Web Analytics Made Easy - Statcounter

از قعر محرومیت شهرستان قلعه گنج استان کرمان که به آفریقای ایران معروف است؛ زنان این منطقه با گره هایی بر تار و پود لیف خرما، زیرانداز، سفره، سبد و ظرف می بافند و چرخ اقتصاد زندگیرا می چرخانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ "آدونیا" واژه ایست که مردمانش برای این منطقه به کار می برند؛ یعنی "آخر دنیا"؛ اینجا قلعه گنج است، آفریقای ایران، محرومیت این دیار آن را به آخر دنیا معروف کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استضعاف مردم منطقه در گوشه گوشه شهر به چشم می خورد اما از قعر محرومیت دستهای هنرمند زنان قلعه گنج می بافد تار و پودی از لیف خرما را و زیرانداز و سفره و سبد و ظرف می شود حاصل گره هایی که هنر می آفریند؛ حصیربافی این هنر هزار ساله نسل به نسل به دختران قلعه گنج رسیده به طوری که امروز در هر خانه ای زنی حصیر می بافد و چرخ اقتصاد زندگی را می چرخاند.

اکرم قلندری در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص هنر حصیر بافی در این منطقه با بیان اینکه همزمان با بهره برداری هتل کپری، فعالیت صنایع دستی و حصیر بافی را از یک روستا با حضور 15 خانوار آغاز کردیم، گفت: در حال حاضر هزار نفر تولید کننده حصیر در این منطقه فعالیت می کنند.

مدیر داخلی هتل کپری قلعه گنج ادامه داد: هم اکنون هر خانه یک کارگاه تولید حصیر است که پدر، مادر، دختر و پسر هر خانواده درگیر کار حصیر بافی هستند و تقریبا می توان گفت تمام دهستان های شهر رمشک در این فعالیت مشارکت می کنند.

وی با تأکید بر اینکه پست شهرستان قلعه گنج یکی از شلوغ ترین و پر کارترین واحدهای پستی استان کرمان است، عنوان کرد: روزانه یک کامیون بار حصیر از شهرستان خارج می شود.

قلندری با بیان اینکه تولیدات صنایع حصیری خود را به تمام شهرهای کشور ارسال می کنیم، ابراز کرد: در ابتدا فروش ما تنها در بخش کوچکی از هتل انجام می شد؛ اما الان هر روستایی با استفاده از یک گوشی هوشمند، محصولات خود را مستقیم وارد باز و از طریق صفحات شبکه اجتماعی اینستاگرام مشتری جذب می کند و همچنین تولید کنندگان محصولات خود را به صورت عمده برای گل فروشی ها و تهران ارسال می کنند.

مدیر داخلی هتل کپری قلعه گنج با اشاره به اینکه حصیر بافی پیشینه هزار ساله در قلعه گنج دارد، اظهار کرد: بچه های این منطقه چشم که باز می کنند، بر روی حصیر به دنیا آمده اند و تنها محصولی که مردم این منطقه می توانستند ببافند و از آن کسب درآمد کنند، بافت حصیر زیر انداز بود که این محصول به قیمت ارزان به فروش می رفت.

وی افزود: کاری که ما انجام دادیم این بود که از حصیر بافی برای تولید وسایل کاربردی زندگی استفاده کردیم و همچنین بر روی کیفیت اقلام نیز کار کردیم و این تولیدات را از منازل مردم منطقه بیرون آوردیم؛ چرا که آنان گمان می کردند که حصیرها فقط به درد زندگی آنها می خورد؛ بنابراین برای ارائه تولیدات، کارها را تمیزتر و مرتب تر ارائه می دهیم و به نیروها آموزش بهتری داده شده است تا با استفاده از مواد موجود، حصیر بهتری بافته شود.

قلندری ادامه داد: این اقدامات موجب استقبال مردمی شد و در همین راستا میز کوچکی را در هتل برپا کردیم و جریان زندگی مردم را در کنار تولیدات نوشتیم و مشاهده کردیم که مردم استقبال کردند و ایده های بسیاری در این زمینه دارند و آن ایده ها را به تولید کنندگان برای تولید بهتر عنوان کردیم و با این اقدامات کار ما به اوج رسید.

مدیر داخلی هتل کپری قلعه گنج با بیان اینکه حصیر بافی یکی از فعال ترین حرفه های صنایع دستی در استان کرمان است، گفت: در ایام شیوع کرونا که اغلب صنعتگران از عدم فروش شکایت داشتند؛ اما ما از درآمد تولیداتمان راضی بودیم و می توانم بگوییم که توانستیم به دلیل کیفیت کار، کرونا را شکست دهیم.

وی بیان کرد: حصیر شمال و جنوب را کنار یکدیگر بگذاریم، از نظر کیفیت با یکدیگر فرق می کنند؛ چرا که گیاهی که بومی های منطقه از آن حصیر می بافند به دلیل آنکه در شرایط آب و هوایی سخت رشد می کند، بسیار مقاوم و با کیفیت هستند و به همین دلیل حصیر بافته شده در مناطق جنوب با مناطق شمالی کشور متفاوت است.

قلندری افزود: شمالی ها به شدت مشتری حصیرهای تولیدی ما هستند و ما نیز با حصیر بافته شده استان خوزستان رقابت می کنیم و همچنین عمده ترین مشتری هایمان از این استان هستند که در کنار حصیرهای خود حصیر تولیدی ما را به فروش می رسانند، چرا که تولیدات ما از نظر کیفیت حرف اول را می زند.

مدیر داخلی هتل کپری قلعه گنج با اشاره به فعالیت 30 دهستان از بخش رمشک در امر حصیر بافی خاطر نشان کرد: دور افتاده ترین روستاها توانسته اند در این عرصه فعالیت داشته باشند و کسب درآمد کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: حصیر بافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۵۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، انگاته روباد وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی در حاشیه نمایشگاه معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو)، در گفت و گو با صدا و سیما از آمادگی و تمایل کشورش برای همکاری‌های معدنی در زمینه‌های ساخت کارخانه‌های فراوری مواد معدنی، انتقال دانش فنی و مهندسی و آموزش خبر داد و گفت: آفریقای مرکزی ۴۰۰ معدن شناخته شده از آهک تا فلزات مختلف با مواد معدنی گوناگون دارد و خواستار همکاری با ایران است.

وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی تاکید کرد: ایران روی منابع معدنی اش کار کرده، ما هم به دنبال شرکای تجاری هستیم. ما به دنبال دانش ایرانی هستیم.

کد خبر 6093620 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون مهارت سنجی گلیم بافی در البرز
  • اعلام آمادگی آفریقای مرکزی برای توسعه همکاری‌های معدنی با ایران
  • وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • همه باید در مسیر گره‌گشایی از مشکلات تولید گام بردارند
  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران
  • نقش حیاتی تولید در گره گشایی مشکلات جامعه
  • وزیر کشور: اقدامات استان کرمان در ایجاد زنجیره ارزش قابل توجه است