8 فيلم برتر دهه 90 که حتما بايد ببينيد
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۰۵۱۱۲
خبرگزاری آریا- فیلم های دهه 90 به طور کلی در ذهن های افراد زیادی مانده است زیرا آن فیلم ها دارای نبوغ بی نظیری بودند که هرگز در سال های بعد تکرار نشد. دهه 1990 به اندازه قدرت نوآوری های فن آوری تکنولوژی در سطح جهانی دوره شگفت انگیزی بوده است. شاید همان استفاده از تکونولوژی های اولیه و تحول های اساسی در جهان باعث شد تا آن فیلم های باشکوه و عظمت ساخته شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلمی به اندازه جان مالکوویچ عجیب و غریب و تجربی در دهه 90. چارلی کافمن و اسپایک جونزه برای این تخیل روانشناختی واقعاً عجیب همکاری کردند که در آن بازیگر زندگی واقعی جان مالکوویچ ، با بازی در نقش خودش ، ظرفی برای فرقه پیر اشراف که به دنبال زندگی ابدی هستند ، دیده می شود. «کریگ شوارتس» (کیوساک)، عروسک گردان خیابانی، با اصرار خانواده اش، در شرکت لستر به مدیریت «دکتر لستر» (بین) کاری می گیرد؛ شرکتی که در طبقه هفت و نیم یک برج اداری قرار دارد. روزی «کریگ» یک در پنهانی را کشف می کند که او را از راهرویی به مغز بازیگری به نام «جان مالکوویچ» می برد.جان کوزاک، کامرون دیاز و کاترین کینر ضد قهرمانانی فیلم هستند و پایان غیر قابل پیش بینی فیلم مطمئناً شمارا شگفت زده می کند.
Edward Scissorhands ادوارد دست قیچیادوارد دست قیچی افسانه ی گوتیک تیم برتون است که در ابتدا ممکن است بسیار مسخره به نظر برسد، اما احتمال این وجود دارد که لحظات پایانی فیلم را گریه کنید. یک ربات نیمه حساس و باند پوش از یک کارخانه تولید فرار می کند و توسط یک خانواده مهربان به سرپرستی گرفته می شود. اما چطور کسی که قیچی برای دست دارد می تواند هرگز محبت نشان دهد؟ این یک تراژدی جادویی واقعی است - و تصور متکبرانه و اکسپرسیونیست برتون از حومه آمریکا.
Welcome To The Dollhouse1995 خوش آمدی به خانه عروسکیکارگردان تاد سولاندز در فیلم خنده دار و کاملاً پوچ گرایانه خود ، به خانه عروسک ها خوش آمدید ، به موضوه بی رحمی در حومه آمریکا می پردازد. این فیلم با بازی هدر ماتارازو که قبلاً ناشناخته بود به عنوان یک نماد اجتماعی ظاهر می شود. فیلم خفتهای مختلفی را نشان می دهد که کودک اجتماعی از او در جامعه متلاشی شده و در شهر زادگاهش نیوجرسی به سر می برد. اگرچه در کل جای خندیدن وجود دارد، خوش آمدی به خانه عروسکی یک تصویر پر از روح از تنهایی در یک دهه است که نوع خاصی از انطباق هنجاری را می طلبد.
Princess Mononoke 1997 شاهزاده موناکوانواع فیلم های فوق العاده محبوب بسیار فانتزی که این روزها تماشاگران سینما به طور دسته جمعی به سینماها می کشاند ، در مقایسه با دنیای رنگارنگ ایجاد شده توسط انیماتور ژاپنی ، هایوا میازاکی، بسیار کوچک هستند. پرنسس مونوکو یکی از بزرگترین دستاوردهای کارگردان است که با مهارت و استادانه ترسیم و مفهوم سازی شده است. در دهه 1990، میازاکی در پیش بینی بحران آب و هوایی فعلی ما پیش از بازی بود و داستان های عجیب و غریب او به عنوان یک هشدار اولیه در مورد وضعیت وخیم ناشی از ویرانی های ساخته شده توسط بشر عمل می کرد. شخصیت های سرگرم کننده و لحظات جادویی زیادی وجود دارد که به غیر از پیام رسانی سیاسی است و سکانس های اکشن کاملاً آرواره ای هستند.
Eyes Wide Shut چشمان باز، بستهآخرین فیلم بلند سینمایی استنلی کوبریک به دنبال فساد روان جنسی در یک فیلم مهیج کاملاً با رنگ و بویی جدید است. نیکول کیدمن ، و تام کروز بسیار غیرقابل توصیف (در آن مرحله یک زوج واقعی بودند) در جستجوی درهم آمیختن رضایت جنسی ، به بهترین شکل هستند که در تاریکی و خشم فرو می روند. اگرچه Eyes Wide Shut اثری کمتر دیده شده از مشهورترین فیلم های کوبریک به یادگار مانده است، اما در کل کارنامه او بهترین باشد.
Doom Generation نسل سوختهدر حالی که دهه 90 اغلب به عنوان دوره رشد اقتصادی و امیدواری اجتماعی به یادگار مانده است، گروه خاصی از نوجوانان محروم از حق رای دادن، زیر پا گذاشتن، غر زدن و شکایت بی پایان در جامعه را پر کرده بودند. یک فیلم ویترینی از عصبانیت اولیه هزاره است و از رز مک گوان بسیار دلسوز به عنوان یک دختر رویایی فوق العاده بی احساس استفاده می کند که در یک مثلث عاشقانه عجیب و غریب گرفتار شده است. بسیاری از سبک های شیک و طرح های لباس بسیار زیبا که نمایانگر نگرش دهه در این فیلم است، وجود دارد، اما نتیجه تاریک فیلم چیزی جدی درباره خشونت است که در زیر همه خوش بینی های دهه 90 وجود دارد.
Scream 1996 جیغ
این فیلم آنچنان پیشگامانه و تأثیرگذار است که اساساً می توان فیلم های ترسناک را به عنوان قبل یا بعد از جیغ دسته بندی کرد. شاهکار پست مدرن وس کریوان با بلند گفتن قوانین ژانر قواعد ژانر را زیر پا گذاشت و سفری پر از پیچ و تاب را به درون و فراتر از برش های سینمای ترسناک انجام داد. آنتاگونیست اصلی فیلم ، که بعداً توسط طرفداران لقب Ghostface خواهد یافت، از آن زمان به نماد دهه 90 تبدیل شده است اما همچنین از خرده فرهنگ های مختلف گوت و پانک نیز برخوردار است. از طریق جیغ، ستاره نجیب کمبل به عنوان برترین دختر Final صعود کرد.
Clueless 1995 بی سرنخ«کِر» یک دختر دبیرستانی مشهور است که با ماجراهای خاص دوره نوجوانی دست و پنجه نرم می کند. تأکید بر این که واقعاً تأثیرگذار این فیلم تولید کننده عبارت واضح واقعاً چه اثری بوده و ادامه دارد دشوار است: علیرغم آنچه در ابتدا به نظر می رسید یک داستان سطحی در مورد نوجوانان پوچ و ثروتمند باشد، Clueless طرح نوعی خاص از فمینیسم "قدرت دختر" را بنا نهاد در یک جنبش کامل برای توانمندسازی زنان نمود یافته است. علاوه بر این ، احتمالاً یکی از شیک ترین فیلم هایی است که تاکنون ساخته شده است.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۵۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۸ انیمیشن کلاسیک که باید حتما ببینید | از والت دیزنی تا میازاکی
همشهری آنلاین: انیمیشن چنان حیطه گسترده و متنوعی شده که بعید است سازندگان، منتقدان و طرفدارانش سر تعریف یکسان و واحدی از اینکه انیمیشن چیست به توافق برسند. این عدم توافق، با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیک در فرآیند فیلمسازی طی دو دهه اخیر، خیلی هم تعجببرانگیز نیست. برای مثال، به سادگی نمیشود گفت «آواتار» جیمز کامرون انیمیشن است یا لایو اکشن. خود کامرون که معتقد است فیلمش انیمیشن نیست و همه جزئیات فیلم را بازیگران ساختهاند، ولی میشود با نظرش موافق نبود. بسته به اینکه در تحلیل و تفسیر سینمای دیجیتال به کدام فلسفه و رویکرد متوسل میشوید، تعیین انیمیشن بودن یا نبودن فیلمها هم متفاوت خواهد شد. با این حال هنوز هم به سادگی میشود یک انیمیشن متعارف را از همان نخستین نماهایش شناخت و تصمیم گرفت که به تماشایش میارزد یا نه. انیمیشن جذاب، مخصوصا در دو دهه اخیر، با داستانی گرم و گیرا و شخصیتهایی زنده روی نگاه ما به زندگی و آدمها و رفتار خودمان اثر میگذارد. انگار رنگها و اشکال و حتی چهرههای انسانی گرافیکی با معصومیتشان همدلی ما را راحتتر از فیلمهای لایو اکشن تسهیل میکنند. چقدر طول کشید که از پیرمرد شجاع و وفادار و بامزه «آپ/ بالا» خوشتان بیاید و با او همدلی کنید؟ نوازنده شکستخورده انیمیشن «روح» که در زندگی نتوانسته دنبال رؤیای نوازندگیاش برود و تازه پس از مرگ در عالم ارواح شجاعت لازم را برای تغییر زندگیاش به دست میآورد، چقدر شما را به خطر کردن و پی رؤیاهایتان رفتن ترغیب کرده؟ همین اواخر، انیمیشن معمولی «لئو» چقدر دیده شد و پیام ساده و عملیاش که ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است، به دلها نشست. ۸ انیمیشنی که در اینجا معرفی کردهایم، همگی کلاسیکاند، بعضی تجاری و متعارف و بعضی غیرتجاری و نامتعارف که همهشان ارزش تماشا دارند.
بامبی (۱۹۴۵)کارگردان: دیوید هَند
محصول: امریکا
بچه گوزنی که مادرش را از دست داده باید به تنهایی در جنگل زندگی کند. این داستان دقیقا مناسب سال ۱۹۴۵ بود که جنگ جهانی دوم تمام شد. میلیونها کودک در سراسر قاره سبز و سایر نقاط دنیا باید راه و رسم زندگی را بدون اینکه راهنما و بزرگتری داشته باشند میآموختند و میتوانستند گلیمشان را از آب بیرون بکشند. جنگلی که بامبی در آن پا میگیرد و تجربه به دست میآورد، استعارهای از جوامع جنگزده است که خطر در هر گوشه و کنارش کمین کرده و بچه گوزن معصوم و زیبایی مثل بامبی برای آموختن راه و رسم زندگی در این محیط نیازمند دوستانی زرنگ مثل تامپر خرگوشه است.
سیندرلا (۱۹۵۰)کارگردان: کلاید جرونیمی، همیلتون لاسک و ویلفرد جکسون
محصول: امریکا
این داستان اسطورهای همانقدر که به دختران جوان میقبولاند فقط کافی است صبور و خوشقلب باشند تا بخت در خانهشان را بزند و به خوشبختی برسند، به زعم فمینیستها، مروج اعتقادات ناروایی است که باور دختران جوان را به تواناییهای خودشان تضعیف میکند. با این همه، در این انیمیشن والت دیزنی، سیندرلا مظهر همه خوبیهایی است که یک دختر جوان آرزویشان را در سر میپروراند. نامادری بدجنس سیندرلا هم تجسمی از همه نیروهایی شر و شومی است که نمیخواهد زیبایی و دانایی و کاردانی سیندرلا را باور کند و فقط به حمایت از دختران نالایق خودش میاندیشد که استعدادشان در کرنش کردن است.
سیاره شگفتانگیز (۱۹۷۳)کارگردان: رنه لالوکس
محصول: فرانسه
انیمیشنی سوررئال که دیدنش تجربهای منحصربهفرد است و البته اگر اهل تجربه چیزهای نامتعارف نباشید، شاید چندان به مذاقتان خوش نیاید. جز رنه لالوکس، دیگر آدم مهم و موثر «سیاره شگفتانگیز» هنرمند کارتونیست رولان توپور بود که در نوشتن فیلمنامه و طراحی تولید این انیمیشن هم نقش داشت. «سیاره شگفتانگیز» داستان دو نژاد Oms و Draags است که در سیاره Ygam زندگی میکنند. Oms ها از نظر جثه اندازه انسان و تحت ظلم و ستم Draags های غولپیکر و آبیرنگ هستند که با مداخله یک دختر Draags تغییری در این وضع رخ میدهد. تصاویر این انیمیشن جادویی به نقاشیهای سورئالیستی شباهت دارد.
آکیرا (۱۹۸۸)کارگردان: کاتسوهیرو اوتومو
محصول: ژاپن
سی سال پس از جنگ جهانی سوم، توکیو به شهری بسیار بزرگ و صنعتی تبدیل شده که گروههای خلافکار شب و روز در آن با هم میجنگند. علت وقوع جنگ جهانی سوم کودکی به نام آکیرا بوده که تواناییهای خاصی داشته. یکی از اعضای ضعیف گروههای خلافکار که صاحب قدرتی عجیب شده، آکیرا را پیدا میکند، ولی آکیرا چیزی نیست که او فکرش را میکرده. اتوموتو گفته منبع الهامش دهه ۱۹۷۰ توکیو بوده که تظاهرات دانشجویی، موتورسواران، جنبشهای سیاسی، گنگستران و جوانان بیخانمان در آن وجود داشتند. کیفیت بالای گرافیکی این انیمیشن یکی از دلایل موفقیت آن بود.
شیرشاه (۱۹۹۴)کارگردان: راجر آلرس و راب مینکاف
محصول: امریکا
شیرشاه مرده؛ زندهباد شیرشاه. تقریبا میتوان «شیرشاه» را خلاصه کرد به مرگ شیر پدر و بر جای نشستن شیر پسر. ولی همهچیز به همین سادگی هم نیست. شیر پسر تا به شیرشاه بدل شود باید سفر دورودرازی را از سر بگذراند. این انیمیشن که چهبسا ادای دین کمپانی دیزنی به دیوید لین حماسهساز بزرگ سینما باشد، چشماندازهایی باشکوه و حیواناتی با جاهطلبی ریاست بر سایرین را در داستانی درگیرکننده به تصویر میکشد. این داستانِ گذر از کودکی به بزرگسالی شیربچهای است که میخواهد پنجه جای پنجه پدرش بگذارد.
داستان اسباببازی (۱۹۹۵)کارگردان: جان لستر
محصول: امریکا
وقتی نخستین قسمت «داستان اسباببازی» در سال ۱۹۹۵ اکران شد، رسانهها آن را بهعنوان نخستین انیمیشن تمامکامپیوتری تاریخ معرفی میکردند که بدون دخالت دستان پرمهارت استادان انیماتور قدیمی تولید شده است. در آن دوران هنوز خبری از فناوریهای پیشرفته امروزی نبود و انیمیشنهای دوبُعدی، مثل «دیو و دلبر» (۱۹۹۱)، «علاءالدین» (۱۹۹۲) و «شیرشاه» (۱۹۹۴) با داستانهای جذاب و شخصیتهای دوستداشتنیشان، به فانتزیهایی جان میدادند که هم هوش از سر کودکان میبرد و هم بزرگسالان را به تحسین وامیداشت. اما داستان اسباببازی انقلابی در صنعت انیمیشن بهوجود آورد که یکی از مهمترین دستاوردهایش گسترش مرزهای خیالپردازی بود.
آبی تمامعیار (۱۹۹۷)کارگردان: ساتوشی کن
محصول: ژاپن
بگذارید اهمیت این انیمه جذاب را با این ماجرا شرح دهیم: دارن آرونوفسکی، کارگردان مشهور امریکایی، بابت بازسازی نعل به نعل صحنه وان حمام این انیمیشن در فیلم «مرثیهای بر یک رؤیا» ۵۹ هزار دلار به ساتوشی کن پرداخت کرد. بعدها دوباره آرونوفسکی در فیلم «قوی سیاه» تکههایی از این انیمیشن را بازآفرینی کرد. همین که کارگردانی خلاق مثل آرونوفسکی این چنین تحت تاثیر این انیمیشن است، نشان میدهد با چه اثری مواجهایم. رازآمیز، مهیج، پرتعلیق و در مرز خیال و واقعیت؛ دختر جوانی از دنیای خوانندگی وارد دنیای بازیگری میشود، اما یکی از هوادارانش از این تصمیم او راضی نیست.
شهر اشباح (۲۰۰۱)کارگردان: هایائو میازاکی
محصول: ژاپن
بیشک هایائو میازاکی بزرگترین کارگردان انیمیشن ژاپن در تاریخ سینماست و نامش همردیف کسانی چون والت دیزنی و جان لَسِتر قرار دارد. روی هر کدام از انیمههای میازاکی که دست بگذارید جایی در فهرست بهترین انیمیشنهای تاریخ سینما دارد. از کیفیت بصری غنی و خیالانگیز آثارش بگیرید تا سبک روایی و موسیقی و هر عاملی که میتواند به جذابیت یک انیمیشن کمک کند، در کارهای او به حد اعلا رسیده است. «شهر اشباح» مشهورترین اثر میازاکی درباره دختری ۱۰ ساله است که تلاش دارد پدر و مادرش را که به خوک تبدیل شدهاند نجات دهد. اگر این قصه یکخطی برایتان عجیب است، خود انیمیشن هوش از سرتان میبرد.
کد خبر 847477 منبع: همشهری آنلاین برچسبها کارتون مجله انیمیشن پویا نمایی - انیمیشن