Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس؛ «روایت محرومیت» تلاشی است برای دیدن فراموش‌شده‌ها. نقاطی از این کشور که نه سروصدایی دارند و نه توجه زیادی را جلب می‌کنند، اما هم‌وطن ما هستند و اوضاع خوبی ندارند. هر هفته به یکی از نقاط کشور سرمی‌زنیم و نگاه نزدیک‌تری خواهیم داشت به یکی از سوژه‌هایی که مردم یک منطقه محروم در «فارس من» ثبت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هفته: کودکان زباله‌گرد.

 

زباله‌گردی، یکی از چند موقعیت شغلی انگشت‌شماری است که کودکان را هم می‌پذیرد. اصلاً چه عیبی دارد! کار که عار نیست! می‌خواهد زباله‌گردی باشد یا دستمال کشیدن روی شیشه ماشین‌های پشت چراغ، یا کارگاه مونتاژ کولر و گاراژ اسقاطی. البته این لیست به همین‌جا محدود نمی‌شود و هر روز گزینه‌های بیشتری برای کودکان باز می‌شود. امروز شاید تنها قشری که آمار بیکاری کمتر از استانداردی دارند، همین‌ها باشند.

 

اشرف، پسرک زباله‌گردی است که از قد و قواره‌اش برمی‌آید آلان باید حوالی کلاس دوم ابتدایی باشد و جایش در مدرسه است نه خیابان، اما مادرش می‌گوید 12 سالش شده! شاید گونی بزرگ روی دوشش در این تصور اشتباه بی‌تأثیر نباشد. در احمدآباد مستوفی، این تصویر نادری نیست. روستایی که روزگاری از سمت مستوفی الممالک به احمدشاه قاجار هدیه داده شده بود، امروز حاشیه پایتخت و یکی از شهرهای زیر پونز نقشه تهران است. همان شهرهایی که پارسال به هم ریختند و شاید به همین خاطر است که حتی کودکانش هم خشن‌تر شده‌اند؛ بعضی‌هایشان که تنها و بدون بزرگ‌تر کار می‌کنند همیشه چاقو همراهشان است.

 

پدر اشرف از ناحیه دست معلول و ازکارافتاده شده است. اشرف بزرگ‌ترین پسر یک خانواده پرجمعیت است که بعضی‌هایشان هم در خانه مشغول‌اند؛ باقالی پاک می‌کنند یا پسته می‌شکنند و بابت هر روز کار – و نه هر ساعت – 10 تا 15 هزار تومان می‌گیرند.

 

کار کردن برای کودکان و خانواده‌هایشان با همین دستمزد اندک، ضروری و ناگزیر است؛ اما همین کار که برای مرد عار نیست، برای کودکان خیلی بدتر از هر عاری است. کودک در محیط کار توانایی تشخیص و تصمیم و استقلال ندارد و همان محیط بستر بیماری و آسیب می‌شود. بیشتر این کودکان تن به کارهایی مثل بیگاری با دستمزد بسیار اندک می‌دهند. سه‌چهارم کودکان کار در خیابان مورد خشونت قرار می‌گیرند. حتی برای کارهای خلافی مثل دزدی‌ها، همین کودکان اولین گزینه‌ها برای همراهی با مجرمان هستند.

 

در همین روزها که دیگر کودکان کار به عنوان یک واقعیت اجتماعی دارد پذیرفته می‌شود و تنها سهمشان از جامعه ترحم است، یک پویش در فارس من ثبت می‌شود که ما را به خودمان می‌آورد. شاید اگر همین کودکان در خانواده دیگری به دنیا آمده بودند حالا داستان‌های دیگری برای گفتن داشتند و به جای زباله، بین کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌هایشان می‌گشتند؛ اما حالا باید نگران اولیه‌ترین نیازهایشان باشند: سلامتی!

 

با سردبیر سوژه صحبت می‌کنیم. در یک شرکت خصوصی در احمدآباد کار می‌کند. هر روز چشمش به این صحنه‌ها می‌افتد، اما تحمل ندارد راحت از کنارشان بگذرد. می‌گوید: «نمی‌توانم دلم را به رسیدگی مسئولین به این معضل خوش کنم و ترجیح می‌دهم به جای حساب کردن روی نهادهای رسمی و مطالبه‌گری از آن‌ها، خودم دست‌ به‌ کاری بزنم.»

 

با یک انجمن مردمی در همان شهر ارتباط می‌گیرد و تلاش می‌کند با جذب حمایت اطرافیان و بعضی همکاران، برای این کودکان کاری کند. کودک کار هیچ جای دنیا پسندیده نیست، اما حتی اگر نمی‌توان یک‌نفره ریشه آن را کند، باید به قدر وسع کوشید که شرایط زندگی‌شان را بهتر و شانس آینده بهتری را برایشان ایجاد کرد. قرنطینه برای کودکان کار بی‌معناست. آن‌ها هنوز هم بدون ماسک در شهر می‌چرخند و اگر از کرونا هم جان بدر ببرند، دست‌هایشان در بین کیسه‌های تیره زباله، از بریدگی و سوختگی ناگهانی در امان نیست.

 

بسیاری از این کودکان ترک تحصیل کرده‌اند؛ اما آن‌هایی که درس می‌خواندند هم امسال تبلت و اینترنت به‌راهی ندارند. تعطیلیِ حضور در مدارس برای آن‌ها فرصت استراحتی فراهم نکرده. اقناع خانواده‌های این کودکان برای رضایت دادن به درس خواندن کودکانشان کار راحتی نیست؛ اما امسال همین اندک امید هم به باد رفته و بیشتر خانواده‌ها به ‌محض دیدن وضعیت مدارس امسال، بی‌خیال ثبت‌نام و دردسرهایش شدند و کودکانشان را فرستاده‌اند سر کارهای بیشتر.

 

سردبیر این پویش درمورد اینکه چرا پیش از هر چیز به سلامتی این کودکان می‌اندیشد می‌گوید: «برای آموزش کمک به این کودکان ابتدا باید وضعیت سلامت جسمی و روانی‌شان بهبود یابد. کودکان کار نیز مانند کودکان دیگر سرشار از استعدادهای کشف‌نشده هستند و با توجه به شرایط پرخطر زندگی آن‌ها، حفظ سلامتی بستر کشف استعدادهایشان است.» به همین دلیل است که اکثر انجمن‌ها و نهادهای مردمی این حوزه در تیمشان روان‌شناس و پزشک و حتی دندان‌پزشک دارند. با وجود فعالیت گروه‌های متعدد در این زمینه، هنوز وضعیت سلامتی کودکان کار اسفناک است و همین مسئولیت اجتماعی هر نفر که کمکی از دستش برمی‌آید را بیشتر می‌کند.

 

سردبیر این سوژه هم پس از مدتی آموزش با این کودکان متوجه این نکته می‌شود و با یک آزمایشگاه صحبت می‌کند تا تعدادی از این کودکان 7 تا 14 ساله با اتوبوس بیایند و چکاپ شوند. البته این آزمایش‌های عمومی کافی نیست و از هر بیست کودک کار، یکی ایدز دارد. مسئول آزمایشگاه نیز تأکید دارد که آزمایش ایدز و هپاتیت حتماً انجام شود، اما این دو آزمایش با وجود تخفیف‌هایی که آزمایشگاه قائل شده است، باز هم گران هستند.

دم اتوبوسی که آن هم توسط یکی از خیرین هماهنگ شده، پدر یکی از بچه‌ها با دوچرخه ایستاده و تأکید می‌کند سفرشان زود تمام شود که بچه باید برگردد سر کار! همراه هر چند نفر یک مادر آمده. با این‌که هوا سرد است یکی از بچه‌ها کفش تابستانی به پا دارد. بزرگ‌ترین دختر جمع از آزمایش می‌ترسد، شاید چون تا حالا گذرش به این جاها نیفتاده. با او صحبت می‌کنند که این کار مفیدی است تا آرامشش را حفظ کند و همه چکاپ شوند.

 

پس از این جا، سردبیر این سوژه بی‌خیال نمی‌شود و به یک مجموعه دیگر در دروازه غار هم مراجعه می‌کند. از آن جا هم با توجه به حمایت‌هایی که جلب کرده، همین تعداد کودک را انتخاب می‌کنند و این بار برای انجام آزمایش، از آزمایشگاه به محله می‌آیند. ماجرای هماهنگی‌ها و مجوز گرفتن و کارهای این‌چنینی هم او را بی‌انگیزه نمی‌کند. حالا او فقط به اشرف و دوستانش اکتفا نمی‌کند و برای کمک به کودکان بیشتر به دنبال جذب حمایت‌های بیشتر است. بیست و سی کودک کافی نیست و او دیگر افقش را تا هزار کودک تعریف کرده است. او از طریق کانال خبرگزاری فارس، با فارس من آشنا می‌شود و کمپینش را اینجا ثبت می‌کند. می‌توانید با ورود به صفحه پویش و زدن دکمه «حمایت»، از او و هدفش حمایت کنید.

 

انتهای پیام/ع

منبع: فارس

کلیدواژه: روایت محرومیت خبرگزاری فارس فارس من کودک کار کودکان کار برای کودکان کودکان کار فارس من

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۵۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور باید حواسمان به بیماری‌های کبد باشد؟

به گزارش خبرآنلاین، وقتی صحبت از سلامت کلی به میان می‌آید، آنچه ابتدا به ذهن خطور می‌کند، حفاظت از مغز و قلب به‌عنوان مهم‌ترین اعضای بدن در سنین بالاست و احتمالا به کبد و سلامتی آن زیاد فکر نمی‌کنیم؛ در حالی که شواهد نشان می‌دهد با بالا رفتن سن، افزایش توجه به سلامتی کبد بسیار مهم است.

ایسنا در گزارشی نوشت: علاوه بر این وضعیت سلامتی کبد بیش از آنچه فکر کنید زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، بیش از ۴.۵ میلیون بزرگسال ۱۸ ساله و بالاتر در این کشور به بیماری‌های کبدی مبتلا می‌شوند.

چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟

دکتر «سودا کودالی»، متخصص کبد، می‌گوید: کبد عضو مهم بدن است که چندین عملکرد حیاتی انجام می‌دهد اما با اینکه تعداد زیادی به بیماری‌های آن مبتلا می‌شوند، کمتر تشخیص داده می‌شود و افراد، معمولا تا وقتی به بیماری‌های کبدی بسیار پیشرفته دچار نشده‌اند به متخصص مراجعه نمی‌کنند؛ یعنی زمانی که گزینه‌های درمانی بسیار محدود شده‌اند.

به گفته دکتر کودالی، برای چندین بیماری که سلامتی کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، گزینه‌های درمانی وجود دارند و به همین دلیل تشخیص زودهنگام بیماری کلید اصلی است.

برخی عوارض کبد ناسالم

عوامل متعددی می‌توانند باعث بیماری کبد شوند از جمله عفونت، چربی و مشکلات ایمنی. به گفته دکتر کودالی، پیامد بیماری‌های کبدی طولانی‌مدت فارغ از اینکه چه عاملی موجب آسیب کبدی شده است، شرایطی به نام سیروز کبدی یا آسیب‌دیدگی شدید کبد را به وجود می‌آورد که در صورت ابتلا، بافت سالم کبد تخریب و بافت‌های نسجی نامنظم و زخمی جایگزین آن می‌شوند.

سیروز کبدی خطر ابتلا به سرطان کبد را نیز افزایش می‌دهد و سایر عوارض آن که ناتوانی کبد در انجام دادن چندین عملکرد مهم را در پی دارد، می‌تواند کار فرد را به بستری‌ شدن در بیمارستان بکشاند، بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارد و در اغلب موارد به پیوند کبد منتهی می‌شود.

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

به گزارش ایندیپندنت، مهم‌ترین کاری که می‌توان برای سلامتی کبد انجام داد، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و غنی از آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ و مواد معدنی ضروری است و به گفته دکتر کودالی، رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند نمونه بسیار خوبی باشد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی انواع سبزیجات، فیبر و آنتی‌اکسیدان است و بر مصرف ماهی‌های دارای اسیدهای چرب امگا، مغزها و سایر مواد معدنی و ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها در حد تعادل تاکید می‌کند.

روش‌های دیگر تغذیه برای تقویت سلامت کبد

دکتر کودالی می‌گوید: به جای مصرف بی‌رویه ویتامین‌ها و مکمل‌ها، رعایت یک رژیم غذایی متعادل باید در مرکز توجه قرار گیرد، با این حال آشکار شده که ویتامین E در رفع چربی و التهاب کبد مفید است.

به گفته او، برخی پژوهش‌ها نیز نشان می‌دهد ممکن است در بیماران مبتلا به کبد چرب، سطح پایین ویتامین D دیده شود، اما برای تایید اینکه آیا مکمل ویتامین D واقعا در پیشگیری از بیماری کبد چرب مفید است یا این‌ روند را معکوس می‌کند، به تحقیقات و مطالعات بیشتری نیاز است.

برخی روش‌های دیگر برای بهبود سلامت کبد

طبق توضیحات دکتر کودالی، کبد چرب یکی از دلایل اصلی بیماری‌های کبدی است که عامل ثانویه فاکتورهای خطر مانند فشار خون بالا، دیابت، کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا به شمار می‌رود که همگی باید کاملا تحت کنترل باشند.

او خاطر نشان می‌کند که عدم مصرف الکل، پیشگیری از چاقی و کاهش وزن با اصلاح رژیم غذایی و ورزش منظم از راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کبدی است. همچنین توصیه می‌کند از مصرف گیاهان دارویی و مکمل‌های غیرضروری که به کبد صدمه می‌زنند، پرهیز کنید. ترک سیگار هم می‌تواند سلامتی کبد را تقویت کند و خواب کافی نیز تاثیر مثبتی بر کبد می‌گذارد. مراجعه منظم به پزشک نیز به عنوان یک اقدام‌ پیشگیرانه مهم است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901994

دیگر خبرها

  • ماه بر سلامتی کدام عضو بدن ما تاثیر می گذارد؟
  • روایت تکان‌دهنده یونیسف از گورستان‌های کودکان غزه
  • چطور باید حواسمان به بیماری‌های کبد باشد؟
  • چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟
  • بررسی روند امحا و دفن زباله در ۴ شهر فارس
  • روایت «ایران» از زندگی در باغچه‌بان
  • چپ کردن کامیون حمل زباله در برزیل + فیلم
  • برای سلامتی خودتان، ته‌دیگ را کنار بگذارید (فیلم)
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • بهترین مدل خوابیدن برای حفظ سلامتی بدن