Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@06:57:13 GMT

معرفی مجموعه هفت‌جلدی «معارف کاربردی»

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۰۸۵۱۲

معرفی مجموعه هفت‌جلدی «معارف کاربردی»

ایسنا/قزوین مجموعه هفت‌ جلدی «معارف کاربردی» به قلم حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حسن وکیلی برای نوجوانان و جوانان با ویژگی شاخص «زبان روان» و «استحکام محتوایی» نگاهی نو را به مخاطب نسبت به خود، خدا و دین ارائه می‌کند.

دوشنبه‌ها با اهالی کتاب قرار همنشینی داریم تا تلخی روزگار کرونا را با کتاب شیرین کنیم که به فرموده حضرت حافظ: دو یار زیرک و از باده کهن دومنی/ فراغتی و کتابی و گوشه چمنی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوشنبه‌ها با پویش #کتاب_یار میهمان صفحات شما در فضای مجازی هستیم. این هفته مجموعه هفت‌جلدی «معارف کاربردی» توسط فاطمه حاجی‌ طاهری‌ها، فعال فرهنگی قزوینی معرفی می‌شود.

معرفی شناسنامه‌ای کتاب

مجموعه هفت‌ جلدی «معارف کاربردی» به قلم حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حسن وکیلی برای نوجوانان و جوانان با ویژگی شاخص «زبان روان» و «استحکام محتوایی» نگاهی نو را به مخاطب نسبت به خود، خدا و دین ارائه می‌کند. این کتاب‌ها در قطع خشتی در ۱۳۰ تا ۲۳۰ صفحه و توسط مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی منتشر شده است.

این کتاب درباره...

این کتاب‌ها درباره معارف اسلامی و اعتقادات است. در این کتاب‌ها یک دوره اصول دین با زبان روان و مناسب نوجوانان و جوانان امروزی نوشته شده است. البته به‌جای آن‌که بحث را از توحید شروع کند، به‌درستی از معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی آغاز کرده است. در «معارف کاربردی» تلاش شده به مباحثی پرداخته شود که یک مسلمان برای حرکت به سوی خدا و بهره‌مندی از مزایای معنوی دین، در گام اول باید از آن مطلع باشد. برای انتخاب موضوعات این مجموعه به نیازهای روز و شبهات متداول در زمان حاضر نظر شده است. بحث‌هایی چون: نظریه تکامل، بیگ‌بنگ، اسلام و خشونت، اسلام و حقوق مرد و زن بر اساس نیاز فطری یک انسان اولویتی ندارد ولی چون در شرایط فعلی کانون توجه اسلام‌ستیزان قرار گرفته و نسل جوان به دانستن آن نیازمندند، در این مجموعه مورد بحث قرار گرفته است. این کتاب، کتابی آموزشی است و تلاش شده شرایط یک کتاب آموزشی در آن مراعات شود؛ مطالب با ترتیب منطقی و زبان ساده آموزشی تدوین شده و برای فهم یک مطلب نیازی به مطالب یا توضیحات کتابی دیگر نیست.

این کتاب را بخوانید چون...

این کتاب را بخوانید تا زندگی‌تان متحول شود. نتیجه خواندنِ این کتاب فقط بازسازی منظومه فکری نیست. چرا که مباحث اعتقادی در عمل و تربیت نیز تأثیر بسیار زیادی دارد؛ به‌طوری‌که گاهی با اصلاح دید یک شخص به مسئله «توحید» یا «حیات حقیقتی اخروی» صدها معضل تربیتی، خودبه‌خود حل می‌شود. در این کتاب سعی شده تا حلقه‌های مفقود میان عقاید و رفتار و عمل در لابه‌لای مطالب بیان شود و عقاید را به نوعی با عمل پیوند بزند که خواننده بعد از مطالعه این مباحث، ارتباط قلبی خود را با خداوند و اولیا یافته و بی‌اعتباری دنیا و عالم حس برایش پدیدار گشته و به عالم معنی گرایش بیابد. در واقع این کتاب‌ها به ما کمک می‌کند که زیرساخت‌های نظام فکری و اندیشه‌ای‌مان مستحکم شود.

این کتاب را توصیه می‌کنم به...

به همه نوجوانان، جوانان و حتی افرادِ پا به سن گذاشته‌ای که هنوز سؤالات کلی و اساسی‌شان در روزمرگی‌ها و درگیری با مسائل پیش افتاده، گم نشده است؛ و با ذهن فعال و دغدغه‌مند در جستجوی جواب‌های مستحکم و منطقی هستند؛ این کتاب را پیشنهاد می‌کنم. سؤالاتی هم‌چون: من که هستم؟ فرق روح و جسم من چیست؟ آیا جهان‌های موازی در این جهان مادی هم وجود دارد؟ آیا خداوند نامحدود است؟ آیا خداوند عادل است؟ دین اصلاً چیست؟ چرا حقوق زن و مرد در اسلام مساوی نیست؟ چرا دو گروه شیعه و سنی وجود دارد؟ آیا انسان پس از مرگ زنده است؟ و...

اگر بخواهم درباره کتاب خیلی کوتاه برای شما توضیح بدهم باید بگویم که...

اولین جلد کتاب با موضوع «معرفت‌شناسی» با سرفصل‌های «راه‌های شناخت واقعیت»، «مبانی تفکر»، «سواد رسانه‌ای» و « مغالطات منطقی» است. جلد دوم از این گنجینه معارف، کتاب «انسان‌شناسی» است که شامل سرفصل‌های مختلف در راستای خودشناسی با موضوعات «من کیستم؟»، «نسبت من و تن»، « کمال انسان» و « مراتب عالم هستی» ازجمله موضوعات ارائه شده است. جلد سوم از این مجموعه کتاب با موضوع «خداشناسی» شامل مباحثی از جمله: برهان نظم، برهان وجوب و امکان، برهان فطرت، برسی فرضیه تکامل، بحث از علت هستی بخش، صفات خداوند متعال، مباحث مربوط به توحید و در پایان پاسخ به شبهاتی در حیطه خداشناسی از جمله بحث عدل الهی است. جلد چهارم با موضوع «راهنما شناسی» به تشریح مقام انسان کامل پرداخته است و در ادامه  ولایت و نبوت و امامت، علم امام علیه‌السلام، عصمت امام علیهالسلام، ضرورت وجود حجت الهی، راه‌های ایمان به حجت الهی را شرح می دهد. کتاب «اسلام‌شناسی»، جلد پنجم این مجموعه است که در خصوص اثبات اعجاز قرآن و تعریف دین طرح مسئله کرده است و آشنایی با پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، تعریف دین، پاسخ به برخی شبهات پیرامون دین مبین اسلام از جمله اسلام و خشونت، اسلام و حقوق زنان از دیگر موضوعات این اثر است. جلد ششم با موضوع «شیعه شناسی»، به مباحث تاریخ شکل‌گیری شیعه و اهل سنت و انشعابات آن‌ها، بررسی حدیث غدیر و حدیث ثقلین، بحث مهدویت، همچنین مرجعیت و ولایت فقیه در عصر غیبت اشاره کرده است. آخرین جلد این مجموعه با عنوان «معادشناسی»، مخاطب را با طرح موضوعاتی همانند حقیقت مرگ، عالم برزخ، قیامت، بهشت و جهنم و بحث شفاعت است، با خود همراه می‌کند.

این پاراگراف از کتاب را خیلی پسندیدم...

در بسیاری از موارد دین قواعدی کلی بیان کرده و تعیین راهکار آن را به حسب زمان بر عهده ما نهاده است مثلاً ما را به علم‌آموزی تشویق و راه آن را به تشخیصِ ما واگذار کرده است. در زمانِ پیامبر (ص) به علت کمی جمعیت و محدود بودنِ آموزش و تعلیم، مسلمانان برای علم‌آموزی از مسجد استفاده می‌کردند. ولی پس از رشد جمعیت مسلمانان و تغییر شرایط اجتماعی مسلمانان مدرسه ساختند تا بهتر بتوانند آموزش علم را دنبال کنند. آیا ساختن مدرسه بدعت است؟ مسلماً چنین نیست و این کار کاملاً در راستای دین و تلاشی برای اجرایی کردنِ دستورِ آن است. ساختنِ بیمارستان و انواع ادارات و نهادها نیز از همین نوع است و همه آن‌ها در راستای اهداف دین قرار دارد. یکی از دستورات دین اسلام «تعظیم شعائر» و بزرگداشت چیزهایی است که انسان را به یاد خداوند انداخته و نمادهای دین محسوب می‌شود. در زمان پیامبر (ص) و ائمه تعظیم شعائر روشی داشت و در زمان ما به حسبِ تغییر شرایط روشی دیگر خواهد داشت.

از یک تا ۵ به این کتاب ۵ ستاره می‌دهم

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری معرفی کتاب انسان شناسی خداشناسی معارف کاربردی کتاب ها مجموعه هفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۸۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است

حجت الاسلام و المسلمین «سیدعلی قاضی عسکر»، دهه کرامت را فرصت مناسبی برای ترویج سیره ائمه معصومین(ع) دانست و اظهار کرد: مردم طالب معارف و آموزه های دینی هستند، از همین رو اگر بتوانیم از نظر محتوایی پاسخگوی نیازهای روز جامعه و مردم باشیم، در مخاطبان تاثیرگذار خواهد بود.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) بیان کرد: با توجه به تهاجم فرهنگی که در جامعه با آن روبرو هستیم و برنامه های دشمن برای معرفی الگوهای غربی به دختران و بانوان، ایام دهه کرامت فرصتی مغتنم برای معرفی الگوهای برتر معرفی شده از سوی جهان اسلام است.

وی با اشاره به برنامه دشمن برای انحراف نسل جوان و تأثیر سوء بر جامعه بانوان، گفت: ضرورت دارد که همه دستگاه ها و مراکز فرهنگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، تلاش کنند، مبارزه با آسیب های اجتماعی باید به شکل صحیح و با اقناع صورت گیرد و برخوردهای تند نمی تواند اثربخش باشد.

 حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر همچنین بر لزوم بهره گیری از ظرفیت مساجد، دستگاه ها و نهادها، چهره ها و شخصیت های فرهنگی و هنری برای تحقق شعار سال تاکید و خاطرنشان کرد: با توجه به فراهم بودن زیرساخت های لازم، با تعامل و همکاری میان مجموعه ها و دستگاه ها می توان برای تحقق شعار سال با مشارکت مردمی تلاش کرد تا شاهد یک جهش اقتصادی در حوزه اقتصادی و صنایع باشیم.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • نقد کتاب مویه های آمو
  • دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست/ لزوم تولید دانش کاربردی برای تبدیل به سرمایه
  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • ۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید