Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های مرزی برای توسعه روابط با کشورهای همسایه گفت: در حال حاضر میزان تبادلات تجاری ایران و پاکستان یک و نیم میلیارد دلار است در حالی که ظرفیت روابط دو کشور حدود ۵ میلیارد دلار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده چابهار با اشاره به بازگشایی مرز ریمدان اظهار کرد: این گذرگاه در نقطه استراتژیکی قرار دارد به طوری که از یک طرف نزدیکترین مسیر دسترسی به کشورهای آسیای میانه است ، گشایش این مرز می‌تواند تراز تجاری دو کشور ایران و پاکستان را به ۵میلیارد دلار برساند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تاثیرات مستقیم بازگشایی مرز بر معیشت مرزنشینان هر دو سوی مرز خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه استراتژیک ریمدان، این منطقه در اولویت وزارت‌خانه‌های خارجه، کشور و اقتصاد قرار گرفت و بعد از سفر رییس مجلس به سیستان و بلوچستان بر این نکته پافشاری شد و دیروز این نوار مرزی بازگشایی شد.

سعیدی با بیان اینکه بالفعل شدن این نقطه از مرز، بخش عظیمی از مشکلات اقتصاد محلی و ملی را حل می کند، ‌ بیان داشت: علاوه بر بحث تبادلات تجاری در این نوار مرزی، در بحث گردشگری و زیارتی هم می توان از این معبر استفاده کرد، زیرا تنها مسیری است که آن سوی مرز مشکلات امنیتی ندارد.

وی افزود: مرز ریمدان ظرفیت‌های مناسبی برای صادرات و واردات کالا، انتقال زائران پاکستانی و گردشگران و مسافران دارد و از آنجایی که فاصله آن تا بندر گوادر پاکستان حدود ۷۰ کیلومتر است اتباع کشور همسایه می‌توانند از این مسیر به دشتیاری و چابهار و سپس از طریق ناوگان زمینی و هوایی به شهرهای مذهبی و مناطق تفریحی و گردشگری ایران سفر کنند.

سعیدی خاطرنشان کرد: از طرف ایران آمادگی برای بازگشایی و رونق نقاط مرزی همانند کوهک، سراوان و مرز زابل وجود دارد، در صورتی که کشور مقابل استقبال چندانی نمی‌کرد، اما مرز ریمدان شرایط متفاوتی داشت و بسیاری از زیرساخت‌های آن سوی مرز ایجاد شده بود و با اولویت پیگیری و افتتاح شد.

نماینده چابهار با اشاره به اهمیت بحث اقتصاد محلی و معیشت مرزنشینان گفت: امیدواریم بازارچه‌های محلی در این بخش تقویت شود و در کنار مرز رسمی، محلی برای تبادلات اقتصادی مردم منطقه باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: با توجه به نوع ارتباطات تاریخی که با پاکستان داریم، در شرایط تحریمی این ظرفیت‌ها می‌تواند نقش عمده ای در توسعه مبادلات اقتصادی دو طرف داشته باشد.

 مرز ریمدان ایران و گبد پاکستان با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و وزیر تولیدات دفاعی پاکستان و مسئولانی از وزارتخانه‌های کشور، خارجه و صنعت و معدن دیروز شنبه به صورت رسمی افتتاح شد

مرز ریمدان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان، با چابهار ۱۲۰ کیلومتر و تا گوادر پاکستان حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد، این نقطه بهترین مسیر و راه دسترسی ایران به ۳۷ درصد جمعیت جهان در پاکستان، چین و هند است لذا توجه به زیرساخت‌های کامل و استاندارد این مرز برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی از الزامات است.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نماینده مجلس شورای اسلامی بازارچه مرزی ریمدان ایران و پاکستان مرز ریمدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۰۹۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به سفر رئیس جمهور به پاکستان گفت: سفر آقای رئیسی به پاکستان گام مهم دیگر در جهت اجرای سیاست برقراری و گسترش روابط با همسایگان است. ضمن اینکه در دولت سیزدهم این سیاست موفقیت بسیاری داشته و کارگشا‌ترین و موثر‌ترین سیاست می‌تواند در عرصه اقتصادی ما باشد.

وی ادامه داد: همچنین گام موثر دیگری می‌تواند باشد در جهت گسترش همکاری‌ها با کشور‌های اسلامی؛ زیرا پاکستان یک کشور اسلامی مهم در جهان است و با توجه به جمعیت مهم ۲۰ میلیونی می‌تواند برای ما مهم باشد. همچنین اقدام مهمی در جهت امنیت منطقه‌ای است. زیرا از پاکستان سوء استفاده‌های زیادی می‌شود و هرچقدر که ما روابط بهتری داشته باشیم امنیت بیشتر خواهد بود.

وی افزود: در این سفر شاهد امضای تفاهم نامه‌های متعددی بودیم که نشان می‌دهد این سفر کاری بود نه اینکه تشریفاتی باشد بلکه وارد گسترش همکاری‌ها شدیم. استقبالی که از رئیس جمهور به عمل آمد از سوی مقامات و مردم پاکستان نشان دهنده زمینه‌های مثبت برای گسترش روابط است، زیرا دو کشور اشتراکات مناسبی در فرهنگ و تاریخ خود دارند و پاکستان نزدیکی بیشتری با ما دارد.

قناد باشی افزود: این سفر یادآور سفر مقام معظم رهبری به پاکستان در زمان ریاست جمهوریشان بود که در آن زمان هم سفری به پاکستان داشتند و نمونه‌های بسیار افتخار آمیزی از روابط دو کشور به نمایش گذاشته شد. البته دو کشور موانعی هم در توسعه روابط خواهند داشت برای مثال کشور‌های غربی قطعا تحمل  این توسعه روابط را ندارند و خواهان اختلاف هستند و در تلاشند تا بدبینی‌هایی ایجاد کنند. باید افکار عمومی به این موارد توجه کنند و بدانند آنچه در قالب تفرقه افکنی دنبال می‌شود بخش زیادی از آن به وسیله کشور‌های غربی دنبال می‌شود که در تلاشند سیاست موفق همکاری با همسایگان ایجاد نشود و در تلاشند تا این را توسط مردم ما دنبال کنند.

وی گفت: پاکستان و ایران هردو کشور همسایه دارای فرهنگ مشترک هستند که امنیت و توسعه هرکدام اثر مسقیمی بر یکدیگر دارد همچنین علاقه مندی‌های دو کشور به همکاری بیشتر خواهد انجامید. یکی از مسائلی که سبب آشنایی بیشتر خواهد شد این است که گردشگری بین دو کشور راه بیفتد. به خصوص گشردشگری نخبگان باعث افزایش روابط دو کشور خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • هدفگذاری دولت برای توسعه همکاری تجاری با کشور‌ها
  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد
  • عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»
  • ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم