Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@22:38:36 GMT

همه چیز درباره فرش دستباف تبریز

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۰۶۴۵۰

همه چیز درباره فرش دستباف تبریز

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، یکی از مشهورترین و مرغوب‌ترین قالی‌های ایرانی فرش دستباف تبریز است. تبریز یکی از مراکز مهم بافت فرش دستباف و همین‌طور تابلو فرش دستباف است. نکته مهم در این میان این است که تبریز از سوی شورای جهانی صنایع دستی، شهر جهانی بافت فرش انتخاب و معرفی شده است.

اهمیت بالا در کنار تنوع طرح و نقش در فرش دستباف تبریز و همین‌طور تابلو فرش تبریز باعث شده تا افراد زیادی در پی یافتن اطلاعات بیشتری در این زمینه باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس اگر شما هم در پی یافتن اطلاعات بیشتری در زمینه تابلو فرش دستباف و فرش دستباف شهر تبریز هستید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید و خواندن هیچ یک از قسمت‌های آن را از دست ندهید.

تاریخچه فرش دستباف تبریز

قالیبافی در ایران به قبل از دوره صفویه باز می‌گردد. در نیمه دوم قرن پانزدهم و در دوران صفویه، بافت فرش از فعالیتی روستایی به هنری پیشرفته و درباری تبدیل شد. از آنجا که مرکز شکل گیری صفویه در تبریز بوده، یکی از مهم‌ترین تحولات عرصه فرش دستباف در این دوره در شهر تبریز ایجاد می‌شود.

تاجران و بازرگانان تبریزی با پیدا کردن سلیقه اهالی اروپا و حتی آمریکا، قالی‌هایی بافتند که باب طبع مردم آنجا بود. فرش دستباف تبریز به سرعت توانست بازار این مناطق را از آن خود کند و تبدیل به یکی از قطب‌های ایران در این صنعت آمیخته به هنر شود.

باید بدانید که امروزه فرش دستباف تبریز و تابلو فرش دستباف تبریز یک پای ثابت موزه‌های بزرگ جهان و کلکسیونرهای بزرگ دنیاست. برابر با آمار قدیمی و البته مهم که در سال ۱۳۶۴ از شهر تبریز و اطراف آن استخرا ج شده بود، ۱۶ هزار دار قالی و بیش از ۳۲ هزار کارگر قالیباف مشغول به فعالیت برای بافتن فرش دستباف به بهترین و زیباترین حالت ممکن هستند.

ویژگی فرش دستباف تبریز

فرش دستباف تبریز ویژگی‌های فراوانی دارد؛ از جمله رج‌شمارهای بالا و البته ریزبافت بودن آن.

فرش دستباف شهر تبریز در کنار این ویژگی مهم از تنوع بسیار بالای رنگ برخوردارد است، تا جایی که در بین اهالی قالیبافی به همین خوش رنگ بودن هم معروف‌اند. این فرش‌ها غالباً پرزهای کوتاهی دارند و البته پرداخت آن‌ها به وسیله افراد ماهری انجام می‌شود.

الیاف به کار گرفته شده در فرش دستباف شهر تبریز هم از نوع مرغوب و با کیفیت بسیار بالا هستند. از دیگر ویژگی‌های فرش دستباف تبریز و تابلو فرش دستباف این شهر، بهره بردن از سایه روشن‎‌هایی است که باعث عمق بخشی به این فرش‌ها می‌شود.

طرح‌های رایج در فرش دستباف تبریز

گستردگی نقش‌های فرش دستباف و تابلو فرش دستباف در سراسر ایران به نوعی شده که دیگر نمی‌توان طرح و نقشی را متعلق به جای خاصی دانست؛ بنابراین امکان اینکه با یک نگاه و با دیدن طرح و نقش فرش دستباف بتوان منطقه بافت آن را تشخیص داد ممکن نیست. هرچند که مهم‌ترین ویژگی طرح‌های تبریزی قالی، تنوع بالای رنگ، به‌خصوص رنگ‌های شاد در این فرش‌هاست.

در حالت کلی باید گفت که طرح و نقشه فرش دستباف تبریز و تابلو فرش تبریز مطابق با سلیقه خریداران است. البته این را هم باید گفت که طراحان تبریزی در اصل از طرح‌های معروف و سنتی و قدیمی پیروی کرده و در ادامه به این طرح‌ها گویی جان می‎‌بخشند تا تلفیقی از زیبایی و نوآوری پدید آید.

موارد مهمی که باید درباره تابلو فرش دستباف بدانید

تابلو فرش دستباف تبریز یکی از پر طرفدارترین صنایع دستی از خانواده فرش دستباف برای تزئین خانه و یا محل کار است. تابلو فرش دستباف فی الواقع یک فرش تصویری است که پر از نقش و نگاری بدیع است؛ به طوری که طرح‌های آن حتی جنبه روایتگری و داستان سرایی هم دارند.

تابلو فرش دستباف شهر تبریز یک کالای هنری پیچیده است و گره‌هایی ظریف را در دل خود جای داده است. البته در کنار نوع گره که ریز یا درشت باشد، موضوع مهم دیگری نیز روی کیفیت تابلو فرش دستباف اثرگذار است که همانا میزان شانه زدن قالیباف روی کار است. موارد گفته شده معمولاً پشت تابلو فرش دستباف‌های استاندارد موجود است.

یک پیشنهاد شگفت انگیز برای خرید فرش دستباف تبریز

فرش شفقی تبریز با بهره‌گیری از تجربه ارزشمند، همپای تاریخ درخشان فرش دستباف تبریز، دنیایی از طرح و نقشه زیبا را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد. قطع فرش دستباف شفقی نیز تنوعی بالا دارد؛ به گونه‌ای که برای هر اندازه استاندارد فرش محصولات گوناگونی از این کارخانه قدیمی ارائه شده است.

فرش شفقی تبریز البته عملکردی درخشان در حوزه تابلو فرش دستباف هم دارد. تنوع طرح‌های زیبا و ظریف تابلو فرش شفقی تا آنجاست که هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند؛ چه آن دسته از افرادی که مشتاق خریدن تابلو فرش دستباف منقش به طرح‌های اسلیمی و مذهبی هستند و چه آن‌هایی که می‌خواهند تابلو فرش تبریز برایشان روایتگر یک قصه و داستان قدیمی باشد.

اگر مشتاق به مشاهده دنیای فرش دستباف و تابلو فرش تبریز هستید، حتماً در نخستین فرصت به سایت اینترنتی فرش دستباف شفقی مراجعه کنید تا روح جانتان با دیدن هنرمندی هم‌وطنان عزیز تبریز جلا یابد. ضمن اینکه در کنار این مشاهده لذت بخش می‌توانید با مشاوران و کارشناسان این شرکت ارتباط گرفته و در نهایت یک خرید لذتبخش در زمینه فرش دستباف را تجربه کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5101114

منبع: مهر

کلیدواژه: فرش فرش دستبافت کسب و کار کسب و کار گروه صنعتی ایران خودرو بانک تجارت صنعت خودروسازی فروشگاه های زنجیره ای گروه خودروسازی سایپا سیستم گرمایشی طراحی سایت سئو سایت علیرضا رزم حسینی فنی حرفه ای بانکداری الکترونیکی سلامت مو کولر گازی فرش دستباف شهر تبریز فرش دستباف تبریز تابلو فرش دستباف تابلو فرش تبریز فرش دستباف فرش دستباف تابلو فرش طرح و نقش تبریز یک طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۶۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به تبریز

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر یک روزه خود به استان آذربایجان شرقی از پروژه قطعه ۶ آزاد راه تبریز اورمیه بازدید کرده و چند پروژه نهضت ملی را در شهر جدید سهند افتتاح کرد.شرکت در نماز جمعه ، حضور در شورای اداری استان و چند برنامه دیگر از برنامه های سفر یک روزه وزیر راه وشهرسازی می باشد. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3075317 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به تبریز
  • تمرین تیم فوتبال تراکتور در تبریز
  • سفر وزیر راه و شهرسازی به تبریز
  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی
  • شناسایی و قطع ۱۳۳ مورد انشعاب غیرمجاز برق در تبریز
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • تراکتور به مصاف ذوب‌آهن می‌رود
  • شناسایی و قطع ۱۳۳ انشعاب غیرمجاز برق در تبریز
  • خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند
  • اولین حرف‌های یحیی در مورد تراکتور!