شمار می رود که با گذشت ۱۵ سال از شروع این پروژه عظیم، مسوولان استانی و مدیریت شهری، پایان سال ۹۹ را نقطه عطفی در تعیین سرنوشت آن می‌دانند.

ایرنای کرج در گزارش خبر خوش زیر خاکی به چگونگی تلاش دولتمردان برای توسعه زیرساخت های شهری کلانشهر کرج پرداخته می نویسد: در این ماه‌ها نیز مسؤولان البرز و مدیریت شهری کرج در جنب و جوش خاصی برای به صدا آوردن سوت قطارشهری هستند و خبرها حکایت از نصب امکانات و تجهیزات دارد به طوری که تشکیل کارگروه فنی و اجرایی در مدیریت شهری کرج برای انجام کارهای باقیمانده در قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج مهمترین گام راهبردی در ماه‌های اخیر بود که اکنون تلاش‌ها به سمت مراحل پایانی کار در این قطعه است.

ایلام

ایلام در خط پایان گازرسانی به شهرها و روستاها عنوان گزارشی است از مرکز ایلام که به اقدامات دولت در ۷ ساله گذشته به منظور گازرسانی به تمامی نقاط اعم از شهری و روستایی اشاره دارد و به این جمع بندی رسیده است اکنون که ایلام به میانگین کشوری ضریب برخورداری از گاز نزدیک شده در آینده نه چندان دور جشن پایان گازرسانی در شهرها و روستاهای این استان برگزار خواهد شد.

در مقدمه این گزارش آمده است: اجرای طرح نهضت گازرسانی در روستاها سبب شد تا تعداد روستاهای برخوردار از ۱۴‌ هزار در ابتدای دولت یازدهم به ۳۰ هزار در سال ۹۹ برسد و قرار است در ۲ هزار روستای دیگر نیز تا پایان سال از انرژی گاز برای گرمایش خانه های روستاییان استفاده شود.

همچنین قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، ضریب نفوذ گاز شهری ۷۰ درصد و  روستایی ۳۱ درصد در این استان حدود بود که با عملیات جهش‌وار دولت یازدهم و دوازدهم، این میزان افزایش قابل ملاحظه ای یافته است؛ هم اکنون ۹۹ درصد خانوار شهری و ۹۳ درصد خانوارهای روستایی استان ایلام از گاز طبیعی بهره مند هستند و این استان در آستانه اتمام گازرسانی به روستاها قرار دارد.

زنجان

گام‌ بلند زنجان در توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی عنوان گزارشی از مرکز زنجان است که در آن می خوانیم: در چند سال گذشته توسعه صنایع تبدیلی و میزان فرآوری محصولات کشاورزی در استان زنجان روند رو به رشدی به خود گرفته و این استان جزو پیشروها در این زمینه بوده است، هر چند با توجه به ظرفیتها، تا رسیدن به نقطه مطلوب، مسیر پرفراز و نشیبی در پیش است.

اکنون نزدیک سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی دراستان تولید می شود که به گفته کارشناسان با اجرای اجرای طرح های بهره ورانه این میزان تولید می تواند به ۲ برابر افزایش پیدا کند.

ارتقای ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان از جمله دغدغه های عمده مسوولان است به طوری که استاندار زنجان در این خصوص می گوید: با وجود بالا بودن میزان اشتغال در بخش کشاورزی این استان نسبت به ۱۸ درصد میانگین کشوری، ارزش افزوده با میزان اشتغال ایجاد شده در این بخش متناسب نیست.

سیستان و بلوچستان

دفتر چابهار در گزارشی با عنوان مرز پیشین ظرفیتی مهم برای رونق تجارت و ایجاد اشتغال در جنوب بلوچستان به موضوع توسعه مبادلات مرزی برای گذر از بخشی از تحریم ها و توسعه بازارهای صادراتی ایران ورود کرده و می نویسد: بازارچه و پایانه مرزی پیشین شهرستان راسک در جنوب سیستان وبلوچستان به دلیل هم‌ مرزی با پاکستان و برخوردار بودن از موقعیت خاص، ظرفیتی مهم برای رونق تجارت، ایجاد اشتغال مرزنشینان و جابجایی قانونی و آسان کالا و مسافر است.

مرز پیشین به علت قدمت و نزدیکی آن به آبادی ها و شهرهای پاکستان از جمله روستای ردیگ در کنار نقطه صفر مرزی، بخش مند پاکستان در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز، بخش تمپ در فاصله ۶۰ کیلومتری، مرکز شهرستان تربت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری و شهر و بندر مهم و اقتصادی کراچی پاکستان در فاصله ۶۰۰ کیلومتری که با ساخت جاده جدید این فاصله به ۴۰۰ کیلومتر کاهش می یابد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

فارس

استان فارس همواره یکی از استان‌های پیشرو در بحث توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بوده و به دلیل تنوع آب و هوایی دارای ظرفیت فراوان برای توسعه این کشت‌هاست اما برخی موانع روند توسعه را کند کرده است؛ از سال ۱۳۹۶ با هدف رونق بخشی به بخش کشاورزی، ایجاد ۴۸ هزار هکتار گلخانه در کشور هدف گذاری شده که سهم پیش بینی شده برای استان فارس هفت هزار هکتار است.

در استان فارس سطح گلخانه‌های استان از سال ۱۳۹۲ که حدود ۱۴۴ هکتار بوده اینک به بیش از ۷۲۴ هکتار رسیده و افزایش پنج برابری داشته است؛ جزئیات این پیشرفت را در گزارش توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در فارس، موانع و ظرفیت‌ها بخوانید.

قزوین

ساخت پایانه و فرصت طلایی برای رشد صادرات کشاورزی قزوین عنوان گزارشی از مرکز قزوین است که به موضوع توسعه صادرات محصولات کشاورزی و زیرساخت های مورد نیاز تحقق آن پرداخته است؛ در این گزارش می خوانیم:نخستین پایانه صادراتی کشاورزی در قزوین که مرحله ی نخست (فاز اول) آن به زودی به بهره‎ برداری می‌رسد، راه حضور محصولات این استان در بازارهای خارجی را هموار و فرصتی طلایی برای رشد صادرات این استان ایجاد می‌کند.

سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در قزوین به تولید می رسد، با این وجود صادرات محصولات کشاورزی قزوین به دلیل فقدان زیرساخت های مناسب و متمرکز در این حوزه مانند سالن های نگهداری و انبار، سورتینگ و بسته بندی دارای آمار قابل توجهی نیست.

کرمان

محور راور - دیهوک همچنان در مسیر بهسازی عنوان گزارشی است از مرکز کرمان که در آن ابتدا به سیل اواخر سال ۹۷ و فروردین ماه ۹۸ و خسارت های جانی و مالی که به نقاط مختلف کشور از جمله کرمان وارد شد، اشاره کرده و در ادامه اقدامات انجام شده برای بازسازی این مناطق توسط دولت را تشریح کرده است.

گزارش با این مقدمه آغاز شده است: سیل‌های ۱۳۹۸ کشورمان از ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۷ آغاز شد و در ابتدا چند شهر از استان‌های شمالی و پس از آن مناطق جنوبی و غرب را درگیر خود کرد و این سامانه بارشی در ادامه طی روزهای آغازین فروردین‌ماه ۹۸، موجب ایجاد سیلاب و خسارت‌های جانی، مالی و زیرساختی ۲۵ استان شد که مناطق مختلف را بسیار آسیب پذیر و نیازمند به کمک کرد.

استان کرمان نیز از این خسارت‌ها بی نصیب نماند و سیلاب یاد شده علاوه بر تخریب آب‌گرفتگی منازل مسکونی، کشاورزی و زیرساخت‌های این استان را نشانه گرفت و موقعیت جغرافیایی شهرستان های کرمان و راور به علت قرار گرفتن در پستی کویر، آب ناشی از بارندگی سه استان یزد، خراسان جنوبی و کرمان را به این مناطق راهی کرد که در این زمینه ۲ محور شهداد - نهبندان و راور - دیهوک بیشترین خسارت‌ها را دیدند. 

از کرمان همچنین گزارش دیگری با عنوان امنیت و ثروت محصول رونق گردشگری در شهداد منتشر شده است که در آن آمده است: منطقه شهداد کرمان واقع در قلب کویر لوت که روزی مرکز گذر اشرار و ترانزیت مواد مخدر محسوب می‌شد، با تقویت زیرساخت های گردشگری توسط دولت و بخش خصوصی طی چند سال اخیر ، علاوه بر تامین امنیت، زمینه جذب گردشگر و سرازیر شدن ثروت بسیاری به این نقطه از استان کرمان را موجب شده است.

توسعه مراکز اقامتی و هتل‌ها، تامین امکانات رفاهی و گردشگری، مرمت بناهای تاریخی و تقویت زیرساخت‌ها و صنایع دستی تنها بخشی از اقدامات دولت و بخش خصوصی طی چهار سال گذشته است که مثل یک پازل در کنار هم، زمینه رشد گردشگری و توسعه پایدار اقتصادی شهداد جهانی را فراهم کرده است.

گردشگری باوجود اثرات مثبت بسیار اقتصادی به‌عنوان یک صنعت چند وجهی در توسعه اقتصادی هر جامعه‌ای به‌شمار می‌رود، به‌گونه ای که این صنعت در صورت شکوفا شدن، درآمد کشور را حتی از فروش نفت ما بیشتر می‌کند.

کهگیلویه و بویراحمد

خبرنگاران ایرنا در مرکز یاسوج روی دیگر توسعه و جهش تولید یعنی توسعه انسانی و توجه به محیط زیست را محور گزارش های خود قرار داده اند؛ این مرکز در گزارش بذرهای کیمیاگر   به تلاش جوامع محلی برای احیای جنگل های زاگرس پرداخته و می نویسد: در حالی که برخی افراد سودجو تلاش می کنند جنگلهای زیبای بلوط را در کهگیلویه و بویراحمد تخریب کنند، همیاران طبیعت با همکاری دولت تاکنون ۱۷هزار هکتار عملیات غنی سازی و بیش از ۱۱ هزار هکتار توسعه جنگل در این استان انجام داده اند.

هر ساله طبیعت دوستان استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد برای احیای جنگل‌های زاگرس و جلوگیری از فرسایش خاک به دل دامان طبیعت سرسبز این استان می‌زنند و همراه خود بذرهای مختلف گیاهی و جنگلی برای کاشت در مناطق بدون درخت و پوشش گیاهی حمل می‌کنند. همیاران طبیعت با کاشت بذرها هم احساس و علاقه خود به احیای طبیعت را نشان می‌دهند و هم با کاشت بذر زمین را از فرسایش تدریجی نجات می‌دهند.

در گزارش دیگر این مرکز با عنوان بخاری‌های نفتی مدارس کهگیلویه و بویراحمد در خط پایان نیز می خوانیم: شمارش معکوس برای حذف بخاری های نفتی در مدارس مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد به عنوان تجهیزاتی غیراستاندارد و خطرساز شروع شده که این امر نویدبخش زدودن غبار محرومیت از خانه دوم دانش آموزان در این خطه است.

هم اکنون سه هزار و ۴۶ مدرسه با ۹ هزار کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بیش از نیمی از این فضاهای آموزشی در هفت سال گذشته از سیستم های غیراستاندارد گرمایشی استفاده می کردند.

با توجه به اینکه دسترسی به امکانات آموزشی استاندارد در همه نقاط یک کشور از ارکان عدالت آموزشی محسوب می شود حذف بخاری های نفتی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد از اقدام های دولت برای تحقق این امر مهم است.

این استان به دلیل بافت ۸۷درصدی کوهستانی،اقلیم سرد و یخبندان های پاییز و زمستان و پراکندگی روستاها و مناطق عشایری نیازمند سرمایه گذاری های بیشتری برای استانداردسازی تجهیزات گرمایشی فضاهای آموزشی بود.

گیلان

تکاپو برای تکمیل کریدور شمال جنوب با ریل‌گذاری قطعه رشت -انزلی -آستارا عنوان گزارشی است از مرکز آستارا که به اقدامات دولت در زمینه حمل و نقل ریلی پرداخته و در مقدمه آورده است: دولت در پنج سال اول خدمت با ساخت یک پنجم راه‌های آهن و امسال با افتتاح ۶۳ طرح ریلی از جمله خواف - هرات انقلابی در حمل و نقل را رقم زد و اکنون ریل‌گذاری مسیر رشت - انزلی - آستارا را با جدیت پیگیری می‌کندتا کریدور شمال - جنوب برای اتصال بنادر و رونق تجارت و ترانزیت خارجی تکمیل شود.

ایجاد کریدور ریلی شمال - جنوب از حدود ۱۵ سال قبل مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران، روسیه و هندوستان بود و بعدها کشورهای دیگر منطقه نظیر جمهوری آذربایجان از تکمیل آن استقبال کردند و هندوستان از توسعه بندر چابهار در جنوب کریدور ریلی برای برخورداری از خط ریلی ایران و گسترش روابط تجاری  حمایت کرد و ساخت و تکمیل این مسیر آهنی برای اتصال بندرهای جنوب به شمال، حمل بار سنگین و پرهزینه کشتی های تجاری هندی کانال سوئز، کاهش هزینه و افزایش سرعت انتقال کالا پیگیری شد.

اکنون دو مسیر ترانزیتی اصلی، ایران را به مناطق دیگر متصل می‌کند یکی مسیر غربی- شرقی است که به تازگی با تکمیل خط آهن ایران - افغانستان اهمیت دو چندانی برای دو کشور و حوزه شرق آسیا یافته و از موضوع بحث ما خارج است اما محور حمل و نقل دوم، مسیر ترانزیتی شمال-جنوب است؛ خط ریلی که از بنادر جنوبی (بندرعباس و چابهار) به بنادر شمالی (آستارا) و از آنجا به جمهوری آذربایجان و روسیه و کشورهای اروپایی می‌رسد و هم اینک قطعه بندرعباس تا رشت در حال بهره‌برداری و خط رشت-کاسپین-آستارا نیز در دست اجراست.

هرمزگان

خبرنگار ایرنا در بندرعباس نیز با تهیه گزارشی با عنوان نقش دولت در شتاب‌گیری ترخیص کالاها از گمرکات هرمزگان به سفر معاون اول رئیس جمهوری در مهرماه امسال به این استان اشاره کرده و دستور ترخیص به موقع کالاهای اساسی و قطعات یدکی از سوی وی را اقدامی موثر در راستای تکاپوی صاحبان کالا برای انتقال اجناس به داخل کشور برشمرد.

در بخشی از این گزارش آمده است: در سفر معاون اول رئیس جمهور به هرمزگان و مصوبه هیات دولت در خصوص ترخیص فوری کالاهای اساسی بدون کد رهگیری بانک از اول مهر امسال تا ۲۱ آذر سال جاری افزون بر ۷۴۸ هزار تن کالای اساسی از گمرکات ترخیص شده و ۹۹ هزار و ۵۰۰ تن کالا در جریان تشریفات گمرکی است.

از ابتدای مهرماه امسال تا ۲۱ آذرماه سال جاری، افزون بر یک میلیون و ۸۳۰ هزارتن کالای اساسی و غیراساسی مورد نیاز در تولید کشور از گمرکات استان ترخیص شده و ۲۱۱ هزار و ۳۷۲ تن از این کالاها درجریان تشریفات گمرکی قرار دارد.

از هرمزگان گزارش دیگری با عنوان ستاره‌ای که ایران  را در بنزین خودکفا کرد منتشر شده که به بررسی اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم برای توسعه زیر ساخت ها در حوزه نفت و گاز به منظور خودکفایی در زمینه تولید و صادرات نفت پرداخته است.

گزارش با این مقدمه آغاز شده است: ایران در سال ۹۱ روزانه ۵۱ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کرد که در این میان هیچکدام از این محصولات سوخت یورو نبود، در همان سال نیز حدود ۱۰ میلیون لیتر واردات بنزین به کشور در جریان بود اما با ورود پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به چرخه تولید، ایران در زمینه تولید این محصول خودکفا شد.

خوداتکایی، اعتماد به‌نفس و توجه به توانمندی جوانان ایرانی از یک سو و حمایت همه‌جانبه دولت در زمینه تامین منابع مالی از سوی دیگر موجب شد اقدامی که سال‌ها مردم آرزوی آن را داشتند، محقق شود و اکنون از این پالایشگاه عظیم نفتی به عنوان سرآمد طرح‌های ملی یاد می شود، همان ستاره‌ای که ایران را در بنزین خودکفا کرد.

عملیات ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان که خوراک آن به وسیله یک خط لوله ۴۸۵ کیلومتری از پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی تامین می‌شود، فعالیت رسمی خود را در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار در اردیبهشت ۹۶ در اوج تحریم‌ها آغاز کرده است و امروز این پالایشگاه به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا و ایرانی‌ترین پالایشگاه کشور، روزانه با پالایش ۴۵۰ هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی، کشور را در مسیر خودکفایی در تامین بنزین قرار داده است./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پالایشگاه میعانات گازی کهگیلویه و بویراحمد آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید توسعه زیرساخت ها عنوان گزارشی یازدهم و دوازدهم محصولات کشاورزی اقدامات دولت مدیریت شهری کریدور شمال بخش کشاورزی شهری تبریز هزار هکتار برای توسعه گزارش دیگر قطار شهری سال گذشته شمال جنوب حمل و نقل استان ها خسارت ها تحریم ها سال اخیر شهری کرج ساخت ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۳۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین زیرساخت‌های صادراتی مهمترین حلقه زنجیره ارزش

سعید عباسی در بازدید از غرفه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ارائه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ازمهمترین اهداف نمایشگاه اکسپو ایران است، اظهار داشت: تعریف زنجیره ارزش با هدف شناخت ظرفیت‌های ملی و معرفی قابلیت‌های استانی براساس مطالعه اسناد بالادستی از مهمترین راهبرد‌های تعریف شده برای زنجیره ارزش به شمار می‌رود.

وی افزود: براساس قابلیت‌های چهارمحال و بختیاری بادام و آبزیان از زنجیره‌های ارزش اولویت‌داری است که به وزارت کشور و دبیرخانه مرکزی معرفی و پس از بحث و بررسی در شورای ملی مهر تاییدی به پیشنهاد استان گذاشته شده است.

عباسی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در خصوص زنجیره ارزش راهبردی در یک سال و نیم گذشته، اضافه کرد: امروز اتفاق‌های خوبی در خصوص معرفی محصولات مختلف استان‌ها در قالب زنجیره ارزش رخ داده و اسناد توسعه این بخش‌ها با هدف گذاری‌های سالانه تا حدودی آماده، اما نهایی نشد.

بیشتر بخوانید

نمایش توانمندی‌های صادراتی بام ایران در تهران

وی تاکید کرد: استانداری‌ها و وزارتخانه‌های تخصصی در قالب یک برنامه مشخص و راهبردی بحث زنجیره ارزش را دنبال می‌کنند.

عباسی با تاکید بر اهمیت صنایع تبدیلی در زنجیره ارزش محصولات گفت: در چهارمحال و بختیاری زمینی برای صنایع تبدیلی و فرآوری محصول بادام تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به ارقام مختلف بادام و همچنین مرکز تحقیقات قوی در چهارمحال و بختیاری، گفت: با توجه به تأمین زمین انتظار می‌رود در آینده نزدیک این طرح‌ها که موجب ایجاد اشتغال، توسعه منطقه و ایجاد ارزش افزوده می‌شود به نتیجه برسد.

عباسی آبزی‌پروری را از جمله ۱۰ محصول مشخص شده برای تشکیل زنجیره ارزش عنوان کرد و افزود: با وجود مطالعات انجام شده هنوز استانی در کشور به عنوان محور در بخش آبزی‌پروری انتخاب نشده است.

وی با بیان اینکه برای هرکدام از زنجیره‌های ارزش یک سند توسعه تعریف شده است، ادامه داد: چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های نقش آفرین در حوزه آبزی پروری به شمار می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • تامین زیرساخت‌های صادراتی مهمترین حلقه زنجیره ارزش
  • ۲۰ دوربین پلاک خوان برای نخستین بار در زابل نصب می‌شود
  • کنترل هوشمند ترافیکی شهر زابل
  • بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی
  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • ۳۰۰۰خوابگاه متاهلی در کشور در حال ساخت است
  • ساخت ۵ هزار خوابگاه متاهلی تا پایان دولت
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • رویکرد دولت سیزدهم توسعه زیرساخت های آموزشی در خارگ است
  • اعتبار ۶ همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی