Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر ارتباطات گفت: قبل از دولت تدبیر و امید ابزارهای دیجیتال به اندازه کافی در دسترس مردم نبود. اماتوسعه زیرساخت‌های ارتباطی باعث شد ایران دوبار در دو دوره اندازه‌گیری بین‌المللی، بالاترین نرخ رشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را به دست بیاورد.

به گزارش برنا؛ «محمدجواد آذری جهرمی» روز دوشنبه در آیین افتتاح سرای نوآوری و فناوری‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: افتتاح این مرکز گام رو به جلویی برای توسعه اقتصاد دیجیتال کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتباط صنعت و دانشگاه از گذشته تا امروز چالشی بوده که راه‌کارهای زیادی برای اتصال این دو بخش به یکدیگر ارائه شده است، این که چگونه حمایت از تولید داخلی صورت بگیرد، چه قوانینی که در دولت تایید شود، تعرفه‌های گمرکی به چه شکل ارائه شوند، تمام این‌ها مسائلی بود برای رفع چالشی که وجود داشت و همواره این گلایه را می‌شنویم که صنعت و دانشگاه هر کدام مسیر متفاوتی از یکدیگر دارند اما باید بدانیم این خصلت اقتصاد صنعتی است.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: در اقتصاد دیجیتال عنصر اصلی خلاقیت است و برای رشد خود نیاز دارد تا زیست‌بوم مناسبی برای آن فراهم باشد. در بحث اقتصاد دیجیتال و در موضوع خلاقیت کارخانه‌های تولید خلاقیت یا صنایع خلاق در دانشگاه جایگاه خوبی دارند.

او با بیان این‌که تمام استارتاپ‌ها و ارکان اقتصاد دیجیتال صرفا در حوزه فناوری اطلاعات نیست، تاکید کرد: در بخش خدماتی که در حوزه فناوری اطلاعات شکل می‌گیرند، این دانشگاه ها هستند که منشا تولیدکننده به حساب می‌آیند و این فرصت بی‌نظیری است که باید از آن استفاده کرد. در عصر اقتصاد دیجیتال دولت‌ها به مقررات‌گذار تبدیل می‌شوند و وظیفه دوم‌شان نیز توانمندسازی است.

وزیر ارتباطات گفت: با افتتاح این مرکز، زمینه پرورش خلاقیت‌ها برای تبدیل شدن به اقتصاد فراهم می‌شود، هزینه‌ها پایین می‌آید و در کنار پایین آمدن هزینه‌ها هسته‌هایی شکل گرفته که می‌توانند مشاوره‌های حقوقی بدهند، سرمایه‌گذاری پیدا کنند یا حتی خودشان سرمایه گذاری کنند.

آذری جهرمی افزود: امروزه با شیوع ویروس کرونا مجموعه آموزشی ما نیاز به توسعه نرم افزاری دارد و کیفیت یکی از مقوله‌هایی است که در سیستم آموزش درباره آن صحبت می‌شود. این همه نیروی انسانی توانمند، با کیفیت و متبحر در دانشگاه‌ آزاد وجود دارد. دانشگاه آزاد می‌تواند خدماتی که از بیرون مجموعه خریداری می‌کند را به نیروی انسانی خود بسپارد تا دانشجویان مسائل موجود در دانشگاه را با پلتفرم‌های مناسب حل کرده و با سرمایه‌گذاری دانشگاه آن را به بازار عرضه کنند. دانشگاه آزاد با ظرفیت و شبکه گسترده‌ای که در کل کشور دارد می‌تواند بخشی از تقاضای خود را مدیریت کند و به لحاظ اقتصادی به آن بپردازد.

وی افزود: از سورنا ستاری که در حوزه راه‌اندازی کارخانه‌های نوآوری در کشور پیشقدم بودند تشکر می‌کنم. در برخی حوزه‌ها مانند مرکز نوآوری حوزه فضایی، صندوق نوآوری و شکوفایی کار را با یکدیگر پیش بردیم. باید بگویم سرمایه‌گذاری در این بخش کار ارزشمندی است و دانشگاه آزاد را به یک مجموعه اقتصادی پویا تبدیل خواهد کرد.

وزیر ارتباطات افزود: وزارت ارتباطات در کنار این مجموعه است و از طریق سامانه نوآفرین برای هسته‌های کوچک شرایط توانمندسازی را ایجاد خواهد کرد. طرح نوآفرین در دولت تدبیر و امید برای حمایت از خلاقیت‌های کوچک تصویب شد. صندوقی نیز با اعتبار مناسب از دو سه روز قبل در کنار طرح نوآفرین کار خودر ا آغاز کرد.

وی با بیان این‌که در حوزه تامین زیرساخت‌ها نیز کمک‌های لازم صورت گرفته است، افزود: مهم‌ترین اتفاق در این دولت علاوه بر کارهایی که تاکنون انجام شده، این بود که بازار ایران را به یک بازار تقاضایی ۷۰ میلیونی تبدیل کرده، بازاری که خدمات در آن رواج پیدا کرده است.

قبل از دولت تدبیر و امید توسعه فناوری اطلاعات به این شکل نبود که ابزارهای دیجیتال به اندازه کافی در دسترس مردم باشد و ضریب دسترسی اندکی در کشور وجود داشت. مهم‌ترین چیزی که به گواهی بین‌المللی باعث شد جمهوری اسلامی ایران دوبار در دو دوره اندازه‌گیری، بالاترین نرخ رشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دومین رتبه در دنیا را به دست بیاورد، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بود که امروز این ظرفیت را برای شرکت‌های نوآور ایجاد کنند تا محصولی ارائه کند که در روستای بشاگرد هم بتوان از آن استفاده کرد.  توسعه بازار، بزرگ‌ترین اقدام در حوزه شبکه ملی اطلاعات بود که انجام شده و معمولا نادیده گرفته می‌شود. نباید این فرصت را از دست بدهیم و برای ریال به ریال آن تلاش کنیم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: فناوری اطلاعات ارتباطات دولت تدبیر و امید دیجیتال آذری جهرمی دولت تدبیر و امید فناوری اطلاعات اقتصاد دیجیتال دانشگاه آزاد سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۷۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد، باید به جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها فرصت رقابت داد

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از زومیت، در چند ماه اخیر موضوع واگذاری سهام بعضی کسب‌وکارهای مطرح حوزه اقتصاد دیجیتال، موجی از نگرانی را بین فعالان اقتصاد دانش‌بنیان به راه انداخت؛ گلرنگ سهام تپسی را خرید و در هفته‌های اخیر هم خبرهایی از احتمال واگذاری عمده سهام دیجی‌کالا به همراه اول مطرح شد. این مسئله در کنار صحبت‌های چندماه پیش مدیرمسؤول روزنامه کیهان، تصوری ایجاد کرد مبنی بر این‌که فشارهایی برای واگذاری سهام استارتاپ‌های بزرگ وجود دارد.

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تکذیت این مسئله توضیح داد: «چون پیش‌ازاین، یک عده صحبت‌های نادرستی را بدون دلیل و مدرک درباره واگذاری بعضی کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال به نیروهای انقلابی مطرح می‌کردند، این حساسیت به وجود آمد؛ اما در اصل چنین هدفی وجود ندارد».

او در همین خصوص به فروش سهام تپسی اشاره کرد و گفت: «آقای منشی‌پور از ما خواست کمک کنیم که انتقال سهام تپسی حتماً انجام شود. این درخواست ابتدا با مخالفت معاونت علمی روبه‌رو شد اما با اصرار تپسی درنهایت با این موضوع موافقت کردیم».

او چنین واگذاری‌هایی را نه به معنی واگذاری کسب‌وکارها به حاکمیت، بلکه نشان‌دهندهٔ بلوغ این حوزه دانست: «واگذاری سهام این کسب‌وکارها بلوغ آن‌ها را نشان می‌دهد. این یعنی کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال سرمایه‌های بزرگ از سایر شرکت‌ها جذب می‌کنند که درنهایت به بزرگ شدن جدی این کسب‌وکارها منجر می‌شود. یکی از این کسب‌وکارها با سرمایه یک واحدی وارد شده و الان سرمایهٔ ۳۰۰ واحدی دارد. این یعنی هم فرصت رشد در این حوزه وجود داشت و هم سرمایه کلانی به این حوزه بازگشته است».

دهقانی فیروزآبادی در موضع‌گیری نسبت به مسئلهٔ فروش سهام کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال، حمایت خود از این موضوع را اعلام کرد و تنها شرط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور برای موافقت با فروش و واگذاری این سهام را بازگشت سرمایه به حوزه اقتصاد دیجیتال دانست.

بااین‌حال، سال گذشته با بعضی چالش‌ها و مشکلاتی که برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال به وجود آمد، چنین تصور می‌شود که اراده‌ای وجود دارد که مایل است در مدل مدیریتی کسب‌وکارهای این حوزه تغییراتی ایجاد کند.

دهقانی فیروزآبادی وجود چنین موضوعی را کذب دانست و توضیح داد: «هم من هم آقای زارع‌پور دفاع و حمایت همه‌جانبه از کسب‌وکارها داشتیم. وقتی وارد حوزهٔ اقتصاد دیجیتال می‌شویم محیط این فضاها با سایر صنایع متفاوت است و دلیلش این است که بخش عمده‌ای از این اقتصاد از محیط خارجی آمده است؛ اما ما به‌هیچ‌عنوان موافق تعطیلی کسب‌وکارها نیستیم. حرف من این بود که اگر می‌خواهیم کاری در این زمینه انجام بدهیم، باید این باشد که به جریان‌های اصیل و انقلابی فرصت رقابت بدهیم؛ اما اینکه این کسب‌وکارها به نیروهای انقلابی و حاکمیت واگذار شود کاملاً غلط است. حرف ما این است که کسب‌وکارها را نبندیم و به‌جای آن از جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها استفاده کنیم».

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900257 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دولت بسترساز جهش تولید است
  • کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد، باید به جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها فرصت رقابت داد
  • واکنش معاون علمی به واگذاری سهام برخی کسب و کارهای دیجیتال
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • ببینید | اولین واکنش معاون ابراهیم رئیسی به خبر فشار دولت بر شرکت‌های اقتصاد دیجیتال
  • پیگیری پروژه‌های مهم اقتصاد دیجیتال در استان کرمانشاه
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید