Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: عملیات اجرای کنتور فارو (بیولوژیک) به منظور حفظ رطوبت خاک و ذخیره نزولات آسمانی در ۵۰ هکتار از مراتع شهرستان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ علی اکبر عباسی راد افزود: کنتور فارو، عملیاتی بیولوژیک است که در آن با ایجاد جوی های کوچک بر روی خطوط تراز، اصلاح و احیای مراتع صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی اضافه کرد: این عملیات اصلاحی و احیایی با اعتبار ۲۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارهای صندوق توسعه ملی و از طریق انعقاد قرارداد با پیمانکار بخش خصوصی در مراتع اطراف روستای کویری کوه زر انجام می‌شود. 

عباسی راد تصریح کرد: هدف از اجرای عملیات کنتور فارو، مدیریت آب باران، نفوذ آب در خاک، جلوگیری از جریان سطحی آن و افزایش پوشش گیاهی و تولید علوفه است. 

وی ضمن اشاره به لزوم حفظ و احیاء مراتع و همچنین تقویت سفره های آب زیرزمینی در سطح مراتع شهرستان افزود: با اجرای این عملیات به میزان زیادی از وقوع سیلاب های فصلی جلوگیری می‌شود و جلوگیری از فرسایش خاک و رسوب آن پشت سدها، از دیگر اهداف مهم این طرح است.

عباسی راد با اشاره به اینکه کنتور فارو در قالب عملیات بیومکانیک آبخیزداری انجام می‌شود، گفت: این عملیات در مناطقی که متوسط بارندگی سالانه آن کمتر از ۳۰۰ میلی متر و خاک آن، فاقد استعداد طبیعی نفوذ آب است، انجام می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: بذر گیاهان مناسب با شرایط اقلیمی و زیستی منطقه در داخل جوی های کوچک به منظور افزایش پوشش گیاهی و جلوگیری از رواناب سطحی کاشته می‌شود. 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دامغان گفت: عملیات کنترل هرزآب از طرح‌های مهم این منطقه است که از سال ۱۳۸۴ تاکنون، بیش از سه هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی بیابانی شهرستان تحت اجرای این عملیات قرار گرفته است. 

شهرستان دامغان دارای یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۶۹۲ هکتار اراضی ملی است که تاکنون برای ۹۸ درصد از آن سند مالکیت به نام دولت صادر شده است.

 ۶۷۱ هزار هکتار از مساحت این شهرستان را عرصه های کویری و بیابانی تشکیل می دهد که حدود نیمی از وسعت دامغان محسوب می شود.​

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۱۶۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادواره ۵۲ شهید کارگر دامغان برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، اولین یادواره ۵۲ شهید کارگر شهرستان دامغان ظهر سه شنبه با حضور خانواده معزز شهدا، ایثارگران و همچنین فعالان کارگری، کارگران و کارآفرینان و جمعی از مسئولان شهرستانی در سالن اجتماعات شرکت فولاد دامغان برگزار شد.

امام جمعه دامغان در این مراسم معنوی ضمن بیان اینکه هرچه که امروز کشور ما دارد ودر آینده خواهد دات به برکت خون شهدا است، گفت: خون پاک شهدا جریان ساز است و امروز برگزاری این دست یاواره ها به این جریان سازی کمک می کند.

حجت الاسلام حسن رستمیان به جبهه کارو تولیدبه مثابه خط مقدم جهاد اقتصادی کشورمان اشاره کرد و بیان داشت: کارگران به عنوان مجاهدان عرصه تولید نقش بسزایی در رونق وپیشرفت تولیدکشور دارند

وی افزود: به این دلیل دشمنان نمی‌توانند دربخش نظامی با ایرا ن مقابله کنند مقوله فرهنگ دینی را هدف قرار گرفتند که ما باید با سرمایه گذاری در بخش فرهنگی واجرای برنامه های معنوی وفرهنگی اهداف دشمنان را خنثی کنیم.

اجرای برنامه فرهنگی هنری وقرایت سرود گروه سراج، وبیان خاطرات آقای عالمی از فرماندهان دوران دفاع مقدس از دیگر برنامه ها بود درپایان از پنج خانواده شهید کارگر به نمایندگی از دیگر خانواده شهدای کارگر شهرستان دامغان تقدیر شد.

کد خبر 6093342

دیگر خبرها

  • یادواره ۵۲ شهید کارگر دامغان برگزار شد
  • فرمانده جدید سپاه دامغان معرفی شد
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه گازرسانی امام زاده ابراهیم(ع) شفت
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • مسکن مهر دامغان نیازمند ۲ مدرسه است
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • عملیات کنترل آفت در ۵۰۰ هکتار از تاغزارهای شاهرود آغاز شد
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد