Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@03:39:57 GMT

پروژه‌های نیمه‌تمام؛ آینه‌های دِق

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۰۶۷۰۷

پروژه‌های نیمه‌تمام؛ آینه‌های دِق

خبرگزاری فارس لرستان-پریسا قربانی نژاد، از جمله مولفه‌های موثر در ارتقای بخش اقتصاد، مدیریت صحیح و استفاده از ظرفیت‌ها و منابع موجود در مسیر توسعه جهت پیشبرد اهداف است، به‌گونه‌ای که نیازسنجی‌ها بر اساس واقعیت صورت گرفته و منابع متناسب با ظرفیت‌های هر بخش در اختیار مولد قرار گیرد.

تردیدی نیست اجرای پروژه‌های اقتصادی بر اساس نیاز جامعه از مهمترین سیاست‌های راهبردی هر دولت است، طرح‌هایی که ضمن شکوفایی استعدادها در بخش‌های مختلف، می‌تواند کشور را روی ریل عمران و آبادانی قرار دهد و موجب اشتغال‌زایی و ریشه‌کن کردن آسیب‌های اجتماعی همچون فقر و فلاکت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری با تدوین سیاست‌های اقتصادی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی بر تکیه به توان و ظرفیت‌های داخلی تاکید داشتند، شاخصه‌هایی که در صورت تحقق، امکان وابستگی به کشورهای خارجی را به حداقل ممکن می‌رساند و تولید داخل را رونق می‌بخشید.

از طرفی بارها معظم‌اله بارها تاکید بر استفاده از علم و دانش و ظرفیت نیروی بومی دارند، چرا که آنچه یک جامعه را به پویایی و نشاط اجتماعی می‌رساند، سرمایه‌های انسانی فعال و دارای امید به زندگی است، نیروی آماده به کاری که می‌تواند با انگیزه در خدمت تولید قرار گیرد و توسعه و پیشرفت آن جامعه را رقم زند.

 

ناکارآمدی برخی مدیران در لرستان

این در حالی است که علی‌رغم ظرفیت‌های بالا در بخش‌های مختلف، لرستان طی سال‌های اخیر وضعیت خوبی از نظر شاخص‌های اقتصادی و جلب مشارکت‌های عمومی ندارد، آمار بالای بیکاری و قرار گرفتن استان در رتبه‌های برتر فلاکت و تورم خود گواه از این دارد که عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی در تحقق اهداف و برنامه‌ریزی‌ها موفقیت‌آمیز نبوده و رشد توسعه‌ای چندانی حاصل نشده است.

وجود بیش از 2 هزار پروژه نیمه‌تمام استانی و ملی در لرستان که برخی‌هایشان در همان مرحله کلنگ‌زنی مانده‌اند و برخی‌ها نیز پیشرفت‌های 10 تا 90 درصدی، با این وجود هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌ و از مطالبه اقتصادی به چالش اجتماعی تبدیل شده‌اند.

اگرچه عدم تخصیص اعتبار لازم به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور را می‌توان مهمترین عامل نیمه‌تمام ماندن پروژه‌ها برشمرد، اما تردیدی نیست کلنگ‌زنی‌های بی‌رویه و بدون نگاه کارشناسی و گاه تنها رهاورد سفر وزرا به جهت افزودن پروژه‌هایی با نام بزرگ در ویترین عملکردی، خود دردی مضاعف بر مدیریت ضعیف و ناتوان استان شده‌اند.

پروژه‌های اقتصادی ناتمام عاملی برای کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی

یک کارشناس مسائل اجتماعی، وجود پروژه‌های نیمه‌تمام را عاملی در جهت کاهش اعتماد عمومی برشمرد و به فارس گفت: امروزه در کنار سرمایه‌های انسانی و اقتصادی، سرمایه دیگری به نام سرمایه اجتماعی مورد توجه جوامع مختلف قرار گرفته، سرمایه اجتماعی، یا بُعد معنوی یک اجتماع، میراثی تاریخی است که از طریق تشویق افراد به «همکاری» و «مشارکت» در تعاملات اجتماعی، قادر است به حل  بخش اعظمی از معضلات موجود در آن اجتماع، فائق آید و حرکت به سوی رشد و توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی را امکان‌پذیر سازد.

بهنام فروتن، سرمایه اجتماعی را بخشی از ثروت ملی دانست و افزود: این مهم بستر مناسبی برای بهره‌برداری از سرمایه انسانی و راهی برای نیل به موفقیت قلمداد می‌شود.

وی اظهار داشت: بدون سرمایه اجتماعی، جامعه‌ به هیچ سرمایه‌ای نمی‌رسد، به‌طوری‌که بسیاری از گروه‌ها، سازمان‌ها و جوامع انسانی، بدون سرمایه اقتصادی و صرفا با تکیه بر سرمایه انسانی و اجتماعی توانسته‌اند به موفقیت دست یابند.

فروتن با بیان اینکه سرمایه اجتماعی به زندگی فرد، معنی و مفهوم می‌بخشد و زندگی را ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند، گفت: هر چه سرمایه اجتماعی ملتی بیشتر باشد، آن ملت، خوشبخت‌تر و ثروتمندتر خواهد بود.

این جامعه‌شناس، اعتماد نهادی را یکی از ابعاد از ابعاد مهم و تاثیر گذار بر میزان سرمایه اجتماعی عنوان و تصریح کرد: اعتماد نهادی عبارت است از درجه‌ای از باور مردم به توانایی و موفقیت کارگزاران در برآورده ساختن انتظارات آنان، این عنصر مهم و کلیدی در تلقی و ادراک شهروندان از کارآمدی دولت نهفته است.

وی بیان داشت: پروژه‌های اقتصادی و عمرانی یکی از شاخص‌های اعتمادساز است که توانایی بالایی در افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد نهادی دارد.

فروتن‌، جلب اعتماد را تابع شرایطی از جمله وفای به عهد، برنامه‌ریزی، شفاف‌سازی، کنترل، نظارت و ترسیم روزشمار آغاز واتمام پروژه عنوان کرد.

 

پیامد اجتماعی پروژه‌‌های ناتمام دغدغه مسئولین نیست

کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: در شرایط فعلی برخی رفتارهای سازمانی از سوی کارگزاران تبدیل به یک آنومی شده و در تضاد با افکار عمومی به آن اصرار ورزیده می‌شود، کلنگ‌زنی‌های متعدد و تکراری، افتتاحیه‌های فاز بندی شده، تبلیغات فرد محوری به‌جای سیستمی و قهرمان‌سازی از شخصیت‌هایی که پشت پروژه‌های اقتصادی و عمرانی در پی کسب منزلت اجتماعی هستند، به این معنی که باور دارند موفقیت‌کارگزاران با شاخص کمیت و فراوانی آمار و ارقام، کارآمدی خود را اثبات نمایند، غافل از اینکه اثر بخشی این روش در عمل همین پروژه‌های نیمه تمام، غیر کاربردی، هزینه‌بر و در نهایت پایمال شدن حقوق عامه و آسیب به اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: اعتمادی که به باور کارشناسان اجتماعی به مرور زمان با پارمترهایی چون شفافیت، صداقت، تعهد، درستکاری، مردم محوری و اثربخشی خدمات انباشت می‌شود، ولی برعکس با رفتارهای تبلیغاتی، عدم بازدهی مناسب و هدر رفت هزینه‌ها حتی در موارد جزئی موجب کاهش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی می‌شود.

فروتن با بیان اینکه پیامد اجتماعی پروژه‌‌های ناتمام در حال حاضر دغدغه مسئولین استان نیست و این، همان نقطه آسیب دولت است، افزود: مدیران نتوانستند در این بخش کارنامه قابل قبولی ارائه نمایند، اگر چه دلایل متعددی در این امر مؤثر بوده، اما در نهایت کاهش اعتماد عمومی ناشی از عدم برنامه‌ریزی مناسب بوده است.

عملکرد ضعیف مدیران استان در جذب اعتبارات

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد ضعیف مدیران لرستانی در جذب اعتبارات، به فارس گفت: متاسفانه در زمینه جذب اعتبارات پروژه‌های ملی و استان به خوبی کار نشده است.

محمدرضا مبلغی بیان داشت: تلاش کم نمایندگان پیشین استان در مجلس و همچنین ضعف مدیریتی مسوولان موجب شده امروز شاهد ناتمام ماندن بسیاری از پروژه‌های عمرانی و اقتصادی در سطح استان شویم.

وی، بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام را موجب تحول در اشتغال جوانان دانست و افزود: استان در بخش‌های مختلف دارای ظرفیت‌های بالا است که اگر مورد توجه قرار گیرد، بدون تردید این حجم از بیکاری و عقب‌ماندگی را در استان نخواهیم داشت.

مبلغی با بیان اینکه اعتبارات به خوبی جذب و توزیع نمی‌شوند، گفت: گاهی در واگذاری پروژه‌ها به سرمایه‌گذار دقت کافی نمی‌شود و این مهم موجب طولانی شدن و در نهایت نیمه‌تمام ماندن عملیات اجرایی پروژه می‌گردد.

مدیران؛ مقصران اول فلاکت و عدم توسعه‌یافتگی استان

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر وجود نقائص بسیار در عملکرد مدیران لرستانی،  بیان داشت: مدیران مقصران اول در زمینه فلاکت و عدم توسعه‌یافتگی استان هستند.

وی ادامه داد: عملکرد مدیران چه در قالب ضعف مدیریتی و ناتوانی در انجام کار و چه در اجحاف و توزیع ناعادلانه منابع به خوبی مشهود است، در برخی پست‌های مدیریتی، مدیران توان اجرایی ندارند و در برخی موارد نیز با وجود ظرفیت بالا اما اعنبار لازم تزریق نشده است.

مبلغی بر استفاده از ظرفیت مدیران توانمند بومی تاکید و خاطرنشان کرد: اغلب مدیران غیربومی استان ناتوان در اجرا هستند و این مشکل بزرگ استان است که با وجود داشتن مدیر توانمند اما به دنبال استفاده از افراد غیربومی هستیم.

سهم پائین لرستان در بودجه 1400

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی به سهم پائین لرستان در بودجه سال آینده، این میزان از اعتبار لحاظ شده را متناسب با نیازهای استان ندانست و از تلاش نمایندگان برای افزایش ردیف اعتباری پروژه‌ها در کمیسیون تلفیق خبر داد.

وی، اصلاح مدیریتی در استان را لازم و ضروری خواند و افزود: تغییر شیوه مدیریتی در تحول بسیار موثر است، چرا که یک رکن اساسی در پیشرفت و توسعه مربوط به مدیران است.

 

تلاش برخی‌ مدیران جهت ارائه آمار خلاف واقع

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خرم‌آباد، اشتغال را نتیجه تعداد زیادی از سیاست‌ها در کنار یکدیگر دانست و به فارس گفت: اگرچه وزارت کار و در استان اداره‌ کار مسوول مستقیم اشتغال‌زایی نیستند، اما ارائه آمار مبتنی بر واقعیت از وظایف ذاتی این مجموعه است، که متاسفانه در این زمینه شاهد عملکرد ضعیف هستیم.

احسان ناصر با تاکید بر اهمیت ارائه آمار صحیح، بیان داشت: بر این اساس سیاست‌گذار تصمیم می‌گیرد چه میزان اعتبار به حوزه‌های مختلف اختصاص دهد و توزیع بودجه به شکل انجام شود.

وی با اشاره به تلاش برخی‌ها جهت ارائه آمار خلاف واقع در استان، افزود: مادامی که ضعف را نپذیریم و با آمارسازی‌ها درصدد نشان دادن وضعیت خوب جامعه هستیم، پیشرفتی نخواهیم داشت، اما چنانچه سعی بر حرکت بر اساس آمارهای مبتنی بر واقعیت داشته باشیم، به‌تبع هدف‌گذاری‌های واقعی‌تری خواهیم داشت.

ناصر به کاهش تصدی‌گری دولت در انجام پروژه‌های اقتصادی طی سال‌های اخیر اشاره و تصریح کرد: واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی از جمله مزایای این تصمیم دولت بود، موضوعی که ضمن استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، ایجاد اشتغال را نیز همراه داشت.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خرم‌آباد ادامه داد: به همین منظور کمیته‌ای تحت عنوان کمیته واگذاری ماده 27 تشکیل و مقرر شد دولت پروژه‌های نیمه‌تمام را جمع‌آوری و به بخش خصوصی ذی‌صلاح و دارای اهلیت واگذار نماید.

هدر رفت منابع و اتخاذ سیاست‌های اشتباه

وی، مدیریت غلط نه به معنای فساد و دزدی بلکه هدررفت منابع و سیاست‌های اشتباه را از جمله دلائل اجرایی نشدن ماده 27 در لرستان برشمرد و افزود: متاسفانه در بین واگذاری‌ها به بخش خصوصی نسبت به دیگر استان‌های کشور جایگاه خوبی نداریم.

ناصر ادامه داد: یکی از رموز موفقیت بهبود اشتغال، کاهش تصدی‌گری دولت در پروژه‌های اقتصادی بود که با توجه به آمار این مهم به خوبی در استان محقق نشده و به همین دلیل شاهد افزایش میزان بیکاری و در نتیجه تورم هستیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خرم‌آباد اظهار داشت: تا زمانی که دولت در استان، بخش خصوصی را رقیب خود ببیند و از واگذاری‌ها جلوگیری کند، در آینده نیز پیشرفت و توسعه قابل ملاحظه‌ای را نخواهیم داشت.

 

جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد لرستان درک نشده است

وی با اشاره به بی‌توجهی دولت به تشکل‌های بخش خصوصی، اظهار داشت: در استان جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد درک نشده و به خوبی دیده نشده است، حال اینکه تشکل‌های خصوصی از ظرفیت و منابع بالایی برای عمران و آبادانی بهره‌مند هستند.

ناصر، نداشتن جسارت کافی از سوی مدیران را از جمله عوامل بی‌اعتمادی به بخش خصوصی عنوان و خاطرنشان کرد: این جسارت ممکن است از کنترل‌های نابجا و سیاست‌گذاری‌های غلط بالادستی ناشی شود، موضوعی که تاکنون ضربه‌های زیادی به چرخه اقتصاد استان وارد کرده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خرم‌آباد اظهار داشت: ترک فعل موضوعی است که در استان مغفول مانده و مدیران کم‌کار بابت انجام ندادن کار پاسخ‌گویی ندارند، با این وجود با سیاست‌های اخیر قوه قضائیه این مهم به خوبی دیده شده و در دستور کار قرار گرفته است.

وی در تشریح عوامل عدم موفقیت استان در سیاست‌های توسعه اقتصادی، افزود: عدم هدف‌گذاری درست، نداشتن هدف مبتنی بر واقعیت و همچنین نبود برنامه پایش هدف از جمله موارد مهم در این ناکارآمدی است و بایستی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

ناصر به فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر استفاده از ظرفیت‌ و توان داخلی، تصریح کرد: متاسفانه در لرستان در زمینه جلب مشارکت‌های بخش خصوصی موفق عمل نشده است، اگر سرمایه‌گذاری در استان حضور پیدا کرده به واسطه برخی بی‌تدبیری‌ها همچون عدم واگذاری امتیاز به سرمایه‌گذار، در نهایت توفیقی حاصل نشده است.

انتقاد از عدم بهره‌گیری مدیران بومی

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خرم‌آباد با بیان اینکه در هیچ برهه‌ای از زمان همانند سال‌های اخیر به تولید داخل توجه نشده است، گفت: دستگاه‌های قضایی و قانون‌گذاری در این خصوص حمایت‌های خوبی همچون جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی را داشتند، اما مجریان دولتی تاکنون نتوانسته‌اند به خوبی از ظرفیت‌های استان بهره برده و موجب تحول شوند.

وی، ضمن انتقاد از عدم بهره‌گیری مدیران بومی در مدیریت‌های اجرایی لرستان، این مهم را یکی از عوامل عقب‌ماندگی استان در برخی شاخص‌های توسعه‌ای برشمرد و خواستار توجه بیش از پیش نمایندگان به این موضوع شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سرمایه اجتماعی لرستان عملکرد توسعه پروژه های نیمه تمام پروژه های اقتصادی استفاده از ظرفیت سرمایه اجتماعی اعتماد عمومی سال های اخیر بخش خصوصی ارائه آمار قرار گیرد سیاست ها ظرفیت ها پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۶۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کری هری کین برای رئال: رو فرم باشم، چند گل میزنم!

به گزارش "ورزش سه"، بایرن مونیخ در بازی هفته سی و یکم بوندس‌لیگا به مصاف آینتراخت فرانکفورت رفت و با دو گل هری کین موفق شد با نتیجه 2-1 برنده شود.

هری کین با آمار امشب به 400 گل زده در دوران حرفه‌ای خود رسید و روزهای درخشانی را در ترکیب تیم آلمانی سپری می‌کند.

کاپیتان تیم ملی انگلیس باید برای بازی حساس روز سه شنبه آماده شد. او و هم تیمی هایش در بازی رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا باید روز سه شنبه از رئال مادرید میزبانی کنند.

هری کین در مورد برتری تیمش در بازی امشب گفت:"عملکرد خوبی داشتیم، به خصوص در نیمه اول بازی خوبی به نمایش گذاشتیم. وقت در نیمه اول بازی مساوی تمام شد کمی ناراحت بودیم چون چند موقعیت خوب داشتیم. در کل بازی سختی بود اما برد خوبی بود و حفظ شتاب مهم است."

بازی مقابل رئال مادرید؟

امیدوارم بتوانیم این اعتماد به نفس را در بازی سه شنبه هم داشته باشیم. اکنون تمام تمرکز تمام تیم روی بازی مقابل رئال است. بازی سختی خواهد بود، ما باید مانند سطحی که از خود مقابل آرسنال نشان دادیم، بازی کنیم یا حتی بهتر از آن. رئال تیم فوق العاده‌ای دارد و افتخارات زیادی در این رقابت‌ها دارد. واقعا مشتاق جو عالی طرفداران در ورزشگاه برای این بازی هستم.

چند گل مقابل رئال مادرید می‌زنی؟

امیدوارم چند گل بزنم. من در فرم خوبی هستم و اعتماد به نفس دارم. اگر هم تیمی‌هایم مانند تمام فصل به من کمک کنند، این کار را انجام خواهم داد.

جود بلینگام؟

او فصل فوق العاده‌ای را پشت سر می‌گذارد. اما او در دو بازی مقابل ما اینطور نخواهد بود.کری هری کین برای رئال: رو فرم باشم، چند گل میزنم!

دیگر خبرها

  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود
  • کری هری کین برای رئال: رو فرم باشم، چند گل میزنم!
  • برنامه ریزی برای واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام ایلام
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع برای تمام اقشار
  • لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام استان
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه صنعت شیشه در چین
  • واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام ایلام به بخش خصوصی
  • برنامه ریزی برای واگذاری۲هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام ایلام
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن