Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: فرسودگی فضای آموزشی و حادثه‌خیز بودن کشور ایران، موضوعی بود که سالیان سال، نه تنها توجه مسؤولان تعلیم و تربیت را  به خود اختصاص داده بود، بلکه خیرین را هم پای کار آورده بود.

مسؤولان آموزش و پرورش می‌گویند که در حال حاضر یک سوم مدارس کشور ایمن نیستند؛ به عبارت دیگر طی سال‌های گذشته با اقدامات انجام شده، از وضعیت عدم ایمنی دوسوم مدارس کشور به یک‌سوم رسیده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

محسنعلی شایانفر عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس با اشاره به ایستایی مدارس در زلزله‌های اخیر کشور از جمله زلزله آذربایجان شرقی و کرمانشاه، اظهار کرد: براساس گزارش‌هایی که مسؤولان ذیربط ارائه کرده‌اند، آنچه مسلم است اینکه مدارس نوسازی شده مطابق با آیین‌نامه‌های لرزه‌ای و همچنین استاندارد 2800 و آیین‌نامه‌های ساختمان‌های فلزی و بتنی از جمله مباحث 9 و 10 مقررات ملی ساختمان، هیچ کدام دچار آسیب نشدند.

وی تأکید کرد: ساختمان‌سازی اصولی بر اساس آخرین دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ها، تنها راه مقابله با زلزله است و در این صورت است که می توانیم با زلزله زندگی کنیم زیرا زلزله به هر حال یک پدیده طبیعی، امری اجتناب ناپذیر و غیرقابل پیش بینی است. 

ساختمان‌سازی اصولی بر اساس آخرین دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ها، تنها راه مقابله با زلزله است و در این صورت است که می توانیم با زلزله زندگی کنیم

شایانفر با تأکید بر مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، به ویژه  مدارس کشور گفت: نکته حایز اهمیت در زلزله‌های اخیر اینکه عملکرد ساختمان‌های مقاوم سازی شده، به ویژه آنهایی که توسط مشاورین آگاه و کارآزموده انجام شده بود، نسبت به ساختمان‌هایی که مقاوم سازی نشده بودند، بسیار خوب بود.

وی ادامه داد: در مجموع اتفاقاتی که در زلزله‌های اخیر افتاده باید درسی باشد برای ما که توجه جدی به نهضت نوسازی و مقاوم سازی ساختمان‌ها، به ویژه در حوزه بسیار مهم مدارس که جزو ساختمان‌های حیاتی هستند، داشته باشیم. در این زمینه باید سرمایه گذاری شود تا بتوانیم این نهضت را به نحو مطلوب به سرانجام برسانیم.

* حدود 30 درصد مدارس آسیب پذیرند

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران توضیح داد: بر اساس آمار در آغاز نهضت نوسازی و مقاوم سازی مدارس کشور، حدود 70 درصد مدارس کشور آسیب پذیر بودند که از این میزان حدود 40 درصد نیازمند نوسازی بود و 30 درصد هم باید مقاوم سازی می شد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه امروز طبق آخرین آماری که سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام کرده، حدود 30 درصد مدارس آسیب پذیرند که حدود 18 درصد باید مقاوم سازی و 12 درصد هم نوسازی شود و این بسیار امید بخش است، اما در عین حال مسؤولان و برنامه ریزان نباید از این موضوع غافل شوند و همچنان به سرمایه گذاری در این زمینه ادامه دهند. 

* ایستایی ساختمان مدارس در سیل های اخیر

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران به اشاره به ایستایی و مقاومت ساختمان‌های مدارس در سیل های اخیر استان های گلستان، لرستان و خوزستان نیز گفت: دلیل ایستایی مدارس در سیل اخیر این است که در ساخت و سازهای مدارس نوساز از المان های سازه‌ای مقاوم در برابر بارهای محتمل استفاده کردیم. همین کلاف های افقی یا قائمی که در ساختمان های با مصالح بنایی یا اسکلت‌های فلزی و یا بتنی به همراه اعضای مقاوم لرزه ای که در ساختمان ها استفاده می شود، زمینه ساز این اتفاق بوده اند. 

شایانفر افزود: اینها همه اعضای سازه ای هستند که اگر بر اثر سیل فرض کنید دیوارها و خیلی از عناصر غیر باربر تخریب شوند، پا برجا هستند و اسکلت ساختمان همچنان موجود است و جلوی فروریزش ساختمان را می گیرند و همین امر باعث می شود که جان بسیاری از انسان ها نجات پیدا کند. 

وی تصریح کرد: به نظرم اگر دستورالعمل‌ها و آیین نامه های موجود را رعایت کنیم، ساختمان‌ها، به ویژه مدارس امنی در برابر زلزله در کشور خواهیم داشت. همچنین باید بپذیریم که ایران روی گسل زلزله است و جزو 15 کشور اول زلزله خیز جهان هستیم؛ کشور ما همواره در معرض وقوع زلزله بوده و هست. ما ایرانی ها باید با زلزله زندگی کنیم و  و در تمام حوزه ها باید آماده باشیم تا دچار آسیب نشویم. 

شایانفر خاطر نشان کرد: تنها راه جلوگیری از آسیب‌های ناشی از زلزله، احداث ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله است. ساختمان های موجود هم باید مقاوم‌سازی شود و برخی ساختمان‌ها که مقاوم سازی‌شان مقرون به صرفه اقتصادی نیست باید تخریب و نوسازی شود. 

 * نگهداری، رمز افزایش عمر فضاهای آموزشی  

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با تأکید بر موضوع نگهداری فضاهای آموزشی گفت: در حقیقت نگهداری بخشی از مقاوم‌سازی مدارس می‌تواند باشد؛ در بحث نگهداری عملا تلاش مان این است تا جایی که امکان پذیر است، سعی کنیم در بحث المان های سازه ای، مراقب باشیم که اضمحلال اعضای سازه‌ای اتفاق نیفتد که با نگهداری صحیح این کار به راحتی انجام می‌شود.

باید فرهنگ نگهداری را در کشور ترویج کنیم و بدانیم از لحظه بهره‌برداری ساختمان، نگهداری ساختمان هم آغاز می شود

وی ادامه داد: اگر از یک عضو فلزی در برابر حریق و نفوذ یون های مزاحم که موجب خوردگی فولاد و غیره می‌شود، محافظت و تمهیدات لازم اندیشیده شود، با این کار اضمحلال سازه را به تأخیر می‌اندازیم؛ حتی می‌توانیم از این طریق از پدیده خوردگی جلوگیری کنیم. 

این استاد دانشگاه افزود: باید فرهنگ نگهداری را در کشور ترویج کنیم و بدانیم از لحظه بهره‌برداری ساختمان، نگهداری ساختمان هم آغاز می شود؛ موضوعی نیست که بخواهیم بگوییم حالا که ساختمان ساخته شده و کلید آن در دستمان است راحت از آن استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در صورتی که از همان لحظه شروع بهره برداری از ساختمان باید همه المان ها را شناسایی و ضوابط نگهداری آنها را رعایت کنیم و جلوی منافذی که ممکن است به سازه آسیب بزند را بگیریم، که این امر با نگهداری اصولی و منطقی امکان پذیر است.

* افزایش عمر مدارس با نگهداری اصولی

شایانفر با بیان اینکه شاه بیت نگهداری، افزایش طول عمر ساختمان است، اینگونه توضیح داد: پیشگیری از وقوع آسیب و اعمال اصلاحات اجرایی از جمله مهمترین استراتژی‌های نگهداری ساختمان‌ها محسوب می‌شوند. اگر به خیلی از ساختمان‌های تاریخی یا پل‌های مهم دنیا دقت کنید، متوجه می شوید که هزینه‌های بسیار زیادی صرف نگهداری از آنها می‌شود و این کار موحب افزایش مقاومت و طول عمر آنها شده است.

وی افزود: برای مثال پل بروکلین برای دسترسی به منهتن نیویورک در سال 1882 ساخته شده و امروزه پس از حدود 140 سال عمر، زیر بار ترافیکی بسیار سنگینی قرار دارد و در عین حال یکی از مهمترین جاذبه های توریستی این شهر است. 

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار کرد: اگر مقاوم سازی و نگهداری این پل نبود تاریخ مصرف آن 80 سال پیش به اتمام رسیده بود و هرگز اینقدر عمر نداشت. با استفاده از مکانیزم نگهداری توانستند آن را تاکنون حفظ کنند و همچنان از آن استفاده و بهره برداری کنند.

وی تصریح کرد: با اجرای دقیق موضوع تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی، افزون بر افزایش طول عمر آنها، مانع هدر رفت ثروت ملی نیز می شویم. میانگین عمر مفید در محاسبات طراحی ساختمان‌ها 50 سال در نظر گرفته می شود، اما این یک بحث اسمی است و قطعا با رعایت دقیق بحث نگهداری می توان عمر مفید ساختمان ها را به دو یا حتی سه برابر و بیشتر افزایش داد.

به گفته شایانفر، هزینه نگهداری سالانه هر ساختمان بسته به نوع و عمر آن بافرض ثبات اقتصادی و تضمین بقای ارزش پول ملی، یک تا پنج درصد هزینه تمام شده آن است، یعنی به طور متوسط هر 30 سال به اندازه هزینه ساخت هر بنا باید صرف نگهداری آن شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: زلزله مدارس علم دانشگاه دانشگاه علم و صنعت ایران آیین نامه ها عضو هیأت علمی بهره برداری ساختمان ها مدارس کشور مقاوم سازی سازه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۱۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمان لرزید

به گزارش خبرنگار مهر، حوالی ساعت ۱۷:۵ دقیقه عصر امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت زلزله نسبتاً شدیدی شهر کرمان را لرزاند.

هنوز از محل وقوع زلزله، قدرت و میزان آن خبری مخابره نشده است.

کد خبر 6094504

دیگر خبرها

  • کرمان لرزید
  • شناسایی ۱۰ ساختمان بسیار پرخطر و ناایمن در اراک
  • وضعیت قرمز در مدارس با افت شدید تحصیلی؛ معدل دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • ویدئوی عجیب از وضعیت آموزشی دانشجویان دندانپزشکی 
  • آیا منجمد کردن نان آن را سالم‌تر می‌کند؟
  • نوار غزه ۳۰ برابر مساحت خود آوار دارد
  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده است
  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده
  • آیا قرار دادن نان در فریزر آن را سالم‌تر می‌کند؟